Tolna 50/25/50 MTB/25 MTB

Dóka MártonTúra éve: 20212021.01.18 10:33:35
megnéz Dóka Márton összes beszámolója

Tolna 50, GEOGO.HU tesztelés

Tisztelt túratársak. 2021-01-16.-án teljesítettük a Tolna 50 elnevezésű Mecseknádasi indulóval kiírt körtúrát, Feked, Véménd, Mórágy, Bátaapáti, Ófalu, Hidas érintésével. Az alábbi tapasztalatokra tettünk szert:

A túrát kiíró Dobogó Egyesületet nem sikerült elérni a túra megkezdése előtt, érdeklődni szerettünk volna az útvonalról, covid helyzetről, esetleges lezárásokról, valamint a falusi kisboltokról, 50 kmen azért már kell a logisztika. Senki válaszra sem méltetott bennünket. Ennek ellenére 4-en, egy-egy napi folyadékkal és élelemmel vágtunk neki a távnak. Hangulatos, de kemény téli időjárás volt, fagyott talaj, -3 fok egész nap, és többször szakadt a hó is, ami a menetidőd növelte, de a hangulatot csak jobbá tette. Nem kellett túlöltözni, bakancs-zokni, aláöltözet, polár pulcsi és vízálló kabát, a legnagyobb hasznát a kesztyűnek és a kámzsának vettük.

Az útvonalról...

Kék, sárga, kicsi zöld majd piros jelzésű utakon kellett végigmenni. Ez szinte lehetne a kijelölt turistautak minőségének sorrendje is. Látszik, hogy a kék útvonalra költöttek, szép, sok pihenővel, 10 méterenként frissen festett jelzésekkel. A sárga és a zöld már elhanyagolt, ritkás, nagyon kell figyelni, telefonra telepített gpx térkép nélkül annak aki nem ismerős nem szabad elindulnia. Ezeken a részeken rengeteg erdőirtás volt, lehet hogy a jelzett fák is kivágásra kerültek, de ennél nagyobb gond volt talán az erdészeti gépek által kilómétereken át felszaggatott föld, ami csontá fagyva a legjobb bakancsban is olyan, mintha vascsöveken lépkednél. A piros útvolan már kicsivel jobb, de mi oda már csak sötétben értünk, és fejlámpában hóesésben már nem a jeleket kerestük a fákon, hanem a telefon képernyőjét bámultuk :)

Sok dombtető, sok látnivaló, szép kilátó, mesebeli kilátás, minden volt, a táj nagy kedvencem lett.

Szombat lévén reménykedtünk hogy valamelyik faluban egy kávé-kóla kombinációval fel tudjuk magunkat tuningolni, tévedtünk, semmi nem volt nyitva. Ezért kell inkább túlpakolni magadat egy olyan túrán, ahol nincs az ellenőrzőpontokon tea, zsíroskenyér, alma, stb.

Amiért a beszámolót írom igazából egy figyelmeztetés, amit gondnak érzek, és hátha valaki elolvassa és tanul belőle. Egész nap hallottuk a puskák dörrenését, valahol vadászat lehet a "közelben". Többször menekülő rudli szarvas ezt csak tovább erősítette bennünk, biztosan hajtanak...Kitáblázva ez NEM volt, erről tájékozódni az 50 km alatt sehol nem lehetett. /többek közt ez is kérdés lett volna ha fel tudom venni a kapcsolatot a szervezőkkel az elején/. A szerencsénk az volt, hogy már szedték össze a hajtókat mikor Zsibrik és Cikó határában egy tó mellé értünk. Itt volt a reggel óta hallott vadászat, láttuk a terítéket is. A túrista útvonal pontosan a lesek között vezetett el, amire ráhajtottak. Ez akkor lett volna óriási gond, ha hamarabb érünk oda, mert mi biztosan nem váltottunk volna irányt, ők meg biztosan tovább vadászgattak volna. Ez szerintem nagy gond, felelőtlenség. Covid ide vagy oda, sok család, baráti társaságok túráznak ezeken a szép helyeken, mi is vidékről mentünk, rá volt szánva a nap, nem mentünk volna haza teljesítés nélkül. Javaslom mindenkinek az élénk színű ruházatot ha erdőbe megy, piros, kék, oda nem illő legyen!

Összegezve: a GEOGO.HU csillagos ötös, azt tudja amit ígér, kiválóan működik, 50 méter sugarú körben engedte az igazolásokat. Csak előveszed a telefonod, becsekkolsz, mész tovább. Az útvonal szép, közepesen nehéz, az adott napi időjárási viszonyok nekünk talán kicsit megnehezítették. Bátrabbaknak, gyakorlottabbaknak is kihívás. A túrát talán össze kellene hangolni egy éves vadászati tervvel, és úgy kiírni, hogy ott legyen megjegyzésben hogy mely napokon NE indulj el.

Dóka Márton

Túra éve: 2015
kulcsTúra éve: 20152016.02.20 13:47:58
megnéz kulcs összes beszámolója

Előnyök:
- nagyon szép, hangulatos dombsági útvonal
- alapos szalagozás, könnyű tájékozódás
- nagyon jó ellátás
- jó ár/érték arány

Hátrányok:
- az útvonal nagyrészt dűlőutakon és aszfalton haladt, csak kevés erdei szakasz volt
- az itinerben nem volt útvonal-leírás (igaz, ezt a szalagozás kiváltotta)

MarkerTúra éve: 20152015.10.28 20:07:53
megnéz Marker összes beszámolója

Tolna 50

"Sajnos viszonylag kevés teljesítménytúra van egy évben a Szekszárdi-dombságban, de azok legalább minõségi rendezések. Ennek ékes bizonyítéka a "Tolna 50" is, mely kétségtelenül a Tolna megyei túrák egyik zászlóshajója..."

Részletes túrabeszámoló, képekkel az alábbi linken érhetõ el: itin3r.blogspot.hu/2015/10/tolna-50.html

Túra éve: 2013
takacspitykeTúra éve: 20132013.09.08 00:52:03
megnéz takacspityke összes beszámolója
Tolna 25

Kellemes õszváró túrára csábított a hûs reggeli erdõ. A Szekszárdi-dombság kitett magáért, csodálatos volt a 25-ös táv útvonala. A szervezés kitûnõ volt, a túristajelzések mellett szalagozás is segített az útvonal teljes hosszában. Eltévedni nem is lehetett volna. A táv egy kisebb része nyílt terepen haladt, ilyenkor lehetett érezni, hogy a nyár még nincs is olyan messze. Jól tudott esni egy kis árnyék a déli órákban.Korábban még nem jártam erre, de örülök, hogy egy kicsit meismerhettem ezt a tájat is.

Köszönöm a lehetõséget!

Egyetlen negatív tapasztalatom: az önjelölõ ellenõrzõpontokon kellett volna legalább egy bója, mert az A/4-es papírokra írt szöveg már messzirõl látszott, viszont a fához kötözött ceruza már nem, így sokunknak kellett visszafordulni a pont hiábavaló keresgélése után.

Túra éve: 2009
r.eszterTúra éve: 20092009.09.15 20:45:43
megnéz r.eszter összes beszámolója
Tolna 50 (gyalogosan)

Táv: 52, 3 km
Szint: 640 m
Idõjárás: meleg
Terep: kiváló
Itiner: fénymásolt, sajnos sok dolog nem látszódik, nem hátrány egy turistatérkép, de a kérdéses helyeken szalagok is segítenek.

Szubjektív:
Reggel 6-kor indultunk Danival Sásdról, útközben felkaptuk Andrást, majd irány Bonyhád. 7:20-kor rajtoltunk. Friss reggeli lendülettel hamar elértük Ladományt, az elsõ ept-t, ahol utolértük Ábrist is. Innen 6 km-re volt a következõ állomás. Kis emelkedõn feljutva szép kilátás nyílt a dombvidékre, a völgyben alant pedig egy ismerõsökbõl álló csoporttal is találkoztunk, õk már visszafele tartottak a sötét völgyi ellenõrzõpontról. Kaptunk enni-inni, majd megérkezett egy nagyobb bringás csoport is. Sokat nem idõztünk, erõs tempót diktálva indultunk a következõ pont felé. Körülbelül félúton egy szarvasbika száguldott át az úton nagyjából 20 méterre tõlünk.

A 3. ep Grábócon, a görögkeleti kolostornál volt. András már az érkezés elõtt mesélt pár érdekes dolgot, így nem kellett rábeszélni, hogy megnézzük közelebbrõl is, Magyarország egyetlen mûködõ szerb templomát és kolostorát. A templomban egy fekete ruhás nõvér fogadott, aki bemutatta a templom és kolostor történetét, mesélt érdekességeket és még humorérzéke is volt: „hát a francba, miatyánk közben a „tizenhárom fodor van a szoknyámon” címû népdal jár a fejemben, hogy lehet így imádkozni?!” :) A templom berendezése díszes, barokk stílusú, az ortodox egyházmûvészet különleges alkotása.
Származási hely: Tolna 50 (2009.09.12.)

Innen mintegy 3,5 km-re volt a következõ pont, Szálka. A sörözõ mellett található bronz szarvassal is összebarátkoztunk, csak nagyon forró volt, így nem tudtunk ráülni (hiába, imádunk rendetlenkedni :)).
A szálkai tavat elhagyva a túra nem túl kellemes szakasza következett: sok aszfalt és nyári meleg. Külön külön sem túl jó, de együtt meg aztán különösen ki tudnak nyúvasztani. Zsibrikre beérve azonban egy plüsskutya-szerû kis pamacs hamar elûzte a morcos kedvemet:)

Az ellenõrzõponton ismerõsöket értünk be, majd egy szalámis kenyér és fél liter víz elfogyasztása után csökkentett üzemmódban és szarvasbõgést hallgatva mentünk Ófalura. Ófalu határában egy templomromban gyönyörködtem, miközben András a fontos tudnivalókat ismertette róla:)
Származási hely: Tolna 50 (2009.09.12.)

Ófalu német portái mellett elhaladva a falu végében volt a kocsma az ellenõrzõponttal. Itt bevártuk a többieket, majd indulás elõtt csocsóztunk is, bár az eredménnyel inkább nem dicsekednék :)
Ezután a túra utolsó emelkedõje következett. A János laknál volt az utolsó elõtti ep. Kaptunk cukrot, de a fiúk a szalonnának sem tudtak ellenállni:) Továbbindulva egy õszi kikericsekkel teli mezõ nyújtott páratlan látványt.

A hangunkat meghallva, a völgyben lévõ egyetlen házban élõ néni már friss hideg vízzel várt bennünket. Mindannyian meglepõdtünk kedvességén, de a víz nagyon jólesett. Valószínûleg sokáig tudott volna még mesélni, de udvariasan továbbindultunk a szintidõre hivatkozva. Innen mintegy 9 km volt vissza a célig.
Dícséret illeti a rendezõket a következõ ep helyszínének kiválasztásában: a „misztikus” Máriaszéplaki templomrom Cikó határában.
Származási hely: Tolna 50 (2009.09.12.)

Ezután már csak a cél, Bonyhád következett 6 km múlva. Zsíros és lekváros kenyérrel valamint borral vártak bennünket. Lassan megérkeztek a többiek is, és a kialakult jó hangulat, a sok ismerõs összeverõdése megkoronázta a napot. Köszönöm a társaságot és a jó hangulatot, a történeteket és a poénokat Andrásnak, Daninak, Ábrisnak, és Tamásnak aki aranyköpéseivel beírta magát a túratörténelembe , Misinek és mindenkinek akivel találkoztam :)

Túra éve: 2008
pesza91Túra éve: 20082008.09.15 14:53:07
megnéz pesza91 összes beszámolója

Tájegység: Szekszárdi-dombság

Táv: 49,3km Szint: 630 méter

Idõjárás:

Éjjel nagy viharok rázták meg a térséget, reggel is még szakadt az esõ. Bonyhádra érve azonban elállt az esõ és a hõmérséklet is barátságos mértéket mutatott nagyjából 18-20 fokkal. Napközben ez még nõtt is és 25 fok körül tetõzött.

Talajviszonyok:

Sokan számítottak sárra, de az elmúlt idõszak csapadék nélkülisége keménnyé varázsolta a talajt, így még a nyíltabb területeken is inkább csak „nyálkás” réteg fogadta a túrázókat. Talán a Haramia-forrás környéke volt puhább az átlagosnál, amely gyalogosan nem jelentett problémát, de kerékpárral már - tekintve az emelkedõt is- nagyobb erõkifejtés szükségeltetett hozzá.

A túra:

Rajt a Perczel Mór Közgazdasági Szakközépiskolából 7:50-kor, mecseki barangolóval. Innen jó tízperces séta a 6-os fõútig, amin átkelve, a domboldalra felkapaszkodva, szépen gondozott kertek között haladva látható az egész város. Késõbb jobbunkon megérkeznek a szõlõsök is. Ladomány elõtt a tavak nyújtanak látnivalót. Ladományt elhagyva rövid kapaszkodás után kiérünk egy gerincútra. Innen a Keleti-Mecsek déli vonulata kísér minket. A nyílt terület után az erdõben elérve a kéket, az elõzõ évekhez képest útvonal módosítás történt. Nekem ez jobban tetszett. A kéket Haramia-forrásig követjük (2.EP.). Sokatoknak biztos ismerõs hely ez, hiszen a Bartina túrák mellett a Rockenbauer Pál DDK egyik érintõpontja is. A kaposvári különítmény itt ér utol minket, illetve néhány kerékpáros résztvevõ. Innentõl 6-an folytatjuk egészen a célig.

Grábóc Görögkeleti kolostorig meghallgatjuk a múlt heti Beac Maxis friss élményeket. Szálkáig szintén a kék sávon megyünk, ahol szerencsénk van, mert az italbolt zárása elõtt 2 perccel érkezünk. Kevés helyen találok Márka szõlõt, itt igen. Savanykás, enyhén szénsavas, szinte mindig jólesik. Kifelé menet találkozunk egy õslakossal, aki rövid 10 perces itt tartózkodásunk alatt kemény 30 métert bír haladni, õ a szõlõ erjedtebb fajtájával találkozhatott. Fel se figyeltem volna rá, ha mecseki barangoló nem jegyzi meg: „õ biztos nem a Mont Blanc körrõl jön” .

A következõ EP.-ig sorra érnek utol a kerekesek. Többen vannak, mint a gyalogosok, mert az 50-en csak 9-en indultunk, gondolom a hajnali égszakadás miatt. A szálkai tavat ezúttal a piros jelzésen megkerülve érünk Palatincára, ahonnan enyhe 400 méteres emelkedõn jutunk a tetõre, ahol a 2003-as Tolna 50-en hatalmas szarvasbika futott neki a vaskapunak. A kerítések között szlalomozva újabb halastavat érintünk ezúttal a zsibrikit. Lenn a völgyben pedig Dr. Kovács táblája mellett érünk el egy kisebb 30 méteres lápvidékre, ahol a víz összegyûlve ingoványossá tette a talajt. Pár kilométerrel odébb már Ófalut pillantom meg. Itt a madárijesztõt sikerül szõlõsgazdának néznem messzirõl. A kocsmában az újabb EP.-on Demjén Ferenc szól a magnóból, és ezúttal én is eszek a szolgáltatásból, de most mindjárt 2x is.

A folytatásban Kishidasig nagyrészt erdõben haladunk, egy helyen balról hatalmas piros almakupac díszíti a tájat. Az utolsó pont után betonút, majd kisebb dzsindzsa következik, végül Bonyhádot támadjuk déli irányból. A célban ezúttal elmarad a nagy nyüzsi, részben mert a végén indultunk és részben azért mert idén kevesebben jöttek, a túra elõtti idõjárás miatt. Még jó félórát beszélgetünk a rendezõkkel és a most már 15x-ös teljesítõ Hegével, aztán elballagunk haza Pécsre.

Szolgáltatás: Ha jól számoltam a célig 3 helyen volt etetõpont szalámis szendviccsel. Itató pont ezeken felül még két helyen volt, de lehet hogy több. A célban pedig házi lekvár (kétfajta) és az italok mellett, szalámis, zsíros kenyér. Még borral is kínáltak, de nem éltem vele.