Vértes

GeldarTúra éve: 20042013.08.28 20:00:54
megnéz Geldar összes beszámolója

Vértes 50

Második, eddigi utolsó Vértes 50-em. Azóta sajnos nem jutottam el újra, többek között azért, mert idõközben megszûnt a túra... Kár pedig, nagyon jó táv volt, még úgy is, hogy évrõl évre az orrunk elõl fogytak el a vizek, és a botrányos hõség miatt sokan rosszul lettek minden évben. Ez volt az elsõ igazán olyan túra, ahol kvázi én vezettem a csoportot (az elõzõ, hamis Csabdi 30 után, ahol egy héttel a túra elõtt érkeztünk, és ennek megfelelõen el is tévedtünk). Apám egyik kolléganõje vitt ki minket Mindszentpusztára, kék Trabantjával - innen vágtunk neki Mátéval s Attilával az ötven kilométernek. Kõhányás elõtt láttuk az elsõ jelentõsebb változást tavaly óta: az útjelzõt, amire rovásírással is véstek betûket, valaki tövestül tépte ki s vitte el magával. Hangosan gratuláltunk neki a fantasztikus teljesítményhez, majd hamarosan megérkeztünk Kõhányásra, ahol teletankoltuk kulacsaink. A Géza-pihenõig különösebb esemény nem történt, ott pihentünk másodszor, ittunk, s nagy lendülettel bemasíroztunk Csákberényre. Innen az ismerõs Korcsmáros-domb várt minket, majd a még kevésbé barátságos emelkedõ Vajal után - a meleg idén sem volt ínyünkre, a frissítõk idén is elfogytak, mire megérkeztünk. A Szentgyörgyvár elõtt már éreztük, hogy meg tudjuk csinálni, bár a fehér murva az ember arcába vágta a hõt, ami nem volt különösebben kellemes. A célban pihentünk, majd hazagyalogoltunk - így lett az ötvenbõl 57.

Túra éve: 2003
GeldarTúra éve: 20032013.08.28 16:49:36
megnéz Geldar összes beszámolója

Vértes 50

a 2003-as év negyedik (többeknek ötödik) teljesítménytúrája.

Szerencsés helyzetben voltunk, mert a Vértes lábánál lakunk, így Mindszentpusztára kellett eljutnunk, s indulhatott a karnevál. Apám, Máté öcsém és Robi, egy haverunk tartott velünk ezen a pokolian meleg napon.

A Vértes több táját kifejezetten jól ismerem, de örültem annak, hogy  több olyan részt is érintett, ahol még sosem voltam.

Kõhányásig viszonylag eseménytelenül teltek a kilométerek, a hõség valahol félúton a Disznó-sarok fele kezdett eluralkodni, és úgy is maradt. Gánt felett rövid kavargás után csak sikerült beállni a kékre, majd a Géza-pihenõig erdõben haladtunk.

Csákberényben aztán kólázott a csapat, s fölemelkedett a Korcsmáros-dombig, ahol azóta megfordultam néhányszor, de azóta sem sikerült megkedvelnünk a másikat.

Vajal-pusztánál apám a melegben kis híján elájult, kénytelenek voltunk tartani egy hosszabb szünetet, a többiek is ki voltak készülve az emelkedõn. Ha jól emlékszem, este azt olvastuk, aznap 38-39 fokot mértek Móron, ez nagyjából fedi a valóságot.

Az út hátralevõ részén mérséklõdött a hõ, a Pátrácos után, Szentgyörgyvár fele haladva már éreztük, meg tudjuk csinálni.

Így is lett, aztán Mindszentpusztáról egy kék Trabanttal száguldotunk haza.

Remek túra volt, a kánikula ellenére - de ha jól tudom, ez a túra azóta szintén megszûnt, ami óriási kár. Szerencsére az Oroszlány 50 érinti a legtöbb részét, mégsem marad a városunk túra nélkül.

efemmTúra éve: 20032005.03.08 23:58:24
megnéz efemm összes beszámolója
Vértes 50

Sikerült elérnem az 5:30-as rajtot, sõt a móri 1-es (1001-es) rajtszámot, így sejthetõ, hogy az indításnál nem volt túl sok problémám. Az eddigi igazolókartonomat most sem találták meg reggel -ez úgy látom nálam jó jel-, de délutánra már a többi teljesítésem mellett sorakozhatott a mai is.
Az elsõ "helyet" az elsõ pontig magamnál is tartottam, majd átadtam Sétálóséknak. Mivel a V50 NB futam is volt, nem lepõdtem meg, hogy leelõztek.
(Sétálós! Bocsánat, hogy nem ismertelek meg, csakhát így rövid hajjal nehezebb téged azonosítani.)
Az útvonal már rutinból ment, nem sokat változtattam rajta. Rutinból ugyanott kevertem -Mindszentpuszta után néhány száz méterrel megint nem tértem le az útról a jelzés ösvényére- (+100m).
Késõbb persze "visszaszereztem" az elvesztett egytized km-t. :))
Milyen volt a Homok-puszta mellett lévõ forrás?
Furcsán, szokatlanul nézett ki a túra elején az erdõ. Végig a szárazság miatt lehullott faleveleken lépkedtem, olyan a Vértes, mintha október lenne.
A szolgáltatásokkal nekem nem voltak gondjaim. (Ismernek már a rendezõk.:) Remélem, hogy mindenkinek jutott elegendõ víz az ellenõrzõpontokon.
Örültem, hogy idén nem találkoztam Gánt irányából Kõhányáspuszta felé gyalogló sporttársakkal. (Talán egyre többen olvasnak topikot egy-egy túra elõtt, kevesebben és kevésbé tévednek el.)
Jó volt a korai indulást választani, így Kõhányáspusztáig -ez majdnem a táv fele- kifejezetten kellemes idõ jutott. Dél körül persze a nyílt terepeken, például Csákberény elõtt a mûúton, azért rá kellett jöjjek, hogy bizony még augusztus van. (Együttéreztem az AK bringásokkal.:)
Kedvelem a Vértes 50 túrában, hogy a nehéz emelkedõk zárt völgyekben, erdõben vezetnek. (Géza-pihenõre és Kocsmáros-dombra.)
A tavalyi idõmet sikerül három perccel alulmúlni, így 09:17-be telt végül az 52.6km legyaloglása.
A 13. teljesítésért sötétkék jelvény járt. Örülök, hogy sikerült.
Gratulálok mindazoknak, akik ezen a kellemes(en meleg) szombaton a Vértest választották a hosszú vagy a rövidebb távokon.

Mór-Mór. 50km. 13x. 5:30-14:47)
-------------
Utána írtam:
Úgy látom, hogy idén sem volt zökkenõmentes a frissítés a Vértes túrákon. Tavaly már megemlékeztem errõl, illetve a héten is ideírtam a topikra, hogy mire lehet számítani.
Az üdítõ jegyet a Szõlõ-hegynél lévõ ponton kérték és kaptunk cserébe egy fél literes ásványvizet. Ezek szerint még nem volt ott a víz korán reggel a gánti indulóknak. (Ahogyan pl. reggel fél hétkor Pátrácoson sem, amikor áthaladtam.)
A szervezõk részérõl azt hiszem, hogy ez nem szándékos volt, persze apróbb körültekintéssel el lehetett volna kerülni a beígért üdítõ körüli problémákat.
(Azt mondjuk én sem értem, hogy az üdítõ jegyre egyáltalán mi szükség van, bár a GYVNY-en is tépkedték az igazolólap sarkát a célban a virslinél..)
A "meglepetés" ikonja tényleg bent van a túranaptárban. Az elõzõ években a hosszú távon ilyen nem volt..
-------------
Elõtte írtam:
A V50-en mindenki ugyanazt a teljesítménytúrát teljesítni, tehát a jelvény, sem az oklevél nem különbözik.
Ha eddig Mórról indultál, akkor a kartonod most is ott lesz, legfeljebb kitöltesz egy újat és átvezetik a teljesítéseidet a szervezõk. A pontok között rádiós összeköttetés van, majd leegyeztetik, ha jelzed, hogy nem elõször vagy.
Emlékeim szerint már a kezdetektõl több különbözõ helyrõl lehetett rajtolni. Ennek elõnye, hogy így könnyebben megközelíthetõ, elérhetõ a túra a környékbelieknek is. (Csákvár, Oroszlány, Tatabánya, stb.) Budapestrõl tulajdonképpen mindegy, bár székesfehérvári átszállással Mór felé a legjobb a közlekedés.
Így eloszlik a tömeg a raj(ok)ban és a pontokon is.
A frissítéssel (vízzel) lehetnek problémák, Kocsmáros-dombon általában nincs frissítõ, Pátrácos-nál illetve Szõlõ-hegynél pedig elfogyhat.
Van víz vagy üdítõ a jelzett rajthelyeken és Csákberényben. Ezeken kívül "szokott lenni" Vajal-pusztánál, Pátrácosnál, Szõlõ-hegynél, Géza-pihenõnél.
Leggyakoribb eltévedési lehetõség: Mindszentpuszta után 200m-rel becsatlakozik jobbról, fentrõl a kék jelzés Gánt felõl, azonban a kéken egyenesen, lefelé kell továbbmenni Kõhányáspuszta irányába.
Leggyakoribb rövidítés:
Homok-puszta és Pátrácos között amikor elõször kiér a jelzés a mûútra, után 50m-rel rögtön jobbra kell fordulni, majd 200m után balra, rátérve a kék jelzésre. Ha valaki nem tér le a mûútról, az sajnos a kispistázás lelki gyötrelmeivel lesz kénytelen további életét leélni.
A jelzések -szerintem- jók, de azért figyelni kell. Szalagozás nem jellemzõ.

efemm.

Túra éve: 2002
efemmTúra éve: 20022005.04.10 20:22:32
megnéz efemm összes beszámolója
Vértes 50
Meglepõ módon az 5:30-as indítás kezdetekor is már sorbanállás volt a móri rajtban, így csak negyedórával késõbb sikerült elindulni, idén immár tizenharmadszor az 50-es távon. Tempós kezdés után cserkész sporttárs ellenõrzõ pontján hamar átjutottam. (A precizitása -pecsét és aláírás- valamint a jelvénykollekciója nem zavart, az, hogy oda- és visszafelé is a pontõrök közötti vitát kellett hallgatnom - annál inkább.)
laci069: Szégyen, de én sem tudtam, hogy a Homoktisztásnál van forrás. Külön jelezve nincs. (Nem tudom, hogy a térkép mutatja-e, ami nekem van "legújabb" -'71-es kiadású- még nem. :) Ez a hátránya annak, ha valaki rutinból megy végig (vagy pontõr) egy TT-n..
A szolgáltatásokról: Az elõzõ évekhez képest több helyen volt innivaló, a mindszentpusztai árak megfizethetõek voltak (25HUF/2dl), egyedül Kocsmáros-dombnál hiányoltam a frissítõt. (Mondjuk szerintem jogos elvárás, hogy a megyei természetbarát szövetség legnagyobb -anyagilag is legjobban támogatott- rendezvényénél ne fogyjon el a víz az állomásokon..) Zsíroskenyér két helyen, Kõhányáson és Csákberényben is volt. Elõbbi helyen régebben büfé is üzemelt, mostanra talán tönkrement, ezért nem volt nyitva. (így viszont nem volt kinn a kúton a "nem ivóvíz" tábla :))
A túra szerintem legszebb részei a Géza-pihenõre és a Kocsmáros-dombra vezetõ völgyek ("Juhdöglesztõ" és "Gémförtés-völgy"), mióta pár éve kiritkították õket, tényleg érdekes látványt nyújtanak.
A célbaérkezést követõ félórás sorállásban sikerült személyesen is megismerkedni miki34 és larzen topiktársakkal.
A jó idõnek is köszönhetõen háromnegyed órát javítottam az eddigi legjobb idõmön, így örömmel vettem át a tucatnyi teljesítésért járó barna színû jelvényt.
(Mór-Mór. 50km. 12x. 5:45-14:59)
efemm.

larzenTúra éve: 20022005.03.07 16:19:11
megnéz larzen összes beszámolója
Negatív rekord: sikerült mindössze 4 órát aludnom a túra elõtt.
SK szombat 02:46-kor küldött SMS-s megváltoztatta az odautazási paramétereket, így sokkal kényelmesebben sikerült eljutni a rajtba, csipkebogyó, rcs és buksi társaságában.

Indulás után elkocogtam, de kicsit fáradtnak éreztem magam. Tudtam, hogy az elsõ két emelkedõ végére, kb. 1 óra után majd sikerül rendesen belemelegednem, addig nem is erõltettem a dolgot. Elég jó tempóban sikerült ezen a szakaszon túljutnom, kb. 7.5-es tempóban, bár nem nagyon élveztem a dolgot. Aztán Mindszentpusztáig úgy-ahogy elmentem, onnan a read-only Futóbolonddal mentünk Kõhányásig. Õ Gántról indult a 25-ön. Néha kissé erõsebb tempót mentünk, mint ami nekem jól esett volna, de nem volt feltûnõ, csak késõbb, amikor elváltunk. De legalább gyorsan elment ez a szakasz is: nagyon jót beszélgettünk tájfutásról, a Vértesrõl és a maratonokról.

Kõhányáson sikerült beszereznem a kéktúrabélyegzést, mert pótolták a kinti bélyegzõt (gumi!), bár a büfé zárva volt. Itt negyed órát pihentem. Amikor a következõ ep.-n elváltunk kisebb gyaloglás következett. Nem volt kedvem, nem akartam erõltetni a futást - gondoltam, hogy jó lesz a nyolc órás idõ is. Géza-pihenõhöz felfele találkoztam Lendvai Imiékkel, õ mondta, hogy nagyondinnye is itt megy elõttünk, kb. egy órával. A pihenõnél, ahol visszakapcsolódik a 30-as útvonala, érdeklõdtem rcs és buksi után, a pont emlékezett is rájuk, de másfél órával azelõtt voltak ott. Esélytelen mindkét találkozás, pedig szívesen gyalogoltam volna. Mindegy, innen lejtett az út Csákberényig, vizem meg fogyóban volt, úgyhogy ismét kocogásra fogtam a dolgot. A lejtõn utolértem egy srácot, aki szintén kocogott, sajnos a névmemóriám már megint bejátszik, de elfelejtettem a nevét. :-( Mondta, hogy õ Bajnán lakik. Mondtam, hogy van még egy túrázó onnan, de õ elõször erõsködött, hogy onnan csak õ jár túrázni. Aztán sikerült beazonosítania bajnai sporttársat. :) A srác amúgy Mátra 115, Szent István 250 és egyéb finomságok teljesítõje, kisebb kihagyás után kezdett újra túrázni. Nagyon jól eldumáltunk, úgyhogy a célig már együtt mentünk, kellemes tempóban.

Csákberényen azért nagyondinnyét utolértük, jó lenne, ha most már õ is írna beszámolókat. :) Felgyalogoltunk a Kocsmáros-dombig, aztán lefutottunk Mórra. Nem is néztem az órám, csak a végén derült ki, hogy 7 óra 7 perc lett a vége. A körülményekhez képest nem is rossz. A legjobban mégis annak örülök, hogy nem hajtottam ki magam, vasárnapra már kipihentem magam, semmi izomláz, semmi sérülés, úgyhogy a Nike-n mégiscsak lehet, hogy jó idõt tudok futni. Mindez a hétközbeni - viszonylag - rendszeres futásoknak köszönhetõ, ég és föld a különbség. Ma már legszívesebben újra mennék futni a szigetre. :)
A célban topiktali: rcs, csipkebogyó, miki34 mercivel, efemm, sk, késõbb dinnye is és egy csomó offtopik ismerõs. FTHB viszont jól álcázza magát, mert már egy csomó túrán mentünk együtt, de még soha nem találkoztunk. :) AV-t sem láttam, gondolom a vonat késõbb ért be, mint a mi indulásunk.
A várakozás a célban tényleg kellemetlen volt, de utána a fürdõ kárpótolt mindenért. Még meleg víz is volt. :)
A közlekedés Gyõrbe elég rossz, így 3 órát kellett várnom a buszra. Amikor végre felszálltam rá, eszembe jutott, hogy a futócipõmet otthagytam az iskola udvarán a padon egy szatyorban. Már gondolkodtam, hogy kit tudok felhívni, aki gondjaiba venné, amikor szerencsés fordulat következett: a busz megállt közvetlenül a suli elõtt is! Amíg a három felszálló megváltotta a jegyét, addig én megfordultam a suliudvarból! Ilyen sprintet még nem vágtam ki 50-es túra után. :) Hazafelé meg egy jó nagy alvás volt a program. :)