3x7/ 7+7/ 7 Mérföldes Tekergés - tavasz

Túra éve: 2011
JakabTúra éve: 20112011.05.01 09:57:54
megnéz Jakab összes beszámolója

Húsvét hétfõn Macival és Csillával Kisgyónban túráztunk. A kellemes hétmérföldes túrát utoljára rendezték. Maci a hosszú távra nevezett, hamarosan el is tûnt, mi Csillával még ráértünk, a rövid távra jöttünk kirándulni. 7 mérföld, azaz 11,9 km volt a táv, a szép Kisgyóni környezetben. Tanakodtunk, hogy vajon vigyünk -e esõkabátot, majd Pintér Józsi jóslatát elhittük, és vittünk. És lõn, esett is hamarosan. Már az elsõ km-nél felkerült ránk a kabát, az égiek jól meglocsoltak bennünket. Az Erdei Szentélynél ásványvizet kaptunk, aztán fel tovább a Károly-lakig. Erõs volt az emelkedõ, Csilla le, lemaradozott, de aztán vette az akadályt. A Hárs-hegy aljáig a kék háromszög volt még a jelzésünk, itt volt a második Ep. Csokitojásokat kaptunk, és tovább indultunk, most már rátérve a piros jelzésre. Innen már ismerõs volt az út teljesen, mivel múlt héten a vártúrán erre jöttünk. Medvehagymák övezte úton haladtunk, már éppen virágzásnak kezdtek indulni. Szép látvány, és kellemes fokhagyma illat az esõben. A hagymalevelek olyan nagyok voltak, és úgy összeborultak, hogy a cipõnk is beázott tõle.

Hamarosan elértük a Hamuházat, kis kitérõvel pedig a Csikling várat is. Az Ep is itt volt, a lányok bent ültek a kocsiban az esõ miatt. Most éppen elállt az esõ, a teljesen átázott piros esõkabátom itt landolt a kukában. Megszolgálta az árát, de már nem véd semmi ellen. Hamarosan kisütött a nap, és megszáradt a ruhánk is. Lejtõnek lefele végig a Tûzköves árok mentén gyalogoltunk a kéken, azért is örültem a rövid távnak, mert ez idáig kimaradt, csak a hosszabb távokon voltam, ami a szépséges Burok-völgyön halad. Ez is nagyon szép, foltokban zöld a medvehagymától. Több kidõlt fát kellett kerülgetni, néha átmászni, így még izgalmasabb lett a túra. Ismét visszaértünk az Erdei Szentélyhez, megkaptuk a lepkés pecsétet, aztán megint piros jelzésen jutottunk el a Bányász emlékhez.

A szebb napokat látott helyrõl eszembe jutott gyerekkorom, a szocializmus, amint bõszen énekeltünk minden pártünnepen, kiöltözve, jó kis mulatságok voltak, nekem kellemes emlék. Itt fájó a pusztulás látványa, a rozsdás lámpaoszlopok, a gazos, kitakarítatlan emlékhely. Jó lenne, ha valamelyik túrista szakosztály Kisgyónnal együtt ezt a helyet is felkarolná, megszépítené! Ami volt elmúlt, a múltunk pedig a történelmünk, amit meg kellene még mutatni az utókornak. Csillának elõadást tartottam a szocializmusról, õ, aki a rendszerváltás után született, már tényleg történelemként hallgatja.

Nemsokára beértünk a célba, ismét szakadni kezdett az esõ, de mi már tetõ alatt fogyasztottuk el medvehagymás zsíroskenyerünket. Szörp is volt, és persze kitûzõ, oklevél, a már megszokott idézettel.

Tarnai Ferinek külön köszönet a jó szervezésért, és a szép túráért.

PlecsTúra éve: 20112011.04.29 10:33:05
megnéz Plecs összes beszámolója

3x7 Mérföldes

Nafe túratárs beszámolója oly mértékben alapos és kielégítõ, hogy számomra már csak az lelkes egyetértés és a heves bólogatás marad, ugyanis kevés aprócska dolgot kivéve mindennel egyetértek. Még az esõ is majdnem ugyanott ért el bennünket! :-)

Mi is kihagytuk a Csikling várnyomot (jártunk már ott párszor, s tudjuk, hogy várról azért itt csak nagy képzelõerõvel beszélhetünk), s bizony mi is benéztük a Hamuház utáni szalagozott kanyart… Talán ez volt a túra egyetlen „hibája”, már amennyiben ezt hibának lehet nevezni, hiszen a jelzések elég egyértelmûek voltak, csak ha valahol ennyire jó a szalagozás, az ember hajlamos elbambulni és csak a szalagokat követni… Mi szerencsésebbek voltunk, mint nafe és csapata,  pár méter után gyanús lett nekem az a furcsa irányba tartó út, s a GPS-re nézve nem kellett sokáig gyõzködnöm magam arról, hogy az a szalag nem nekünk szól. Viszont érdekes, hogy mások nem nagyon akartak hinni nekem, többen is furcsán és nagyon kétkedve néztek rám, mikor mondtam, hogy szerintem itt nem a szalagozás felé kell menni… :-)

Az útvonal többi részét illetõen is abszolút csak egyetérthetek a nafe által leírtakkal – talán még annyi, hogy ezek szerint a Garmin jobb, mint a Magellan :-), merthogy a Garminnak semmi gondot nem okozott a Bükkös-árok/Burok-völgy kombó. Ugyanezt sajnos nem mondhatom el magamról, mert nekem mondjuk annál többet :-), igazi akadálypálya volt! Persze most már én is tudom, hogy a klasszikus értelemben vett jelzett turistaút és a Bükkös-árok meg a Burok-völgy nem igazán összeegyeztethetõ fogalmak… Itt a turistaút fogalmát csak jelképesen kell érteni!

Konklúzió: nóagyon szép túra volt ez, gyönyörû és igazán kalandos útvonallal, hihetetlen mennyiségû medvehagymával, s igen, megint csatlakoznom kell nafe-hez: nagyon jó lenne, ha lenne jövõre is!

Ha volna kedvetek megnézni, a Burok-völgyi kalandpark és medvehagyma tengerben készült képeimhez vezetõ útat megtaláljátok a honlapomom: www.plecs.hu

nafeTúra éve: 20112011.04.28 22:09:30

3x7 mérföldes tavaszi tekergés

GPS-el mért távolság: 32,9 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 690 m. Ennyit mentünk, de nem mindig a kiírás szerinti útvonalon.

A túrára menet, Bakonycsernyén fölvettem Pintér Józsiékat, lehetõvé téve számukra egy kis csipkelõdést, mivel sikerült megelõzniük két kollégát, akik nem tértek be velük egy kis hidratálásra a sarki kocsmába. Eléggé korán megérkeztünk a rajt helyére, ahol jó néhány ismerõssel találkoztam. A fõszervezõ kõkeménynek bizonyult, s csak pontban 08.00-kor engedélyezte a nevezést. Így hát bõ negyedórát várhattunk, s méretes sor keletkezett. Elbeszélgettük az idõt. István, bemelegítésnek a 2x7-es távra nevezett, mondván, utána teljesít még egy 3x7-est is. Végre kezemben az igazoló lap és az itiner.

A piros jelzésen hamar letértem az aszfaltról, s kezdõdött a bemelegítõ kaptató. Eleinte jól járható az út, aztán gyérítés maradványaiba futunk bele. Keresztül-kasul fekszenek a kivágott, még tûzifának is alig alkalmas fácskák. A favágók számára ismeretlen fogalom a mûhelyrend. Széthagytak maguk után mindent, mind eb a kutyagumiját. Nálunk, Szegeden a Dériben simán megbuktak volna ezért. Leküzdöttem. Sok a tavaszi virág és a virágzó medvehagyma. Az elõzõ hétvégi Gerecséhez képest, már lombosak a bükkfák is így nem is kísérleteztem fényképezéssel, olyan sötét van az erdõben. Rövidesen rátérhettem az aszfaltra, ahol utolértem Zsuzsáékat, s a táv további részét együtt tettük meg. Némi lábfeltörés miatt lassúbbak a szokásosnál, másként nem tudnám velük tartani a lépést. Az idõjárás kellemes. Ballagunk lefelé, s az Erdei-szentélynél megkapjuk az elsõ igazoló pecsétet, egy félliteres ásványvíz kíséretében.

Irány a Hosszú-kígyós, ami a túra legnagyobb emelkedõjét jelenti. Az elsõ kis lejtõig 85 m szintet szedtünk össze, majd úgy 100 m lejtõt követõen folytattuk a kaptatást. Nem gondoltuk volna, hogy ezt az emelkedõt még egyszer meg fogjuk mászni. Károly-lak elõtt egy fa alatti átbújásnál lefejeltem egy ágat. Nem esett jól. A következõ ellenõrzõ pont közelében elkezdett szemerkélni az esõ. Szívesen eltekintettünk volna tõle. Szaporán mentünk tovább. Egyre jobban esett az esõ. A Hamuházig vezetõ útvonal hangulatos, csak néhány alattomos faág próbált meg bennünket elgáncsolni. Az ellenõrzõ pont kint volt a murvás úton, mivel a pontõröknek nem volt kedvük pacallá ázni. Mivel csúszóssá váltak az utak, nem mentünk le a Csikling-várhoz, hanem visszafordultunk. A Hamuháznál megálltunk, esõkabátot fölvenni, illetve esõállósítani a hátizsákokat. A murvás út kanyarját nem vágtuk le a kék jelzésen. Rövidesen elértük a kék jelzés újbóli letérését a murváról, s mivel alaposan ki volt szalagozva, gondolkodás nélkül követtük a jelzést. Ha csak egy kicsit is gondolkodunk, nem keverünk el. Így viszont sikerült. A Tûzköves árok mentén szép az ösvény. Az aszfaltút elõtt nem sokkal egy házaspár jött szembe, hogy gond van. Az erdei-szentélyi pontõrök visszafordították õket, mondván nem arra kell menni. Kis tanakodás után, úgy döntöttem, rövidebb lesz újra megmászni a Hosszú-kígyóst, mint visszamenni a murváig. A GPS adatai alapján 1,6 km-t tettünk hozzá a túra távjához, valamint 140 m plussz szintet. Az Erdei-szentélynél elslisszoltunk az ellenõrzõ pont mellett, s újra megkezdtük a Hosszú-kígyós kaptatóját. Most nehezebb volt kissé. Helyenként már csúszott a sártól.

A második EP-nél már lebuktunk. Mondtuk, nekünk annyira tetszett ez a kaptató, hogy megcsináltuk még egyszer. A kék háromszögjelzésen mentünk tovább, majd a murvás út keresztezésekor rátértünk a piros és kék háromszögjelzésre, ami a kék háromszögjelzés egyenes folytatása, s azon értük el a Bükkös-árkot. Tanácstalan csapattal találkoztunk az elágazásban. Jeleztük, merre kell menni, s mi is immár a kiírás szerinti útvonalon folytattuk.

Kíváncsi voltam, milyen állapotban van a Bükkös-árok. Évekkel ezelõtt jártam erre, pont azután, hogy kitakarították a kidõlt fákat. A természet gondoskodott, a még a takarítás elõttinél is nehezebb járhatóságról. Rengeteg kidõlt fa nehezítette a haladást. Kezdetét vették, a fatörzseken végzett szertorna gyakorlatok. Valószínûsítem, hogy Ónódi Henrietta kissé elegánsabban mutatta be a gerenda gyakorlatait, illetve Magyar Zoltán a magyar vándort, persze neki nem muraközi lóhát szélességû szeren kellett bemutatnia azokat. Alaposan belassultunk. A GPS track-et otthon megnézve, a megelõzõ szakaszokon elmentett 6-9 km/h-s sebességekhez képest, 2,5-3,7 km/h-s sebességet mutatott. Másztunk, bujkáltunk, méreteseket csúszkáltunk a sárban, de végül csak elértük a Burok-völgyet. Itt is volt kidõlt fa dögivel, s a völgyben történõ haladás sem egy leányálom, de jóval könnyebb, mint a Bükkös-árokban. Az útleírással ellentétben elmondható, miszerint inkább a Burok-völgy adna ízelítõt a Bükkös-árokban ránk váró nehézségekbõl. A házaspár, aki eddig velünk tartott elhúzott, mint a vadludak. A völgy egyébként csodálatos, bár most a lombok eltakarták a sziklák zömét. Egy héttel korábban szebb lehetett. A Magellan GPS-em nincs kibékülve ezzel a völggyel. Még soha sem volt képes végig mérni. Most is alig tettünk meg egy kilométert, máris letolta a nadrágot. Egy picit fölgyorsultunk. Ezen a szakaszon több csoportot is megelõztünk. A völgy utolsó harmadában, egy mellékvölgy torkolatában olybá tûnt, mintha murvás út csatlakozna be, de kiderült, csak a tavalyi nagy esõk hordtak le egy csomó murvát, s vagy 100 m-en beterítette az egész völgy alját. Egy kicsit legalább könnyebben lépkedtünk. Érdekes, de a völgyben végig éreztük a medvehagyma illatát, holott általában hamar telítõdik az ember orra és már nem érzi. Kezdtem érezni az éhséget, sõt az eléhezés elõjelét, így menet közben megettem a második ponton kapott nyuszi tojásokat. Kiérve a Burok-völgybõl, szép a kilátás. Némi erõltetett menettel elértük az ellenõrzõ pontot Bakonykútiban. Újra rázendített az esõ. Behúzódtunk a buszmegállóba, egy kis szerelvényigazításra, kalóriapótlásra, illetve töltõre kötöttem a telefonomat.

Tempóztunk tovább. Az út mellett, a fenyõk tövében Pintér Józsi társasága pihengetett némi sör mellett, de Józsi nélkül. A célban Józsi tõlünk kérdezte, hol hagytuk el õket, mert õ már rég beért. Ja és persze bennünket hol került el, hiszen késõbb indult! A Burok-parton megkaptuk az utolsó ellenõrzõ pecsétet, egy csoki kíséretében, míg Zsuzsa a locsoláson fölül kettõt kapott. Kellemes az erdei ösvény. Egyetlen fotós megállómat egy virág miatt tartottam. Vagy valamilyen kosborféle, vagy valamilyen bangóféle lehet. Egy a biztos: szép.

Zsuzsa alaposan begyorsult. Bosszantotta az elkeverésünk. Hiába mondtam, hogy ha nem volt kihagyása a telefonom GPS-ének, akkor 2 km-nél nem több a hosszabbításunk. Több, néha kevesebb sikerrel tartottuk vele a lépést. A Mellárt követõ erdõben megelõztünk egy hölgyet. Már majdnem sikerült Zsuzsát utolérni, amikor a jelzés jobbra kanyarodott, mi viszont mentünk Zsuzsa után egyenesen. Szerencsére 20 m-t követõen kiderült a hiba, s korrigáltunk. Zsuzsa természetesen szóvá tette miért nem szóltunk hamarabb. Megválaszoltam: Olyan tempót megy, hogy az agyi hipoxiától már nincs energiánk még tájékozódni is! Zsuzsa férje egyre inkább fájlalta a lábát. A vízhólyag miatti nem egészen természetes járástól hol itt, hol ott görcsöltek az izmai. Végül csak beértünk. Ettünk egy kis zsíros kenyeret medvehagyma levéllel, beszélgettünk egy kicsit, s ki-ki hazafelé vette az irányt. Az átlagsebességünket ötös fölöttire saccoltuk, végül azonban csak 4,8 lett, pedig majdnem végig lógott a nyelvünk. A GPS szerint azonban a Bükkös-árokban és a Burok-völgyben egy 8 km-es szakaszon, csak alig 3-as átlagot gyalogoltunk.

Az idõjárást leszámítva kellemes, hangulatos túrán vehettünk részt.

A fõszervezõ azzal fenyegetõzött, jövõre nem rendezik meg. Remélem nem igaz, mert hová a francba tudnék megszökni a locsolkodás elõl!

A túra ár/szolgáltatás aránya jó. 900 Ft-ért szürkeárnyalatos mini térképes igazolólapot, itinert, kitûzõt, emléklapot, kaptunk. Az Erdei-szentélynél ásványvíz, a második ellenõrzõ ponton nyuszitojás, a Burok-parton csoki, a célban pedig medvehagymás zsíros kenyér és szörp volt az ellátmány.

Túra éve: 2010
tuliTúra éve: 20102010.05.10 10:24:14
megnéz tuli összes beszámolója

Reggel negyed nyolckor villámgyors nevezés és némi elõ-fejtörés után nekiindultunk a 35 km-nek. Esõre készültünk, de már a Varjú-várnál látszott, hogy nem kell áznunk. Mire elértünk a tóhoz, már szinte beestünk a fedél alatt elhelyezett asztalokhoz, amiken impozáns mennyiségû és rendkívül finom zsíroskenyér valamint lilahagyma várt minket. Betermeltünk párat, és mentünk tovább. Mikor rátértünk az országos kékre, meglepetésünkre néhol még nagyítóval sem lehetett jelzést találni: másfél óra TEKERGÉS - ami persze nem lenne baj, ha tudtuk volna, merre menjünk. Még jó, hogy volt nálunk OKT és KDP füzet... Egyébként ugyanezt eljátszottuk Guttamási és Bakonykuti között az -elvileg jól jelzett - utakon, és a piros turistaút utolsó szakaszán - ahol irtás irtás mellé ért, tehát esély nem volt jelzést találni, csak az emlékeinkre hagyatkozhattunk. 17 óra elõtt nem sokkal zuhantunk be a célba, ahol várt minket a tavaszi túrán már megszokott süti és a jó hangulat.

Köszönjük a Kalandozóknak!

Túra éve: 2009
zemTúra éve: 20092009.06.04 21:15:58
megnéz zem összes beszámolója
Az alábbi túrabeszámolót egy újság számára írtam, de akkor már kerüljön fel ide is...

Madarak és Fák Napja - Kalandozók Klubja

Immár két és fél éve, hogy rákaptam a teljesítménytúrázásra, a natúr kirándulások és geocaching/gpsgames mellett. Nagy lelkesedéssel vetettük bele magunkat, mind családilag, mind a barátokkal. Élveztük a tájat, a vezetést, hogy szép kitûzõvel térhetünk haza - amit másnap a gyerkõcök megmutathatnak az iskolában öntudatos büszkeséggel, az egésznek a hangulatát. Aztán hamar ráébredtünk, hogy szervezés és szervezés közt van különbség. Vannak társaságok akik megfáradva, szokásból megrendezik a túrát, de igazából se szépség, se természet, csak végigkergetnek minket egy nagyváros külsõ részén. Így "igényes túrázóvá" növekedve kihagyhatatlanná váltak számunkra a KALANDOZÓK KLUBJA által szervezett túrák.
Legutóbb a Madarak és Fák Napja alkalmából a Rejtekerdõ 30, és a 7 mérföldes tekergés tavaszi fordulóján vehettünk részt. Idén kissé összevonva rendezték meg a tavaszi túráikat, de kárpótlásként minden túrázó 2 csodás kitûzõt is kapott (természetesen mindig egyedi és új, szép állatfotókkal).
A túrát fejtörõvel is gazdagították, így próbálták rávenni a gyerekkel érkezõket (no meg a futókat), hogy nyitott, figyelõ szemmel kiránduljanak. A fejtörõ egy keresztrejtvénynek felel meg, ahol számokat és válaszokat is gyûjteni kell, hogy a végére kialakuljon egy szó, ami most a kék vércse népies neve volt. Nemcsak a környezetben és a tájékoztató táblákon kellett válaszokat találnunk, hanem elmebajnokságként olyanokat is kaptunk, hogy "Hét gyertyából ötöt elfújunk. Ennyi marad." - ezeken lehetett jókat vitatkozni és nevetni az úton. A szisztéma így leírva bonyolultnak tûnhet, de sok segítséget kaptunk kézbe papíron, illetve minden pontõr is lelkesen mondta, hogy nála merrefelé nézzük, kutassunk, keressünk. A lelkesedés szó egyébként teljesen összefoglalja azt, amit Õk adnak a túrán. Nem csupán örömmel várják a túrázókat az egyes pontokon, hanem tényleg átvilágít, hogy szívesen és szeretettel szervezték és csinálják. Ellenõrzõpontoknak nem is lehetett nevezni állomásaikat, hisz pecsételés nem történt (a rejtvény szolgált most igazolásul), de ott voltak fontos helyeken és mindenhol bõséges választékot tártak elénk frissítõkbõl. Volt citromos víz az ásványvizek mellett, és a zsíros kenyér mellé is volt alternatíva. És még szó sem esett a célban kapott sütijegyrõl, amit mézes zserbóra lehetett beváltani a cukrászdában... Idõnként velük kapcsolatban felmerül, hogy teljesítménytúrára vagy hízókúrára érkeztem-e, de hát ez legyen a legnagyobb baj!
A táv a szokásosan gyönyörû Gaja-szurdokon vitt keresztül. Hiába ismertük a környéket, mindig lehet új apró részletet mutatni. Ez a mostani túra tájékozódásról is szólt, így nyugodtan lehetett keveregni is. Jó volt látni és kerülgetni a papírt szorongató apróságokat, akik próbálták kibetûzni és értelmezni a leírást (pedig hajde nehéz õket rávenni egy kötelezõ elolvasására), aztán látni, hogy gond nélkül elindulnak másik irányba. De a felfedezés öröme mindenkié, és ez így jó. (Remélem minden kevergõ hazatalált végül.)
Csodás érzés célba érkezni a Kalandozók Klubjánál. Õszinte a mosoly, a gratuláció, és valódi a kézfogás. (Mennyivel jobb érzés így, mint egy -számomra hõsies- 40 km utáni lagymatag "gratulálok", amiben ott van, hogy "mi csak a 100km-eseket becsüljük, értékeljük ... vagy már azt sem..." ) A több száz induló talán jelzi, hogy mennyire jól sikerül megszervezniük a túrákat. Többféle kívánalomnak próbálnak megfelelni, nemcsak a családos rövid táv igényeknek (szintidõ nélkül), hanem képesek 10 fõnek is megtartani hosszú távú túrákat. Mi viheti õket erre? Csak sejtem, hogy a környék szeretete és társaságuk jó hangulata. Ahogy vigyázzák és félik az erdõk kincsét, akár kirándulásról, akár jelzésfestésrõl van szó - mutatja, hogy a természetet ismerõ és szeretõ emberek, akik ezt önzetlenül meg szeretnék osztani minél több emberrel. Figyelnek arra, hogy ne csak élményeket vigyünk haza egy túráról, hanem újságokat, ismertetõ anyagokat (a Mézgás éger az év fája 2009-ben! - másolom az egyik lapjukról elõttem), matricákat, szóval sok olyan apró dolog ami nevel és bõvít minket. Sokak nevében szeretném megköszönni Tarnai Ferencék munkáját, remélem nem fogy el soha lelkesedésük! Álljon itt befejezésül az az "Eleven Hold" idézet, amely az itineren szerepelt, kívánom, hogy minden Olvasó átélje ezt!
"A fû, vagy akár a fák

napvirágTúra éve: 20092009.05.12 09:10:35
megnéz napvirág összes beszámolója
Madarak és fák napja 2009: 7 mérföldes tekergés - Tavasz

Egyik kedvenc helyem a Gaja-szurdok, és mivel szeretem a fejtörõket is, kihagyhatatlan volt számomra ez a vasárnap délelõtti program.
A rajtnál megkaptam az útvonalat ( ezt nem lehetett elõre tudni ) , és a rejtvényfejtéshez szükséges információkat, majd én is bõszen elkezdtem tanulmányozni a cukrászda elõtt álló elsõ tájékoztató táblát. Akkor szinte még sötétben tapogatóztam, de a túra elõre haladtával egyre világosabbá vált minden.
Az útvonal az alábbi volt: Csillag cukrászda - Varjúvár – Ádám-Éva fa – Vaskereszt – Erdei szentély – Erdei tó – Fenyves domb – Haja-kút – Kesellõ – Kálvária – Csillag cukrászda.
A túra során megtudtam pl. azt, hogy a mézgás éger a 2009-es év fája, hogy mi a kék vércse népies neve, kinek az emlékét õrzi a Vaskereszt, … Pecsételõ helyek nem voltak, hanem a rejtvényben feltett kérdésekre - a túra útvonalán - megkeresett válaszokkal lehetett igazolni, hogy végig ment valaki a távon.
Frissítõ pont volt a Varjúvárnál, zsíros kenyér és pihenési lehetõség várta a túrázókat a tónál, a célban pedig süteménnyel kedveskedtek beérkezõknek.
A teljesítõk kétféle kitûzõt és egy szép emléklapot kaptak, Dsida Jenõ versével.

KÖSZÖNET mindazoknak akik idõt és energiát áldoztak a szervezésre és a lebonyolításra.

Túra éve: 2008
zomiTúra éve: 20082008.04.11 20:04:51
megnéz zomi összes beszámolója
Reggel hatkor indultunk Gyõrbõl. Gyõrben egész héten szép idõ volt, semmi csapadék, nem hogy hó. Tíz perc múlva az út szélén már láttunk hófoltokat. Fél óra múlva a tájat már vékony hóréteg fedte. Kisgyón környékén már bokáig süllyedtünk benne.

A négyes és ötös rajtszámokat kaptuk a leghosszabb távra. A rajtban szívélyesen pálinkával kínáltak minket a rendezõk. Ezt nem fogadtuk el, amit rövid idõ múlva erõsen megbántunk.

A táj gyönyörû volt, már ezért is érdemes volt eljönni erre a "tavaszi" túrára. Második ellenõrzõ ponton nem találtunk elõször pontõrt ezért felhívtuk a rendezõk által megadott telefonszámokat. Az elsõ számnál az üzenetrögzítõ jelentkezett be, a második számnál fölvették ugyan, de egy mogorva ember közölte velünk, hogy "mi köze ehhez?" õ már nem szervezõ, ekkor föltûnt a pontõr aki ásványvizet hozott a pontjára. Miután megkaptuk az ásványvizet tovább meneteltünk.

Csak ismételni tudom magamat azzal, hogy a táj gyönyörû

A Burok-völgyben második felében történt egy nagy váltás. Hó egy szem se csak medvehagyma, a völgy és rengeteg sár (fõleg a K+ jelzésen).

Bakonykútiban a pontõr a saját vízébõl adott nekünk mivel már csökkenõben voltak vízkészleteink. Ezúton is köszönet neki. Innen ismét rengeteg sár. A következõ ponton müzli szelettel vártak minket. Innen már elég fáradtak voltunk így nem sokra emlékszem az utolsó szakaszról.

Ami megmaradt, hogy az utolsó lejtõn azt mondja apám: -Úgy érzem egy esés még hátra van-.
Néhány perccel késõbb akkorát esek... Csak a fejemig vagyok sáros
És a ráadás: Két lépés van hátra a házig már fényképezgetek mikor megint hatalmasat esek a hóban.
- Két esés volt még hátra- mondtam és bementünk a célba ahol megkaptuk a kitûzõt, a nagyon szép emléklapot, a gratulációt, és még kolbászos-tojásos kenyér és tea hegyeket.

A rendezést csak dicsérni lehet, remekül megszervezett túra. Jövõre is jövünk

nafeTúra éve: 20082008.04.01 21:36:55
3x7 mérföldes tavaszi tekergés
Errõl a túráról, sem mért távolságadatom, sem pedig szintemelkedésem nincs. Szégyen, de az órámat, csak az elsõ ellenõrzõ pont elõtt indítottam el, azonban így is 580 m szintet mutatott a végére. Térkép alapján, még vagy 120 m jön hozzá. A Rózsa Sándor-barlangtól, vagy 5-6 km-en át, a GPS-em nem találta a mûholdakat, így nincs pontos távolságom sem. Ezt a szakaszt egyenesnek vette, a számítógép, a track hosszának kiszámításakor, és a távolság így is 32 km-re adódott. Mivel azonban ez a völgy egy viszonylag egyenes szakaszán volt, így a tényleges érték, csak néhány száz méterrel lehet több.
A rossz idõjárás miatt, csak fél kilenc körül tudtam nekivágni a távnak. Jó 15 centis hóban indultunk. A cudar idõ, sajnos sokakat elriasztott a részvételtõl, fõként a kisgyerekes túrázókat. A 3x7-es távon csak 34-en indultunk. A székesfehérvári csapat is kénytelen volt lemondani az indulásról, váltó cipõ hiánya miatt.
Az elsõ emelkedõn, jól kimelegedtem. Sokat volt a fejemen a kabátom kapucnija is a hóesés, és fõként, a fákról ránk potyogó hó csomók miatt. Ettõl függetlenül, kellemes gyaloglás után érkeztem az elsõ ellenõrzõ ponthoz. Eddigre megszûnt a hóesés is. A nyílt részeken jól lehetett látni, ahogy észak-kelet felõl egyre világosodik a felhõk alatt.
Az erdei szentélytõl, jó kis 90 m-es emelkedõ következett a Hosszú-kígyós mellett. Nemsokára, már a második ellenõrzõ ponton voltam. Pecsételés és vízvétel után, továbbindultam a Csikling-vár felé. Néhol már kellett egy-egy pocsolyát kerülnünk. A murvás út keresztezése után, itt-ott már kikandikált a hó alól néhány medvehagyma levél. A szaga, már a tavaszt idézte. Hamarosan újabb ellenõrzõ pont következett, nyuszi tojással. A várat most nem néztem meg alaposabban, nem volt kedvem esni, a sáncárok meredek rézsûjén.
A kék háromszögjelzésig, murvás úton talpaltam, amit nem igazán lehetett észrevenni, a hó alatt. Lekanyarodtam a jelzésre. Alig mentem pár száz métert, amikor megint csak havat kezdett a nyakamba rázni a szél. Kapucni fel. Egy pillanat múlva egy faágról, az összes hó rám zúdult. Szabályszerûen hóembert csinált belõlem. A piros jelzés után, már kezdett latyakossá válni az út. A bükkös árok egy 530 m-es szakaszán 131 keresztbedõlt fát és faágat számoltam meg. Sebesség? Maximum 2 km/h. Ehhez képest a Burok-völgy már egészen könnyen járható.
Végre a völgyben voltam. Az eddigiektõl eltérõen, most olyan volt a szél iránya, hogy alig védett tõle a völgy. Egy házaspárral találkoztam, s egy darabig együtt mentünk. Õk is jó sokat fényképeztek. Ahogy haladtam, egyre kevesebb lett a hó, s több a latyak. Ezzel együtt viszont virágot is jóval többet láttam. A Lepke tt-hez képest megint csak volt 8-10 olyan virág, amivel elõször találkoztam az idén. Az Iker-barlangok után elbúcsúztam társaimtól, s nagyobb tempóra váltottam. Az eredeti tervemet, hogy barlangokat keresek meg, a hó és sár miatt feladtam. Késõbb kiderült, szerencsére.
A Kis-Burok-völgy bejáratáig egész jól haladtam, a fényképezési megállókat leszámítva. Azt hittem, én kis naiv, hogy ez az utolsó rész könnyû lesz, hiszen mindig ez volt a völgy legkönnyebben járható része. Most azonban a frissen gléderezett út ízelítõt adott, a késõbbi sárból. Remélem nem azért csinálta ezt az erdõgazdaság, mert le akarja tarolni, a völgy hozzáférhetõ erdejeit. Kiadós ragadós dagonya után elértem az aszfaltot. Gyorsan elõ a szendvicset és a völgyben szedett medvehagyma levelekkel bekebeleztem. Alaposan megéheztem eddigre, de a Burok-völgy nem volt alkalmas menet közbeni evésre.
Bakonykútiban megkaptam a következõ pecsétet. Órámra nézve rájöttem, jobb is, hogy nem kerestem barlangokat, mivel már csak 3 órám volt a célzárásig. Tavaly száraz idõben kettõ és fél, amibõl kettõ elég is volt a célbaéréshez. Biztos voltam, benne most még ez a három óra sem sok. A faszobrok fényképezését kihagytam. Van róluk képem bõven. Viszont egy a kerítés tetejének magasságából ugató kuvasz a gép elõvételére késztetett. Valószínûleg egy pince tetején lehetett. Mire az elsõ képet elkészítettem, még egy husky és egy másik kutya is csatlakozott hozzá. A burok partra vezetõ út is a dagonyáról szólt. Az erdei ösvény elõször dagonyás, majd „csak” latyakos volt. Ellenben találkoztam tavaszi hériccsel is jócskán.
A murvás út elhagyása után, olyan dagonya következett, ami vetekszik, a Bakonyi Mikulás Cuha-hegyrõl levezetõ szakaszával, s ilyen szakasz több is volt a célig. Amikor a sárban, a Mellár mellett észak-nyugatnak fordultunk, jó erõs pofaszelet kaptunk. Nem elég a sár, még a szélbe is szabályosan bele kellett dõlnünk, hogy haladni tudjunk. Ezen a szakaszon lehagytam néhány túratársat. Az Eszenyi-rét elõtt óriási pocsolyák próbálták utunkat állni. Alig lehetett õket kikerülni. A Köves-dombon, szabályszerûen örültem a hónak. Az csak csúszott, de nem ragadt. Ettõl kezdve havas és sáros szakaszok váltogatták egymást. Szerencsére a Dóra-hegyi szakaszon, a legmeredekebb lejtõkön, csak ragadt a sár, de nem csúszott!
Végül, esés nélkül sikerült célba érnem. A tavalyi két órával szemben, most majd két és háromnegyed óráig tartott ez a szakasz, s jó sokat kivett belõlem. A tavalyi Bakony 50 nem fárasztott így el, mint most a sár. A célban tavalyhoz hasonlóan, jó kis szendvics és forró tea várt.
A túra rendezése és ellátása ugyanolyan jó volt, mint tavaly, az idõjárásról viszont a szervezõk nem tehettek. A Burok-völgyben, az Iker-barlangokig tél volt, utána a Mellárig tavasz, majd a célig megint csak tél. Így is szép túrának bizonyult. A Burok-völgy sziklái, még a tavalyinál is jobban látszottak.
A túráról, a hét vége felé lehet képeket találni, a balatonfürediek honlapján (www.bfuredite.fw.hu), a Fotógaléria 2008-as événél.

militarybekaTúra éve: 20082008.03.26 10:12:12
megnéz militarybeka összes beszámolója
A párommal a 3X7 mérföldes távra neveztünk, ami elég jó kis vállalkozásnak tûnt az idõjárás ismeretében. Reggel 8-kor indultunk neki a távnak, akkor még latyakos-havas volt az út, esni is havasesõ-féle esett. Mire beértünk az erdõbe szép kis 15 cm-es hó fogadott bennünket. Az elsõ ep-nél megtekintettük a geológiai ásatást, amibõl ebben az idõben csak egy hatalmas csigalenyomatot láttunk. A második ep-ig volt egy kis emelkedõ, az ep-nél vizet kaptunk. Aztán lassacskán elált a hó, elértük a 3 ep-t a Csiklingvárnál ... amit talán azért egy kicsit túlzás várnak nevezni, nagyon kevés maradt belõle. Itt csokitojást kaptunk. Ezután az idõ kicsit javulni kezdett, elkezdett kicsit sütögetni a napocska, a hó olvadt, a latyak és a sár csak nõtt. Beértük a Bükkös-árokba, ahol megkezdtük a kúszó-mászó túrát, amit elég sokáig folytattunk is a Burok-völgyben! Több km-en keresztül kidõlt fákat kerülgettünk hol alulról, hol felülrõl! Ezután lassacskán beértünk Bakonykútiba egy sártengeren keresztül és itt már igazán kezdett tavaszias lenni az idõ. A falu nagyon tetszett nekem! Kis nyugodt, tiszta volt! Itt lehet igazán élni! :) Ezután a kéken egy elég sík szakasz következett, volt nagyon sok sár, szántáson hatalmas szembeszél ... kicsit Wass Albert túrás Csattogóhoz hasonlítanám ... Lassacskán beértünk a célba, ahol nagyon szép harkályos kitûzõt, szendvicst és jó meleg teát kaptunk!

Szuper szervezés volt, mint mindig!
Köszönjük, Éji vadászon találkozunk! :)

NgabiTúra éve: 20082008.03.25 12:28:59
megnéz Ngabi összes beszámolója
Hajnalban zuhogó esõ zajára ébredtünk.Na,gondoltam,ennek a túrának is lõttek..Aztán indulásra szerencsére elállt és néha még a kék ég is elõbukkant itt-ott az égen.
Barátaimmal és 7 kutya társaságában vágtunk neki a túrának.Még kezdõk vagyunk,ezért a legrövidebb távra neveztünk.A szervezõk a rajtnál elmesélték,hogy tegnap mellettük lövöldöztek a vadászok,szóval vigyázzunk nagyon a kutyákra.Hát ez nagyon lelombozott minket,miért nem lehet legalább ilyenkor egy napra letenni a fegyvert?Végül nem volt gond,nem lövöldöztek ránk,a kutyáink is élvezhették a túrát.
A táj gyöngyörû volt!Mindent 15-20 cm-es hó borított.Nem erre számítottunk egy húsvéti túrán,ki hitte volna,hogy tojáskeresés helyett hógolyózni fogunk!?:-)
Mire a célba értünk már teljesen átázott a bakancsunk.Szép kitûzõ és emléklap várt minket,valamint finom szendvicsek és meleg tea.Igaz zárójelben megjegyzem,hiányzott a megszokott zsíroskenyér hagymával.
A szervezés szuper volt,az ellenõrzõ pontokon is mindenki nagyon kedves volt velünk.Biztos,hogy máskor is eljövünk!

kpeterTúra éve: 20082008.03.25 11:08:38
megnéz kpeter összes beszámolója
Az odaúton elõször még kicsit szemerkélt az esõ, de Fehérvár körül már többször elõbújt a nap, ennek csak örültünk, reméltük marad is a helyzet. (Legalább hó/esõ már nem esett a késõbbiekben).

Utolsóként, 11-kor nevezve vágtunk neki a 2x7-es távnak. A rajtban kaptunk egy kis bíztatást: nagy a sár, széttaposta a tömeg az utat elõttünk, amúgyis sok a kidõlt fa, stb :) Aztán megkínáltak egy kis hazai 51 fokos "üzemanyaggal", aminek az elsõ emelkedõig ki kellett volna tartania, de mégse :)

Az elsõ szakasz viszonylag eseménytelen volt, csak a fákról lehulló hó és jégbombák estek néha a gallérunk alá. A Burok völgy hóval borítva is kellemes környék volt, de már elkezdõdtek a sáros-vizespocsolyák. A kidõlt fákat is sikerült sorozatban leküzdeni, és érdekes volt megfigyelni, ahogy a völgy kanyarulataitól függõen az egyik részen teljesen elolvadt a hó és mindent zöldellt, másik kanyar után meg morcos havas terepen gyalogolt az ember. Néhol színes kis virágok nyíltak magukban, vagy tízesével. Csönd volt, sehol egy ember, végig egyedül barangoltunk.

A féltávnál, a völgy "partján" lévõ lévõ ellenõrzõpontot 1-2 perc híján lekéstük (sajnos a járó energiapótlásról is lemaradtunk így) és kérdéses volt, hogy a 17:00-s célzáráshoz be tudunk-e érni. Így aztán megpróbáltunk kicsit rákapcsolni: itt a terep könnyû volt, csak néhol sáros.

Majd a K rákanyarodott egy traktorútra, ahol a túra gyengéden túlélõtúrába hajlott át, a szántóföldek között az utat víz borította, ahol nem víz volt, ott min. 5 centis sár, de a szántóföld széle is puha és süppedõs volt, így minden lépésért meg kellett küzdeni. A szél az elõrejelzett viharos erõsségû volt, csak korábban a völgyben szerencsére érezni se lehetett. Közben az elõttünk menõ nyomokba már beszivárgott a víz, folyamatosan keresni kellett a használható ösvényt, míg tele nem szivárgott az ember bakancsa. Utána már mindegy :)

A célzárásra való visszaérkezés egyre reménytelenebbnek tûnt a folyamatos sár és iszaptenger miatt. Aztán az erdõbe érve kicsit javult a helyzet, legalább kerülni lehetett az út elöntött szakaszait és a csúszós út a lejtõkön leereszkedést is gyorsította :)

Végül 17:15-re sikerült célbaérni, ahol a rendezõket még elkaptuk, így megkaptuk a díjazást (egy szép kitûzõ és egy nagyon pofás emléklap formájában) és még bõven kaptunk szendvicset is.

Extrém körülmények között nehéz túra volt a mostani, de a Burok-völgy továbbra is a kedvenceim közé tartozik. A sárdagasztásról legközelebb lemondanék, de a szervezõk jó munkát végeztek.

ui: és végre egy túra, ahol nem zsiroskenyér a menü!!!

JakabTúra éve: 20082008.03.25 08:09:07
megnéz Jakab összes beszámolója
Az úgy volt.... hogy Macival Húsvét hétfõn a Tojás túrára megyünk. Aztán a család kajabált, hogy õk meg elmennek a Hétmérföldesre. Aztán átvariáltam, hogy mi is elmegyünk oda. De mivel hétfõ reggel esett az esõ, egyedül maradtam a családból a mehetnékemmel. Így hát gyors körtelefon, és becsatlakoztunk Macival B.Feri járgányába, s velünk tartott még Judit is.
Viharzás Kisgyónba, ahol a srácok a 3*7 mérföldesre készültek, persze futva. Maci fejlõdni akart...
Én mindenképpen a 2*7 mérföldre vágytam, de midõn Judit meglátta mekkora hó esett a Bakonyban, õ is velem tartott. Még nevezési lapot sem kellett kitölteni. Én lettem az ötszázhatoska.
A nap legjobb döntése az volt, hogy felvettük a sapkánkat. Cudar hideg volt reggel, és jó 15 centis hó esett, aminek következtében már 500 méter után elázott a cipõnk, benne a zoknink. A lábunk végig vizben cuppogott.
No de kit érdekelt ez, mikor gyönyörû havasak voltak a fák, hófehér fények borították az eget. Nagy lendülettel és jókedvvel csicseregve vettük az elsõ hegyet, ahol a védett geológiai feltárásnál volt az  ellenõrzõpont. Kaptunk egy lepkepecsétet, de a sziklákra nem másztunk fel, mert iszonyúan csúszott.
Elhaladtunk az Erdei Szentély mellett, aztán egy meredek emelkedõn fel. Az úton elõttünk már kitaposták a havat, de azért csúszós volt. Elértük a Károly lakot (egy szép kis faház, ami a völgyre néz). Képzeletben már láttam benne a meleg kandallót, ahol sült krumpli illata terjeng, az asztalon szalonna meg friss kenyér, meg persze valami romantikus férfiember.
Nos a legközelebbi etapon várt minket egy férfiember, romantikus ugyan nem volt, de kaptunk vizet, amit én pl. nem is kértem, nem volt rá szükségem. A srác megnyugtatott minket, hogy még jó sokáig haladhatunk a nyomokat követve, mert együtt megy a két táv. Hát, mi nem is néztünk másfele, és egy kerítést elhagyva lejtõnek kocogni kezdtem.
Vadászlak, majd két fiú mint ellenõrzési pont következett. Kaptunk lepkepecsétet, meg csokitojást, aztán elindulván megláttam a táblát: Csiklingvár. A dolog szöget ütött a fejemben. Te Judit, - mondtam én. A mi távunkban nincs is benne a Csiklingvár. Húha, eltévedtünk, valahogy rátértünk a nyomokat követve a harmincasok távjára.
No, iszkiri vissza, végig a kanyargós dombon, egészen a kerítésig. Itt már össze-vissza jöttek az emberkék, de mindenki a hosszabb távon volt. Próbáltam én telefonos segítséget kérni, hogy ugyan hol kellett volna elkanyarodnunk, de persze nem volt térerõ.
Mint kiderült, Macinál amúgy sem volt telefon.
Akkor itt eldöntöttük, nem baj, hát megyünka hosszú távra, elméletben át is neveztünk.
Ugyanis erre vonatkozó leírásunk nem volt, kénytelenek voltunk a többiekre hagyatkozni. Már egészen elkeseredtem, kezdett fázni a lábam is, kényelmetlen volt úszva járni a cipõmben. De ekkor kiderült, hogy a két táv innen mégiscsak együtt halad tovább.
Hurrá, el is hagytuk a többieket, és gyorstempóra váltottunk, örülvén, hogy mégsem kell többet mennünk.
Beértünk a Bükkös-árokba, ahol egy kidõlt fatörzsön próbáltam átmászni, de jeges volt a teteje, és szabályosan lecsapódtam az aljára. Úgy bevertem a combomat, majdnem üvöltöttem. Következett az elkeseredés felsõ foka, majd átcsapott nálam dühbe.
Beértünk már a Burok-völgybe, csúszott a talaj, olvadt hó, nagy sár, mindenütt kidõlt fák. Itt már meg is beszéltük Judittal, hogy most mi feladtuk a túrát. Csak azért megyünk végig, mert úgyis ki kell innen jutni. Emlékeim szerint nagyon sokáig mentünk a Burok völgyben, rajtunk kívül szerintem senki nem járt arra. Még a madár sem.
Megettük a süteményemet lelkünk vigasztalása gyanánt, aztán találkoztunk egy-két pocsolyát kerülgetvén Kis Pista bácsival is. Itt már vad düh dolgozott bennem, és kiabáltam Juditnak: most már aztán essen a jeges esõ, fújjon a szél, legyen akkor jó kemény a túra. Had edzõdjön a lelkünk.
Mert míg Maci a testét edzette a Ferire való tapadásos futómódszerrel, mi a lelkünket edzettük a vizes cipõnkben.
Végre megtaláltuk a völgybõl felvezetõ utat, felkapaszkodtunk a Burok partra, kaptunk még egy lepkepecsétet, csodálkoztak is, hogy nekünk eggyel több van, mint kell. Megettük a müzlit amit kaptunk, aztán egy hangulatos fenyvesben tekeregtünk tovább.
Ezen a részen mindketten csendben voltunk, kissé megfogyatkozott a lendület, és az erõ. No de mikor kiértünk innen a nyílt terepre..... teljesült a kívánságom.
Õrülten fújt a szél. A földúton, szántásban helyenként bokáig süllyedtem a sárban. A cipõmben idõnként friss hideg víz került a régi állott helyett. A dolog kezdett lassan egy túlélõtúrához hasonlítani.
C angyalkát is levágtam a szûz hóban. :-)
Az utolsó résznél lejtõ és mélyút következett, itt már lekocogtunk egészen a házakig. Úgy néztem ki mint egy sárosdisznó. Maci már integetett nekünk a teraszról, (még disznóként is megismert) ahova végül röhögcsélve, jókedvûen értünk be.
Megkaptuk a járandóságunkat, ettünk egy tojásos szendvicset, és hátra sem fordulva hazaviharzottunk.
Azt hiszem az érzelmek skáláját végigélve, a Kisgyóni Hétmérföldes  top-túra lesz nálam!

timiTúra éve: 20082008.03.24 18:50:54
megnéz timi összes beszámolója
3x7 mérföldes tekergés – tavasz

Futótársammal, Zolival vágtunk neki a számunkra még ismeretlen bakonyi túrának. Nem siettük el a dolgot, 10 órakor neveztünk a rajtnál – a szervezõk mosolyogva jegyezték meg, hogy 5-kor bezár a cél, este már senki sem lesz ott. Két nappal a túra elõtt már esett valamennyi hó a hegységekben, de akkor éjjel egész kiadós hómennyiség takarta be a Bakonyt. Mivel fagy nem volt, a hólé már 100 m megtétele után erõszakosan eláztatta cipõinket. Ez az állapot maradt is a táv végéig, bár idõrõl-idõre újabb adag hideg víz cserélte le a már bemelegítettet. :-)
A P-on szépen emelkedtünk, nyugodt tempóban haladtunk, mivel nem ismertük a terepet. Közben el kezdtük elõzgetni az elõttünk indulókat (42-nél abbahagytuk a számolást). A Hárs-hegy alján a 2. EP mellett simán elfutottunk volna, ha nem szólnak ránk. :-) Azt hittem, csak pihengetõk, késõbb vettem észre a rengeteg karton ásványvizet. Csak Zoli ivott, aztán kaptattunk tovább. Kis kitérõ a Csikling-várhoz (csokitojás az EP-ben), a letaposott hó alatt ekkor éreztük elõször igazán a medvehagyma illatát. Könnyed, tempós aszfaltút következett, majd kb. 10 km-nél befordultunk a Bükkös-árokba. Elõkerült a hátzsebbõl az elsõ nutellás palacsinta, biztos, ami biztos. A Burok-völgybe érve kicsit megijedtem, mert egybõl az elején hihetetlen mennyiségû kidõlt fa feküdt az úton, kerülni nem lehetett, a futást felváltotta a mászás. Késõbb a fatörzsek ritkultak és a második palacsinta után már a gátfutást gyakoroltuk. :-) Gyönyörû volt ez a völgy, elképesztõ mennyiségû medvehagymával. Ahogy egy szervezõ fogalmazott: kenyeret lehetett volna enni hozzá! :-)
Lassan becsorogtunk Bakonykútiba, az EP-ben kunyeráltunk egy kis vizet és futottunk tovább. A falu után a Páskum-dûlõben pofaszél fogadott minket, itt kicsit elszállt a harci kedvünk, de késõbb csak összeszedtük magunkat… annyira, hogy a burok-parti EP-t majdnem kihagytunk. A szélben csak valami hangfoszlányt hallottam, oldalra nézetem, hát ott integet 10 m-re a pontõr! Kis beszélgetés, ajándék víz (nagyon jól jött), palacsinta, majd vidáman kanyarogtunk egy szép kis fenyvesben. A Mellár keleti szélén szántóföldet érintettünk – a mélyebb részeken megállt a sáros lé, így csak néhány erõszakos vízi átkelés beiktatásával jutottunk be újra az erdõbe. Volt, ahol 20 cm mélyen süppedtünk a sárba, néha megijedtem, hogy a cipõm bennragad. Nagyon csúszkáltunk az egész úton, Zoli végig szenvedett a sár miatt. A fájós térdének tényleg nem eshetett jól, én viszont elememben éreztem magam, próbáltam õt is lelkesíteni (néha sikerült is!). Szép lassan becsorogtunk a célba, ahol meleg kézfogás, harkályos kitûzõ, szép emléklap és tetemes mennyiségû szendvics és tea várt minket! Engem a szendvics levett a lábamról, nagyon jól esett a sós íz, így csurom vizesen ott üldögéltem, míg jól nem laktam. :-) Zoli gyakorlatiasabb volt, ment átöltözni. Az összes idõnk 4.42, tiszta (eü. és technikai szünetek levonásával) 4.11 lett. Nem nagy tempó, de a sár miatt sokat kellett "gyalogolnunk" (inkább mászni).
Összességében elmondhatom, hogy a túrát alaposan megszervezték, eltévedni nem lehetett, a táj még így havasan-sárosan is gyönyörû volt. A kiszolgálást és a pontõrök segítõkészségét is csak dicsérni tudom! Jövünk máskor is!

Túra éve: 2007
nafeTúra éve: 20072007.04.11 21:22:36
3x7 mérföldes tekergés.
Barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintkülönbség: 785 m.
A fenti adat jelentõsen eltér a szervezõk által megadott értéktõl, de ez abból adódott, hogy barlangokat kerestem a Burok-völgyben, több-kevesebb sikerrel, s sajnos a barlangok (kivéve a víznyelõket) a Bakonyban szinte mindig a völgyek aljától, jóval feljebb találhatók. Reggel fél nyolckor, kicsit csípõs hidegben neveztem be a 3x7 mérföldes távra. A téli tekergések után nagy várakozással néztem a túra elé, mert az nagyon tetszett. Ezúttal sem csalódtam. Igyekeztem, hamar elindulni, mivel a meghirdetett útvonaltól eltérést terveztem. Végig akartam járni az egész Burok-völgyet, s szerettem volna az ott lévõ barlangokat is megkeresni. Az indulás után, már az elsõ emelkedõ derekán lemelegedett rólam a széldzseki. Rövid, kényelmes gyaloglással, szép erdõben értük el az elsõ három ellenõrzõ pontot, bár az elsõt kicsit keresnünk kellett, mivel nem a kiírt helyén a Védett geológiai feltárásnál, hanem praktikus okokból, az Erdei Szentélynél telepedtek le. Érdekesnek találtam a Csikling-vár kiképzését is. Az ösvényen megközelítve egész kis területûnek tûnt, de az ellenõrzõ ponthoz felmászva rájöttem, jóval nagyobb. Amerre elhaladtunk, s késõbb a Burok-völgyben is összefüggõ tömör mezõt alkotott az illatos medvehagyma. Sok helyen, szinte csak az ösvény látszott ki. Nemsokára elértük társammal a kék háromszög jelzést, de eredeti tervem szerint tovább mentünk Hétházpuszta, majd Királyszállás irányába.
Alig tettünk meg 2-300 métert a völgyben, amikor elõször letértem barlangot keresni az ösvényrõl. Az elsõ hegyen nem találtam semmit, viszont a völgy másik oldalán nem nyertük meg egy õzbak tetszését, mivel riasztani kezdte a többieket. A hegy derekán találtam egy ösvényt, ami átvitt egy másik kiemelkedésre, s ott megleltem az elsõ barlangot is. Néhány kép elkészítése után leereszkedtem a völgybe, s társammal, aki lent várt, folytattuk az utat. Pár száz méter megtétele után, megkezdtem a következõ barlang keresését, míg társam folytatta az utat, mondván, majd úgyis utolérem. Sajnos a déli oldalon egymástól nem túl távol jelzett 4 barlangból, csak egyet találtam meg, s egynek a helyét gyanítom, de ahhoz olyan meredek ösvényen kellett volna felmászni, amit nem akartam bevállalni. Az északi oldalon, viszont a jelzett ötbõl kettõre sikerült rábukkannom, amibõl az egyik, valószínûleg a Savanyú Jóska barlang volt. A hegy derekán egy kõnél letettem a hátizsákot, mivel a barlangot, olyan kis sziklahasadékon át kellett megközelíteni, hogy az zsákkal csak lapos-kúszásban sikerülhetett volna. Bemásztam, készítettem néhány képet, s indultam volna lefelé. A barlang elõtti részen, már fel is csak nehezen jutottam a meredekség miatt, lefelé viszont csak nadrágfékkel sikerült lejönnöm az elsõ kõig, ami megfogott. Ettõl kezdve, mivel a térkép szerint csak körülbelül két és kilométer után számíthattam újabb barlangra, kicsit gyorsabban haladtam, a sok fényképezés ellenére is. Egész egyszerûen gyönyörû ez a völgy. Egy gyanús hegynek ismét nekivágtam felfelé, egy szerintem turisták által kijárt ösvényen. Eleinte volt néhány bakancsnyom, majd csak õzek és szarvasok patanyomaival találkoztam. Többször is keresnem kellett olyan helyet, ahol üggyel-bajjal, de feljebb tudok jutni. Semmilyen sziklaüreget nem találtam, pedig valahol ott kell lennie. 78 méter szintet szedtem össze a völgy aljától, a hegy tetejéig, s eldöntöttem, én ott, ahol feljöttem, nem kísérlem meg a lejutást. Végül is rövid keresés után, egy, két hegy közti vízmosáson jutottam le, a vártnál könnyebben. Alig száz méter után megláttam két barlangnyílást fent a hegyoldalban, ahová fel is másztam, bár a barlangokba nem mertem bemászni, mivel tartottam, tõle, hogy az utolsó másfél méter szintet, lefelé nem tudom majd megtenni, s a remete léthez, semmi kedvem. Egészen estig, abban a hiszemben voltam, hogy a Vörös-lyukat találtam meg, mivel a Bakony turistaatlaszában csak az szerepel. Mikor otthon megnéztem a Keleti-Bakony térképét is, rájöttem, hogy én az Iker-barlangokat találtam meg. Ezek is vörösek a bauxittól. Lent a völgyben ránézve az órámra, elszörnyedésemre azt mutatta, hogy már csak 3 óra 24 percem van a célzárásig. Ekkor megkezdtem versenyfutásomat az idõvel. Ötvenegy-két perc alatt bent voltam Bakonykútin, az ellenõrzõpontnál, s mivel még volt két és fél órám, a hátralévõ 12 kilométerre, kissé megnyugodtam. A Burok-partra vezetõ ösvényig mindenkit utolértem, akik elmentek mellettem, amíg a barlangokat kerestem. Otthon lemértem a térképen, a Vörös-lyuktól Bakonykútiig terjedõ távot, s az bõ nyolc kilométernek bizonyult. A faluban utolértem néhány túrázót, majd a Mellár végéig együtt mentünk. Ott õk bevárták társaikat, én pedig mentem tovább. A cél elõtt 2-3 kilométerrel, egy fényképezési megállómnál utolért egy csinos hölgy, akinek társaságát már kétszer megelõztem. Egyszer a völgyben, majd utána a Burok-parton. Elmondta, már képtelen volt olyan lassan menni, mint a többiek. Végül tempós, de kényelmes gyaloglással fél ötkor beértünk a célba, ahol szendviccsel és teával vártak a rendezõk. Nézelõdtem, kerestem a társamat, mert gondoltam, már rég a célban van, de sehol sem láttam. Háromnegyed ötkor aztán megérkezett, de rögtön ment is az igazoló lapját leadni, ami meglepett. Hazafelé úton elmesélte, hogy a Mellár elõtt szem elõl tévesztették a kék jelzést, és egyenesen mentek tovább. Az õ csoportjukat láttuk messzirõl, de mi inkább maradtunk a kiírás szerinti kéknél. Késõbb aztán a csoport vele tartani hajlandó részét sikeresen navigálta be a célba. Ezen a ponton könnyû eltévedni, mivel figyelni kell a térképet. Amikor a kék jelzés jobbra elfordul, csak az elágazástól vagy ötven méterre volt egy jelzés, de az is csak egy két-három centiméter vastag faágon, ami nehezen észlelhetõ.
Egy jól szervezett, nagyon kellemes túrán vehettem részt, köszönet érte a szervezõknek. Az idei évben, a Szent László túrával együtt ez volt a legjobb ellátású teljesítménytúrám (kétszer

spbTúra éve: 20072007.04.11 12:53:24
megnéz spb összes beszámolója
Menyasszonyommal Veszprémbõl indultunk a kisgyóni kiindulóhelyre, majd a nevezés után elindultunk a 21.6 km-es távra. Elég késõn értünk az indulási helyre (9.36), és így egy nagyobb csoporttal értünk az elsõ ellenõrzõ ponthoz, amit nagyon hamar elértünk. A geológiai feltárás mellett haladtunk el, ahol csináltunk is pár képet, majd egy kicsit lejjeb volt maga az EP, az erdei szentélynél. Ezután tovább indultunk a Károly-lak felé, ahol hamarosan megtaláltunk a második EP-t is. Itt még egy nagyon szép erdõben haladt az út fel-le.

A második pontnál kaptunk ásványvizet, majd elvált a társaság, a 7 mérföldesek a rövidebb távon jobbra kanyarodtak, mi pedig egyenesen folytattuk utunkat. Meg kell jegyezni, hogy a jelzések kiválóan voltak kirakva, a leírás szintén jól követhetõ volt.

Szépen lassan leértünk a túra legnehezebb részére, a völgybe. Fantasztikus volt, csend és nyugalom, hagymaillat a levegõben, de meg kell jegyezni, hogy ez volt a túra legnehezebb része, állandóan kidõlt fák alatt-felett kellett mászni és bújni, az ösvény maga 30 centi szélesen kanyargott (amikor látható volt) a völgyben.
Nagyon sokáig tartott ez a rész, majd egy rendkívül meredek emelkedõk kellett felmászni, itt volt a 3. EP, ahol csokoládát kaptunk, jól esett a kimerítõ mászás után. Ettünk még egy szendvicset is, aztán útnak indutunk.

A korábbihoz képest nagyon könnyû volt már az út Kisgyónig, elõször egy fenyvesben sétáltunk, majd egy szekérúton, majd ismét az erdõben, ekkor már végig a kék jelzésen vádoroltak a résztvevõk.
Valóban, innen már nem lehetett eltévedni.

A célban megkaptuk a kitûzõt és az oklevelet, itt még lehetett forró teát inni és finom szendvicset enni.

Összefoglalva: a túra fantasztikus volt, a szervezés szintén! Csak ajánlani tudjuk mindenkinek!
Viszlát legközelebb!

kpeterTúra éve: 20072007.04.10 03:07:38
megnéz kpeter összes beszámolója
2x7 mérföld

Viszonylag enyhe kezdéssel jutottunk el a "védett geológiai feltáráson" (ez hol volt? hogy nézett ki? pedig az EP megvolt :)) át a Károly lakig (ahol az emelkedés is fokozódott) majd a Hárs hegy aljáig (a megkapott víz késõbb még jól jött). A Bükkös árok jó bemelegítés volt a kidõlt, korhadt fák alatti/feletti mászkálásra, de a Burok völgy bámulatos látványt kínált utána. Zöld medvehagyma-szõnyeg mindenfelé, a levegõsben a megtaposott növényekbõl áradó hagymaillat úszott :), sütött a nap, csipogtak a madarak: képeslapba illõ táj... A Burok-parthoz felkaptatva a napos réten sokan megpihentek egy kicsit, elõkerültek a szendvicsek és az osztogatott csokinak is pozitív fogadtatása volt.

Innen az út visszafelé vette az irányt a Burok-völgy mentén, elõbb erdõs, majd néhol kopárabb terep következett, a szintemelkedés/változás minimális volt. Innen már minden út Kisgyónra vezetett, eltévedés lehetõsége szinte kizárva :) Kellemes lankákon, majd néhány erõsebb lejtõn bejutott a menet a kiindulópontra, ahol a többség a finom szendvicsek és tea mellett a kellemes napsütésben relaxált még egy utolsót a másnapi munkanap elõtt.

A Burok-völgy megmutatásáért külön köszönet!

zomiTúra éve: 20072007.04.09 16:50:00
megnéz zomi összes beszámolója
3x7 Mérföldes tekergés-tavasz

Harmadiknak indultunk a 3x7 mérföldes (32km-es) távon. Az elsõ ep.-hez nagyon gyorsan odaértünk. Itt megkaptuk az elsõ pillangós pecsétet. Ezután egy nagy mászás következett, amelynek a végén megérkeztünk a Károly-lakhoz, majd a 2. ellenõrzõ ponthoz, a Hárs-hegy aljához, ahol ásványvizet kaptunk.
Felmentünk a Hárs-hegyre, és egy szép medvehagymával borított lejtõn mentünk le a Hamuházházhoz, és a kék romjelzésen a Csiklingvárhoz. Itt még egy pecsét és csokitojás várt ránk.
Visszamentünk a hamuházhoz és elindultunk Hétházpuszta irányába. De Hétházpuszta elõtt elkanyarodtunk balra a Bükkös-árok-felé. Itt nem volt szalagozás, és a kék háromszögjelzés ritka volt, itt az útleírás segített nekünk. A Bükkös-árokban különösen sok kidõlt fán kellett átmásznunk, A Burok-völgyben már kevesebben. A Burok-völgy gyönyörû, de a végén a fáradság miatt már nem tudtuk annyira élvezni a táj szépségét. Kiértünk Bakonykútiba és kicsit meglepõdtünk "Az útról letérni tilos és életveszélyes" táblán. A buszmegállóban volt a következõ ellenõrzõpont. A pontõrök szemmel láthatóan jól elbeszélgettek a falusiakkal.
Felgyalogoltunk a burok-parti ellenõrzõponthoz ahol csokoládét kaptunk, bár lehet, hogy egy újabb üveg víznek jobban örültünk volna.
Ezután egy fenyvesen, késõbb egy napsütötte mezõn sétáltunk át. Még egy csodálatos kilátás várt ránk, Kisgyón felé menet, mikor leláttunk Mórra, és környékére. Folyamatos ereszkedés után leértünk Kisgyónra ahol Családias hangulat uralkodott.
Megkaptuk a kitûzõket, az emléklapot, a személyes gratuláció külön jól esett. Nagyon gazdag szendvicseket kínáltak, nem is értjük, hogy az ötszáz forintos nevezési díjból, hogy futotta a túra során kínált kiváló kiszolgálásra. Gratulálunk a szervezõknek, az egyik legjobb túra amin voltunk.