Hegyiember kör /Sas-hegy/Hirsch-orom/Klastrom/Vörös-kő/Urak Asztala csillag- és tájékozódási túra

Kiírások:2006 2007 2008 2009 2010 2011
 Túra éve: 2011
MirPTúra éve: 20112012.07.27 14:34:01
megnéz MirP összes beszámolója

Kétágú-hegy Kör csillagtúra

Túrabeszámoló és képek az alábbi linken:

Kétágú-hegy Kör tájékozódási túra

Túra éve: 2010
aa194545Túra éve: 20102010.07.25 16:15:33
megnéz aa194545 összes beszámolója

Semmit nem akartam a véletlenre bízni, ezért elmentem egy nappal korábban Pestre.

Bár jó egy kis település zárt közösségének kirakatából eltûnni idõnként Budapest szürke forgatagába, de nincs az a pénz, amiért itt laknék. Mindig elképeszt a pestieknek a közvetlen környezetük iránt megnyilvánuló érdektelensége. Amikor Újpest-Városközpont buszmegállójában jegyet vettem a Búbánatvölgybe, senki nem hallott Búbánatvölgyrõl, holott 50 km-re van Újpesttõl. Meg kellett keresnem a forgalmi irodát, hogy egyáltalán tudjam, melyik kocsiállásban kell várakoznom. Megérkezve a Búbánatvölgybe egy gyors kávéivás közben megkérdeztem a panzió portását, merre van a Sas-hegy? Persze, én is tudom, hogy A SAS-HEGY Budapesten van, de ezenkívül az országban legalább még 4 Sas-hegy található. Ugyanis a Sas-hegyen várták a szervezõk az indulókat. A portás a vállát vonogatva sajnálkozott, hogy a Google csak Budapesten ír Sas-hegyrõl… Gyorsan elköszöntem tõle, mert kezdtem felmérgelni magam. EZ A Sas-hegy ugyanis a panziótól légvonalban úgy másfél km-re lehetett. És Õ Google-ban kereste ...

Úgy írták, hogy a túratáv kb. 10-12 km, ehhez képest én gyalogoltam 5-t, míg megtaláltam, hogy a mûútról, melyik bokorban indul a hegyre az út. Tekintve, hogy tájékozódási túrára indultam ez azért nem tûnt valami kedvezõ elõjelnek. Bár már 9-tõl várták a nevezõket, de én így csak 11-re értem oda. Viszont az idõre nem lehetett panasz. Esztergomban és Újpesten felhõszakadás volt, de a kettõ között, a túra helyszínén egy csepp sem. Viszont a levegõ kellemesen lehûlt.

Aztán délig csak a térképet néztem. Mit mondjak, nem erre számítottam. Úgy gondoltam, hogy a startnál megadják 10 frekventált hely (kilátó, várrom, forrás stb.) nevét ennek ismeretében összeállítom a számomra kedvezõ útvonalat és hajrá ... ennek megfelelõen otthon 70 térképen is feltüntetett, Sas-hegy környéki pont koordinátáját rátöltöttem a GPS-re. A rajtnál megadott 10 pontból, legalább 5-öt kellett érinteni az eredményes teljesítéshez. Lehetetlennek tartottam, hogy feltöltött 70-ben ne legyen benne legalább 5. A terv kész volt. Kiválasztok 5-t vagy akár mind a 10-t a 70-bõl, útvonallá fûzöm õket és más dolgom se lesz, csak a futás. ... Aztán egy óra hosszáig csak a térképet néztem… Ha kedvetek van, olvassátok el, milyen pontokat kellett nekem megkeresni. Már az általános tudnivalók között volt egy mondat, ami sejtetni engedte, hogy nem egészen arról van szó, mint amire számítottam:

"Persze, nem minden van úgy a térképeken, ahogy a valóságban, így az is a feladat része, hogy az esetleges hibákat kiszûrd."

1. A rajthoz legközelebbi, térképen jelölt, de meg nem nevezett forrás mellett lévõ épület oldalán található létra melletti ablak.

2. Uralgó pont a 11-es fõút felett Esztergom és Pilismarót között. (Térképen megnevezett, - ez maga a pont, - legenda fûzõdik hozzá.)

3. A Szamár-hegy 280 m magas szomszédjának (Szamár-kõ) nyugati oldalán elhelyezkedõ kilátópont. (A két hegy nyergébõl induló, térképen is jelzett ösvényen addig haladj, amíg az kiér a sziklás részre, egy kis emelkedõ után. Itt jobbra van egy csenevész fa, ez a pont. Ha az ösvény nagyon füvessé válik, már túlmentél!)

4. A Kerek-tó keleti partján futó út mentén, a tótól délebbre fekvõ nagyjából téglalap alakú rét északnyugati csücskénél álló vadászles melletti fa

5. A Cartographia térképen a Sas-hegytõl 166 fokra, tõle 1280 m-re található útelágazásban levõ lyukas (fa)tuskó.

6. A rajttól 2 km-re, jelzett turistaút mentén fakad egy forrás. Ettõl 230 fokra levõ, hozzá legközelebbi bükkfa

7. A Majális-forrástól 316 fokra, a Sípoló-hegy csúcsától 56 fokra található egy útelágazás. Ha az innen 15 fokra induló úton/ösvényen elindulsz, rövidesen (néhány fenyõ elérése után) kis kilátóhelyre érsz. Ezután rögtön az úttól balra feltûnik egy sziklahasadék, ami a pont

8. A Sas-hegy közelében levõ Hosszú-hegy két térképen meg nem nevezett kb. 310 m magas csúcsa közötti nyereg. Az itt futó út egy árkot keresztez. Ezen az úttól kb 10 m-re levõ háromágú fa a pont.

9. A Basaharci-völgybõl a basaharci buszmegállótól kb. I km-re nagyjából dél-délnyugati irányban egy mesés szurdokvölgy (és ennek mentén egy út) ágazik ki. E szurdok felsõ végénél, ahol a völgy több ágra szakad, található egy kiugró földnyelv az út mentén. Ennek csücskén álló fa a pont.

10. Barát-kút (Barát-forrás) a Dobogó alatt. Ennek megkeresését csak gyakorlott és elszánt túrázóknak ajánljuk!!! Ha odaértél, tudni fogod, hogy helyen jársz.

Hát rögtön láttam, hogy én ehhez kevés vagyok. Ez leginkább tájfutó versenyekhez hasonlított. A GPS-szel nem sokra mentem. Csenevész fák, tuskók és sziklahasadékok koordinátái ugyanis nincsenek egyetlen adatbázisban sem. Kiválasztottam néhányat, az egyik szervezõ látva, hogy teljesen kezdõ vagyok, kiigazított, ha kérdeztem. Aztán elindultam. … A késés miatt csupán 3 órám maradt, ez alatt 4 pontot sikerült felhajtani. De nem keseredtem el a kudarc miatt. 5 órát barangoltam a Pilisben. Bár a GPS, a feladat megoldásban alig segített, viszont a 70 koordináta maximális biztosítékot adott, hogy semmiképpen nem tévedhetek el. A határidõ lejárta után még 2 pontot a szervezõkkel megkerestünk, látni szerettem volna, hol rontottam el. Bizony volt néhány, amirõl utólag is azt mondtam, hogy sosem találtam volna meg. Ez teljesen új, de nagyon érdekes volt számomra. Szükség is lenne, hogy ne csak felszalagozott úton trappoljon végig az ember, hanem használni is tudja a térképet. Arról nem is beszélve, hogy megtanítjuk a gyerekeknek, hogyan kell szöget mérni és szerkeszteni, amit a következõ dolgozatig még tudnak is többé-kevésbé. De használni nem tudják. Sõt … mint kiderült én sem. Csak itthon gondoltam át, mit is kellett volna tennem. Hadd mutassam meg, mert érdekes. Szeptemberben meg is csináltatom majd a gyerekekkel. Olvassátok el a 7. pontot! Hát bizony nagy valószínûséggel én is elindultam volna a szövegben említett Sípoló-hegyre, pedig ha megnézitek a térképet, ahol berajzoltam a szögeket, látható, hogy a keresett pont valójában egész messze van a Sípoló-hegy csúcsától. A két szögvonal metszi egymást messze a Sípoló-hegytõl, valahol a Szamár-hegyen, ebbe a metszéspontba kellett volna elmennem, és az ettõl 15 fokra található kis ösvényt megkeresnem. Valahol ez az ún. alkalmazni képes tudás, amit tanítani kellene nekünk használhatatlan lexikális ismerethalmaz helyett.

Mindent összevéve nagyon élveztem, és örültem, hogy elmentem.

Túra éve: 2009
lükepékTúra éve: 20092009.08.03 11:21:37
megnéz lükepék összes beszámolója
(Egyre hosszabb lesz a túracím.. :)

Nos, immár 3x-ra is elmentünk - nem bántuk meg. A helyszín izgalmas (bár 30 év múlva ha még kevesebb látszik a bázisból, még izgalmasabb lesz), az idõjárás remek.. A rendezõkkel egyidõben érünk a parkolóba, az egyszerûség kedvéért banyatankkal visszük felváltva a szolgáltatást. :) Uncsi az aszfalt, de az erdõ szép. Felérve már pár embert ott találunk, majd nemsoká egy pár érkezik - autóval. Neveztek a tájékozódásra, de azért ez nem túl sportemberi húzás. Elmegyünk geoládát keresni, hogy töltsük az idõt rajtig.

Papírokat megkapjuk, kiméregetjük a pontokat, néhol kellett nézni a térképet is, mert a fénymásolaton nem látszik minden, ezért mellé is lõttünk egy pontnak. A terepen sikeresebbek vagyunk, bár akad egy-két érdekes "erre a legrövidebb" megoldásunk. :) Fõleg RitaB átkozódhat csendben, amikor a poros-köves hegyoldalon némi gazban ereszkedünk alá, mert csak a csillagtúrára készült, és túraszandálban jött. :) Így jár, aki a cél/rajtban rábeszéli magát az indulásra..
Kellemes réteket és szép szintutakat érintünk (valamint a "2 pont között a legrövidebb út" elvét követõ Optikához csapódva 2 mély árkot is :) ), a minimális + 1 tartalék koncepciót követve 6 pont felkeresése után indulunk vissza. Végül egy hegyoldalban kommandósan felvágunk a hegynek - na ez nem esett jól, de szerencsére rövid volt.
A célba érve 3 kitûzõt és 2 oklevelet begyûjtünk - csillagtúra (K+O), tájékozódási (K+O) és 3. részvételért egy emlékkitûzõ... szinte sajnálom már, h a tavalyit akut nyaralás utáni fáradtság miatt kihagytuk. :)

Ekkor némi telefonos erõtöltés édesanyámba (62é), aki legnagyobb unokahugommal (8é) igyekszik felfelé, de már nagyon elcsoffadtak a déli melegben. Szerencsére már a bázis kapufélfájánál vannak, eléjük sétálok. Hamar regenerálódnak hála a szolgáltatásnak (ásványvíz, csoki és bónusz Gethétõl), Kata pedig játszótársra talál Kukucs és Bénó leánykájában illetve Vagdalthúsék Rozál kutyusában.

További 20-30 perc árnyékban pihegés után felcihelõdünk, és leindulunk a parkolóba. A beton már nem esik jól, Kata útközben növényi csúzlikat szedeget, anyum kicsit szédeleg a melegben, de az országút hangjaira azért felvillanyozódnak.
Összességében büszke vagyok mindkettõjükre, nem gyakorlott gyaloglók, és tetszett nekik is az erdõ.

Ezután már csak a szentlászlói Gesztenyés meglátogatása volt soron, hogy így is erõsítsük a szociális kapcsolatokat (sör, kóla, kávé). Persze a cukrászdát sem hagytuk ki, meglepõen nagy választék volt, a tesztelt áru pedig kiváló minõségû (Sacher-alagút, Dobos-torta, málnás-túróshabos, fehérboros alagút és puncstorta).

Remek nap. Jövõre is jövünk!

efemmTúra éve: 20092009.08.03 09:54:19
megnéz efemm összes beszámolója
Urak Asztala csillag- és tájékozódási túra
2009. augusztus 2.

Kiváló túrát rendezett nekünk Betti és Sanyi. Eddig kicsit féltünk mindig a hegy tetejérõl induló tájékozódási túráktól, hogy sok a szint, meg meredekeken kell leereszkedni.

Itt, az Urak Asztala tájékozódási túrán, a 10 pontból csak a teljesítéshez szükséges minimális 5 pontot felkeresve, kb. 8km-bõl és 300m szintbõl kihoztuk a túrát. Terepen, irányba, csak a legvégén, az Urak Asztalához visszafelé másztunk úgy 100m szintet, de akkor már csak 400m-re volt a cél, és tényleg errefelé volt a legközelebb. A túra többi pontját meg lehetett közelíteni erdei úton.
A tájékozódási túra izgalmas helyekre vitt el. Én még az Urak Asztalán sem jártam, de az Apát-kúti-völgy és a kék sáv gerincútja közötti területen szerintem más sem nagyon, mivel erre nincs turistaút.
Volt viszont gyönyörû kilátás a visegrádi várra, csodás, gondozott és kaszált rétek az erdõ közepén, mûködõ Géza-forrás, a térképen sem szereplõ Linder-emlékkõ a Bölényesi-réten.

A meleg csak a rajtig volt zavaró, ugyanis az Urak Asztalát mi Pilisszentlászló hegytetõ pihenõtõl közelítettük meg, ami 5km és 200m szint bemelegítésnek. A tájékozódási túra útvonala végig erdõben, árnyékban vitt.
A volt katonai rakétaállomásra felérve elõször is beneveztünk a csillagtúrára, vagyis begyûjtöttünk egy kitûzõt, hátha a tájékozódási túrát nem sikerül érvényesen befejezni, akkor is vigyünk valamit haza.
A tájékozódási túrához kaptunk egy fénymásolt térképet (meg hoztuk a saját turistatérképünket), a felkeresendõ pontok szövegesen voltak körülírva, nekünk kellett meghatározni ezeket a térképen. Azért kaptunk rendezõi segítséget, megerõsítést, hogy jó helyre tippeltük-e.

Kaptunk még elõre csokit, illetve ásványvizet is. A hátizsákomban egyébként vittem 3.5 liter folyadékot (benne 2 liter sörrel), padler ugyanennyit cipelt, de a nap végére mindkettõnké elfogyott, pedig töltöttünk is közben egy forrásnál. Egy nyári túrára készülni kell...

A tervezett öt pontot sikerült megtalálnunk. Egy korábbi beszámolóból kiderült, hogy a pontokon a tájfutó bóják jól el vannak rejtve, nem látszanak kilométerekrõl, tényleg pontosan kell betájolni az ep-t. Mivel kb. 11 órakor vágtunk neki a tájékozódási túrának, a célba a meghosszabbított zárási idõn belül érkeztük (messze nem utolsónak).
Megkerestük még közben a GCAszt geoládát.

Utána visszaballagtunk (5km) a pilisszentlászlói úthoz.

Fotók, itiner és a kitûzõk.

Túra éve: 2007
vajonmerreTúra éve: 20072007.08.13 08:55:41
megnéz vajonmerre összes beszámolója
A 7.45-ös Dobogókõi busszal vágunk neki reggel. Két-bükkfa-nyeregbõl "rohamozunk" :-) Azaz szépen lesétálunk a Z jelzésen Égett hárshoz. Amikor a kicsi a hátihordóban elaludt, akkor mégszebben :-) Egy pillanatra az UKK vezérkart látom autókázni Lükepékkel és Zsuzsával :-) Megnézzük Mexicónál a tanösvény tábláit, jókat szedrezünk és a padoknál kényelmesen megreggelzünk . Vajon kikre "vadászott" az Erdõrendészet kereszetben álló kocsija az aszfaltúton? Remélem a kicsivel elõbb "elhúzott" cross-motorosokra. Mindegy, komótosan mászunk Felsõ-Ecset-hegyre, szerencsére a P jelzés megment a csúcshódítástól. Gethéék jönnek szembõl, gondolom tájákozódnak :-) A gyerekek már türelmetlenek, a kicsi pedig már összecsokizott a hátihordóban eszegetve. Komótosan megérkezünk.

Lassan nevezünk Tibetnél, Vadmalac pedig ellát minket egy rakás újabb csokival, ásványvízzel. Az esõháznál lecuccolunk, pihenünk egyet. A kitûzõ szép, és követi a tavalyi dizájnt. Én már sejtem, hogy mi következik Pilismarót felé a P jelzésen, de így hátihordóval és picigyerekkel sokkal érdekesebb az ereszkedés :-) Fától-fáig a nyerõ taktika. Közben megemlékezem Magyar Vándor 105-rõl: itt felfelé kapaszkodva kezdett el szakadni a hó azon a jeles, novemberi napon :-) Szücsati-ékkal találkozunk szembe, pont amikor szentségelek a bokamagasságban kapaszkodó szederágak között botladozva:-) Majd az aszfalton behajrázunk Marótra. Jövõre is jövünk, bonyolultabb talán már nem lehet a fiúk egybegyûjtése.

GBrunooTúra éve: 20072007.08.06 13:02:41
megnéz GBrunoo összes beszámolója
A vadmalac féle tájékozódási túra!

Kemény, szigorú, és megtévesztõ!
Szerencsém volt résztvenni az augusztus 5-ei megmérettetésen, a Hirsch-orom kör TÁJÉKOZÓDÁSI TÚRÁN. Ez egy olyan túra volt, amin valóban jól tájékozódottnak kellett lenned ahhoz, hogy sikeres teljesítõvé válhass. A dolog ott kezdõdött, hogy el kellett jutni a Rajt helyszínéül szolgáló csúcsra! Ha már ott voltál - valahol a Visegrádi-hegység északi ormain - akkor a nevezés után meg kellett állapítanod, hogy még korántsem indulhatsz neki az aznapi túrának, mivel elõbb még ki kell totóznod, hogy pontosan melyik helyeken találhatók a Bóják... Ezekbõl összesen 10 volt. Bár részletekbe menõ frappáns leírást kaptál a Bóják helyszínérõl, azért a térképbogarászással még jó fél órát is eltölthettél - az amúgy rendkívül csodálatos panorámát nyújtó hegy csúcsán. Aztán amikor végre belevághatsz kihívásokkal teli utadba, akkor rájössz, hogy az egész valójában semmiség(nek tûnik), hisz alig 3-4 négyzet kilométernyi területet kell majd csupán bejárnod. De aztán az elsõ Bójáknál ráébredsz arra is, hogy ez nem is lesz annyira móka-kacagás... Ugyanis ott derül ki, hogy az itineredben található definíciók nem is mindig pontosak, és a Bójákat legtöbbször nem ám láthatóbb helyre helyezték el - hanem sokkal inkább valami láthatatlan fának a tövébe! Nesze neked: TÁJÉKOZÓDJ! Bár késõn indultál, de már a legelsõ 3 Bójával legalább vagy 3/4 órát elszöszmötölsz (kb. jó 1,5 km-re a Rajttól..) és aztán jöhet az eszelõs rohanás a többi felkutatásra váró Bójáért. De nem szabad feladni, csak tudj tájékozódni. Márpedig Neked azt tudnod kell - turista vagy, méghozzá Jó! Rohansz hát tovább a térképedre bejelölt Bóják rejtekhelyinek irányába... És meglesz a 4., 5., és 6. Bója is hamarosan, s szép lassan kezdesz már belejönni az alaposan eldugott Bóják megtalálásába. Nem olyan nagy ördöngösség ez, csak rá kell jönnöd a fortéjára! Amikor odaértél a célterületre, akkor jó alaposan körüljárod a környezõ erdõ fáit, és máris megleled amit kerestél: azaz a következõ Bóját. A 7., 8. és 9. Bóják sincsenek már messze, de egyre fogytán van már az idõd. Még 4 bója, és alig 45 perc hátra... még 3 bója és csupán már csak 21-22 perc hátra a Cél zárásáig. Ennek fele se tréfa - futni kezdesz lefelé, igyekszel a leginkább jó irányba haladni a tájfutók remek kis találmányának - a tájolódnak - a segítségével. Ha nem nézed el az egyik útelágazást, akkor rövidesen meglesz a "tisztás" a jellegfával, na meg persze a Bójával. Meglesz! Aztán egy utolsó elõtti Bója a közeli árokban található forrásnál. Az is rögtön meglett. Az utolsó (számozás szerint az 1.) Bóját már inkább nem is keresed, hanem "futsz" fölfelé a Célba - mert 600-700 m-re már csak 7-8 perced maradt. Majdnem kiköpöd a tüdõdet, de sikeresen eléred a csúcsra vezetõ jelzést - és legvégül a CÉLT! (Csak 4-5 percet késtél.) Megkapod a jól megérdemelt díjazást, kiszuszogod magad... és aznapra már ennyi elég is volt, boldogan indulsz el hazafelé.

...Boldogan, hiszen az egész mezõnybõl a Tiéd volt a legjobb idõ, legalább vagy egy bõ órát rátettél a többi versenyzõre, a becsapós (tévesztõ-bójás) pontot is frankón megtaláltad.. így még azon se bánkodsz, hogy 1 Bója már nem lett meg. Hisz így is te voltál a nap hõse... Még egyszer nagy gratula minden teljesítõnek!!!