Vár a Bátorkői-vár és a Thury-vár!

Kiírások:2010 2011
 Túra éve: 2011
JakabTúra éve: 20112011.04.18 12:42:27
megnéz Jakab összes beszámolója

A Várnak a várak túrasorozat szombati túrája Várpalota - Bátorkõ vára - Csikling vár útvonal volt. Mivel Macival beneveztünk, nem maradhatott ki. Kár is lett volna kihagyni, mert remek napsütéses idõ volt, kifejezetten kívánta az idõjárás, hogy túrázzunk.

Várpalotán hagytuk a jármûvet, és miután kívülrõl sokadszor megcsodáltuk a Thury várat, (sajnos nem lehet bemenni, felújítás alatt áll) a piros jelzésen indultunk a városból kifelé. Mivel nyitva volt a Coop áruház, feltöltöttem friss elemmel a fotómasinámat, és készítettem is sok tavaszi képet. Igyekszem a blogba feltölteni minél elõbb. (www.bebielefantok.hu képtár I.) A piros jelzés szépen fel volt festve, térképre nem is nagyon volt szükségünk. Hamarosan elhagytuk az utolsó házakat, és beértünk a Várvölgybe.

Egy klassz kis tanösvény is vezet erre, szép táblákat készítettek hozzá, nagyon sajnáltuk, hogy vandál barmok ledöntöttek néhányat belõle. Az ösvényen több helyen vannak asztalok-padok, lehet pihengetni, eszegetni útközben. A Várvölgy gyönyörû szép völgy, két oldalt magas és még magasabb meredek sziklákkal, csodaszép vadregényes látvány, minden zöldellt, virágok nyíltak, nagyon tetszett. A völgy közepétõl medvehagyma virított mindenütt, ezt késõbb a Csikling vár környékén is tömegével láttunk, akit érdekel, még egy-két hétig finom, lehet szedni, itt bõven van, akár kaszálni lehet. Már bimbózik a virága, utána kicsit keserûbb lesz a levél is, és a virága mérgezõ!

Egyébként fincsi kajákat lehet csinálni a friss medvehagyma levelekbõl, nagyon jó spenótszerûen megcsinálva, sült tojásba, krumplipürébe, vajas kenyérhez nyersen, vagy tejszínes sonkás tésztához keverve. A legtöbben a pogácsába szeretik tenni, de ajánlom kipróbálni a leírt módokon is. Élettani hatása is remek, az érfalakra, vérnyomásra jó hatással van. No és szép tõle az erdõ, az illata pedig erõsen fokhagymás.

A Várvölgy végig szép volt, kissé kanyarodva értünk el Bátorkõ váráig, ahol meredek sziklafalon épült a vár, és még áll egy fél tornya. Történetét a szervezõ Nyevrikel Zsolti, külön kinyomtatta, köszönjük neki. A vár alatti padon ismerõsök falatoztak, Tatai Laciék, így mi is letelepedtünk melléjük, elfogyasztani a reggeli szendvicsemet.

Felmentünk a várhoz is, megkerestük a kódot, csináltunk fotókat, és tovább indultunk. Picit vissza kellett menni a piros kereszt elágazáshoz, ahonnan folyamatos emelkedõvel folytatódott az utunk. Még mindig medvehagymák tömkelege, de a sziklák már alacsonyabbak voltak, aztán felérve a hegytetõre el is fogytak.

Több túristával találkoztunk, gondolom nagy részük ezt a túrát csinálta. Az erdõbõl hamarosan kiértünk a Tési dombra, kereszteztük az aszfaltos utat, és Királyszállás irányába mentünk tovább, sajnos hosszan aszfalton. Mivel a nap nagyon sütött, melegünk is volt rendesen. Kikerülve Királyszállást farakások mellett gyalogoltunk Hétházpusztáig, onnan sikerült ismét erdõbe bemenni. Mindjárt kellemesebben esett a lábnak, és az árnyék is jól jött. Innen már a kék jelzésen folytattuk utunkat, ráadásul enyhén lejtett, könnyebb volt. Még mindig medvehagyma mezõk szegélyezték utunkat, majd az erdei házikó következett, és hamarosan megláttuk a Csikling-vár kiírást. Megtaláltuk Zsoltiékat, minden váras papírunkat lepecsételtettünk, megkaptuk a csokit és a nagyon szép kitûzõt.

Az erdei házikónál lévõ padoknál megebédeltünk, sajnos a vizünk elfogyott, de azért kibírtuk hazáig. Visszafele megpróbáltunk a Klára-forrásból vizet szerezni, de nem volt kifolyó, így nem sikerült. A változatosság kedvéért a piroson indultunk el, majd kiérve a keresztezõdéshez, az aszfalton folytattuk utunkat ismét a kéken, egészen föl a Tési dombig.

Onnan most a kéken indultunk le tovább Várpalota fele, a Csörget-völgyben. Ez is nagyon szép völgy, ez inkább köves, mint sziklás, és ennek az alja a sziklásabb ami közelebb van Palotához. A másik völgy nedves volt, ez inkább száraz, de mindenképpen romantikus vadregnyes ez is. A Várvölgy szélesebb, a Csörgetvölgy alja keskenyebb. Közelítettünk a 30 km-hez, kezdtek fáradni a lábacskáink, fõleg hogy Maci elõzõ nap 6.20-as idõvel lenyomta a Gerecse ötvenet is.

A városhoz közeledve szomorúan láttuk, hogy ide hordtak buta emberek egy csomó szemetet, és így nyomorúságos látvány volt a turistaút  környéke. Aztán beértünk a városba, és visszaértünk kiinduló helyünkhöz a másik ágról.

Jólesett a kocsiban lévõ innivaló, és jólesett a túra is, szép kirándulóhely, szép környék, Zsoltinak köszönjük a szervezést.