túra éve: 2010
Kalandtúra Két KerékenTúra éve: 20102010.11.01 18:31:42

Kalandtúra kalandok

Verõce, 2010. 06. 26.

127 km, 2200 m szinttel. Ezzel csak az 5. helyre sikerült befutnia csapatunknak, a Cápa 3 különítménynek a hét végi III. K3-VDO kerékpáros tájékozódási csapatversenyen. Az idõjárási feltételek majdhogynem ideálisak, az ellenfelek kemények, a szúnyogok pedig vérre éhesek voltak.

Csapatunk helyi erõként készült a versenyre, hiszen gyakorta járunk a Börzsönybe tekerni, és szinte minden utat kívülrõl fújunk már.  A szervezõk mégis megleptek minket, olyan ellenõrzõpontokat csempészve az itinerbe, amelyekrõl szinte még nem is hallottunk. De ne szaladjunk elõre….

Péntek este kezdett el gyülekezni a nép a verõcei általános iskolában, ahol a versenyközpont és alkalmi szálláshelyünk ki volt jelölve. Valószínûleg a változékony idõjárás miatt csupán 11 csapat érezte úgy, hogy el kell jönnie. Persze akadtak ismerõsök a korábbi versenyekrõl, hiszen a Cápa 3 team, ugyan más néven, de mindkét elõzõ túrán részt vett.

Mivel este elfogyasztottunk némi alkoholtartalmú védõitalt, természetesen csak a szúnyogok távoltartása miatt, büntetõ volt az 5 órai kelés. Az egyik Haibike váltópapucsa ráadásul elgörbült valahogyan, így még azt is gatyába kellett rázni a korai órán.

6-kor megkaptuk a feladatlapot a pontok koordinátáival. Megkezdõdött a térkép preparálása és a stratégia kidolgozása. Mivel ki voltunk éhezve a montizásra, a stratégiában a jelszavunk ez volt: „Minél többet terepen!”

Valamikor 7 után indultunk csak útnak, szinte utolsóként. Elsõ felindulásból abszolváltunk néhány õrizetlen pontot, majd megálltunk Királyréten, Ákos bá’ büféjénél egy hamburgerre. Tudjátok, olyan gitárosra.

Innen a Spartacus kulcsos ház érintésével a hadiutat és jócskán sáros  kék jelzésû ösvényt használva átvágtattunk Nógrádba, ahol a várban volt egy õrzött pont, plusz feladatokkal. Olyan gyorsak voltunk, hogy megelõztük a pontõröket, így több csapattal egyetemben várakoznunk kellett.

Diósjenõ és a Kilátó-rét érintésével ismét teljesítettünk pár õrizetlen pontot. Szinte végig terepen haladtunk, ami feldobta a csapatot. Lassúak voltunk, de nagyon élveztük az erdõt. A kemencei hegyi útról a már említett hadiúton visszagurultunk Király-rétre, ahol ismét megálltunk a büfénél, most egy pár virsli ugrott be sörrel. Itt következett a verseny egyik legnehezebb része, az út fel a Hideg-hegyre. Nem siettünk, kényelmes tempóban tekertünk a kék + jelzésen, ami a legrövidebb fölfelé. Magas-taxon megnéztük az Extrém parkot, majd nekirugaszkodtunk az utolsó résznek. Nagyon fülledt volt az idõ, így keményen megizzadtunk. Természetesen a folyadék veszteséget fenn pótoltuk – üdítõvel.

Azt terveztük, hogy legurulunk az Inóci vágáson – más néven Barna Feri- de ez nem bizonyult jó ötletnek. Az esõzések és az extrém idõjárás jócskán megtépázták az erdõt. 100 méterenként kidõlt fák, és durva eróziótól szabdalt lejtõk vártak. Ezt a részt csak hardkór rájdereknek ajánlom, lehetõleg össztelós bringával. Azért leértünk valahogy, de máris kapaszkodhattunk föl Nagyirtás-puszta irányába, ahol a második õrzött pont helyezkedett el.

A pont teljesítése után Kóspallagon át a törökmezõi menedékház felé vettük az irányt, majd unalmas aszfaltozással feljutottunk a felsõ parkolóba, a 3. õrzött ponthoz. Itt hozott Spriteból és a pontõröktõl elkobzott sörbõl radlert kevertünk, és annak elfogyasztásával múlattuk az idõt. A szúnyogok rajokban támadtak, így nem sokat múlathattunk, uzsgyi, indultunk is tovább. Egy heveny mászással bevettük a Hegyes-tetõt, egy izgalmas-technikás zúzással pedig legurultunk Zebegénybe. Itt nagyon jó a fagyi. Nem hagytuk ki.

A szobi ellenõrzõ pontokhoz nem nagyon fûlött a fogunk, de már csak ezekre maradt idõnk, ha a 14 órás szintidõn belül célba akartunk érni. Egy nagyon segítõkész helyi cross-motoros srác segített megtalálni a két keresztet. Mindkettõ jól elrejtõzött a bozótban. Keresés közben persze szénné csíptek az átok szúnyogok.

7:04 perckor indultunk vissza Szobról. Eszeveszett tempóban haladtunk, hiszen 7:30-ra Nagymarosra kellett érnünk, ugyanis a halas-kolbászosnál addig van kiszolgálás. Szinte nyélen hasítottunk a kerékpárúton, de odaértünk idõre. Sültkolbi, koviubi, almapaprika, sercli, gépi kóla. 115 km-nél ez olyan mennyei eledel volt, nem is akartunk tovább menni.

Sajna az ojjektum 8-kor bezárt és kiebrudaltak minket. A kaja annyira visszaadta az erõnket, hogy szinte sprinteltünk, egészen Verõcéig. Sok csapat visszaért már, néhányam utánunk érkeztek, de mindenki eléggé leharcolt volt. Hiába, a Börzsõny bekéri a magáét.

Leadtuk az ellenõrzõ füzetet, lezuhanyoztunk a suli öltözõjében. A szervezõk által beígért, és igen ízletesre sikerült marhapöri mellett beszélgettünk, latolgattuk az esélyeket a megtett távok alapján, vártuk az eredményhirdetést. A szervezõk gyorsak voltak, pikk-pakk megszülettett a végeredmény, amit itt olvashattok. Mi az 5. helyre toltuk be a bringát, ami teljesen reális. Jót bringáztunk sokat terepeztünk, ettünk-ittunk, jól éreztük magunkat. Ez volt a cél, nem több. Akik keményen nyomták, azok dobogóra kerültek, és a kitûzõ, póló és oklevél mellé átvehették a VDO-Motorex-DT ajándékcsomagokat.

Az esemény betetõzéseként a csapatunk egyik tagja, Nagy István vetítéssel egybekötött élménybeszámolót tartott a 2000-ben végigtekert Törökország-Irán-Örményország-Törökország túrájáról. Bár mindenki fáradt volt már, hõsiesen végigülte az izgalmas beszámolót.

Ismét nagyon jó kis versenyt szerveztek a Kárpátok Vándorai. Minden pontosan és flottul ment, kár, hogy csak viszonylag kevesen jöttetek el. Sebaj, jövõre olyan durranást terveznek a fiúk-lányok, amire érdemes lesz odafigyelni.

Köszönjük a szervezést és a részvételt, és örülök, hogy ilyen rendezvényeket támogathatunk.

Bíró Zsolt, Cápa 3

túra éve: 2009
Kalandtúra Két KerékenTúra éve: 20092009.07.29 23:04:55
II. VDO Kalandtúra Két Keréken
2009. július 25., Vértes

Zsiráfok csapat beszámolója

Hajnalban korán kelés, a csapattagok már talpon vannak 05:00-kor. Kényelmes reggelizés majd a startig csomag összekészítés következik. Én minimál csomaggal megyek, hogy ne húzza a hátam egész álló nap a többlet súly. 5 Szendvics, 5 kisebb csoki, és összesen 6 liternyi folyadékhoz elegendõ izotóniás italpor. Vizet lehet felvenni többször is az út folyamán, így mindössze 2 fél literes kulacsra hárul a feladat, hogy oltsa szomjamat. A többiek kicsit több cuccot hoznak, igaz õk számolnak az esetleges mûszaki hibákkal is.
Kb. 06:00-kor megkapjuk az itinert, és gyorsban elkezdünk jelölgetni a térképen. Nagyjából fél óra alatt beragasztgatjuk az elõre nyomtatott pontokat jelzõ matricákat, és nekiállunk a távnak. Az volt a terv, hogy minden pontot összegyûjtünk. Nincs alternatíva :-] Elõször a városban söpörjük be a válaszokat, majd megindulunk a sárga jelzésen észak – észak-kelet felé. Elérjük Vérteskozmát, ahol idén is a fakerekes homlokzatú házat kellett keresni, amit megint csak nem találunk! Most már komolyan bosszantó, mert a MATT-on sem volt meg ez a pont. Fényképen el tudja küldeni valaki melyik ház az? :D Az õrzött ponton bevasaljuk a 100-ast, majd kitekerünk Szárig. Ezután leereszkedünk Szárligetre ahol váltott vezetéssel tudunk bolyozni az erdészeti aszfaltos úton. Ezzel sok energiát megspórolunk. Innen egy kis szintet veszünk magunkhoz Várgesztes felé. Itt véletlenül felmegyünk a Zsigmond sziklára, mert a térképrõl az egyik lekapart pont visszaragad erre a helyre. Csak akkor vesszük észre, hogy nincs itt semmi megválaszolni való, amikor már megmásztuk az emelkedõt . Mind1, a szép kilátás, és az élvezetes lefelé kárpótol bennünket az elvesztegetett idõért. Hamarosan elérjük a következõ õrzött pontot. A Rubik kockás kirakósdi nem megy olyan jól, mint a bekötött szemes cipelõsdi, de azért itt is kapunk pár pontot! Kõhányás településen kulacstöltés majd útvonaltervezés következik. Itt is kihasználjuk az aszfalt által nyújtott jó tempót, és váltott vezetéssel döngetünk elõre a következõ pontok felé. Gerencsér-várnál közel maxra hozzuk az õrzött objektumot, majd kis aszfaltos mászás után újra erdõs ösvény következik. Illetve ösvénynek aligha nevezhetjük a Vértes észak-nyugati részén lévõ piros jelzést, mert teljesen benõtte a gaz. Méteres csalánosokon keresztül vágunk utat magunknak közel 2 kilóméteren keresztül. Visszagondolva nem is tudom, hogyan tudtunk ilyen mély susnyásban pedálozni… Végül csak kivergõdünk a pálya következõ szakaszára… Itt megint szintemelkedést kell leküzdeni, de nem sokat. Elég jól kerékpározható ez a Vértes, mert nincsenek nagyobb magaslatok, amikre nehézkes a feljutás. Rengeteg viszont a fadarab, amit ha rosszul veszünk a kerekek közé, akkor a hátsó váltóból kell õket kimûteni. Szerencsére emiatt nem ér minket veszteség. Csókakõig szintút majd lejtõzünk, és itt majdnem vesztünk egy embert. Lejtmenetnél sajnos vissza kell menni az egyik csapattagért, aki dupla defektet kap és emiatt egy csúnyát firkál a köves úton:\ Szerencsére komolyabb sérülése nincs. Már csak 1 õrzött pont van hátra és még pár nagyobb értékû megálló. Számításunkat az szabja keresztbe, hogy Csókakõnél még egy defektet összeszedünk… Javítás után tovább vonatozunk aszfalton Csákberényig, majd ott újfent meg kell állnunk a 4. defektet is megszerelni… Az õrzött pontnál vág az agyunk és 100%-osan zárjuk a megállót! Átnézzük mire van még idõ, és sajnos azt nyugtázzunk, hogy Gántra még begurulhatunk besöpörni a bónusz pontunkat, de utána haza kell menni, hogy beérjünk idõben. Így is lett. Innentõl aszfaltozás végig. Jól rakjuk egymás mögött a kerekeket. Mindig az vezet, aki éppen a legerõsebb. A többiek kihasználják a szélárnyékos pihenõt. Szintidõn belül be is érünk.

Jó hangulatú versenyt tudhattunk magunk mögött. Biztos vagyok benne, hogy jövõre is jövünk! A szervezõknek pedig respect, mert jól össze volt rakva ez a rendezvény!

Bálint

A túra honlapja: www.k3-vdo.hu

túra éve: 2008
Kalandtúra Két KerékenTúra éve: 20082008.07.16 20:45:55
K³ – kerékpáros kalandtúra

Link: www.k3-vdo.hu

2008. július 11-13. között, elsõ alkalommal került megrendezésre a K³, mely egy új, hagyományteremtésre törekvõ kerékpáros rendezvény. Röviden összefoglalva a K³ egy tájékozódási és stratégiai, csapat-túraverseny. A hangsúly azonban nem a versenyzésen, hanem, amint az a nevébõl is kiderült, a Kalandon van!

Ennyit a hivatalos szövegezésrõl, ugyanis az idei K³-at a csapatunk inkább bulinak, mint kihívásnak fogta fel. Ennek ellenére sikerült megszereznünk a második helyezést. De ne szaladjunk ennyire elõre, jöjjön elõbb egy laza, kedvcsináló beszámoló.

Péntek késõ délután 7-kor még javában vasaltuk fel István barátommal a csapatmezre a frissen nyomott, halálfejes Rotburg (Pilisvörösvár) All Stars emblémákat, hiszen az egyen pólóért a kiírás szerint plusz pontok jártak. Aztán bringákat és cuccokat fel, kocsiba be, ablakot le, kettesbe be, nagykirály a hangerõ, és irány a pomázi Bázis, a Sashegyi Sándor Általános iskola tornaterme. Itt ismerõs tornacipõ szag és 30 lelkes sporttárs fogadott. Csapatunk harmadik tagja, Tomi is ott volt már. A fal mellett pihenõ biciklikbõl elsõ ránézésre meg lehetett állapítani, hogy a nevezõk java része fiatal titán, aki talán inkább gyalogtúrákon villog, és a kerékpáros túrázást csak kiegészítõ sportágként ûzi. Specialized össztelós bringáink így kissé kilógtak a sorból.

Este 9-kor, nevezés, közös beszélgetés és némi sör elfogyasztása után megkezdõdött az eligazítás, ami családias hangulatban telt. Mindenki finoman méregette a másikat, latolgatta az esélyeket. Mivel bulira fogtuk a dolgot, ezek után megnéztük ez egyik helyi kocsmában -további védõital és csülökpörkölt elfogyasztása mellett- a Magyar-Szlovén vizilabda meccset. Éjfél is elmúlt már, mire a tornatermi szivacsokon nyugovóra hajtottuk a fejünket.

Reggel fél hatkor csörgött az óra. Büntetõ idõpont, de aki túlélõ túrára jön, az ne nyávogjon. Hidegzuhany, pumpálás, gyors lánc olajzás, és már kaptuk is a 60 ellenõrzõpontot tartalmazó itinert. Meg volt adva elõre, hogy melyik Pilis-Visegrád hegység térképre van szükség. A pontok a térképen lévõ koordinátarendszer alapján voltak beazonosíthatók. Egy mezõ viszonylag nagy területet ölelt fel, így azon belül egyesével kellet kibogarászni a konkrét helyeket. Mindegyik ponthoz tartozott egy kérdés is az ellenõrzõlapon, amivel bizonyítani tudtuk, hogy tényleg jártunk az adott helyen – „Hány deszkából áll a vadászház nagykapuja?” volt az egyik. A hely megközelíthetõségétõl függõen ezek a pontok 10 és 50 közötti pontszámmal gyarapíthatták a csapatot. Voltak õrzött helyek is, ahol extra feladatokért extra pontok jártak.

Bejelölgettük az ellenõrzõpontokat a térképen. Egy szép kerek, kb. 200 km-es kör jött ki, uszkve 4000 m szinttel. Mivel elõször vettünk részt ilyen versenyen, nem volt igazi stratégiánk, izomból próbáltuk megoldani a problémát, aminek az lett az eredménye, hogy az elsõ két állomás meg sem találtuk, úgy eltévedtünk a sebességünkhöz mérten viszonylag ritkán felfestett turistajelzések „segítségével”. Hiába, ez nem gyalogtúra. Más terv kell. Ez komolyabb kihívás, mint gondoltuk. Kicsit visszavettünk hát a tempóból, és azokra a helyekre koncentráltunk, amiket korábbi túráinkról már ismertünk. Így dél körül, Szentendre,- Pap rét, és 8 pont érintésével, vegyes terepen, elsõként a csapatok közül elértük a legtávolabbi, visegrádi õrzött pontot.

Iszonyat meleg volt, ezért a szellemi feladványok abszolválása után Dömösön megálltunk ebédelni. Latolgattuk, hogyan is menjünk tovább. Végül a mellett döntöttünk, hogy Pilis-tetõ - Kevély-nyereg tengelyen folytatjuk az utat. Innen fõleg terepen, erdõben vezetett az út, aminek nagyon örültünk, hisz montenbájkosok vagyunk, vagy mi. Az árnyas részeken is 30 fok fölötti volt a hõmérséklet, amit nehezen viseltünk. Meg kell említenem azt a párost, ami egy lányból és egy fiúból állt. Úgy saccoltuk, hogy a lány kb. délig fogja bírni. Nagyot tévedtünk. Mindenhová –kivéve Visegrádot, mert más utat választottak- elõbb értek oda, mint mi, értékes bónusz feladványokat halászva el az orrunk elõl. Az egyik ponton még segítettek is megtalálni a kérdésre a választ. Respekt és tisztelet nekik. Ez úton is köszönjük a baráti hozzáállást.

4-5 pont és a Két-Bükkfa-Nyereg érintésével –ahol csapatunk egyik tagja a meleg miatt kénytelen volt feladni a versenyt- elértük a következõ õrzött pontot, ahol a kedvenc feladatunkat, kéz és láb használata nélküli krumpli terelgetést kellet végrehajtanunk. Vicces volt. Kiforrott csípõtechnikával 30 méterre sikerült elgurítanunk a burgonyát. Innen leereszkedtünk Pilisszentkeresztre, majd a hátsó murvás úton megközelítettük a Nagy-Kevélyt. Sietnünk kellet, hiszen a kevély-nyeregben található ellenõrzõpont 7-kor zárt, és már majdnem 6 óra volt ekkor. Tekertünk, mint az õrültek, és 6:55-kor ott álltunk a lerombolt menedékháznál. Gyorsan megoldottuk az ördöglakat kinyitását, sõt még szemetet is szedtünk (plusz pont járt érte a célban), és az elrejtett bónusz pontokat is megtaláltuk. Ezután lezúdultunk az egri várhoz, a betervezett utolsó ponthoz, majd magunkhoz és a nap fáradalmaihoz képest komoly tempóban visszavágtattunk Pomázra. A 14 órás szintidõbõl 13:55 percet kihasználtunk.

Itt két kiesett csapat és a már említett fiú-lány páros és persze a stáb pihentette megfáradt szervezetét. A következõ 5 percben az összes csapat visszaért. Ki elégedetten, ki kissé megtörve, de mindenkin látszott, megtette, ami tõle tellett. Némi életmentõ gulyáslé és egyéb, nagy mennyiségû folyadék elfogyasztása után következett a feladatlapok közös kiértékelése, majd az eredményhirdetés (ahol volt némi pont elszámolás-kavarás). Csapatunk, a Rotburg All Stars 100.9 km, 2272 szint megtételével (9:57 perc tiszta menetidõvel), 19 pont érintésével a második helyet csípte el – nekünk nagy meglepetésre. Az elsõ természetesen a profi fiú-lány páros lett, akik 120 km-t és 2500 szintet gurultak.

Levezetésként a versenytársakkal és a szervezõkkel közösen beültünk egy helyi krimóba, és megbeszéltük a nap történéseit. Mindenki megosztotta a másikkal a saját tapasztalatait, élményeit. Újra éjfél után tértünk nyugovóra a tornateremben. Másnap reggelivel ébresztettek a szervezõk, majd mindenki összeszedte a cuccait, és elindult hazafelé.

Nagyon örülünk, hogy részt vettünk ezen a – reméljük - hagyományteremtõ túrán, ami bármelyik csapatépítõ tréninget simán kenterbe verte. Bringás szemmel is nagyon élvezetes volt a verseny, és erõnlétileg valamint szellemileg is igénybe vette a brigádot. Köszönjük a szervezõknek a lelkes elõkészítõ munkát, ígérjük, jövõre is ott leszünk az eseményen, ami természetesen egy teljesen más tájegységen lesz megrendezve.

Rotburg All Stars tagok:
Martos Tamás
Nagy István
Bíró Zsolt

Pozitívumok:
- Lelkes szervezés
- Kellemes szállás
- Ár/teljesítményben verhetetlen (3000 Ft/ fõ a versenyért, a két éjszakáért +
a szombat esti gulyásért + a vasárnap reggeli zsíros kenyérért + az ajándék
pólóért)
- Izgalmas, változatos pontok és kérdések
- Kerékpáros szemmel is kemény kihívás
- Erõs csapatszellem építés
- A versenytársak mind jó arcok

Negatívumok:
- A WC és zuhanyzó hagyott némi kívánnivalókat maga után
- Kis fejetlenség az eredményhirdetésnél

Jótanácsok résztvevõknek:
- Jó térképet és tájolót hozzatok magatokkal
- Érdemes átgondolni a stratégiát indulás elõtt, és menet közben, ha kell,
változtatni azt a terep függvényében
- Bringák sokat kapnak, készítsétek fel õket alaposan
- Közel azonos erõnlétû bringásoknak érdemes egy csapatban indulni
- Ételt-italt bõségesen vigyetek magatokkal, mert ha elkap a versenyláz, úgy
sem fogtok megállni a településeken
- A 14 órás szintidõ nagyon rövid tud ám lenni
- Érdemes ésszel menni, néha többet számít, mint a kemény csapatás