túra éve: 2010
Téli MátraTúra éve: 20102010.02.01 14:19:46
Téli Mátra XL

Az elõttem szólókhoz hasonlóan szeretném megköszönni a szervezõk áldozatos munkáját. A Hanák Kolos egyesülettõl megszokott zökkenõmentes szervezés, a pontõrök elszánt és korrekt munkája, a kellõ helyen és idõben nyújtott szolgáltatások, a nevezés és díjátadás gyors folyamata mind hozzájárult, hogy a túra a nehéz körülmények között is sikeres lehetett, és idén is több százan, talán több ezren (?) élvezhettük a mozgást és a téli Mátrát. A szervezõk egyetlen gyengesége, hogy az idõjárási körülményeket nem voltak képesek befolyásolni... Egész napos havazásra, 30-40 centis hóra, + a valaki által elõttem már említett Piszkés-tetõ és Galyatetõ közötti csontig hatoló szélre testben és lélekben kevesen készülhettünk fel. Magam részérõl már az öltözködésnél több hibát vétettem, hiszen nem a vízhatlan téli bakancsomat, hanem a könnyebb, helyenkénti futásra is alkalmas bakancsot vettem fel (csodáltam a futócipõt viselõket...), ráadásul dzsekibõl is a vékonyabbat, nehogy aláizzadjak. Ez utóbbi persze óhatatlanul bekövetkezik, a sapka (mindkettõ) összefagy a hótól és jégtõl, a cipõm az idõnkénti elõzgetések miatt kb. 3-4 óra alatt teljesen átázik, a szemüvegem 20 másodpercenként bepárásodik. Futás talán 12-13 km lett, sokkal többre persze - ismerve a szározon is köves, meredek útviszonyokat, meg a koromhoz (50) társuló képességeimet - nem is számítottam. A bõ kilenc órás eredménnyel (meg hogy élve megúsztam...) elégedett vagyok, örülök, hogy ott lehettem.

Az elõttem szólók írása alapján egy-két apró javaslatot szeretnék megfogalmazni néhány túratársamnak. Magamat nem sorolom sem a "futók", sem a "gyalogosok" kategóriájába, ilyen beosztás a legtöbb ttt-n nem is létezik. Az, hogy valaki éppen fut vagy gyalogol edzettségétõl, korától, terepviszonyoktól, idõjárástól, stb. függ. Jó körülmények között én is elkocogok a magam módján akár 30 km-t is. Elõzés közben nem várom, hogy kilépjenek elõlem a félméteres hóba, teljesen egyértelmû, hogy aki elõre akar jutni, annak kell vállalnia az áldozatot. És ezt a futók túlnyomó része tudomásul is veszi, így jár el. Meglep viszont, ha valaki mögöttem lihegve ("Bocsi elengedsz...?", "Köszi..", "Balról jövök", stb.) rákényszerít az udvarias kilépésre. Megteszem, de nem látom át az illetõ logikáját. Egyetlen kijárt "sáv" van, ez olyan, mintha az elõzni akaró mentõ vagy rendõrautó lenne, aki elõl le kell húzódni. Aki nem akar "gyalogosokat" elõzni, az induljon el reggel hétkor. Arról nem is beszélve, hogy esetleg egy XL-en küzdõ "gyalogosnak" kell kilépni a rövidebb távos futó elõl. Ráadásul saját szememmel láttam, amint "futó" túratársaim több szakaszon a kifeszített kötél segítségével feneküket szánkónak használva csúsztak le, holott a szervezõk minden évben hangsúlyosan kérik, hogy ezt senki se tegye. Következésképpen az említett szakaszok délutánra veszélyes korcsolyapályává váltak, a többiek tömegesen estek-buktak, nem mindenki úszta meg zúzódásokkal, és kevesen hoztak hágóvasat meg jégcsákányt...

Gondoljunk, és vigyázzunk néha egymásra!

túra éve: 2009
NaHáT / HangyaTúra éve: 20092009.09.29 12:57:53
A túra elõtti napokban én is gondolkodtam a leghosszabb távon, de végül egy hetek óta húzódó makacs sérülés miatt, no meg tartva a 93 km-tõl és a hozzá társuló szintkülönbségtõl mégis az 50-es távra neveztem. Nagyon jó ötletnek tartom, hogy a szervezõk minden évben neves magyar történelmi személyiségeknek ajánlják a túrákat, idén szentjeinknek. Így a lovagkirály szellemében vágtam neki az elõttem álló közel 49 km-nek, amelyet végül egy-két kisebb tájékozódási bizonytalanság mellett bõ 8 óra alatt teljesítettem. Leginkább a Sós-hegy utáni irtás (?) okozott gondot, mert a szétterített gallyak között az ösvény teljesen eltûnt. Más rendkívüli esemény nem jött közbe, az õszi Börzsöny gyönyörû, az égiek segítségével az idõjárás is kiváló volt, a szalagozás és az ellátás mintaszerû és figyelmes. Köszönet a szervezõknek, jövõre talán mégis kipróbálom a leghosszabb távot...

Budai tájakonTúra éve: 20092009.07.27 10:23:09
Budai Tájakon 50
Ez is egy olyan túra volt, amely megközelíti a szerintem ideális rendezést, ráadásul az idõjárás is kegyes (kánikula- és esõmentes) volt hozzánk. Egyúttal azt is bebizonyította, hogy a jó szervezés elsõsorban nem pénz, hanem empátia és egy kis plusz erõfeszítés kérdése.
Elõször is a reggeli nevezésnél a rendezõk megkérdezték, hogy azonnal indulunk-e, és mire jeleztem, hogy csak pár perc múlva, mert még egyszer áttanulmányoznánk a kézhez kapott itinert, szó nélkül 5 perccel késõbbi indulási idõpontot jegyeztek be, ami éppen elég volt arra, hogy pontosítsuk az útitervet. Apró figyelmesség, köszönet érte.
Jónéhány ellenõrzõponton kaptunk vizet, ami szvsz a nyári teljesítménytúrák legfontosabb eleme. Kizárólag gyalog teljesített túrák esetén az ember a hátán is elvisz akár 4 liter folyadékot is, de ha vegyesen kocogva-gyalogolva megyünk ez már problémásabb, nem is beszélve a futva teljesítõ túra-/sporttársakról. Követendõ példának tartom a szervezõk eljárását: akinek szüksége volt rá, kipótolhatta saját készleteit, akinek pedig nem, azt kár nem érte. Magam 2 liter vizet vittem, és kb. még 1 literhez jutottam a szervezõk jóvoltából. (Plusz a célban fogyasztott adag...) Külön elismerés az Újlaki-hegy pontõrének, aki vélhetõen saját maga szállította fel kannákban a vizet a hegytetõre. Nagyon jól esett, ott már nem számítottam rá. Sokan megírták már: az olcsó csapvíz is megteszi, nincs szükség extra kiadásokra.
A frissítõponton és a célban kapott zsíros (meg egyebes) kenyerek nagyon finomak voltak, de nem maradt el a dinnye sõt a frissen szedett házi alma sem.
Összesítve az ellátás nagyon figyelmes és kielégítõ volt.
Az útvonalra a szervezõk különösebb szalagozást nem ígértek. Elkeverni - helyismeret hiánya miatt - egy-két ponton lehetett volna, nekem szokás szerint sikerült is, de részben saját figyelmetlenségbõl, és végül nem okozott 20-25 percnél nagyobb idõveszteséget. A vége picit több lett, mint 8 óra, a kellemesnél is kicsit jobban elfáradtam (több hét kihagyás után), de a túra nagyon jól esett, még egyszer köszönet a rendezõknek.

Falasok(k)Túra éve: 20092009.06.15 10:32:27
Falasok(k) 50
A következõ hetekben nem lesz alkalmunk túrázni, így a Falasok(k)-ot a nyári pihenés elõtti levezetésnek szántuk a fiammal a Lowe Alpine maraton és az Oroszlány 50 után. A Budai-hg. északi részén annyira nem voltunk járatosak, és láttuk, hogy a szintkülönbség sem annyira "laza", no meg az itiner is elég bonyolult, fõleg a túra második részében, de bíztunk a szalagozásban, meg abban, hogy majd "megyünk a tömeg után".
Kezdésnek elnéztem az indítási idõpontot, persze 6.10-kor reggel csak egy pontõr lány érdeklõdött nálunk, hogy mi volnánk-e a rendezõség... No sebaj, vissza a kocsiba. Kisvártatva befutott a rendezõség, majd nem sokkal utánuk, egy busznyi nevezõ is... 7.05-kor így is el tudtunk indulni, és az elsõ néhány ellenõrzõpontig gond nélkül haladtunk, jó 6,5-es átlaggal. Nagykovácsiban végre némi italhoz jutottunk, amit a falu utáni betonúton a tûzõ napon gyorsan el is párologtattunk. Nagy-Szénás után bekövetkezett az elsõ elkavarás (se jel, se szalag, se más útbaigazítás), szerencsére a pontõrök a hegyrõl integetve mutatták, hogy kb. mi volna a jó irány a rendelkezésre álló ösvények közül. Az Ördöglyuk-barlangig problémamentesen haladtunk, utána megint szalagozásnak kellett volna következni, de szalagot csak mélyen bent a fák között találtunk, így itt is elment pár perc. Solymárra már kellõen kitikkadva kocogtunk be, ott az itiner utcanevei között igyekeztünk eligazodni, félsikerrel. Legaláb a templom elõtti kútnál - az úrnapi körmenet virágszirmai között - feltölthettük vízkészleteinket. Szarkavár felé persze egy utcányit tévedtünk, illetve a térképnek megfelelõen követtük a zöld jelzést, az itiner viszont nem. Ez nem volt egyértelmû. Szarkavárból vissza az útra, többen tanácstalanul álltunk a szalagok és a kitett felirat elõtt, amelyik a frissítõpontot érthetetlenül az ellenkezõ irányba tájolta. Sebaj, néhány többszöri teljesítõ megmutatta a helyes - egyébként a felirat nélkül egyértelmû - irányt, és persze pár perc veszteség árán elérkeztünk a frissítõponthoz, ahol másodszorra és egyben utoljára italhoz juthattunk. (Megjegyzem átlag 2 liternyi folyadékot viszek, de ebben a melegben rászorultam volna a rendezõk "segítségére". A csapvíz ingyen van, a tejkaramella és a csoki nem pótolja.)
Tök-hegy alja viszonylag egyértelmûen elérhetõ volt, útközben egy 25 km-es túratárs panaszolta, hogy Remete-hegynél nem találta meg az EP-t. Utána kemény emelkedõ, egyre fogyatkozó, majd teljesen megszûnõ jelzések. Szalag sehol. Ismételt elbizonytalanodás, a mögöttem jövõk sem tudtak útbaigazítást adni, mindeki találgatta, hol járhatunk. A tisztáson kicsit "tisztul" a kép is, futók után eredünk kocogva, hátha behozzuk a kavarások miatt elveszetegetett idõt. E helyett a reptér elõtt elvétjük a letérõt az Újlaki-hegyre, és mire észbe kapunk már nem érdemes visszafordulni, inkább hátulról, a jóval meredekebb részen mászunk vissza... Jó kis kerülõ. Hangulatom a tetõfokon, víztartalékok a minimumon. Ugyanígy jár velünk együtt egy másik 7-8 fõs csapat, meg az elõttünk futók is. No sebaj, még egy utolsó javítási kísérlet, ledöngetünk a köves oldalon, és keressük a piros körutat. Egy hatos keresztezõdés fogad, szalag sehol, piros kör sehol. Némi keresgélés után megtaláljuk, de már kellõen megtépázott önbizalommal nyomulunk fogunkat összaszorítva.
Elfogadható idõre semmi esély, viszont az itiner szerint még több szalagos szakasz vár ránk, amitõl már elõre reszketünk. A Libanoni-cédrus után nem sokkal persze még egyszer elkeverünk, nem vettük észre, hogy a sétaútról alig 100 méter megtétele után balra le kel térni, és átkelni az Ördög-árkon. Persze ha menet közben figyelmesen böngészgettük volna az itiner apróbetûs 3 oldalnyi leírását, ez nem kövezkezik be... Az újabb párszáz méteres buktán már semmi sem múlik. A Hûvösvölgyi úton precizen ellenõrzöm az oszlopok számozását, keresem a 143-as számút... Átlagunk messze a remélt alatt van, igaz a megtett táv is több lesz esetünkben a szervezõk által megadottnál... Maradék italunkat szétosztjuk, és nekivágunk a Hárs-hegynek. Úgy érezzük, a Muzsla sem nehezebb a Mátrabérc végén. Fent pontõrök nincsenek, csak a második titkos szám. Szerencsére mindig van nálam toll, de mit csinál akinél nincs? (Felírja a többiektõl a célban...) Lefelé már könnyebb, és bõ nyolc óra alatt letudtuk a végül közel 50-km-esre sikerült "tájékozódási" túrát. Hosszú sorbanállás a célban, az utánunk érkezõ "sportszerû" túratársak rendre elõre tolakodnak, de végül megkapjuk a jelvényt mi is, ami viszont nagyon szép. No itt gondolok elõször arra, hogy talán mégis eljövök jövõre is... Aztán kikérem a hideg sört, és már biztos vagyok benne, hogy itt leszek.

Vértesi Maraton/Félmaraton/MinimaratonTúra éve: 20092009.06.03 08:47:34
Lowe Alpine Maraton ("gyalogos")
A Lowe Alpine a terepen figyelmesen és alaposan jelölt, remek ellátást nyújtó rendezvény. A szervezõk nyilvánvalóan fõleg a futók igényeire koncentráltak, ami érthetõ abból a szempontból, hogy a Vértes lankás domborzati viszonyai inkább kedveznek a terepfutóknak, mint a komolyabb szintkülönbségû túrák.
A "gyalogos" túrázóknak viszont talán kevesebb figyelem jutott. A reggeli - idõben elcsúszott - nevezésnél 40 percet álltunk sorban, hogy aztán kapjunk egy tavalyról megmaradt, több helyen pontatlan itinert... Szerencsére elõzetesen tájékozódtunk az útvonal idei változásairól. A "gyalogos" túrázók nevezéseit a szervezõk csak a futók beérkezése után vették be, ez okozhatta, az egyébként teljesen indokolatlan sorbanállást, hiszen nagyságrendekkel több résztvevõt vonzó túrákon is gyorsabb az eljárás, és a túlnyomó többség nem indul el idõ elõtt, nem csal. A gyalogos maraton résztvevõit, eredményeit a szervezõk eddig nem közölték. Ez ugyan nem volt verseny, de mégis megmérettetés, elsõsorban önmagunk számára. Talán nem jelentene nagy erõfeszítést - a tavalyi gyakorlathoz hasonlóan - feltenni a honlapokra a listát.
PS: Távolról sem áll szándékomban a közelmúltban már egyszer lezajlott "futó-gyalogos" vita ismételt felszítása. Fõleg azért nem, mert a magam részérõl nem is látom az éles különbséget a két kategória között. Háromfõs csoportunk közül mindenki bõven a futók számára megadott 7 órás szintidõn belül érkezett be, az összes távból kb. 30 km-t kocogtunk, néhány versenyzõt utol is értünk. Elõbb-utóbb mindenki elér arra pontra (korba...), amikor már nem képes 50 km-t egyben lefutni, és versenyt elsõsorban önmagával vív. A jobbítás szándékától vezérelve, ugyanakkor hálás köszönettel a túra lebonyolításáért ezeket a szempontokat ajánlom a szervezõk figyelmébe, hiszen jövõre is szeretnénk ott lenni.