túra éve: 2013
Irinyi teljesítménytúraTúra éve: 20132013.12.02 10:32:23

Ismét eljöttünk, hogy a 25 km is "zsebben" legyen. A rövidebb távot kétszer teljesítettük (a második alkalomról lustaságomból kifolyólag nem irtam beszámolót 2011-ben , de az is jó volt), ezért a hosszabb táv csalt vissza minket. Két lányunk (a kereszt-, és a rendes) a 16 km-en próbálkozott, amit jókedvüen teljesítettek is 4 órán belüli idõvel.

A szervezõk rugalmasságáért most is köszönetünket fejezzük ki, hiszen a 8 és 9 óra közötti indulási idõt sikerült lekésnünk, de 9.20-kor utunkra engedtek azzal, hogy a zöld és lila pöttyök követése biztosíthatja az eredményes teljesítést. Induláskor meleg teát is kaptunk, ami még egy piros pontot jelentett a szervezõk számára. A lányok várakozáson felül bírták a tempót, így gyorsan fogytak a kilométerek. Az Irinyi síremlék  után ki a városból, irány a Kepecs tanya. Itt a "lihegõs" pecsételés után fakultatív programként megnéztük a kismalacokat és õzeket ( lehet, hogy szarvasok voltak?), majd irány az Öreg-kert. A 3. ellenõrzõ pontnál a kedves fogadtatás mellett finom forralt borral és zsíros kenyérrel frissítettünk, hogy újult erõvel folytathassuk utunkat. Két lányunktól a Tájház után váltunk el, és a neon zöld pöttyök sorát követve, kiadós sétával jutottunk el a Scaler ranchra. Pecsételés után mentünk tovább, hogy a kitünõ útvonalkijelölés ellenére elsõ alkalommal tévelyegjünk egy kicsit.  Tényleg csak kicsi volt a tévelygés, mert egy kedves túratársunk utánunk szólt, hogy biztosak vagyunk-e dolgunkban, mert a nyíl balra mutat, mi meg láthatóan jobbra mentünk. Korrigáltunk és mentünk tovább a Bocskai kert felé. Az 5. ellenõrzõ ponton is begyüjtöttük a pecsétet és haladtunk a kijelült úton. Azazhogy haladtunk volna, ha az idõközben hozzánk csatlakozott, fentebb említett kedves túratárssal folytatott, az erdélyi és a kelet-magyarországi túrákkal kapcsolatos beszélgetés figyelmünket nem vonja el, és a második tévelygést nem követjük el.  De ez a tévelygés sem volt hosszú életû, ugyanis egy kocsi jött velünk szemben, a vezetõ (mint kiderült az egyik fõszervezõ) kedvesen kérdezte, hogy ugyan Irinyi túrázók vagyunk-e, majd a határozott igenünkre megnyugtatóan válaszolta, hogy akkor rossz helyen járunk, de sebaj, száljunk be a kocsiba, visszavisz minket a helyes útra. Ismét kiderült, hogy a tökéletés pöttyözés és nyilazás sem lehet akadálya a jó útról való letérésnek.  A Kossuth kertben a szokásos ellenõrzõ pont már gond nélkül lett meg, majd  gyorsan elfogyott a maradék pár kilométer is. A célban átvehettük a kitûzõt, az oklevelet, és az emlékgyufát, majd finom, meleg  ragulevest kaptunk. Köszönjük a szervezõknek, jó túra volt.  Ajánlom azoknak, akik szeretik a jól szervezett túrákat, a kedves szervezõket, a hol ligetes, hol erdõs, hol füves dimbes-dombos tájat, a jól gyalogolható, futható homokos utakat.

Ui: Mi jön még ?....életem párja legközelebb futva szeretné teljesíteni a rövidebb távot....

túra éve: 2012
Magashegy 45/25/15Túra éve: 20122012.09.30 11:56:22

35 km

Jó kis túra volt. Ma, vasárnap reggel arra ébredtem, hogy gondolataim Cserehát lankáin járják ismét a túra útvonalát....

A szeptember végi jó idõ ígérete csábított bennünket túrázni. A Tarpa Trapp is esélyes volt, de most a dimbes-dombos Cserehátra esett választásunk. Az Ebesi Sportbarárok közül öten (köztük egyedül képviseltem a férfi nemet) indultunk szombaton hajnalban Felsõvadászra, az ottani Diáksport Egyesület rendezvényére. Négy asszonyka csacsogta, csivitelte végig a napot, "...mesélt ilyet, mesélt olyat, mesélt sok csodát...". A rajtnak-célnak helyet adó szép iskolából a indulást megelõzõ formaságokat gyorsan letudva egy kicsit borongós idõben vágtunk neki a 35 km-es távnak, melyet sikerült kb. 5 km-vel meghosszabbítanunk,  de mindent sorjában.

Elindultunk az iskolából Nyésta felé. A rendezõk által felfestett pink jelzések sokat segítettek az OKT ill. piros jelzés követésében, melyek bizony nem mindig voltak jól észlelhetõk. Nyésta Római kat. templomnál debreceni túrázók (futók) szaladtak el mellettünk (rossz irányba, de hamar korrigálták a hibát), majd Abaújszolnokon frissítõvel vártak bennünket a rendezõk. A következõ állomáshely,  Szanticska kis község,  rendezettsége, hangulata megfogott bennünket. Az ellenõrzõponton pótoltuk az addig elvesztett energiát, majd folytattuk utunkat..... a 15 km-es táv kiírása szerint. Közel egy kilométert haladtunk, mikor kocsival utolért bennünket az ellenõrzõpontnál megismert kedves hölgy és felvilágosított az általunk választott táv helyes útirányáról. Itt is szeretném megköszönni neki fáradozását ill. a lányoktól elnézést kérek, hogy a rendezõk által biztosított részletes túraleírás és térkép ellenére ráhúztunk egy kicsit. A Magashegyi kilátó már gond nélkül lett meg. Állaga elhanyagolt, felirat figyelmeztet  használatának életveszélyes voltára. Talán lesz gazdája, aki méltóképpen gondozza, hogy a táj szépségét tetejérõrõl is megcsodálhassa az erre járó kiránduló. Tovább haladunk Gagyapátiba, ahol megint frissíthettünk. Gagyvendégin áthaladva érkeztünk be Gagybátorba, a református egyház gyülekezeti termébe felállított ellenõrzõ ponthoz. Itt nagyon finom házi süteményeket ehettünk, de sajnos zsíros és lekváros kenyér már nem volt. Volt izotópiás ital is, melytõl az ígéret ellenére sötétben nem fénylettünk neonfényben, pedig majdnem szükség lett rá. Az ep. kedves férfiemberével még pár szót váltottunk a szanticskai üdülési lehetõségekrõl, majd Irota felé vettük az irányt. A helyes irány követését itt is a felfestett jelzések, nyilak tették lehetõvé, melyet a sárga szallagok jól egészítettek ki. Irotán már a túra 29. kilométerében voltunk, így jól esett az itteni ellenõrzõ ponton kapott házi bukta és kakóscsiga. A túra utolsó szakaszát felfrissülve kezdtük meg, haladtunk OKT-n ill. a jól megszokott felfestéseket követve, majd "árulás" történt. OKT jobbra fordult, az általunk megszokott színû (legalább is általuk olyannak vélt, egy fa törzsére jól láthatóan felfestett)  nyíl balra mutatott. A túraleírás is felhívta a figyelmet, hogy le kell majd válni a kék jelzésrõl, így mi elérkezttnek láttuk az idõt ennek gyakorlati végrehajtására. Persze egy idõ után feltünt a "pink pöttyök" hiánya, majd felismertünk, hogy olyan helyre jutottunk, ahol már egyszer voltunk. Utólag már tudjuk, hogy a térképen Cigány-hegynek jelzett hely közelében tévelyedtünk el. Eltévedésünk felismerve visszamentünk az utolsó általunk helyesnek vélt jelzésig, majd telefonos segítségkérést követõen haladtunk tovább az OKT vonalán. A rendezõk aggódó hivásaira egyre nyugodtabban tudtuk mondani, hogy a helyes irányt követjük, hiszen meglett a helyes elágazás, majd az erdõbõl kiérve megpillantottuk utunk végpontját. A 10 órás szintidõt teljesen kihasználva sötétedéskor értünk vissza az iskolához, ahol pár szóval megbeszéltük a történteket a rendezõkkel, majd átvettük a teljesítést igazoló oklevelet és kitûzõt. Külön jól esett, hogy a babgulyánál gondoltak ránk, így egy-egy tányér még jutott nekünk, tekergõknek is.

Összefoglalva: nagyon jól szervezett  túra, jó leírás, szines térkép, jól követhetõ jelzések, bõséges ellátás. Cserehát nagyon szép, ne hagyjátok ki!

Téli MátraTúra éve: 20122012.01.28 21:42:05

Sziasztok!

Gyorsjelentés, 2012!

Ez most kemény volt, de megcsináltuk szintidõre. Nemcsak a domborzat, hanem a hó és jég is ellennünk dolgozott, de ez minket nem hátráltatott abban hogy végig csináljuk ezt a túrát M-es méretben.  Ha kellett csúsztunk, másztunk, buktunk és estünk, de felálltunk és mentünk tovább, sõt  angyalkát is rajzoltak a hóba a legjobbak. Most itt fáj, ott fáj, izomláz is lesz holnap, de köszönjük a szervezõknek! Ez jó mulatság volt lányok, fiúk! Jövõre is küzdjünk együtt a Mátra csúcsain!

túra éve: 2011
Mátrabérc / Hanák Kolos / MúzslaTúra éve: 20112011.04.19 13:45:39

Hanák Kolos 36 km-es mátrai teljesítménytúra

Április 16-án reggel 5 órakor az Ebesi Sportbarátok álmos, de izgatott csapata 18 fõvel indult busszal a Mátrába, a „Hanák Kolosra”. Katona Erika fáradhatatlanul szervezi túráinkat, így mindig újabb és újabb tájait fedezhetjük fel szép hazánknak. Az elmúlt egy évben vezetésével kialakult mag most is itt volt, így Szoboszlai Csaba és felesége Szilvi, Kovács Attila és Léránt Antónia, Deák Zoltán és felesége Anikó, Molnár Zoli, Kiss Robi, Pintyák Ildikó, Magyarné Sárika, Németiné Gabi, Nagyné Irmuska. Voltak újak is, Surinya Zoltán, Kanyó László és felesége Csilla, Kovács Erika, és egy régi-új tag, Soós Barnabás alpolgármesterünk. Izgatottságunk oka az volt, hogy részben tavaly nem vettünk részt a túrán és csak hallomásból tudtuk, milyen izzasztó. Aki meg tavaly már elsõ alkalommal teljesítette a távot, az nagyon is jól tudta mi vár rá.  Kis társaságunk kevésbé edzett tagjai a rövidebb Muzsla távot választották.

Hûvös reggel fogadott a Kékesen, ahonnan rövid elõkészületek után 8.30 órakor 11-en, Erika, Barnabás, Csaba, Szilvi, Attila, Antónia, Anikó, Robi és mi a három Zoli, vágtunk neki a Mátrának. Az idõ szeles volt, de a nap ragyogóan sütött, így jókedvûen tettünk meg az elsõ kilométereket. A túra teljesítése leírva egyszerû, de végig gyalogolva, esetenként futással megtûzdelve annál nehezebb. Hamar kiderült, hogy Erika és Barnabás könnyedén mássza meg a legnehezebb meredélyt is, Molnár Zoli pedig vállalta a csapat seprûjének szerepét. A Kékesrõl lefelé a Som-hegy meredeksége jelentette az elsõ izzasztó próbát. Észre sem vettük, Mátra-nyeregnél már 620 méterre ereszkedtünk vissza, innen viszont folyamatosan felfelé vezetett az út, néhol izzasztó kaptatókkal tarkítva, egészen Galyatetõig.  Útközben jól esett a szódavizes málna és narancsszörp. Innen ismét lefelé vezetõ út következett Mátraszentlászló (isteni volt a tea) érintésével a Szamárkõi elágazásig, majd megint „hegynek fel” vettük az irányt, következett Ágasvár csúcsa. Az oromra vezetõ rövid, de meredek, sziklás ösvény lábizmainkat alaposan megdolgoztatta, és már kezdtük érezni, hogy a túra 20. kilométerénél járunk.  A csúcson rövid pihenõt tartottunk, majd sokad magunkkal ismét ereszkedtünk lefelé a sziklás, meredek hegyoldalon. Gyönyörû környezetben, a Csörgõ-patakot követve érkeztünk el utunk majd kétharmadához, Mátrakeresztesre, ahol frissítõvel és keksszel készítettek fel bennünket a szervezõk Muzsla megmászására. Az odavezetõ út folyamatosan emelkedik,  az erõnk egyre fogyott és már mikor azt hittük, felértünk a Muzslára, akkor derült ki, ez még nem az, majd talán a következõ lesz a csúcs. Ezen a szakaszon utolért minket Robi, aki eddig valahol hátul volt. Könnyed léptekkel haladt el mellettünk, lendülete a célig kitartott, õ lett csapatunk leggyorsabb tagja. Mi is elértük végre az utolsó hegy csúcsát.  Pár perc pihenõre, egy közös fényképre volt csak idõnk, és indultunk is a maradék 7 kilométernek. A célig vezetõ lejtõs utat pár rövidebb emelkedõ tarkította, de a meredek sziklatörmelékes szakaszon való haladás is inakat próbára tévõ igénybevételt jelentett. Az utolsó kilométer lassan kisimult, és délután fél öt körül beérkezett csapatunk a szurdokpüspöki iskolában kialakított célba. Itt találkoztunk a rövidebb távot idõközben teljesített társainkkal. Megkaptuk az oklevelet és a megérdemelt kitûzõt, amely megszerzéséért annyit küzdöttünk. És végre leülhettünk, kifújhattuk magunkat, átöltözhettünk!  Hogy legyen kedvünk jövõre is jönni, Attila szervezésében meglátogattuk a pincesort, ahol igazi mátrai borral öblíthettük le a hosszú út porát, hogy elmondhassuk, ez jó mulatság, férfimunka volt. Köszönet a rendezésért, jövõre is jövünk!

MátrahegyTúra éve: 20112011.03.06 14:20:28

20 km

Az Ebesi Sportbarátok lelkes kis csapata 13 fõvel, reggel 6 órakor indult el otthonról meghódítani Kékes magas csúcsát, elsõ alkalommal a Mátrahegy Teljesítménytúra keretében.

Az elsõ meglepetés Mátrafüredre érkezve ért bennünket, ahol a szervezõk a helyszín megtalálását nem bízták a véletlenre , udvariasan kaptuk meg a szükséges útbaigazitást a kiindulóponthoz. A regisz tráció helyéhez érve,az iskola környékén és az iskolában tapasztalt nagy nyüzsgés volt a második meglepetés. Az indulás elõtti formaságokat gyorsan letudva, 9 óra után pár perccel vágtunk neki a 20 kilóméteres távnak.

Muzsla-tetõig nagy volt a tumultus, sokan voltunk a keskeny erdei ösvényen,  ezért elõzni nehezen lehetett. Az idõjárásra nem lehetett panasz, bár az ígért napsütés még nem mutatkozott. Megeröltetés nélkül , néhol figyelve a jeges talajra, vidáman értünk be a mátraházi parkolóba, ahol nehéz volt ellenállni az ott lévõ büfében kapható lángos inycsiklandozó illatának . Aki ellenállt, az a szervezõk által biztosított csokiból meríthetett erõt. A parkolót elhagyva, szép havas tájon vezetett utunk és végre kisütött a nap is. Szép idõben érkeztünk a pisztrángos-tói esõházhoz, ahol csoportkép készült kis társaságunkról. Kaptunk szõlõcukrot, és lélekben is felkészültünk az elõttünk álló hegyoldal leküzdéséhez. Nehéz, izmot próbáló feladat volt a Kékes meghódítása, mely közben gondolkodhattunk, tényleg akarunk a Hanák Koloson  indulni?  Teljes létszámban felértünk a hegy csúcsára, izzadtan, lihegve, de fennt voltunk!   Rövid pihenõt tartottunk, teázgattunk, almát rágcsálhattunk, összeszedtük elpárolgot önbizalmunkat és neki vágtunk a túra könnyebbnek hitt felének. Tudtuk,  ha szintidõn belül akarjuk teljesíteni a távot, akkor nem lazsálhatunk, ezért eröltetett tempóban értünk el a Vályús-kúti ellenõrzõponthoz. Kiderült, ezután sem lazsálhatunk, sõt, egy kis futással még emlékezetesebbé is tehetõ az élmény.  A csapat lassan szétszóródott, a sár, a kövek, az átfolyások ellenünk dolgoztak, de nem hagytuk magunkat, szintidõn belül teljesítettük az önként vállalt feladatot. Fáradtan, sajgó lábakkal értünk a célba, ahol kisebb tumultus, meleg tea és ennivaló várt, és persze a megérdemelt kitûzõ és oklevél. Összességében nagyon jól éreztük magunkat!

A szervezõknek köszönetünket fejezzük ki a színvonalas rendezvényért!

Ui: Egy nappal a túra után már úgy gondolom a "Hanák Koloson" is indulunk.

túra éve: 2010
Irinyi teljesítménytúraTúra éve: 20102010.12.05 22:41:55

Jobb késõn, mint soha, így idén nyáron párommal elkezdtünk túrázgatni. Az Irinyi túra a 4. lett a sorban, és immár három kamasz gyerekünk is csatlakozott hozzánk. Egész héten esett az esõ, de rendületlen bizalommal hittünk az idõjósoknak, akik hideg, de száraz szombatot igértek december 4. napjára. Szombat reggelre tényleg fagyott egy kicsit, a szél is feltámadt, de az esõ elmúlt, így jó kedvvel érkeztünk a rajtnak  (célnak) helyt adó Civil Szervezetk Házához. Itt már javában folyt a fõzés elõkészülete, mely  melegséget, családias hangulatot sugárzott. Csak a 15 km-t vállaltuk, figyelemmel arra, hogy a két leányzónk elsõ áldozó volt.  Az útvonalleírás alapján gond nélkül haladtunk, láttuk a vizi vágóhidat, az Irinyi kiállítótermet és Arborétumot. A vágóhíd melletti földút azért mutatta, hogy volt esõ bõven az elmúlt napokban, kerülgettük bõven a pocsolyákat. A vasúti átjáró után egy kis magyar való világ következett, a putrik és az azokat õrzõ  kikötött sovány kutyák látványa lehangoló volt. Az út járható volt, de itt is volt bõven kisebb-nagyobb tócsa, néha az út teljes szélességét átérõen. Utunk és az országos körtúra csatlakozásánál rossz irányt választottunk (a nyomok alapján más is így járt,) de 300 méter után korrigáltuk tévedésünket. A trágyacsomónál vett éles jobb kanyar után kicsit fázósan érkeztünk utunk feléhez, a Kepecs tagba. A Huszti tanyán sanyarú dolga volt a pecsételést végzõ két néninek, hiszen filagóriában ülve, kitéve a szeles, hideg idõnek, igencsak fáztak szegények. A kapott csokik elfogyasztása után, a szabadon tartott sertések tekintetétõl követve folytattuk utunkat, hamarosan elérve a fogathajtó akadálypályát, majd a félig víz alatt álló, igencsak rozogának tûnõ fahidacskát, és beértünk a Pirehab pihenõbe. Kis családomat  bevezettem a kerítéstõl ölelt  farmra, lelki szemeim elõtt  már  megjelent a beígért forraltbor, lelkesen kerestem is az ellenõrzõpontot, mikor az utánunk érkezõktõl megtudtuk, hogy ez nem az a hely, ahol inni kapok. Pirehabot gyorsan elhagytuk és az útvonalleírást figyelmesen olvasva (meg követve négy fiatal túrázót) elértük Papp bácsi pajtáját, ahol volt bõséggel  finom étel,  forró ital.  Felfrissülten haldtunk tovább,  korábban követett négy túratársunktól  egy kis segítséget  kapva meg is találtuk a Tájházhoz vezetõ utat. Innen már nem volt gond, az utolsó ellenõrzõpontnál ismét meleg frissítõ várt. A Bikalegelõ, majd újabb dagonyák leküzdése után vidáman értünk célba. Az oklevelek és a kitûzõk átvételét követõen  jóízûen fogyasztottuk el a finom slambucot. A túra szervezésért ezúton is köszönetünket fejezzük ki a szervezõknek, gratulálunk nekik! Jövõre a 25 km-en találkozunk! Ja, hogy mi volt az idõeredmény? Normaidõn belüli, olyan kezdõkhöz illõ.