túra éve: 2013
Somlói Barangolások/BORangolásokTúra éve: 20132013.04.20 08:53:36

Somlói Barangolások 15/10 teljesítménytúra 2013.04.13

Rendezõi beszámoló!

Szokás szerint hajnali 5 órakor gyülekezünk Pápán az áruház parkolójában, majd egy gyors megbeszélés után elindulunk Somlóvásárhely írányába. A fél éjszakán át tartó esõzések után áttetszõ köd ül a Somló hegy lábánál.-Igen ... erre vártunk már oly rég, mondja a vándor.

A reggeli szõlõpálinka elfogyasztása után, irány a Séd forrás, ott még kiszaladok az útjelzõ táblával az elágazáshoz, ahol szétválik a 10-15km-es táv. Az úton még tanakodtunk hol fogjuk megtölteni vízzel kannáinkat, majd erre a kérdésre a forráshoz megérkezve meg is kaptuk a választ. 30-40 méterrel a forrás alatt kis vízmerítõ rész várja a faradt turistákat. Íze kellemesen zamatos, nem túl hideg.

A reggeli bemelegítõfutás után felfrissülve térek vissza a rajt ponthoz, ahol már gyülekeznek a túrázók. Gyorsan összeszedem magam és megyünk a Szt. Márton forráshoz, ahol a túra további részét pontõrködéssel fogom tölteni.

Az idõ ragyogó, szürke bárányfelhõk felváltva kergetik egymást az égen. Ilyen tiszta idõben ÉNY-ról a pápai kéttornyú templom, DNY-ról a tanúhegyek, és ezek közt a negyszögletû kerek erdõ szabad szemmel is látható.

Alighogy kipakoltam a forrás mellett lévõ kövekre, máris érkeznek a legkorábban induló túrázók, akik az éjszakás mûszak után, egy szemet sem aludva vágtak neki a nagyobbik távnak.

A forrás mellett egy ráccsal lezárt kis emlékhely, ahol a legenda szerint vízímanó lakik.

A forrás szomszédságában icipici borospince található, ahol épp a szõlõtõkék metszése zajlik,  amelynek mozdulatai ezen a vidéken hagyományosan dédapáról fiúra száll. A forrás mellett áll a XIII században épült Szt Márton kápolna és mellette elárvult padok lábának csonkjai merednek az ég felé, mint egykor szebb idõket látott lovagi udvar maradványai.

Eddig körberarangoltuk a Somló hegy vidékét, innen már 200m színtemelkedés várt ránk. A kinizsi szikla árnyékában útunk balra fordul, egy meredek lépcsõn felfelé a Kilátó irányában.Az út szélén virágzó odvas keltikék mutatják a tavasz beköszöntét.

A kilátóba a pontõr nem tudott feljutni autóval, a megázott talajon csúszva az útszéli árokban kötött ki, 4en indultunk a kimentésére, amely fél óra küszködés árán sikerült csak. Ezután megmásszuk a Kilátó falépcsõit, és felérve fenséges panoráma tárult elénk.

Továbbindulva a somlói vár következett, melynek északi oldalán hatalmas zivatarfelhõk közelítettek felénk, a hegy oltalmában vett és száraz bõrrel megúsztuk ezt a történetet.

És akiket az elõzõ napi esõs délután sem riasztott el a távtól: elsõ rendezés 50fõ (15km) és 10fõ (10km).

Köszönjük minden kedves résztvevõnek hogy velünk tartottak az elsõ igazán tavaszi napon.

2014-ben újra ugyanitt (nappali és éjszakai túra egyaránt)