túra éve: 2013
Börzsönyi vulkántúraTúra éve: 20132013.12.15 21:34:38

"Bolond, ki földre rogyván      fölkél és újra lépked,

s vándorló fájdalomként      mozdít bokát és térdet,

de mégis útnak indul,      mint akit szárny emel,

s hiába hívja árok,      maradni úgyse mer"

Üsse kõ! Most ódákat fogok zengeni! Micsoda látvány, micsoda nagyszerû táj! Milyen nagyszerûen van ez a Börzsöny kitalálva! És az útvanal. Mikor azt hinnéd, nincs már feljebb/lejebb, bizony van!

Szombat reggel kedvenc tájegységemtõl fellelkesülten kormányzom autónkat Királyrét felé. Hatalmas bennem a tettvágy és a menni akarás. Elhatározzuk, hogy ma semmit sem bízunk a véletlenre: még a NHH-i utolsó kaptatón is mosolyogni fogunk! :)

Indulás: 8:30. A nyíladék kellemesen emelkedik, bár a "burkolata" nem tartozik a kedvenceim közé. Lendületes szakasz, könnyen kocogható. Aztán az elsõ tüdõszorító emelkedõ után már látjuk, hogy ma valóban gyönyörû lesz a táj! Még csak a NHH alatt járunk, mikor a nap megcsillan a dér fehér fák ágain, beragyogva mindent. Veszett fotózásba kezdünk, s ez késõbb sem lankad. (Ez bizony meg is látszott a szintidõnkön.) A hegyen vár a valódi csoda, amiért mindenképpen jönni szerettünk volna erre a túrára: a felhõk felett mindig ragyog a nap! És most ott vagyunk! Lenyûgözõ látvány! Fotó és fotó.. :)

NHH-rõl könnyed kocorászás a csóványosi kaptató aljáig, innen viszont jól jönne egy felvonó. Persze azért hamar felérünk, s szemünk elé tárul a leendõ kilátó (leánykori nevén geodéziai mérõtorony) körbekerített képe. Nem idõzünk sokat, lelendülünk a Magosfa irányába. A ponton pecsételés, és már szaladunk is tovább a zöldön. Rég láttam a jó öreg Vilatit, várom is rendületlenül. Mikorra végre megpillantom, már be is robbantunk a tomboló melegbe. Finom tea és ízletes /korlátlan/ zsíroskenyér örvendeztet meg.

Mire észbe kapok, már a piroson fuldoklok... No nem csak a kaptatótól, a nevetéstõl is: eszembe jut, mekkorát estem a Fekete-völgybe lefelé menet (1/6). S már fent is vagyunk a csodás nyugati gerincen, bár a vulkánba való ki/belátást sajnos ködpaplan fedi, azért nem szomorodunk el. Lendületesen robogunk a kalderán, mikor hirtelen szemet kápráztató látvány fogad. Hófehér üvegfák nõnek ki mohazöld sziklákból, s a legkisebb szellõ gyémántok ezreit hinti a fejünkre. Megbabonázva állok, úgy érzem magam, mint Alice csodaországban. Többször is említem a földöntúli szót. Leírhatatlan a tünemény, csak fotózok és fotózok. Nehezen állunk tovább.

A Salgóvár elõtt tébolyult a hullámvasút. Mikor úgy érzed a vár már nem igen lehet magasabban, indulhatsz is lefelé, hogy mégis magasan legyen. Hja kérem, ennek fele sem tréfa. :) Végre a várva várt vár! Pecsét, indulás, elkavarodás, magashegyi ereszkedés.. Végül újra úton. Technikai malõr miatt a kocogás egy ideig sajnos szünetel. Így csak sétafikálva közelítjük a Magyar-hegyet. De micsoda háttér fogad! Ködbe bújt szépszál fák feketéllenek, és megint egy film ugrik be: azt hiszem a Gyûrûk Ura. Itt aztán lehetne forgatni! Mindenesetre a fotózásra van lehetõség. Egy percig még látni vélem, ahogy vonul a köd, aztán megindul a lejtmenet Magyar-völgy felé.

A ponton csoki és tea fogad. Lehuppanunk a tûz mellé. A technikai probléma megoldásán agyalunk, végül úgy döntünk, vár a NHH, ne várassuk hát soká! Lelkes beszélgetéssel indítjuk a kiemelkedést és észre sem vesszük az elsuhanó kilómétereket. Mikor a P+ megérkezik, már érezzük a levegõben, hogy közelít a mosolygás ideje. A mosoly az emelkedõn nem õszinte, de lehetne rosszabb is. Rettentõ jeges a feltáró út! A turistaháztól két biciklis kezd lejtmenetbe rajta. Elsuhanóban halljuk párbeszédük egy foszlányát: -Itt tuti, hogy el fogunk...

Pecsét és indulás, nincs vesztegetni való idõnk. A Magas-Taxi turistaház zavarba ejtõen hamar elérkezik, ugyanis NHH-tól újra kocogás képesek vagyunk. Pecsét, tea, nevetés. Szaladás tovább. Elõhalásszuk fejlámpánkat, kényelmes tempóra kapcsolunk és ledöcögünk Királyrétre. Végül 9 órás menetidõvel és cirka 6 eséssel (ebbõl egy a Taxi-nyíladékban esett meg úgy, hogy métereket csúsztam a hátamon :)) késõbb elégedetten robogunk haza.

Jövõre ilyenkor ugyanitt, ha esik, ha fúj. Vagy ha egyszerûen csak csodálatos lesz újra, mint idén!

Köszönjük a szervezést! :)

Téli sóútTúra éve: 20132013.02.02 23:31:52

Téli Sóút 33

"Sírt, sírt. És lassan minden könnyebb lett. Szelídebb, szomorúbb. Mint amikor a vihar villámai elpihennek, tovanyargal a dörgés, és csak az esõ esik. Esik és esik, csöndesen és szomorúan, és már nem ijesztõ és nem rettenetes, csak bánatosan szelíd, és a szelídsége mögött, valahol messze, már derengeni kezd a vigasztalás."

Wass Albert

Úgy döntöttünk, február elsõ szombatját feláldozzuk az Alföld "oltárán". Mindig is rajongtam ezért a tájért, rengeteg csodálatos emlékkép kavarog bennem, ha csak a szóra gondolok: a Puszta.

Már korán reggel vettük az adást az égiektõl... ajjaj, ez nem lesz jó! Csendesen szemerkélt az esõ, és bár tavaly nem voltunk ezen a túrán, mégis óhatatlanul össze kellett hasonlítanom az idõjárást az elõzõ évivel aminek az lett a következménye, hogy vagy jó félóráig zakatolt a fejemben egy idézet:  "A hó csak annyit jelent, hogy túl hideg van ahhoz, hogy esõ essen."  Na. Most nem volt túl hideg.

A településen tempósan trappolva hamar ráébredtünk, hogy az esõ mellé jókora szelet is kapunk. A határba érve elénk tárult a megvalósult álom. Végre kipróbálhatjuk, hogyan birkózunk meg a "nincs mese itt elsüllyedsz, elcsúszol, átázol és megfagysz" jellegû tereppel! Egyszóval: iszonyatos sártenger fogadott. De ez nem szegte kedvünk. Tempósan (és akkor még optimistán) kerülgettük a hatalmas tócsákat, és hamar elértük az elsõ ellenõrzõ pontot majd a Pokoltanyát, ahol végre lerázhattuk magunkról az út...vizét. Kisebb pihenõ után indultunk is tovább. Az aszfaltos út üdítõen szilárd és megrendítõen szeles volt. Minden facsoport, kisebb bozót de még a nádas is áldással csökkentette a szélerõsséget így facsoporttól facsoportig rohangáltunk. A sültszalonnás vidámponton remek volt a hangulat és a kiszolgálás, de maradni itt sem tudtunk, kergetett az átnedvesedett ruha és cipõ.

És újra. Sár. De nem akármelyik fajtából! Hogy rövidre fogjam, itt már elveszett minden ártatlanságunk és vadul cuppantunk a lehetõségekbe egészen a csúcspontig, ahol is viháncolva fotóztuk bokáig süllyedt lábainkat. Fótózás kipipálva.

Megcsodáltuk a pléhkrisztust, majd integettünk a Máriácskának. Az abonyi úti sorompónál a túró rudival igyekeztünk lefojtani a feltörni készülõ ujjongást: már nem lesz sok sár!! (Itt most nem térnék ki részletekbe menõen az ezután következõ szakasz Km/káromkodás értékére...) És mikor már nem volt több kifejezés a tarsolyomban, kiértünk a téesz betonútra.

- Hát vége - gondoltam rezignáltan és szinte szomorú voltam. De már jött is a cél, a virslivel, forralt borral/teéval és Lipák Pista "bácsi" utolérhetetlen sürgölõdésével. És csendben, észrevétlenül az esõ is elállt.

Szolnokról visszavonat Szelére, ahol az autó és újabb zuhogó esõ várt. Az állomásról a szakadó esõben caflatva, épp hagyott volna el a jókedv, mikor Lipák Úr satufékkel megállt mellettünk s meginvitált autójába. Még csak félig huppantam be, (az ajtó még nyitva, túrabotom kívül) mikor érkezik elõröl  kérdés: - Mehetünk? Válaszunk: - Neeem! Mire Õ: - Oké, akkor megyünk! ... Nos, valahogy így nézhet ki egy nyitott ajtós kocsikázás kilógó túrabottal Tápiószelén. :)

Mindezek után azt gondolom, elmondhatjuk, a szervezés kitûnõ, a hangulat csillagos ötös és idén biztosan minden túrán ott leszünk!