Börzsöny éjszakai tt. - Farkas Zsolt emléktúra

vaddinoTúra éve: 20082008.02.27 17:20:49
Börzsöny Éjszakai

Már január elején kinéztem magamnak ezt a túrát,nagyon vad ötletnek tûnt éjszaka a Börzsöny legmagasabb csúcsait legyûrni.El is könyveltem magamban hogy ez egy brutális túra lehet.Többen mondták,hogy
-ez állatság...
-ki volt az az idióta aki kitalálta?...
-nem vagy normális?...

Ezek a megjegyzések csengtek a fülemben,amikor szombat délután Szobon leugrottam a vonatról.Egyedül voltam,mindkét társam visszamondta a túrát,de én nem akartam kihagyni.Szobról busszal folytattam utamat,a sok túrázótól meglepõdött helyiek között szorongtam ,ahogy istenhátamögötti falvakon robogtunk keresztül.Kemencén cudarul fáztam,mire a rajtba értünk,már vaksötét volt.Fejlámpás alakok rohangásztak össze-vissza,nevezek,leadom a csomagom,majd várom a rajtot.Legnagyobb megrökönyödésemre számos futó melegít,pakolászik...nekik total respect=)

18:04-kor nekivágok én is,viszonylag lendületesen,annak ellenére,amit a részletes leírás az elsõ szakaszról ír...(6.575 km,728 m szint...).Lendületem hamar elfogy,durva az emelkedõ,kidõlt turisták szegélyezik.Már bõ másfél órája kaptatok,amikor elkezd enyhülni az emelkedõ,hideg szél vág az arcomba,a távolban pedig tûz sejlik fel.Magosfa,19:59.Pecsételek,melegszem a tûznél,egy jókedéjû párossal beszélgetek,akikkel tovább folytatom az utam.Végre van társaságom...

Lefelé se haladunk gyorsabban,néhol kellemetlenül meredek a lejtõ,jeges szakaszok tarkítják,ami sötétben kifejezetten veszélyes.A hold egyébként nagyon kicsi sarló,és ráadásul 8 körül le is ment,igy nem sok hasznát lehetett venni...Kicsit több mint egy óra alatt leérünk a Rakottyás-völgybe,ahol a pecsét(21:15)után lépünk is tovább.
Következik az egész túra talán legmeredekebb szakasza(4,875 km,561 m szint),fel a Csóványosra.A csúcs közelében vékony de egybefüggõ hótakaró csillámlott a fejlámpáink fényében.Negyed éjfél körül pecsételtünk Csóványoson,majd gyorsan továbbindulunk,elég hûvös van idefenn.

Szabókövek,keverés a pirosX-en majd hosszú-hosszú kilométerek...fél kettõ körül érkezünk Spartacus-házhoz,ahol pecsételünk tûz körül ücsörgünk,zoknit cserélek,teázunk.Hármasfogatunk egyik tagja itt lámpaproblémái miatt kiszáll a történetbõl,innen besétál Királyrétre,ami kb 3 kilométer.Ezen a ponton azért jólesett volna beülni egy meleg helyre(mondjuk a Spartacus-házba),tekintve hogy lassan nyolc egész órát talpaltunk az erdõben...

De mindedj,továbbindulunk Orsival,hogy másodszor is nekivágjunk a Csóványosnak.Nemsokára a Foltán-kereszthez érünk,ami sötét õrszemként strázsál a rét egyik szélen,bambán meredve a Csóványos felé...Itt az OKT útvonalára térünk,és hamarosan megérkezünk a csúcsra.Idegesítõ a tudat,hogy a Magosfa csúcsa 1300 méterre van innen...Kis pihi után el is indulunk észak felé a csúcsról,majd nem sokkal a Magosfa elött balkéz felé fordultunk a kék-piros háromszögön,ami nekem ismerõs volt a tavalyi Lefagyszról.Ennek ellenére sikerült kicsit tévelyegni,és még az ütö is megállt bennem,amikor hirtelen az Oltár-kõ bontakozott ki a sûrû setét éjszakából.Elég ijesztõ jelenség,ha az ember nem számít rá...Gyorsan visszafordultunk,és jót röhögtünk,amikor megtaláltuk az elágazást,hiszen nagyon jól jelzett a kék háromszög útja a Fekete-völgy felé.
A most következö szakasz egyenesen idegölõ volt,sötétben ráadásul kifejezetten veszélyes is.Jeges-saras lejtõk,csúszós fatörzsek és patakok tarkították az utat,mikor végre,hajnal fél hatkor tûz fénye csillant meg a fák között.

Pecsételtünk,a tûz körül egy kisebb társaság ücsörgött,majd továbbindultunk Orsival az utolsó emelkedõnek.Itt már fokozatosan világosodott,a sötétség már a fák között is hígulni kezdett,majd egy rövid kaptató végén a napkeltével egyidõben megérkeztünk a Nagy-Hideg-hegyre.A túristaházban kaptunk pecsétet reggel 07:10-kor,és egy tea után nekívágtunk az utolsó etapnak.A napsütés,és a világosság jókedvre derített,és még az álmosságról is megfeledkeztem.Villámgyorsan faltuk a kilométereket,a királyréti Várhegy egyre közelebbrõl látszott,majd végre,08:45-kor beléptünk a Fatornyos Fogadó ajtaján.

Kitûzõk is és az oklevelek is elfogytak,olyan sokan teljesítették a túrát,amenyire a szervezõk nem is számítottak.(postán kellene jönnie,de február 26-ig még nem érkezett meg...)Javasoltuk nekik,hogy csökkentsék a szintidõt,mondjuk 12 órára.Megtudtuk,hogy a leggyorsabbak hajnal kettõ körül értek be...
Összességében jó túra volt,elég kemény,de szerencsére túlbecsültem,keményebb menetre készültem.Mondjuk egy 30cm hó feldobhatta volna a bulit egy kicsit...
A nevezési díjat sokalltam egy kicsit,a szolgáltatásokhoz képest,de ettõl függetlenül tetszett.

Köszönöm a szervezõknek a munkát,és fõként Orsiéknak a társaságot,iletve a fuvart Pestre!!