Kevély körüli kevergés / Kevély alatti bolyongás

MacGyverTúra éve: 20082008.04.16 08:56:16
Képes beszámoló

Már régen kinéztük ezt a túrát, mivel egyrészt nagyon szép környéken vezet át az út, másrészt a harmadik teljesítéskor két kitûzõt adnak, harmadrészt az Ösvénytaposó Baráti Társaság neve számomra egy jól szervezett, kellemes túrával kecsegtet. Így összességében a tavasz egyik legfontosabb túrájaként tekintettünk a Kevély Körüli Kevergésre.

Korai rajtot terveztünk, így nyolckor indultunk, a hivatalos nyitáskor. Így is már csak a 30-31. sorszám jutott nekünk, de azért szerencsére nem volt nagy tömeg. Pilisborosjenõrõl amikor elindultunk, még egészen hideg volt, az elsõ emelkedõig nagyon fáztam. Általában nem szeretem az emelkedõvel induló túrákat, de itt éppen jól jött. Lassan kikapaszkodtunk a faluból, majd beértünk az erdõbe, ahol a tavasz minden jele látszott: zöld füvek-fák, virágok tömkelege. A Köves-bérc nagyon tetszett, viszonylag lapos a teteje, rajta kicsi fákkal.

A viszonylag korai elsõ ellenõrzõpont után továbbhaladva nemsokára elhaladtunk a pilisborosjenõi szeméttelep mellett, elég félelmetes látványt nyújt a hatalmas kupac települési szilárd hulladék. Utána egy nagyon meredek lejtõ következett, ahol az avar alatt nagyobb kövek bújkáltak, a végén még lépcsõ is volt, majd egy hosszú, ámde meredek emelkedõ következett. Ezután egy laposabb részen láttunk egy döglött rókát, volt rajta egy lyuk, azon át kilátszott a bordája. Beértünk a Solymári-völgybe, és megcsodáltuk a katonai "ojjektum" mellett lévõ függõhidat is.

Sikeresen leküzdöttünk egy újabb meredek emelkedõt, egy laposabb pihenõ-szakasz következett, majd ahogy tovább másztunk fölfelé, elkezdett kövessé válni az út, mellette rengeteg virág látszott. Fotóztunk apró nõszirmot (Iris pumila) is.

Nemsokára felértünk a Kevély-nyeregbe, ahol szemrevételeztük a kéktúra-pecséteket, jelen pillanatban két fémbélyegzõ van fönn, az egyik jónak tûnt, a másik kissé kopottas.

Innen leszáguldottunk a Mackó-barlanghoz, ahol a pontõr gyerekek kedvesen fogadtak minket, fejlámpát ajánlottak a barlang meglátogatásához, és õrizték a felszerelésünket. Tegnap kinéztük a GCBRUM - A Mackó barlangja geoládát. Ehhez itt be kellett mászni a barlangba, fel egy kürtõn, és odafönn egy lyukban volt az elsõ doboz. A második fenn a hegyoldalban, így összesen nagyjából egy órát töltöttünk az EP közelében.

Innen nem a tömeget követve, hanem a pontõrök által ajánlott úton jutottunk le a Csobánkai-nyereg szintjébe. Eléggé bokagyilkosnak bizonyult a lejtõ, de azért tovább tudtunk haladni. Elmentünk azon a részen, ahol tavalyelõtt egy kéktúrázás alkalmával nagy lövöldözést hallottunk a közeli katonai terület felõl. Kiértünk a Csobánkai-nyeregbe, ahol fák híján eléggé kitikkadtunk, a faluban be is mentünk a helyi CBA-ba jégkrémért.

Meredek emelkedõ vezetett fel a Csúcs-hegyre, ahol végre ellátásban volt részünk, olyan Balaton-szelet utánzatot kaptunk. Innen lassú, alattomos emelkedõn másztunk tovább, úgy gondoltam, lassan kezdünk kifutni a szintidõbõl, ha így haladunk tovább. A Zöld-barlangnál sokan álldogáltak, köztük olyanok is, akikkel még az egy órás kitérõnk elõtt találkoztunk, ez valamennyire megnyugtatott.

Ahogy elindultunk, egy családot láttunk, és a gyerekeknél olyan szép csillogó kövek-ásványok voltak, hogy elcsodálkoztam. Nem volt alkalmam megnézni õket, pedig kíváncsi lennék, mindenesetre egyszer vissza kellene mennünk a barlanghoz gyûjtögetni. Átbuktunk az Ezüst-Kevély gerincén, elhaladtunk a tavaly tavasszal felégett fenyõerdõ mellett, majd egy "kis izmos vízmosásban" (lásd Margita 20 itiner) jutottunk le Pilisborosjenõ szélére. Leszaladtunk egy hosszú lejtõn, és már az egri vár másolatánál is voltunk.

A várnál kaptunk fejenként fél liter üdítõt (ásványvizet vagy bolti teát, mi az utóbbit választottuk), én egy kicsit leültem pihenni. Táplálkozás után némileg feltöltõdve indultunk tovább. Itt nagy tömeg volt, bejött a rövid táv, meg jó sok sétálgató és biciklizgetõ ember. A Teve-szikla mellett láttunk hegyi kökörcsint (Pulsatilla montana). Láttuk még a pilisborosjenõi kálváriát, majd beértünk a faluba. Itt még egy jót szaladtunk a célig, végül 06:59 alatt értünk be.