Nagy László Emléktúra a Somlón keresztül

nafeTúra éve: 20082008.05.29 20:51:16
Nagy László 30
GPS-el mért távolság: 28,6 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintkülönbség: 530 m.
Mivel szolgálatból mentem a túrára, így csak 9 órakor tudtam nekivágni a táv teljesítésének. Addigra már igencsak befûtöttek, s én bizony elfelejtettem naptejet vinni magammal, így a Somlóig magamon hagytam a hosszú ujjú pólót. Emlékeim alapján, megkérdeztem a szervezõket, milyen szalagozást keressek, hagyományos szalagokat, vagy fák ágaira, karókra ragasztott szigetelõ szalagot. Kiderült, ez utóbbit kell keresnem. Mivel egyedül voltam, így gyorsan haladtam, hamar elértem a hegy lábán keresztül az elsõ ellenõrzõ pontot. Ettõl kezdve hosszan elterülõ sík terep várt ránk Iszkázig. Eleinte földúton mehettem, majd balra rátértem egy kis forgalmú aszfaltútra, amin a Nagy László emlékházig vezetett. Akácerdõt láttam magam elõtt. Sajnos csalatkoznom kellett reményeimben, miszerint ott majd árnyékban talpalhatok. Pontosan hosszába sütötte az utat, tehát árnyékról szó sem volt. Közben egy csoport megelõzése után, a csoportból csatlakozott hozzám egy ember, mivel már nem bírta a többiek túl lassú tempóját. Beértünk Iszkázra, de még jó sokáig kellett mennünk az ellenõrzõ pontig, mivel az a falu túlsó végén található, s az bizony vagy 2 km hosszú, három templommal.
Kihasználtam a lehetõséget, megnéztem az emlékházat, ittam egy kis ásványvizet, megettem a kapott müzli szeletet. Két templomot kellett visszamenni aszfalton, mire végre letérhettem róla. Eleinte jó kis kavicsos úton mehettem, majd rátértem egy mindkét oldalon fákkal szegélyezett útra, ahol tucat számra kerülgethettem a pocsolyákat, a derékig érõ fûben. Késõbb az erdõben, csak a derékig érõ fû maradt. Néha egy-egy tisztásról megpillantottam a Somlót. Mindazon által, inkább ilyen úton gyaloglok, mint aszfalton. Az erdõbõl kiérve, már egész közel voltam a hegyhez, s kellemes sétával el is értem a lábát, ahol a következõ ellenõrzõ pontot, s egyben frissítõ pontot találtam. Kalóriapótlás és beszélgetés után, irány a hegy. Eleinte aszfaltozott mélyúton gyalogoltam. Tavalyelõtt óta kivágták az utat árnyékoló akácokat. Végre megint terep következett a Szent Márton kápolnáig. A szervezõknek és a helyieknek köszönhetõen, mindhárom somlói kápolna és az Iszkázi középsõ templom is nyitva volt.
Következett egy bõ negyed kör a Somló derekán, a Szent Margit kápolnáig, ahol megint csak kaptunk pecsétet és szódavizet. Végig gyönyörû kilátásban volt részem. Kiválóan látszott a Bakony, a Balaton-felvidéki tanúhegyek, a keszthelyi hegység és az elõzõ szakaszról a Ság-hegy. Ezt követõen elég jó kis mászás jött a hegy tetejéig, ahol sok-sok kirándulót láttam. Természetesen felmentem a kilátóba. A látási viszonyok már nem voltak olyan jók, mint a hegy derekán, mivel párásodott a levegõ, kezdtek tornyosodni a gomolyfelhõk, de még mindig átlag felettinek bizonyultak. A várra viszont nagyon jó rálátást kínált. Jó meredek ösvényen meg is kezdtem a lefelé utat. Hamarosan a várhoz értem, ahol megkaptam az újabb pecsétet, kicsit nézelõdtem a várban, majd folytattam a lefelé vezetõ utat. Szép sziklákat láttam az ösvény mentén. Kellemes gyaloglással értem el a Sédfõ-forrást. A forrás után, viszont figyelmetlen voltam, s maradtam két másik túrázóval együtt a sárga sávjelzésen. A hibára csak az aszfalt útnál jöttem rá. Egyszer sem néztem balra, másként észreveszem a kápolnát, s a hibát. Visszafordultunk, és egy másik ösvényen értük el a kápolnát. Otthon a GPS track-et megnézve, a kitérõ legfeljebb 2-300 m-t és 20 m szintet adott hozzá az eredeti távhoz.
A Szent Ilona kápolnánál megkaptuk az utolsó pecsétet. Ettõl kezdve újra a helyes útvonalon mentünk, és értünk be a célba.
Szerintem ez a 30-as táv, a legjobb útvonal a Nagy László túrák közül. Minden métert, amit hozzátettünk a 24-es távhoz, azt a Somló igen szép részein tettük meg. Ez a többi távokhoz képest, a szintben is meglátszik. Azt az Iszkázra vezetõ aszfaltos szakaszt kellene valahogy még kiváltani, az út menti erdõkben. A túra ár/szolgáltatás aránya az igazán jók közé tartozik. 600 Ft-ért müzli, ásványvíz és bor Iszkázon, ingyenes belépés a Nagy László emlékházba, zsíros kenyér és ásványvíz a Hegykútnál, szódavíz a Szent Margit kápolnánál, valamint egy kis üveg Noszlopi finomság a célban.
Képek lesznek a balatonfürediek honlapján (www.bfuredite.fw.hu), a Fotógaléria 2008-as événél, amikor a webmesterünk rá ér feltenni. Bár nem merek várható idõpontot írni.