Túrabeszámolók


Prazská stovka (prágai százas)

vaddinoTúra éve: 20082008.12.04 12:22:54
Prazska Stovka-2008

Öt magyar vágott neki az idei Prágai Százas hosszútávjának,ami 105km-nek volt meghirdetve.
Attilával,Bálinttal,Rushboy Danival és Csanáddal utaztunk ki a cseh fõvárosba.A túra elõtt megint nem sikerült kialudni magam,mert péntek reggel 6 és negyed 10 között aludtam és ennyi.(aki hülye haljon meg)Az autóval a célhoz mentünk,onnan helyi viszonylattal közelítettük meg a Prágától mintegy 55 kilométerre lévõ kisvárost,Vlasímot.

22:00 után nem sokkal érkeztünk,jónéhány lámpás alak lézengett a vasútállomáson.A rajt kicsit tán késett is,de ez teljesen mellékes.Türelmesen kivártuk a sorunkat,megkaptuk az itinert,ami szöveges leírást nem tartalmazott(ez mondjuk a mi szempontunkból lényegtelen),de magyarul fel volt tüntetve,hogy milyen színû jelzésrõl van is szó éppen.
Péntek 22.38kor belevetettük magunkat az éjszakába.Aszfaltúton haladtunk kifelé a városból,egyenest át a szomszéd településre,'Kondrac'-ba innen tovább még egy kis aszfalt,egyre emelkedik,majd be az erdõbe,és kapaszkodás a Velky Blaník 638 méteres csúcsára.Itt egy igen hangulatos menedékben volt az ellenõrzõpont,ami egy kilátó alsó szintjén volt kialakítva-lehetett venni meleg teát is.00:05 perc volt,9km-en voltunk túl.

Kellemetlen meredek ösvényen hagytuk el a tetõt,hó is akadt rendesen,de kb 1 kilométer múlva ismét aszfaltot értünk-ez el is kísért minket egy kimondhatatlan nevû falun(Lounovice pod Blaníkem)és Libounon keresztül Zvestovba.Itt frissítõpontba botlottunk,volt meleg tea,meg szendvics,amit egy buszváró szerû helységben fogyasztottunk el.Továbbhaladva hamarosan elértük a második ellenõrzõppontot,ami a legtöbbhöz hasonlóan fára helyezett filctoll volt.Jankov falu után elbúcsúztunk az aszfalttól,és ismét felfelé kapaszkodtunk a Dzbány 688 méteres csúcsa felé.Nem mentünk azonban fel a tetõre,hanem egy szeles füves réten várt minket a pontõr,teával és szendviccsel,bár a tea kihûlt a zergeb....ó hidegben.28kilométernél jártunk,hajnal 3:25 volt az idõ.

Innen továbbhaladva ujjabb települést(Kaliste)értük el nagyon hamar,innen ismét aszfalt csattogott a cipõnk alatt.Negyedik ellenõrzõpont,04:14,32km.Én személy szerint éjszaka kicsit elvesztettem az idõérzékemet(még jó hogy a pontokon idõt írtam a lapomra a kihelyezett filctollal) és be is farsultam hajnalban erõsen.Ezen a részen szét is szakadoztunk.Én Csanáddal mentem,azt hittük el is tévedtünk,beszélgettünk csehekkel,õk is azt hitték hogy eltévedtek.Aztán mégse.Volt itt egy 3km-es,és egy 4km-es szakasz,elõbbi 20percig tartott,utóbbi pedig 70percig...:DKözben egy kibelezett állat maradványaira bukkantunk a sötét fenyvesben hajnal fél 5 körül:D Nagynehezen mégis elértük a Zebrák nevû pontot,hajnal 05:51kor,39kmnél.Még több begyûjtött aszfaltkilométerrel késõbb már világosban értük el a következõ pontot,-ez már Benesov közvetlen közelében volt.

Benesovban a vasútállomás szomszédságában egy cukrászda-kocsma-étkezde hibrid egységben volt a pont.Itinerünket lecseréltük,mert az elsõ csak eddig szólt-az újon már rajta volt az hogy Praha:D Kaptunk kis bónt,amit melegételre lehet váltani.Egyet reggelre,egyet délutánra.Csanád lepihent az asztallapra,mi pedig meglátogattuk a cukrászda részt is.Zoknit is cseréltem,el is indultunk nagyjából arra amerre jöttünk,kifelé a városból-aszfalton.
Megkerültünk egy gyönyörû kastélyt,(Konopiste)amely ma múzeumként mûködik.Rövidesen ismét aszfaltba botlottunk,majd egy szurdokon keresztül haladtunk egy kis folyó partján.Ez a rész igen kellemes volt,itt kezdtem élveznia túrát.Mint az elõre sejthetõ volt,ismét aszfalt következett,ezúttal elég komoly mennyiségben...Elhaladtunk egy benzinkút mellett,ahol megálltunk pihenni,és feltankoltunk a folytatásra.Elcsapatott mellettünk egy idõsödõ úr,aki amint elhagyott bennünket futni kezdett az útpadkán:D.Áthaladtunk több településen-Mestecko,Nespeky,majd letértünk az országútról egy mellékútra,ami a folyóparton vezetett.Itt már tényleg kezdett sok lenni az aszfalt,elhagytunk még egy települést,Zborny Kostelec-et,és elérkeztunk egy hegy aljába,aminek a tetején fennt csücsült az imént említett falu valamikori vára.Tehát rom.De szép volt,talán az egyik legkellemesebb része az egész távnak,és végre nem szintben haladtunk,hanem emelkedett,és ami a legfontosabb-nem aszfalt volt:D.12:37 volt,és 71.9 km-nél jártunk.Várban fogyasztottunk Bálint sütijébõl,csináltunk néhány képet,majd továbbindultunk.

Vissza kellett menni a zöld rom jelzésen a zöld sávig,amin tovább emelkedtünk még.Jött egy elágazás,itt a mindenhol fellelhetõ megbízható 'fehér nyíl'-jelzés jobbra tartott,a zöld sávunk pedig balra.Kis tanácskozás,aztán a zöld sávot szerettük jobban.Grybla volt a következõ hegy neve,tényleg elég kemény emelkedõ volt,szét is szakadoztunk,Bálint Danival elöl,én Attila után caplattam,14:00kor fogtam a kezembe a filctolatt a tetõn,ez volt 77,2km.Bejegyeztem a csúcskönyvbe az ottjártamat,Bálint tavalyi bejegyzése is megvolt,Csanád megjött az ellenkezõ irányból,a csúcsra,majd folytattuk lefelé.25perccel késõbb megvolt a következõ pont is,épp mielõtt mûútra tértünk ismét.

Az agyban torzulásra remek példa,hogy Dani és Bálint beszélgettek a Drezdai Százasról,és arról,hogy volt ott egy pasas,aki úgy nézett ki,mint a Mikulás.Erre Bálint megkérdezte:
-és subában volt?
Jött a logikus válasz Danitól:
-Dehogyis!Prágában...vagy..öö..Drezdában...:D

Szóval innen többé kevésbé aszfalton és szántóföldek között haladtunk a meleg étel felé,amit egy kis étteremben fogysztottunk el,és fokhagymaleves volt.15:40et mutatott az óra,és 88 km-nél jártunk.Innen egy fél óra múlva továbbindultunk,addigra kezdett sötétedi,és piszok hideg volt.Az utolsó két és fél km földút következett,ami után már tényleg nem maradt más a célig,csak a végeláthatatlan aszfaltszaggatás.(Dani nekiállt rombolni a szopóbódéit:D--mindegy,torzult kicsit--inkább nem magyarázom)
Beértünk Psáry-ba,és betaláltuk a helyes utat,ami a semmibeveszõ szántóföldek között egy gumitelep,és egy aprócska tó mellett vezetett el,míg kiértünk az fõútra.És ekkor a 16os pont elveszett.Egyszerûen nem volt sehol a filctoll,semmelyik fán sem.Bálint lefényképezett egy víztornyot,mintegy bizonyításképpen,majd a következõ keresztezõdésben leültünk pihenni.

Az autók vagy 100al repesztettek mellettünk,ha olyan kedvük volt fékeztek,ha nem...hát akkor meg nem.Innen továbbhaladva beértünk Dolny Brezanyba,ami már Prágához tartozik.'Áthajtottunk' két körforgalmon,majd mégegyen,az aszfaltút emelkedni kezdett,csinált egy-két kanyart,egyenesbe állt,és elértük az utolsó elõtti pontot,100km-nél 18:56kor.
Elhagytunk egy útépítést,tereléssel,autókkal,ideiglenes jelzõlámpákkal együtt,kompletten,majd feltûnt az út szélén egy kék tábla,amin egy felirat csillogott a fejlámpa fényében:Hlavny Mesto PRAHA.Megérkeztünk.Hamarosan közvilágítás is nõtt a fejünk fölé,papírlapok voltak kitûzdelve Prazska Stovka felirattal,és mutatták a helyes irányt.Volt még két kis völgy elõttünk,azegyikben egy gáton sétáltunk végig,és elértük az utolsó pontot is:102,5km,19:34 perc.Innen komoly köves emelkedõn kaptattunk,egy szikla hathatós közremûködédének következtében Dani cipõje kitátotta a száját-mintha ollóval vágták volna el-teljesen feladva ezzel a küldetését:D.

Átkeltünk egy négysávos úton,majd egy gyalogúton haladtunk fák között.Itt már minden villanyoszlopon fehér nyilak jelezték az irányt.Tényleg minden villanyoszlopon.Modrany körülvett minket-ez a végeláthatatlan betondzsungel,amekkorát életemben nemláttam még-mindenfelé tömbház tömbház hátán...sehogy sem akart véget érni.Aztán egyszer csak megláttuk az iskolát.Meg kellett még kerülni,de ez már semmiség volt,majd 20:15kor leraktuk lapjainkat az asztalra,105,53km után.Teljes idõ:21:30:14"

Csak oklevelet(Diplom)kaptunk,jelvény nem volt,pénzügyi okokra hivatkozva-és legnagyobb bánatonmra.A kimaradt 16os pontról tudtak a rendezõk is,Bálint azért megmutatta a képet a víztoronyról.Némi hidegélelem volt a célban,szendvics,tea,nápolyi.Kis pihi,átöltözés,és indulás haza.Kaptam két sört a szervezõktõl-a kezembe nyomták,pedig én venni akartam.
Összességében nekem tetszett,bár marha sok volt az aszfalt,szerintem 45km biztos az össztávból.A szervezés igen jó,ha beleszámítjuk,hogy hárman rendezik az egész túrát.A hazai rendezõk példát vehetnének róluk!

Attilának külön respect a hazaútért!

Képek itt: http://picasaweb.google.com/kovacsdanielmarton/PrGaiSzZasPrazskaStovka#
vaddino