Börzsönyi vulkántúra

vaddinoTúra éve: 20082008.12.15 16:02:27
Börzsöny Vulkán-2008

Az idei évben másoszorra készültem teljesíteni a Vulkánt.Tavaly eléggé megviselt a teljesítés,idén revansot szerettem volna venni.Elõre le is szögeztem Joe-nak,hogy utazok én velük,de sietni fogok,mert lámpát sem viszek,és különben is.

Szombat reggel,03:30(!)csörög az óra.Kifordulok az ágyból,majd a idójárás,és hójelentés,csomagolás,öltözködés.
04:10kor kilépek a koliból,és felkapaszkodok a 973as éjszakaira.Álmos vagyok,el is szundítok még a buszon,majd Blahánál pont felkelek.Elsétáltam a Nyugatihoz,közben vettem reggelit is.Volt kissebb probléma a jegyautomatákkal,de megoldottam,vagyis hát nem,de mindegy.
Találkoztam Joe-ékkal,pontosabban Stefi,Dominika,Joe és Sanyi lettek az útitársak.Mire Kismarosra érkeztünk,többen túlestünk valamilyen formájú=) reggelin,és a buszmegállóba induló szabálytalan alakú emberhalmazba vegyültünk mi is.
A buszt emberesen megtöltöttük,Királyréten kissebb sorbanállás azért volt,de 07:35kor elindítottam a stoppert,és nekivágtunk igy öten a Börzsönynek.Közben azért kidertült,hogy Stefinek ez élete elsõ túrája...jól belekezdett...=)

Hamar elértük a Kárpát-hídat,a pontõr pálinkája igen jó volt.A szint innen kezdõdõtt csak el,bár nem volt olyan vészes mint tavaly,amikor le volt fagyva minden.Mindenki a saját tempójában kapaszkodott felfele.Már majdnem a sípálya aljánál voltunk,amikor berobbant a képbe Bálint,aki utolért minket.Itt mondtam Joeéknak,hogy én ellépek Bálinttal,mert sötétedés elõtt be kéne érnem,mivel ugye lámpa híján voltam(igaz hogy direkt nem hoztam)

Így érkeztünk meg ketten Nagy-Hideg-hegyre 9:20kor.Elég szar tempóm volt,valamit korrigálnom kellett,mert a világosban beérés,és az 5ös átlag igy nem játszott.
A probléma meg lett oldva,Csóványosra alig gyõztem Bálint tempóját,úgy tûnt nekem,hogy lefelé és felfelé is ugyanolyan gyorsan halad.Fél óra alatt megvolt a Csóványos,10:00kor regisztráltam áthaladásomat az önkiszogáló ellenõrzõponton.Valakik viccelõdtek,hogy fenn van a toronyban a pecsét,pedig nem is;nem terveztem a toronymászást.
Továbbhaladtunk Magosfa felé,majd szembejöttek emberek,és kaptunk pecsétet is.Magosfáról Tátra nem látszott sajna,de elégpárás-felhõs volt az ég,úgyhogy érthetõ.Innen elég kellemetlen lejtmenetben haladtunk lefelé,a Miklós-tetõt jobbról kerültük,mert vaddisznóhajtás volt.A kerülõút remekül volt szalagozva,elhibázni nem is lehetett volna.Végül mégis a Znégyzeten mentünk le Fekete völgybe,itt volt kaja és meleg tea,amibõl mindjárt megittam hármat.Bálint utolérte ismerõseit,és mondta hogy menjek ha sietek,mert õ innen nem akar rohanni.

11:22kor el is hagytam a pontot,átmásztam a patakon,majd nem tudom milyen indíttatástól vezérelve,Világos-pallagig megkocogtam a Pnégyzet emelkedõjét.Odafenn ráfordultam a Psávra,és kezdõdött a hullámvasút a kaldera nyugati gerincén.Remek kilátás nyílt a keleti Csóványos-Magosfa-Miklós-tetõ felé,többször megálltam álmélkodni,de azért rendesen haladtam.Legszebb kilátás talán a Hollókõ 685méteres csúcsáról nyílt.
A Salgóvár elõtti emelkedõ sokkal jobban ment mint tavaly,de elég meredek darab ez is.12:30kor pecsétet kaptam,volt még 3és fél órám sötétedésig,és visszavolt még majdnem 20km-sietni kellett.Kis álmélkodás a csúcson azért volt,majd meglódultam Magyar-hegy felé.Kocogtam folyamatosan.utolértem Hevér urat,váltottunk pár szót,majd tovább kocogtam,de csak annyit,amennyit jólesett.már épp kezdett elegem lenni a lejtmenetbõl,amikor 13:15kor leértem a Magyar-völgybe.A ponton teával és csokival vártak,vizet is kértem palackba.5perc mulva már mentem is tovább-másfél órát adtam magamnak a Nagy-Hideg-hegyig,gondoltam akkor még meglesz a 4órási célbaérés is.

Bányapusztáig elég hosszú a völgy,és alattomosan emelkedik is vagy 200 métert felfelé,de lehet nyomni rendesen.Közben valahol utolért Csaba,akivel már a Magyar-hegy óta kerülgettük egymást,innen együtt folytattuk az utat.Jobbra lefordult az idõközben kellemetlenül sárossá vált útról a Kék jelzés,majd átbújtunk a kerítésen,és emelkedni kezdtünk.Hamarosan kibújtunk a kerítésen,és jobbra fordulva rátértünk a P+ jelzésre.Hamarosan túlestünk a Kishideg-hegyen,amit észre sem vettem,majd elértük a Hanák-rétet.Csabi itt leült kicsit,benyomott egy csokit,és kezdõdött az emelkedõ.Én komolyan azt hittem,hogy ez még csak a Kishideg,hatalmas meglepi volt amikor balra lekanyarodtunk a szekérútról,és rájöttem,hogy ez már majdnem a csúcs.elértük a Hegyre vezetõ széles utat,amin a busz is feljár,és ezen közelítettük meg a házat.

14:54kor megkaptuk második pecsétünket a túristaházban,és ezzel körbeértünk a Fekete-pataki kaldera peremén,ami a magasbörzsönyi paleovulkán maradványa.Ezen kívül egyébként még három másik kaldera alkotja a Börzsönyt,ezek kissebbek,és jobban erodálódtak az idõk folyamán,így kevésbé észrevehetõek-Kemence-pataki,Nagy-völgyi,és a Börzsöny-pataki kaldera.

Vizet azért töltöttem magamnak a lefeléútra.A szint ugyan már elfogyott a túrából,de várt ránk a Taxi-nyiladék monoton egyenese.A Magas-Taxi-réten még kaptunk egy pecsétet,aztán már toltuk is neki lefelé,elég jó tempóban.A Taxot megkerülve értük el a nyiladékot,tulajdonképpen ez már a célegyenes.Hamar leértünk,16:05kor leraktam az asztalra a lapot,stopper állj-8:31.

Átöltöztem,majd Csabival lementünk a büfébe egy sörre.Itt kitaláltam,hogy visszamegyek még a Taxi-rétre,Joe-ék elé-hiszen együtt indultunk,illene együtt is befejezni.Majd félórás elmélkedés után elhatároztam,hogy nulla pontért,de felmászok még oda.Ráértem nagyon,mert telefonba azt mondta,még csak a Magyar-völgyben vannak.17:45kor visszaindultam,majd 18:40kor meg is érkeztem a Taxi rétre,ahol a tûz mellett még egy fél órát vártam rájuk.Jöttek is,annak rendje és módja szerint mind a négyen,és többé kevésbé együtt értünk célba.Joe-ék kicsit hamarabb,majd fuvart szereztek,és már csak keréknyomukat láttuk.Még jó hogy visszamentem eléjük.(nc)
Stefi bokája kicsit háromszorosára dagadt,de nagyon keményen helytállt Dominikával együtt-az ország(véleményem szerint)legnehezebb nappali 40es túráján.

Nagyon tetszett,jövõre is itt leszek,köszönjük a szervezést,ismét egy szép napot töltöttem a Börzsönyben!