Túrázz a vonatért!, Túrázz a Cuha-völgyi vasútért!

dnvzoliTúra éve: 20092009.02.11 21:24:29
Túrázz a vonatért-Rómer Flóris változat(20-21km)

A gondolat,miszerint félre kellene tenni a kényelmi szempontokat,és azonosulni a túra szellemiségével,testet öltött szombaton,így a rettenetesen lassú,és a változatosság kedvéért most rettenetesen meleg "piroskával" közelítettem meg a rajtot,jónéhány túratárssal együtt.A "megközelíteni"szót itt kérjük komolyan venni,ugyanis ha akartam volna sem tudtam volna közelebb jutni Vinyéhez a vonattal,ugyanis csak Szentlászlóig szállít utasokat,és ha jól értesültem,utána folytatja útját-vidáman távolodva Szentlászlótól,utasok nélkül...nem értem,de mindegy.

Viszont ez a körülmény mindjárt okot és lehetõséget adott tervem megvalósításához,miszerint fel kellene javítani a nem túl acélos leghosszabb távot néhány kilóméterrel.

Elõzõ este meg is beszéltem tervemet Ferivel(nafe),így mikor besuhantunk Szentlászló állomására,õ már ott várt.Csapatunk kiegészült erre az alkalomra a vonaton megismert Tiborrral, Gyuláról.Õ nem kimondottan erre a túrára érkezett oly messzirõl,de ha már itt volt(van),úgy gondolta,itt a helye.Jól tette.

Tehát nekivágtunk,a P,P+-on átvágtattunk Vinyére.Nem kellett hozzá egy óra sem,így terveztük.Gyors nevezés,9:10körül megkezdtük a "tényleges" távot.A zöld hídon átkelve mindjárt alternatív útra tereltek minket a Cuha magas vízállása miatt.A Kõpince-forrást elhagyva is gyakran nem a túristautat használtuk,ötletes irányító jelzések vezettek ezeken a helyeken,szinte fától fáig.Ahogy egyre jobban beértünk a "hóhatárba",úgy lett egyre nehezebb a járás.Megtapasztalhattuk,hogy tud a "hó" egyszerre ragadni,és csúszni.Botokkal is elég volt haladni.El tom képzelni Tibort,mit szenvedett katonasági surranójában,aminek talpa,ugye nem a mély barázdáltságáról híres.Hamarosan be is szerzett egy botot magának,"ez is jobb mint a semmi"alapon.

Tehát a Zörög oldalában jutottunk el Csesznekre,többnyire az említett latyakban küzdve.Az ep.-t a Kõmosó-völgyön keresztül közelítettük meg,nagyon szép volt,bár a csúszós köveken nagyon életveszélyes is.A kijelölt útvonal asszem nem ez volt,mi vállaltuk,abból a szempontból mindenképp nyugodtan,hogy ezzel nem rövidítettünk,sõt..

Várnál ajándék nápolyi(gyõriesen:speciál:-)),pecsét,energia ital(saját),stb.

Visszafelé az izraelita temetõn át haladtunk,a faluból kiérve aztán megkezdõdött a várva várt kapaszkodás a Zörög-tetõre.Kellemes meglepetés ért itt minket,a napsütés teljesen felszárította az utat,ritka az ilyen,de kimondottan jól esett a haladás felfelé,ami most nem is csoda hiszen nagyságrendekkel könnyebb a haladás,ha az emberfia talpa nem csúszik vissza minden lépésnél 15 centit:-)).

Feljebb aztán itt is visszatért a hó,de már megszoktuk,haladtunk tempósan.Zörögön automata ep.,szám felírva és már megyünk is tovább.Összefutunk egy társasággal(15-ösök),az egyikük hátán ott figyel egy kislány a hordozóban:-)).Nagyon tetszett,"kár",hogy nekem ikreim(nekünk ikreink)vannak,két 11-12 kilós gyerek azért már sok lenne nekem:-)).De majd gyúrok,hátha mégis....:-)).

Itt már lefelé visz az út a Cuha felé.ennek megfelelõen belehúzunk kicsit,az idõnk ki van számolva,16 órakor jön a vonat Szentlászlóra,ha el akarjuk érni,nem lazsálhatunk.

Porva-Csesznek ep.:Anita pontõrködik itt egy barátjával,protekciósoknak a pecsét és a cukorka mellé puszi is jár.Betolok két Sport szeletet,némi szedvicset,szõlõcukrot,iszom pár kortyot aztán nekivágunk,át a Hódos-ér völgyébe.Olvasom itt Kékdroid beszámolóját....nem semmi az a srác:-))Na meg a barátai sem:-)).Mi is gondolkodtunk a Cuha-völgyön,de aztán elvetettük az ötletet,több okból.Egyrészt jártunk már ott sokszor,na meg a víz valszeg nem csak mély hanem hideg is volt:-)).És a Hódos-ér mente sem csúnya,igaz ott nincs,csak egy patak átkelés,de maga a táj hasonló,talán kevesebb a sziklaalakzat is,de most ez tûnt jobb választásnak:-)).

Tehát irány hegyre fel,csúszik rendesen.Átbukva a hegyen megint letérünk kicsit a jelzésrõl,az ideiglenes jelek kivisznek minket a szántásra.Na,itt dolgozott a gore-tex rendesen.Bárhova lépett az ember,bokáig járt a latyakban.Nem volt érdemes keresni a lépések helyét.Leérve a mezõre sem lett jobb a helyzet,ideiglenes vízfolyások mindenfelé,választhattunk a mélyebb és a sekélyebb részek között.Az egyetlen patakátkelésnél értük utol Bélilacibácsit és csapatát Gyõrbõl.Mivel köztük szép számmal voltak "szépkorú" hölgyek is(minden tisztelet az övék,részemrõl),elég lassan ment az átkelés,szükség volt a csapatukban levõ férfiemberek segítségére a kifeszített kötél ellenére is.De megoldották derekasan.Innen aztán szûk egy óra alatt begyalogoltunk a célba.A távot 5 óra alatt abszolváltuk,ami ismerve a talajviszonyokat azt hiszem jónak mondható.

Átvettük a díjazást(akármennyire leguggoltam,nem kaptam olyan vidám,színes-mint megtudtam,gyerekeknek fenntartott-kitûzõt:-)),majd engedélyeztünk magunknak 15-20perc szünetet.Ezalatt ettünk ittunk.Én hagymás-zsíros kenyérrel nyitottam,majd mikor megláttam a nutellás változatot,nem tudtam ellenállni.Kreatív elmék lévén felmerült a hagymás-nutellás változat is,jól megborítva habos,meleg zsírral,de ennek említése érdekes arckifejezéseket eredményezett...így senki nem mixelt.

Aztán már csak egy levezetõ Vinye-Szentlászló táv volt hátra,ezt letudva némi kólázás után elbúcsúztunk Feritõl,õ ment Pápára,mi meg felszálltunk a piroskára és hazavonatoztunk.

Összefoglalnám.Ez egy nagyon jó túra.Valamennyire ismerem a szervezõket,így nyilván máshogy állok hozzá,mint ha ez nem így lenne.Ezzel együtt is:látszik,hogy szívüket-lelküket beleadják a rendezésbe.Az út úgy ki van jelölve,hogy nagyon nagy mûvészet lenne eltévedni.Az igazolófüzet különbözõ mellékleteket tartalmaz érdekes adatokkal,pl.a túra névadójának életrajza,vagy hogy mit láthatunk ,ha körülnézünk a cseszneki magaslatról.A hangulat nagyon barátságos.Az ellátás pont megfelelõ:egy csoki útközben,étel-ital a végén.20 km.-en mi kellene még?A táj meg magával ragadó,mint mindíg.A patakokban,mivel nem rég túrázom én sem,ennyi vizet még nem láttam.Azt sajnáltuk csak,hogy nem láttuk a max. vízállást ami valamikor a héten lehetett,amit onnan tudok,hogy a családdal voltam lenn Vinyén hétfõn,a nagyobb olvadások elõtt,amikor még a jég és a hó volt az úr errefelé.Látszott hogy a túra napján mérhetõnél kb. 1m-rel lehetett több víz a medrekben.(na,jó,lehet hogy csak 75cm-rel:-)Tibor(Gyuláról)el volt ájulva...azt mondta,ilyen szép helyen õ még nem túrázott.Arrafelé a "töltéstúrák" hazájában nincs is ilyen táj:-)).És,ha ezzela túrával még tettünk is valamit ezért a szárnyvonalért,mindenképp eredményes napon vagyunk túl.