Gyermekvasút nyomában

RrBmIrGaMiDTúra éve: 20092009.03.18 19:40:44

Kiírás szerint:
Táv (térképen): 19.75 km Szint (térképen): 705 m
(TTT Túrastatisztika táblázatában: 21,7 km / 750 m > pontok miatt)

Párommal már hét elején eldöntöttük, hogy a hétvégén két túrára is elmegyünk. Szombaton a Márciusi Emléktúra, vasárnap a Gyermekvasút nyomában.

Az idõ homlokegyenest más volt, mint egy nappal korábban. Szombaton napsütésben túráztunk, vasárnap már esõben. (Sár mindkét nap volt.)

Startolni: 8-10 között lehetett, de sejtettem, hogy ha negyed 11-re érünk oda, akkor is el tudunk majd indulni. Így is lett. Végül 10:50-perckor (röpke fél óra várakozás után) 147x-dikként sikerült elstartolni, nagyjából utolsó indulókként.

Itinerként egy 20 oldalas kis füzetet kaptunk, mely tartalmaz egy részletes leírást az útvonalról, és ismertetõt az érintett pontokról. Távolság- és szintadatokkal is el van látva, és található benne egy térkép is. Hozzáteszem, hogy a térkép nem túl jó. A vasút vonala jól látható, de a túra útvonala, mely egy szaggatott vonal, már kevésbe (sok helyen egyáltalán nem). Találkoztam olyan túrázóval, aki azt hitte, hogy a vasút vonalát jelzõ úton kellene haladnia, úgy kellett felvilágosítani arról, hogy az alig látható szaggatott vonalat kell követnie.
Az itiner mellé kaptunk még egy ellenõrzõ lapot is. Dobtam egy hátast, amikor megláttam, hogy (a célt és rajtot nem számítva) összesen 16 ellenõrzõpont lesz. 20 km-en? Jézus.

Az útvonal néhány része ismerõs volt már a BUÉK és Normafa túrákról. Érintenünk kellett az összes kisvasút megállóhelyet, mindegyik egyben ellenõrzõpont is volt. Utunk alatt meglátogattuk az Úti Madonna kápolnát, a Széchenyi-emlékmûvet, Makkosmáriát, az Erzsébet-kilátót, a Kaán Károly-kilátót, a Kis-Hárs-hegyi kilátót.

Sajnos a túránk során lassabban haladók nem voltak túl segítõkészek, nem nagyon engedték el a gyorsabban haladókat, és ez az emberek 90%-ra jellemzõ volt. (Azért, ha határozottan szóltam, akkor már elengedtek – kár, hogy ezért külön szólni kell, pedig a legtöbbjük látta, hogy mennénk, csak nem volt hajlandó egy lépést sem tenni se jobbra, se balra. Jellemzõen kisebb csoportok teljes szélességében lefoglalták az utat maguknak.)

Az egyes ep-ken hosszú sorokban várakoztunk a pecsételésre, így esély sem volt arra, hogy jó idõt fussunk. Több embert láttam, akik nagy valószínûséggel kihagytak pontokat (pl.: Disznófõ), de szerintem ennek ellenére sikeres teljesítésnek örvendhettek. (Engem ez konkrétan nem zavar, ez a szervezõk lelkén múlik, hogyan ítélik meg ezeket az eseteket.) Olyan is volt, hogy valaki összeszedte a csoportja igazolólapjait, és egyedül ment fel a Kis-Hárs-hegyi kilátóhoz, hogy lepecsételtesse azokat. Ez megint csak a szervezõk és a túrázók lelkiismeretén múlik, hogyan kezelik a helyzetet. Persze volt olyan, hogy szemben jöttek „ismerõs” arcok, valószínûleg megszerezni az elmaradt pecsétet.

Meleg ételt ígértek a célban, és már vártam is a „szokásos” virslit, de nem… sajttal töltött csirke + rizs + kovi ubi. Fincsi volt, jól esett a szendvicsek után, amit a túrán természetesen mindig az emelkedõk elõtt kezdtem el enni. :-)
A túra napján ingyen visszautazhattunk volna a Széchenyi-hegyre a gyermekvasúttal, de erre esély nem sok lett volna, mert tömve volt az összes kocsi (természetesen túrázóval). És mindez igaz lehetett az összes késõbb induló járatra is, így hát úgy döntöttünk, hogy marad a villamos. Persze a villamoshoz menet eszembe jutott, hogy a Budapest Kupa papírokat nem pecsételtettük le. Irány vissza, pecsét, majd végre tényleg haza.

Kellemes kis túra volt, leszámítva a fent említett apróságokat az elõzéssel kapcsolatban, és a hosszú várakozó sorokat szinte mindegyik ep-n.

A túrákkal kapcsolatos szervezésben a gyermekvasutasok nyertek a cserkészekkel szemben, de ha jól látom, akkor a cserkészek csak 3-szor, 'míg a gyermekvasutasok 14-szer rendezték meg saját kis túrájukat, így van egy kis elõnyük. (A cserkészek a célba érés idejét sem írták fel, úgy tûnik, hogy a szintidõ csak névleges volt. Plusz mivel „rajtszámunk” sem volt, arról sem tudok nyilatkozni, hogy hányan indulhattak azon a túrán.)

Szintmetszet*:

GPSies - Gyermekvasút nyomában

* A képre kattintva részletes térkép és adatok