Dél-Börzsönyi kilátások

2009.03.14.
Táv: 40.5 km
Menetidõ: 9ó 12p
Az év elsõ igazán tavaszi napja. Egész nap napsütés, 15 fok körüli hõmérséklet. Az ösvényeken közepes sár.

Már régebben kinéztem ezt a túrát, mert olyan részén megy a Börzsönynek, ahol régen vagy egyáltalán nem jártam. Még elõzõ nap is gondolkodtam, hogy 30 vagy 40, mivel 15-én a Gyermekvasútra is akartam menni. Végül a rajtban a 40-re neveztem. Nagy örömömre 2 társam is csatlakozott hozzám ebben, így 3-an mentük végül végig a túrát.

Nagyon szép idõvel nyitott a túra, reméltem így is marad. Ugyanakkor nagyon szép emelkedõvel is bírkózhattunk, mindjárt az elején. 8km-en kb.750 szint nagyon dúrva. Kicsit el is kezdett nyilalni a térdem, ezért nagyon megörültem, amikor a Szent Mihály hegyre felértünk. Innen már csak egy ugrás volt Hegyes tetõ és a Julianus kilátó, ahol a pontot a kilátóban õrizték. A gyönyörû kilátás kárpótolt a fáradalmakért. Egyébként az eddig megtett útvonalon is több lehetõség volt a kilátás megtekintésre ( a túra neve kötelezett). Innen a gyilkos szögû meredeken most szerencsére lefelé kellett menni, majd jött Köves mezõ. Innen a Puszta toronyig tartó szaksz nekem ismeretlen volt. Mint kiderült végig jelzett úton haladtunk, csak az én térképen volt régi és ezért hittem, hogy szallagozás lesz. (Egyébként volt szallagozás végig a túrán minden olyan helyen ahol kellett. Plusz irányító táblák is. És a pontokon szintén minden lényeges infó-t tartalmazó fóliázott táblák. Látszott a szervezõk alapos és átgondolt felkészülése.)
Kismaroson jó helyre sikerült az etetõ pontot szervezni, még ülõhely is volt :) . A létesítmény (a neve most nem jut eszembe) külön szervezett a túra miatt egy kis terülj asztalkámat, ahol lehetett plusz ellátmányt vásárolni. Ez jó volt, mert nem kellett külön be menni az étterembe és ott kérni. Ráadásul a szem elõtt lévõ sütiknek nehéz volt ellenállni. Laci tartott is minõségellenõrzést - meg volt elégedve.
Innen kellemes emelkedõvel nyitott a Só hegy, ahonnan megint jó kilátások nyiltak.
A 40-es táv hurokja volt talán ami kevésbé volt élvezetes számomra. Hosszú emelkedõ az erdõben, majd zuhanás a Morgóhoz, majd ismételt hosszú emelkedõ, majd ereszkedés Pusztatoronyhoz. Itt épp egy jól kinézõ és jó illatú leves elfogyasztásában zavartuk meg az egyik pontõrt, de így is kedvesen pecsételt. :)
Ezután jött a Békás rét szép kilátással a Magas Börzsönyre. Mondjuk a kilátás ellenére nem tartozik a kedvenceim közé ez a rét - talán mert az esetek többségében már fáradtan szoktam ideérkezni, így a kilátást sem tudom annyira értékelni, mint lehetne.
A Török mezõ elérésével leküzdöttük az utolsó emelkedõt, amit csapatunk meglehetõs örömmel vett tudomásul. :))
Utunk utolsó szakaszán egy kellemes lejtésû völgyön keresztül érkeztünk vissza Zebegénybe, ahol a jól megérdemelt kitûzõ, oklevél, tea és 1 pár virsli várt. Mindegyiknek örültem.
Bár elsõ rendezés volt, a túra szervezettsége, lebonyolítása egy 10. rendezésû túrának is becsületére vállna. Kiemelném még a pontõrök kedvességét és segítõkészségét is. Ezenkívül a Börzsöny egy túrák által kevésbé, vagy egyáltalán nem érintett területén (útvonalon) haladt, ami nekem tetszett.
Összeségében nálam 5-ös a túra. Jövõre újra megyek.