Tanúhegyek (BTHE)

dnvzoliTúra éve: 20092009.05.26 22:48:16
Tanúhegyek túra,Gulács 20 változat.2009.05.23.

Mivel ezen a héten csütörtöktõl Balatonszepezden tartózkodtunk a szokásos szezon elõtti baráti hosszú7végénken adta magát a lehetõség egy kis túrázásra.A családi békesség megõrzése érdekében a 20-as távot választottam,nem akartam még a "nyaralás" alatt is egész napra magára hagyni az ikreket az anyukájukkal,pedig az idõjárás és a "mehetnék" is csábított akár az 50-es táv felé is.Emellett jó választás lett a Gulács 20,az elõzõ napok pörgése után pont jól esett,lehet hogy a hosszabb távokon szenvedtem volna,aminek meg semmi értelme.

Tehát fél 6 körül beindítottam a Mondeót,és a még az igazak álmát alvó Szepezdrõl átgurultam Badacsonytördemicre,ahol az elsõ embert megszólítottam,keresvén a Faluházat.Mindez a keresett objektumtól 30 méterre történt,így a bácsika magyarázata közben már meg is láttam a-ha jól rémlik,Faluház-feliratot egy táblán.

A rajtban mindjárt ismerõsökbe botlottam,nagy örömömre.Petami több távot kívánt teljesíteni,ha jól értettem;Levi(még a szép emlékû gyõri Edda-klubos idõkbõl.....hajj,azok voltak a szép idõk..:)az 50-esre ment,valamint a Lepke40-en megismert túratárs,akivel be is mutatkoztunk,de szégyellem,nem emlékszem a nevére.Õ szintén az 50-est választotta ma.Utóbbi kettõvel indultunk neki a túrának,a Bujdosók lépcsõjénél aztán elveszítettem õket,ezután egyedül mentem egészen a célig.

Akkor a túra:Faluházból elindulva szõlõskertek között haladva éri el az emberfia a Bujdosók lépcsõjét,amin rövid,de annál fárasztóbb módját próbálhatja ki a Badacsonyra való feljutásnak.Lihegtem rendesen,de megállni nem volt tanácsos,ugyanis millió szúnyog csapott le a prédára amint pár másodpercre meg akart pihenni a vándor.A lépcsõrengeteget letudva aztán jobbra fordulunk,és hamarosan a Ranolder-keresztnél találjuk magunkat,ami az elsõ ep. is egyben.Sokat elárul az a tény,hogy a túra 810 méter szintjébõl már itt le is tudtunk 295-öt,miközben 2,59 km-t tettünk csak meg!A kilátás azonban mindenért kárpótol,végre látom hol jártam a Tanúhegyek nyomában túrán:-))Akkor ugyanis innen a Balatonig sem lehetett lelátni.Az igazolófüzetbe itt egy giga-pecsét kerül,nagyon látványos,tetszik.

300 méter után újabb szép kilátást biztosító pontra éünk,az Egry-kilátóhelyre,majd durván 500 méterrel arrébb befut a 2. ellenõrzõ pont a Hertelendy-emlék.Ezt elhagyva némi ereszkedés után emelkedni kezdünk a Kisfaludy-kilátó irányába.Végig az úton láthatóak a tegnap esti vihar következményei,rendesen lecsaphatott a hegyre,kisebb ágak,levelek tömege az ösvényen mindenfelé.A túra szempontjából a legjobbkor érkezett az égi áldás,friss levegõt biztosítva számunkra a hét közbeni kánikula után.

Ahogy az itiner is írja,a Kisfaludy-kilátót bizony eléggé körbenõtte már az erdõ,de azért megérte felmenni rá,jó messze el lehetett látni most ebben a tiszta idõben.Szép tud lenni az is ahogy a "fák felett" állva körbenéz az ember.Nyugalom volt ott fent.

Innem aztán ereszkedés következik a Kõkapu irányába,áthaladva a kõtengeren érjük el a Klastrom-kutat,ami egyben a 3. ep. is.Itt mindenféle csoki a jutalom a jobb fajtákból(Balaton,Sport).Vízkészletemet szokás szerint forrásvízre cserélem,majd folytatom a túrát.Hamarosan szalagozás térít le a túristaútról egy szûk "alagútba"ahol elõször tapasztalom meg a vízhûtés áldásos hatását:-)).Elhaladunk egy Vízmû telep mellett(víztározó,ha jól sejtem),majd beérünk Badacsonytomaj szélére amit némi aszfaltozás után magunk mögött is hagyunk.A kõbõl emelt buszmegálló után az újabb Vízmû telep elõtt(szennyvízátemelõ jelen esetben)aztán kiérünk a faluból és kellemesen puha talajon szõlõdombok között haladunk a Gulács irányába,jól kiszalagozott úton.A túrának ezen a részén gyakori az irányváltás,de a szalagozás-útvonalleírás-útvonalvázlat trió tökéletes.Eltévedni lehetetlen.

Szalagozott rész után kiérünk egy mûútra,itt már jelzés is van.Hamarosan az gyönyörû környezetben található Istvándy-pincészet parkjában találjuk magunkat.Itt helyezték el a szervezõk az eteteõpontot,korlátlan vajas-lekváros kenyér és ital(nem gagyi,minõségi üdítõk!)fogyasztással.Meg is jegyeztem a nagyon kedves(és nagyon csinos)hölgynek,hogy biztos nem fognak hülyének nézni a haverok,ha elmondom nekik,milyen jól esett a kóla az Istvándy-pincészetben:-))Hiába,hülye ízlésem van,nem szeretem sem a bort,sem a sört.(valamint kávét sem fogyasztok,ilyenkor szokták megkérdezni,minek él az ilyen,remélik azért a nõket szeretem;szeretném én,válaszolok általában,csak hát asszony,gyerekek....:-))

Tízórai letudva,irány a Gulács!Etetõpontról visszaereszkedünk az aszfaltra,majd pár méter után bevetjük magunkat az erdõbe.Egyre keskenyedõ utakon haladunk a csúcs irányába,itt is élvezve a vízhûtést.Néhol olyan érzésem volt,hogy itt még ember nem járt elõttem,annyira elhagyatottnak tûnt az ösvény.Egy szakaszon szabályos bazalt(remélem nem írok nagy butaságot)szõnyegen halad a túra,a túrabot itt-ott mélyre szalad,vigyázni kell nehogy elakadjon,ha egyszer meghajlik,annak lõttek.

Felfelé haladva már attól tartottam,hogy túlmentem a ponton,itt a szalagok is ritkábban voltak,de aztán egyszer csak emberi hang csapta meg a fülemet,meg is találtam hamarosan a hangok forrását két pontõr személyében.Beszélgettünk pár percet,elemeztük a panorámát.Látni lehetett Tapolcát, a Szent-György-hegyet,Szigligetet,a Badacsonyt.Egyikük próbálta javítani a kilátást a sziklaperemen egyensúlyozva,remélem még az élõk sorában van:-))

Innen aztán már csak lefelé haladunk,elenyészõ 20 méter szint van még hátra a túrából.Kevés aszfalt,jobbára kellemes homoktalaj van a lábunk alatt a hátralevõ pár kilométeren.Az út itt is tökéletesen szalagozott,szõlõültetvények között haladunk.Igazgatom a feltekeredett szalagokat,örülök hogy puha a talaj,gyönyörködöm a tájban,megpróbálok minél többet elraktározni belõle.

06:04-kor indultam 10:12 kor érkeztem be.Nem rossz idõ,pedig most nem is ez volt a legfontosabb,kevesebb mint 20 km-en minek rohanni?Fõleg ilyen tájon vétek átszáguldani,ahol érdemes volt én is álltam percekig,a tízórait sem siettem el.

Összefoglalnám.Tökéletesen szervezett túra.Tökéletes idõjárás.Gyönyörû táj.Több oldalas színes igazolófüzet polgármesteri köszöntõvel,ismeretanyaggal a tanúhegyekrõl,útvonalleírással,útvonalvázlattal,szint-és távadatokkal.Szép színes oklevél,szép kitûzõ.
20 km-en a rajtban ásványvíz-ropi.A ropit ajánlanám a nyári túrák szervezõinek,nagyon jól esik,és a sópótlás is némileg megoldott vele.Badacsony meghódítása után csokik.Gulács elõtt etetõ-itató pont minõségi eledellel.Célban aki igényli minimális pénzért gulyásleves.Mindez 600 forintért.Néhány szponzor beiktatásával ezt lehet elérni.Tudom,nem az ellátás egy túra legnagyobb értéke,de azért mindenkinek jól esik gondolom,ha ennyi pénzért nem csak egy pohár teát kap...

Külön köszönet a kevés aszfaltért,a túra elõtt nézegettem,merre mehetünk majd a két hegy között.Sehogy sem jött össze a 20 km.Igy a szalagozott részek beiktatásával szerencsére a hegyek közti szakaszok is kimondottan élvezetesek voltak.

Szóval nagyon jól esett ez a gyenge 20-as,asszem jövõre megpróbálom az 50-est.Ha minden és mindenki úgy akarja.