Túrabeszámolók


Túrázz a vonatért!, Túrázz a Cuha-völgyi vasútért!

dnvzoliTúra éve: 20102010.03.06 19:58:29
Túrázz a Cuha-völgyi vasútért! 

Rómer Flóris emlékére
2010.02.27.

 Az útvonalak megjelölése a hét elején történt,így azt beszéltük meg Andrással,hogy jól az elején kellene elindulnom,így még a túrázók elõtt haladva képet kaphatunk az esetleges hiányosságokról,eltûnt jelzésekrõl.Így autóval érkeztem a megbeszélt idõre Vinyére.Szép lassan aztán kezdtek befutni a szervezõ csapat tagjai,valamint az elsõ túrázók is indulásra készen toporogtak a Vinye.hu udvarán.Mindenki megkapta a névre szóló szervezõi táblácskáját amit,bevallom nagy büszkeséggel csiptettem a mellényemre.Rövid rendezkedés után aztán zsebemben néhány szalaggal,rajzszeggel,esetleges pótlásra szolgáló zörög-hegyi ellenõrzõszámmal el is búcsúztam a többiektõl és nekilódultam a 21-es távnak.

 A hét elején még jég borította a Cuhát,igaz már erõsen vizes volt a teteje a többiek elmondása szerint.A „zöld vashíd”felé közeledve aztán láttam,hogy a melegedésnek és a lehullott csapadéknak köszönhetõen ez az állapot némileg módosult.A mederben õrülten szaladt a megáradt barna folyam,esélyt sem adva a gázlókon való átkelésre.Mindjárt az elején a medrébõl kilépõ patak miatt a túra útvonalán is kellett némi módosítást eszközölni,víz alá került ugyanis egy szakaszon a piros sáv.Ügyesebb túrázók fõleg bot segítségével persze meg tudták volna oldani a helyzetet(néhányan meg is tették),de nyilván nem õket kell etalonnak venni,így egy Andrással való konzultáció után a szakasz kikerülése mellett döntöttünk,beépítve az útvonalba néhány méter extra szintemelkedést,a megkerülést ugyanis csak a patak melletti domb oldalában lehetett megoldani.Szerintem ez még elõnyére is vált a túrának,innen fentrõl sem semmi látvány volt a hömpölygõ víztömeg.Jóval a Kõpince-forrás elõtt egy gyors ereszkedéssel aztán vissza is lehetett térni a klasszikus ösvényre.

 Forrásnál szokásos vízcsere majd irány a közös sárga-zöld sáv.

 Innentõl elkezdtünk emelkedni a Zörög oldalában.Hamarosan búcsút vettünk a zöld sávtól(a 15-ösök mentek arra)és a sárgán haladtunk Csesznek felé.Néhol tetemes volt a sár,de meg sem közelítette a dagonya a tavaly tapasztalt szintet.A jelzések szerencsére mindenhol fent voltak,mert az említett átszalagozásnál felhasználtam a zsebemben levõk javát.Kiérve az erdõbõl a gyönyörû idõ miatt elég nagy volt a látótávolság,az apátság pannonhalmi épületegyüttesét még nem láttam innen ennyire tisztán.A Nap sugarait aztán egy idõre újból mellõzni kényszerültünk,betértünk ismét a fák közé.Hamarosan már egy lenyûgözõ bükkösben talpaltunk,majd áttértünk a sárga kereszt jelzésen a zöld sávra kikerülve így azt a pár méter életveszélyt amit a sárgán élhetnénk át miközben a 82-es út szerpentinjén haladunk.(A sárga kereszt jelzés vége felé egy erdõírtásnak köszönhetõen már feltûnt a cseszneki vár is,emlékeim szerint eddig innen nem volt látható)Így Csesznekre a megszokott aluljárón értünk be.Kutyaugatásssal szegélyezve(gyenge felfogásúak ezek az ebek,igazán megszokhatták volna már a helyzetet)értünk el az utca végén található ösvényhez,majd átkelve a fahídon folytattuk utunkat a vár felé.A fahíd mellett lepotyogott almáblól szoktam máskor megoldani a vitaminpótlást,hát errõl most le kellett mondanom…

 A várban található ellenõrzõ pont megközelítésére több lehetõség is kínálkozott,és ezt a túra szabályzata is engedélyezte.Én most a szalagozott és egyben egyszerûbb változat mellett döntöttem,így kényelmesen gyalogolható emelkedõ után érkeztem meg begyûjteni az elsõ pecsétemet.A pontõr kollégákkal való beszélgetés közben megettem a reggelimet amit egy energiaitallal öblítettem le.Közben egy szórólap formájában meghívást kaptam a No Motor Rally nevû rendezvényre is.(www.nomotor.hu )Az oda-vissza szakasz vissza részét aztán a várat másik irányból kerülve a Kõmosó-szurdokkal kezdve teljesítettem,majd újból átvágva a Vasút utcán,majd az aluljárón elindultam felfelé a Zörögre.Déli oldal lévén az út teljesen száraznak bizonyult,lehetett haladni rendesen,azt azért nem mondanám hogy nem izzadtam le mire felértem.A panoráma innen is fenséges volt.A tetõn aztán bizonytalankodó párba botlottam,és miután kiderült hogy nem a 14-es,hanem a 15-ös távot csinálják megegyeztünk a helyes irányban.(persze nem az a jellemzõ hogy egy túrán van két táv ami között csak 1 km eltérés van,a zavart nyilván ez okozta)Ezután eszközöltem némi korrekciót az irányító táblák terén majd megkezdtem az ereszkesést a sárga háromszögön.Egy ismeretlen nevû hatalmas árok peremén visz az út,nagyon látványos,majd pár méter után újabb kilátóponthoz érünk ahonnan Csesznek irányába nyílik nagyszerû panoráma.Szép ez a sárga háromszöges útvonal,mindenfelé árkok,hatalmas szálfák…Furcsa hangokat produkált itt az erdõbe bele-belekapó szél:mint amikor egy jó hosszú tehervonat robog át egy fém vasúti hídon....nagyon érdekes volt,tavaly a Mûvészetek völgye túrán kapkodtuk a fejünket,ugyanígy,"keresve",hol jön a vonat:)

 Károlyháza Kulcsosház után nem sokkal aztán becsatlakozik balról a sárga sáv az Aranyos völgy képében,ezen folytatjuk utunkat.Szintén balról megérkezik aztán a piros kereszt is a Vadas-árokból,így a közös jelzésen haladunk a Cuha-völgy felé.Itt néhol még hó is volt,ezen kívül fenn a Zörögön láttunk már csak néhány foltot.Porva-Csesznek vasúti megállót a hömpölygõ Cuhát ismét társunkká fogadva érjük el,itt begyûjthettük következõ pecsétünket is a jobbára gyõri kölönítménytõl.

 Átkelve a síneken erõs de rövid emelkedés következett a Kopasz-hegy oldalában.Fenn aztán egy fakitermelés miatt jó mély talajon haladtunk.Kiérve az erdõbõl követve a szalagozást a mezõ szélén,néhányaknak a mezõn átvágva(ejnye sporttársak!)folytatódott a menet.Az ominózus mélyút ami levisz az Üveghutához most jól járható volt,épp annyira süppedt ami kellemesen megtámasztotta a bakancsot minden lépésnél.Az irány tartását itt is szalagozás könnyítette.Gondolva az esetleges áradásra a Hódos-éren a porva-cseszneki brigád a túra elõtt készített egy hidat aminek megközelítése érdekében letértünk a sárga sávról egy idõre.Ideiglenesen kihelyezett irányító táblák vezettek az erdõben,ahol már mutatkozott a hóvirág is.Így jutottunk el az említett mûtárgyhoz ahol a Laci-Jani páros strázsált és a gyorsabbakat kínálta némi cukorkával.

 A hídnak köszönhetõen tehát könnyedén vettük az átkelést a megáradt patakon,köszönjük az építõknek!Innen aztán már csak egy murvás szakasz volt hátra a Hódos-ér völgyében,lehetett nézelõdni,csodálni a sziklákat,a rohanó vizet…

 Kiérve a Vinye-Fenyõfõ útra aztán dobtunk egy jobbost,és durván negyed óra alatt már hallhattuk is hogy mi a mai menü a Vinye.hu-ban:)Viktor hangja száz méterekre szállt,így már a síneken átkelve tudhattuk hogy”zsíros kenyér-vajas kenyér,nutellás is kapható!”,na meg hogy az ital ma „szélfútta tea”és „a büfében jutányos áron forralt bor is kapható”:)Idõnként emellett élõszavas menetrendi tájékoztatást is hallhatott a tisztelt publikum indulási-átszállási adatokkal.Nem mellesleg meghívást kapott mindenki ezúton az Odvas-Kõ-ris teljesítménytúrára,(ami mint megtudtuk 21 és 46 kilométeres változatban is teljesíthetõ és Bakonybélbõl,Viktor szûkebb hazájából indul),valamint egy fenyõfõi faültetésre is.www.ultessfat.hu Ezen kívül  szíves figyelmünkbe ajánlotta azt a kis lapocskát amin elmondhatjuk véleményünket a túráról s hogy ezt a lapot kívánság szerint akár az asztalunkhoz is szállítja:)Egy szóval vidám hangulat uralkodott a célban.

 Reggel még úgy volt,hogy a kenyérkenés területén is megcsillogtathatom tehetségemet,de látva a rogyásig rakott asztalokat úgy vettem észre,hogy errõl bizony lekéstem.Nagyon kitett magáért a személyzet!Így csak a fogyasztók táborát erõsíthettem,amit meg is tettem.Nem siettem haza,így találkozhattam jópár ismerõssel,beszélgettünk,terveztük a jövõt……

 Levezetésképp aztán még elmentünk vételezni pár liter forrásvizet,majd még mindig mehetnékem volt,így elbúcsúztam a többiektõl és elmentem megnézni,hogy áll az Alsó-Cuha ilyenkor.Addig a pontig lehetett haladni a szurdokban ahol a jelzés átvált a bal partra.A patakon átkelni nem lehetett ugyanis,a jobb parton meg elfogyott az út.Fel lehetett volna mászni kerülésképp a hegyoldalba,de az életveszélyes szó a helyzet leírására egyáltalán nem volt túlzás,így visszafordultam inkább.Mire visszaértem már mindenki hazament,lezárult tehát ez a túranap.

 Egy késõbb Andrástól kapott levél szerint 280 körüli volt az indulók száma,a beérkezett visszajelzések(a túratársak 10%-a élt a lehetõséggel) szerint mindenki jól érezte magát.Azt hiszem az útvonal jelzettségére nem lehet panasz(az amúgy is jó állapotban levõ túristajelzések mellett számos irányító tábla,nyíl szalag van kihelyezve az útvonalon),az idõ is szép naposra sikeredett.A kapott itiner szokás szerint tartalmaz szöveges útvonalleírást,fénymásolt térképkivonatot ami szerintem tökéletesen használható,különbözõ adatokat a túra által érintett helyekrõl,életrajzot a túra névadójáról stb.Szintidõ nincs,így családoknak,kezdõknek kisgyerekkel érkezõknek is ad a túra egy a klasszikus teljesítménytúrák által biztosított élményt,hisz csak a célzárásra,a pontok nyitvatartására kell ügyelni,és a végén mindenki részesül  díjazásban.Ami egy szép oklevél(köszönõ levél a részvételért)és egy szintén szép kitûzõ.Nem mellékesen mindezeket általában csinos lányok adják át kedves mosoly kíséretében!Lányoknak valószínû külön kérésre hímnemû átadó is megoldható:)

 Tegnap(szerda)aztán újra a szépséges Bakonyban tölthettem napom nagy részét,beszedtem a Vinye-Suttonyi aluljáró,valamint a 15-ös táv zörög-hegyi szakaszáról az ideiglenesen kihelyezett jelzéseket(a többit már mások összeszedték),valamint ha már ilyen szép idõt fogtam ki végigmentem a cseszneki szakasz kivételével a 21-es távon is.A huszonegy-két kilométer megtétele a munka miatt kicsit lassabban ment mint általában,9 körül indultam és majdnem 17 óra volt mire visszaértem az autóhoz.Mivel nagyon pihent volt az agyam,néhány adat a jelzésbeszedéssel kapcsolatban:

Beszedett sárga irányító nyilak száma:153,irányító táblák:22,útvonalkövetést könnyítõ szalagok:17,a Vinyéhez közeli területekrõl eltûntek…(mindez egy durván 5 km-es oda vissza szakaszról+a 15-ösök Zörög-hegyi kb 1km-érõl!)valamint az egész útvonalról:1018 db tûzõgép kapocs.

 Így a korábbi bejárással együtt ehhez a túrához számomra úgy 60-65 km menet kapcsolható.

 Köszönöm a lehetõséget

 dnvzoli