Mátrabérc / Hanák Kolos / Múzsla

SipiTúra éve: 20102010.05.04 21:44:28

-  Mátrabérc 2010  -                               avagy nemcsak elfutni lehet a táv elejét ,hanem elgyalogolni is.........

Táv: 56,2 km             szint : 2742 méter

Éjjel 3 órakkor csörgött a vekker ,és kelhettem ,mivel 4 -re rendeltem a taxit ,hogy kiérjek a Stadion szálló elé ,ahonnan indultak a különbuszok Sirokra. Elõzõ nap felmerült bennem a gondolat ,hogy esetleg kerékpárral menjek ki a busz induláshoz,de nem az a környék ahol - még lezárva is - de ott hagynám egész napra a bringát. A néptelen utcákon nagyon hamar kiértünk .  Közben a sofõr- ,miután megtudta hová megyek- ,a legutóbbi  "túrázós"élményét elevenítette fel ,ami egy wellness hétvégén töltött kemény 6 km -es kirándulás volt, valami kilátóhoz ,amit kb. olyan kalandosan mesélt el ,mintha a Machu Picchut mászták volna meg . Kisebb tömeg várakozott már ,majd legnagyobb meglepetésemre az elsõ busz jó tíz perccel a hivatalos "menetrendje" (4,45) elõtt elindult . A Dohány utcai boltban ,ahol nevezni kellett elõtte 5,50-es érkezést jósoltak ,ezt már akkor is kétkedve fogadtam ,ehhez 40-es átlaggal kellett volna menni a busznak legfeljebb ,ami azért kicsit túlzás ,habár egyik útitársnõ említette ,hogy tavaly is eltévedtek a sofõrök ,a túrázók mutatták a helyes irányt egy idõ után ,emiatt bõven 7 óra körül értek csak Sirokra. Na ez idén nem fordult elõ ,6 óra 15 körül már ott toporogtam a siroki vasútállomás elõtt az indulók tömegében.Idõm volt bõven,mivel a Pécsrõl érkezõ 17 szeres Mátrabérc  teljesítõ Igyalis sporttárssal késõbbi indulást beszéltem meg ,vártam is az  utolsó  buszig..... sehol senki ,így elrajtoltam 7 óra elõtt 5 perccel - kicsit csípõs idõben - elsõ Mátrabérc túrámon.

Elsõ szakaszon ( Sirok - Oroszlánvár ) laza kocogással elõzgettem a nagy tömegben kint lévõ népeket ,ami nem mindig volt egyszerû feladat ,szinte az egész túra-mezõny elõttem volt (a futókat 6-kor rajtoltatták....) ,ráadásul az elsõ kilométerekben igen nagy sár is volt .Ahogy  egyre meredekebb lett ,és szûkûltek az ösvények ,annál rosszabb volt tempót váltva kerülgetni a lassabb túrázókat ,pedig a komoly szintek miatt felerészt már gyalogoltam .Elsõ ellenõrzõpont (1 óra 44 perc) elõtt adtak egy pohár vizet ,oda egy nagyon húzós és hosszú siratófal vitt fel ,aljából szép látvány volt végignézni a túrázók kígyózó során.

A második szakaszon ( Oroszlánvár - Kékes ) elkövettem azt a hibát ,hogy nagyon erõs tempóban gyalogolva-futva próbáltam "túl lenni" az elõttem lévõ tömegeken , emiatt rengeteg erõt-energiát elhasználtam feleslegesen ,éreztem lazábban kéne menni ,mert ennek nem lesz jó vége........:(( Közben megettem szendvicsem,és megittam hátizsákom mélyérõl kihúzott ,még hûvös állapotú dobozos sörömet.  3 óra 12 perc lett az elsõ 20 kilométerem Kékesig - 2-ik ellenõrzõpont -  ,nézve a "hozzá tartozó" 1451 méter szintet ,megfelel egy közepes 40 km-es túra teljes szintkülönbségének ! A Síházban kaptunk egy üres porlevest ,amit rögtön kipótoltam a szembe lévõ étterembe egy sörrel ,és a mosdóban feltöltöttem kiürült izós kulacsomat vizzel .

Nagyon rövid - 5 perc -  pihenés után kocogtam tovább a Kékesrõl rajtoló Hanák Kolos távon induló túrázók között az étterem mögött lévõ  sárgán lefelé.Az itinerbe nem véletlenül jelölték "nagyon veszélyes meredek" lejtõnek ,hmmm...... soha nem mentem még ilyen húzós lejtõn ,nem is tudom itt télen ,jeges-havas pályán ,életveszélyes lehet közlekedni! Csór-hegyen a következõ  ellenõrzõpont (46 perc) ,nem messze innen kaptunk szörpöket ,önkiszolgáló rendszerben ! Meleg volt ,és nem esett jó a gyaloglás ,mert nagyrészt az volt Galyatetõig.

Galyatetõn 4.-ik ellenõrzõpont (1 óra 15 perc )a kilátó - pecsételõ - elõtt még beültem a Gertrúd presszóba pihenni ,megejtve egy zokni cserét is. Úgy 15 percet töltöttem itt, igen nagy élet volt fenn ,induló Múzslások ,rengeteg kiránduló ,parkoló autók tömege,stb. Pecsételés után tovább a már ismert úton Mátraszentlászló felé. Egyre melegebb lett ,már bántam ,hogy nem hoztam rövid nadrágot ,a sok szint miatt meg botot.........Közben utolért  Igyalis spori ,akirõl  kiderült, hogy utánam pár percel indult,csak elkerültük egymást a rajtnál !

Kocogtunk pár kilométert együtt  ,közben érintve (41 perc ) az 5.-ik ellenõrzõpontot ,Vörös-kõ kilátót ,amit régebben láttam már ,még felújítás elõtt pár éve.....,közben a kilátó elõtt még kaptunk finom teát ,be is nyomtam vagy 3 pohárral ! Kezdtem már leépülni ,tempósabb kocogás nem esett jól ,így egyedül folytattam a túrát Ágasvár felé a sárgán,majd a kéken .

Ágasvár-csúcs : 6.-ik ellenõrzõpont (45 perc) elég kemény kaptatóval lehetett megközelíteni ,a pontnál rengeteg túrázó heveredett le piknik(!) jelleggel ,gátolva a szabad elhaladást.Párszáz méter után a turistaházhoz értem ,ahol még nagyobb tömeg volt ,nem is álltam meg ,pedig jó lett volna pihenni ,enni-inni....

Tovább a piros kereszt -piros sávon a patak mellett , le Mátrakeresztesig ,a 7.-ik ellenõrzõponthoz.(32 perc) Itt is nagy élet volt ,sok ember ,hivatalos frissítõ állomás is ,ittam valami szörpöt ,de nem sokat idõztem ,indultam tovább.Útközben két futóhölggyel - akikkel kerülgettük egymást úgy Oroszlánvár óta -  beszéltük meg a Mátra túrák sajátosságait gyalogos-futó szemszögbõl...... Õk tovább suhantak ,itt én már nagyon sz@rul voltam ,pláne ez egy nagyon durva emelkedõs szakasz a Múzsláig ,közel 500 méter emelkedéssel ! Felfelé már csak togyogva bírtam menni ,itt kezdtek visszaelõzni a környéken lehagyott rövidtávosok ,szilárdat már nem bírtam enni ...,italom sem sok volt ,elfelejtettem vizet vételezni a kulacsomba Mátrakeresztesen !

Megérkeztem nagy nehezen(1 óra 23 perc)  Múzslára , a 8.-ik ellenõrzõponthoz ,és lerogytam -pecsételés után - egy kõre pihenni pár percet. Hallottam ahogy páran kérdik a pontõrt ,mennyi idõ alatt lehet leérni ,asszem 1 ,40 -et mondott , számolgattam fejbe......,normál esetben 1 óra alatt le lehetne zúdulni ,de ilyen eléhezett állapotban adok magamnak 1 óra 20 percet ,és így még bõven 10 óra alatt leszek ! Megittam mindent ami volt még nálam ,és elindultam óvatosan elõsször kocogva, majd gyalogolva .Egy két kisebb dombra felvánszorogni tudtam csak ,a falu - Szurdukpüspöki - határában rávetettem magam a nyomóskútra ,hosszan ittam a friss vizet ,pedig  már közel volt a cél......1 óra 18 perc alatt sikerült leérni ,ezzel beérkezvén a célba ,9 óra 52 perc ( 5,70 km/h ) lett a vége.........

Egy kis statisztika , 2000 feletti induló ,1600 teljesítõ a három távon .....Régi -klasszikus túra ,profi rendezés -érkeztetés.....,a frissítés szegényes ,de 900 ft.-ért nem szólhatunk semmit ,hozni kell muníciót ,és észnél lenni ,amellett tisztelni a távot ,és fõleg a szinteket .Megfelelõ alázattal szabad csak nekivágni ennek a nagyon kemény túrának !

Annyit azért hozzáfûznék ,hogy fenntartom azon álláspontom , - ez fõleg a Hanák Kolos rendezésû túrákon tapasztaltam - ,hogy az erdõ egyszerûen nem bír el ennyi embert  ! A Téli Mátrán is  3-4000 induló ,itt is 2000 feletti létszám nagyon sok !