Kós Károly emlék- és teljesítménytúra 47/25/10

UPTúra éve: 20062006.02.26 18:41:15
Kedves Beszámolóolvasók!

Gondoltam írok pár sort a nem mindennapi Kós Károly emlék és teljesítmény túráról.
2005.08.13-án vettem részt a 10km-es távon. Nem nagy ügy e nyúlfarknyi távon résztvenni, de annál nagyobb teljesíteni :)
Ugyan is kb. 5 óra alatt teljesítettem. Hát igen, ettõl volt nem mindennapi, hiszen ennyi idõ alatt, egy "normális" teljesítménytúrázó lezargat kb.30-40 km-t.
Játszott is a türelmemmel a haladási sebesség...
De, ne "rohanjak" annyira elõre :o)

Székelyföldrõl (Sepsiszentgyörgyrõl) érkeztem 11:30 tájt a Sztánára. Elõzõleg egy fürdõépítõ kalákán ( http://www.erdelyfalu.tk/ ), és egy "lájtos" Nagykõ-havas-i túrán voltam.
Úgy kalkuláltam, ha korán indulok Sepsibõl, pont odaérek a sztánai túraindulásra.
Hmmm, nem akarok minden apró részletet leírni, miként sikerült pont elérnem 10km-es távon induló (kb. 10 fõs) társaságot, de a lényeg, õk is jó 3-3és fél órával késõbb indultak a távnak. Áldottam a teremtõt, ahogy ilyen precízen összehozta a találkozásomat a többiekkel.
Megismertem Szabó Zsoltot, aki nem mellékesen a Mûvelõdés c. folyóirat fõszerkesztõje ( http://www.muvelodes.ro/ ), Õ volt a túravezetõ.
Kellett is a vezetés, mert total másfele mentünk mint az itinerben felvázoltak :).
Jókat, érdekesek mesélt Zsolt a környezõ tájról, növényekrõl stb.
A tempo természetesen nem volt megerõltetõ, jutott idõ somot szedni és enni, fotózgatni.
1 EP. a Kós villák volt. Na itt mondhatom el,nekem már megérte 1× is elmenni a Kós Károly emléktúrára. Ugyan is szembõl-szemben, egyazegyben láthattam a legendás Varjú várat, azaz Kós Károly sztánai otthonát. Kicsit furcsa volt a környezete (az elõ emlékképek mást mutatnak más szögbõl), de a szám akkor is tátva maradt. Persze most senki nem lakja a házat, csak idényszerûen látogatják az örökösök.

Aztán jöttek a szomszédos Kós villák. hasonlóan karakteres, profán kis házikók. Aki ismeri Koós építészetét nem kell ecsetelnem a formavilágát, esztétikáját.

De haladjunk tova. A villákat elhagyása után következett a Csigadomb. Attól csiga, hogy rengeteg csigaházat lehet itt találni, én is hoztam "szuvenírt" innen.
Itt jó körbenézhettünk, hiszen a villákhoz képest +152m volt a szintkülönbség. Ez a pont környék 2. legmagasabb pontja (b.f.:657m). Hallotunk egy kis elõadást a térségrõl. Azt még el kell mesélnem, volt 2 lovas túrázó is, aki teljesítette a dombmászásokat és a kíirt távot is.
Betájoltuk a 3. EP.-t, a Riszeg tetõt, és neki is vágtunk az útnak. Ekkor már elég meleg volt, de köszönhetõen a tempónak, nem veszítettünk sok vizet :)
Kicsit nehezen találtuk meg az erdõn átvezetõ ösvényt, melyrõl eljuthattunk az E.P.-hez, de csak összejött a találka a pontõrökkel.
Itt már nagyon nyugtalankodtam, hiszen elõttem állt Sztána-Budapest távolság.Persze maradhattam volna másnap reggelig, de nem mondhattam vissza az utat.
Szal Riszeg-tetõn már nagyon mozgott bennem a sajtkukac. A nap is alacsonyabban volt, de még távol a naplementétõl.
A cél elõtt erdõben mentünk sokat, jól látható jelzések mellett. Nagyon kellemes volt a társaság. Az idõ, ahogy már beszéltem róla, csodálatos volt.
Amikor beértünk a célba, jó nagy adag tepertõs túros puliszka fogadta a túra teljesítõket. Finom is volt.
Szomorúan vettem búcsút az összekovácsolódott társaságtól, a 2006-os ismételt Kós emléktúra reményében.
A céltól még kb. 2km-re volt Sztánán az autóm. Ezt a távot szinte végigsprinteltem, még futottam is. Közeben találkoztam a 47km-t teljesítõkkel, akik visszafelé jöttek. /rájuk még várt a puliszka :) /

Olyan 17:15 körül indultam Sztánáról és 2:00-re már Bp.-en voltam.

Mindenkinek ajánlanám a Kós túrákat, ha épp arra jár ;o)