Velence MTB
Kialakult
a montis táv útvonala, s szombaton megcsináltuk az itiner készítõ
túrát.
Táv: 58,1 km (aszfalt: 25 km; terep:
33,1 km); barometrikus
magasságmérõvel mért összesített szintkülönbség: 650 m
(aszfalt: 255m; terep: 395m).
Érdekes
volt az idõjárás szombat reggel. Ilyet még nem láttam! A mûhold
képen egy tömör felhõfal jött az Északi-Középhegység felõl.
A elején ugyanez a radar kép is az OMSZ honlapján, viszont a Mátra
után a tömör csapadékzóna elõször középen behorpadt, majd
kétfelé válva megkerülte Budapestet, s a Velencei-hegységet.
Tényleg megúsztuk egy-két kis szemerkéléssel, míg az odaút jó
részét esõben tettem meg, a csapadékzóna déli részében.
Az
itiner nullázó pontja azért az Entz kollégium kapuja, mert nem
tudtunk bemenni, s onnan kezdeni a mérést. Most, csak mint segéderõ
vettem részt, az útvonalat nem én találtam ki. Az elmúlt idõszak
esõzései néhány helyen átírták az eredeti elképzeléseket, s
terep helyett undorító aszfalton kellett kijelölni az útvonalat.
Volt olyan hely, ahol a turistajelzés több száz méteren tocsogós
réten vezet, szinte végig vízben. Ennyi dagonyától, még egy
vaddisznó is besokallna.
A
Velencei hegység talaja, nagyrészt esõben és közvetlenül utána
is járható, a ragadós sár nem jellemzõ. Gyakoriak viszont a
kisebb-nagyobb vízmosások, keresztbe és néhol hosszában is. Van
olyan hely, ahol a legnagyobb szárazságban is vízfolyás
keresztezi az utat, s keresni kell az átkelési lehetõséget, bár
általában könnyû az átkelés. A ragadós sár nem, viszont a
száraz idõben nagyon laza, apró szemû murvaszerû hordalék
nagyon is jellemzi a terepet. Ezeknek az esõ tud tartást adni,
másként mélyen süpped bele a kerék. Óvatlanul nagy sebességgel
belehajtva, pláne lejtõn, eléggé valószínûvé teszi a kormány
fölötti átrepülést. Mivel a hegység alapvetõen vízben
szegény, ezért elég gyakran tárul ki elõttünk a táj.
Néhány
dolog, magáról az útvonalról:
A
panoráma útról szép a kilátás. Fölfelé, a 10% emelkedõ
ellenére is élvezhetõ. Lefelé nincs idõ nézelõdni, mert van
benne két húzós kanyar. A sárga jelzésen lekanyarodva, a házak
után mehetünk egyenesen egy rosszabb és balra egy jobb úton,
amirõl az elsõ adandó alkalommal jobbra fordulunk, késõbb a két
út találkozik. A szovjet emlékmûtõl jó kis lejtõn mentünk, de
csak ésszel. Leérve megcéloztuk egy új kõkerítés bal sarkát,
mert ott lesz az ellenõrzõ pont. Balra mentünk tovább Sukoró
felé, majd a házak után, a jelzésen jobbra kanyarodtunk, s jó
kis mászás következett. Van két-három igen meredek, de rövid
emelkedõ is, ahol nem mindegy milyen nyomvonalat választunk.
Módosítási lehetõség nincs, s ha rosszul választottunk, jöhet
a bringatolás. Az emelkedõn túljutva egy Y-ban balra megyünk a
piroson és a biciklis jelzésen, bár ez a rosszabb út.
(Mészeg-hegy; Pátka felé) Gyalog is benéztem már ezt, bár 50 m
után lehat balra helyesbíteni. Gyors, de néha vízmosta úton
értünk a zöld-piros elágazáshoz. Itt biciklirõl szállva
leballaghatunk az Angelika forráshoz vízért. Mi balra mentünk
tovább. Elsõ alkalommal Józsi megpróbált áttekerni a pocsolyán,
de a közepén kénytelen volt a féllábszárig érõ vízben
leszállni. Kemény az alja. Most is csak leszállva volt
kikerülhetõ. A zöld és biciklis közös szakaszon óriási
pocsolya állta utunkat. Szerencsére a gyalogosok és biciklisek már
egész jó kerülõ ösvényt tapostak baloldalt az erdõben (június
6-án még mi voltunk az úttörõk). Tekerni azért nem ajánlott
rajta. Ahol a zöld balra kanyarodik, mi rátértünk egy füves
útra, ami végig tekerhetõ. A zöld is bevisz Sukoróra, de egy
részén leszállít a bringáról, meg hát biciklisek és motorosok
elleni árok is nehezítené a dolgunkat. Jó meredek lejtõn
elértünk egy töredezett, nagyrészt murvával borított
aszfaltutat, s arra balra kanyarodtunk. Minõsége miatt, az
útstatisztikában terepnek számoltam.
A
Sukoró és Pákozd közti országutat elérve jobbra kanyarodtunk, s
döngetés Pákozd felé. (Itt kellett elõször módosítani az
elképzeléseket. Az eredeti utat beborította a bokán fölül érõ
iszap.) Pákozdon az elsõ utcán jobbra mentünk. A végén balra.
Térkép (tavalyi kiadás) szerint jobbra is kéne lenni földútnak.
Egy helyi bringás szerint legalább 30 éve nincs. Ennyit a
Cartographia pontosságáról. Balra kanyarodtunk, a következõ
sarkon pedig jobbra, s ezen az úton hagytuk el a falut. (Elsõ
alkalommal itt is keresgettük, merre tovább, melyik a jobb? A
jobbnak tûnõ jobbra vezetõ úton mentünk a második Y-ban, s az
út egyszer csak úgy másfél kilométer után eltûnt a derékig
érõ fûben. Most már tudtuk merre kell menni.) Az út az elágazás
után hamarosan javul, viszont néhol van egy kis sár. Végre balról
megjött a sárga és a biciklis jelzés, amire jobbra rátértünk.
Az egyik nyomon víz folyt szembe, de itt kemény az alja. A sárga
háromszögjelzés elérésekor derült ki, hogy a Pandúr-kõtõl
jön a víz. Mi maradtunk az eredeti jelzésen. T elágazásban balra
kanyarodtunk, s rögtön elmerültünk a laza talajban. Utána gond
nélkül áttekertünk egy pocsolyán. (Jobbra megy egy jobb út, de
nem vezet sehová.) Mi mentünk tovább egyenesen, a most nagyon
vizes úton. Látványnak egyáltalán nem rossz! A fekete leves
akkor jött, amikor ennek vége szakadt. Olyan 20%-os emelkedõ
következik. Célszerû a jobb szélére húzódni, ott fel lehet
tekerni. Jól kapaszkodik rajta a gumi. Fölérve hamar elértük a
Pogány-kõhöz vezetõ elágazást. Logisztikai okból itt lesz az
EP. A látvány és a kilátás miatt viszont érdemes kicsit
lihegni, a Kocka-kõhöz, illetve a Pogány-kõhöz föltekerve. Csak
vegyük le a kilométerórát a bringáról, mert másként ettõl
kezdve az itiner adatai elfelejthetõk. Továbbmenve egy remek lejtõn
a katonai gyakorlótér elemei tûntek föl jobbra, ennek betonhídján
átmentünk, majd egy útirányjelzõ táblákat is tartalmazó
keresztezõdében jobbra, Csákvár, Pátka felé kanyarodtunk.
Két
háromszáz méter után akkora pocsolya állta utunkat, hogy jó 50
m-t kellett jobbra letérnünk az útról, hogy ki tudjuk kerülni.
Ettõl kezdve egész kellemes tekerés jött a Pátkai-víztározóig.
Föltoltuk a kerókat, s az elején rosszabb, majd igen jó úton
tekertünk, egészen a falu széléig, ahol a gát és az aszfaltút
találkozásánál lesz majd egy EP. Jobbra rátértünk a mûútra,
egy-két kanyar a sárga és biciklis jelzést követve. A vasúti
átjárónál, jobbra, egy alig látható füves útra visz a jelzés.
A murvás úton ne menjünk tovább, mert egy pecás tóhoz visz s
ott vége is. Most úgy döntöttem, nem megyek a néhol derékig érõ
fûben, inkább a sínek közt. Jó rozsdásak a sínek. Évente
néhány alkalommal, az erdészetnek szállítanak fát rajta, s már
biztosító berendezés sincs. Nem is jött a vonat. Hamarosan Józsi
is elunta a füvet, s csatlakozott hozzám. Itt sem túl könnyû a
haladás, de nem áll fönn a váltó felcsavarás veszélye. A
túrára ígéretet kaptunk a kaszálásra.
Elértük
a 811-es utat. Balra rákanyarodtunk. Eredetileg elmentünk volna
jobbra a jelzésen, de a horgásztó után amikor kiér az erdõbõl,
van pár száz méter derékig érõ fû, amit le lehet kaszáltatni,
utána viszont vizenyõs mezei út következett jó hosszan, tele
tehénpata nyomokkal (Rovákja-patak mente). Itt már én is le
kellett szálljak a biciklirõl egy féllábszárig érõ tócsában.
Ha viszont kiszáradna véletlenül, akkor a betonkemény patanyomok
ráznák ki a lelket az emberbõl. Ezt is töröltük, marad az
aszfalt. Most viszont pár kilométer után, balra lekanyarodtunk, a
sárga és biciklis jelzésre, s elfogadható földúton tekertünk
be Lovasberénybe. A két kidõlt fát felaprították a viharok és
a június 6-i felderítõ túránk óta, úgyhogy végig tekerhetõ,
viszont mivel csaknem párhuzamosan megy a 811-es úttal ezért elõre
meg nem adott helyen, automata pont lesz. Lovasberényben balra
visszatértünk a 811-es útra, majd jobbra mentünk Velence felé.
Jobb kéz felõl egész jó kis fagyizót láttam. Sajnos ettõl
kezdve több az aszfalt. Az EP egy jobbra ívelõ kanyarban van, bal
kéz felõl. (Elõzõ alkalommal, javaslatomra próbáltunk terepen
vezetõ utat találni Verebre, de a Hársas-nyiladéki-úton nagyot
szívtunk. A térkép szerint murvás, a valóságban
bazaltzúzalékkal borított úton összeszedtünk 150 m szintet,
mire egy baromi nagy zárt vaskapuba futottunk bele. Még két helyen
kísérleteztünk, de kilométereken át kerítésbe futottunk. Volt
ahol volt átvezetõ létra, de mellé kiírták öles betûkkel,
hogy: Vigyázz! Vaddisznós kert. Nem is volt kedvünk átmászni, s
a túrát sem visszük arra, így viszont maradt az aszfalt. Csaknem
Nadapig lekalandoztunk így.)
Vereb
felé van egy a közútkezelõ szerint 10%-os emelkedõ. Szerintem,
csak olyan 6-7% lehet. Ugyanazzal az áttétellel föl tudtam tekerni
rajta, mint a Farkasgyepüi emelkedõn a 83-as úton, amit már
bemértem, s csak 5% az átlagmeredeksége. Az áttétel 22:23 volt.
A gyepüi egy része megy 22:20-on is. A Bakonyban a Rézbükki-út
átlagosan 6,8%-os emelkedõjén 22:30 és 22:20 közötti áttétellel
szoktam föltekerni. Ezt követõen viszont döngetés jön Verebig,
ahol vagy az iskolában, vagy a polgármesteri hivatalnál lesz az
EP.
Változó
minõségû földúton mentünk át Pázmándra. Itt is van nagyon
füves szakasz. Ha nem sikerül lekaszáltatni, vagy nagy esõ lesz a
túra reggelén, illetve elõtte nap, akkor aszfaltra tereljük a
túrát.
Pázmándról
vegyes aszfalt és murvás úton mentünk ki, egy kis pihenõhelyig a
Téglaházi-forrásnál. Itt búcsút vettünk a P+ jelzéstõl, s
egy 20% körüli rövid lejtõn másztunk föl, az aszfaltig. Jobbra
fordulva hamar vége lett a mûútnak, s változó minõségû murván
kerültünk meg egy szõlõterületet, s értük el a Pázmánd –
Nadap mezõgazdasági utat. Itt is van egy rövid kaszáltatandó
szakasz, illetve esõ esetén ugyanúgy aszfalttal váltjuk ki, mint
a Vereb – Pázmánd szakaszt. Ezen a szakaszokon is lesz elõre meg
nem adott helyû automata pont. Nagyon kellemes hullámvasutazás
jött Nadapig. Az út jó minõségû, viszont csak egy nyomsáv
széles, tehát ha pótkocsis traktor, vagy teherautó jön, le kell
menni valakinek az útról. Nadap templomtornya messzirõl látszik.
A faluban is annak irányába tartsunk, majd jobb kéz felõl
mellõzzük. Nemsokára, jobbra lesz két sörözõ, az utolsó
frissítési lehetõség a célig. A második után, kb. 100 m-el
balra fordulunk. Az út hamarosan murvássá válik. Azon megyünk
egészen az EP-ig, ami ugyanott lesz, mint az elsõ volt, csak
mostanra automatára vált. Innen a reggel megismert útvonalon
tekerünk vissza a célba.
Jó
kis túra lesz. Változatos terepen vezet. Szerintem nem lesz
unalmas, az aszfaltos szakaszokon sem, fõként, ha az idõjárás is
úgy akarja. Nem lesznek túl hosszúak mûutas részek. A
legrosszabb a Lovasberény elõtti 811-es úton vezetõ 3,5 km lesz
az út forgalma miatt. Mi hat óra alatt tettük meg a távot,
gyakori jegyzetelési megállókkal és egy ebédszünettel. Ebbõl 4
óra 10 perc volt a tiszta biciklizett idõ. Szerintem a gyakorlott
montisoknak segít belõni az idõt a verebi emelkedõre leírt
áttétel amivel mentem, mint összehasonlítási alap. Ráadásul a
lejtõkön igen óvatos vagyok. Nagy esõ esetén, vagy ha nem
sikerül a nagyon füves utakat lekaszáltatni, akkor sajnos
Lovasberény és Nadap között végig aszfalton kell vezetnünk a
túrát, de az sem lesz unalmas.
Józsi
szerint jó minõségû térképet kapnak az indulók. Ahol nem lesz
turistajelzés, ott szalagozás fogja segíteni a tájékozódást.
|