Túrabeszámolók


Vértesi barangolások / Vértesi kerekezés

nafeTúra éve: 20102010.08.09 22:02:21

Vértesi Kerekezés montis táv Csákberény és Kõhányáspuszta közti részének bejárása, új útvonal keresés.




 


Velencei tapasztalatok alapján, szükségesnek tartottam, hogy megnézzem a Pusztavám utáni szakaszt, mert arra még nem jártam az idén, s azon van a legtöbb sáros, illetve füves rész, ahol esetleg gondok lehetnek.


Elõször rögtön Csákberény után néztem meg egy utat, amit már régen szerettem volna. Többször is kereszteztem már gyalog a Z+-en, s jónak tûnt. A fönti végét majdnem biztosra tudtam hol van, viszont nem ismertem, lent hol a kijárata, s ebben a térkép sem segített. Most meglett. A fõszervezõ jelezte, hogy csak hétfõn adja le a térképet a nyomdába, így még beletehettem az új nyomvonalat. A Szentegyházi-hegyre vezetõ úton megyünk majd föl a Kató-hegyre. Az út sokkal jobban biciklizhetõ, mint az Ugró-völgy. Nincsenek olyan szikla-alakzatai, viszont van 3 kilátó pont, amihez 20-30 m-t kell jobbra letérni az útról, s fölülrõl lehet látni az Ugró-völgyet, valamint balra 200 m-t úton letérve a Keskeny-hegy gerincérõl van csodálatos kilátás a Kõkapu-völgyre, illetve délre ki a hegységbõl. Ezt a kitérõt ki is akarom szalagozni. Tavaly egyesületi túrát vezettem arra, s a Köves-völgyi kaptatás után (1,4 km; 11%; 20-30 cm-es friss hóban) többen mondták, hogy remélik megérte az emelkedõ. Ahogy odaértünk nem volt kérdéses. 20 perc után is alig tudtam õket rávenni a továbbindulásra, pedig se kaja, se innivaló nem került elõ. Akit nem csak a teljesítmény érdekel, ne hagyja ki! Ez az út pár száz méterrel rövidebb, mint az eredeti, de késõbb ez többszörösen visszajön.


A Z+ jelzésre rátérés elõtt és rögtön a jelzésen két keresztbe dõlt fa szállít le a biciklirõl. Az elsõ esetleg kikerülhetõ. A Kató-hegyi rész lábletétel nélkül járható. Én a 6-i nagy esõk után mentem, úgy, hogy még szombat reggel is volt kiadós csapadék! A murvás út rendben van. Egy veszélyes pontja van a Gyermek-tábor és a Mézeskalács házikó között, ott le kellett szállnom pár méter erejéig a hordalék miatt.


A Z jelzés Pusztavám utáni kezdeti szakasza rendben. A villanyvezeték keresztezésekor már eddig is izgatta a fantáziámat egy út, ami a térképen sem szerepel, de hangulatos, ezért most bejártam. Csak az erdészeti aszfaltútra találtam biciklivel járható kijáratot, s úgy tûnt nem tudom fölhasználni. Továbbmentem a zöldön. Jó néhány helyen leszállítottak a pocsolyák és a csúszós sár. A Gerencsér-vár utáni emelkedõn, egy helyen elmerült az iszapban az elsõ kerék. Homok borította a hordalékiszapot, s azt gondoltam, ott is járható mint másutt. Hát nem! Csaknem agyig merült az elsõ kerék. Szerencsére emelkedõn történt.


Leküzdve ezt a szakaszt, a régi vasútnál kezdõdött az újabb kalandozás. Az északi szakasz remek, s rávisz az eredeti útvonalra. Megnéztem a déli részt is van két kikerülendõ pocsolya, de utána jó. Füves ugyan egy része, de a keréknyomban nincs, csak a behajlók. Második alkalommal 20 fölött mentem rajta. Egy idõ után azonban a belátható szakaszon is két évszázados bükk fekszik keresztül az úton, de nem a törzs, hanem a korona. Visszafordulás, újabb utak kipróbálása. Ez alkalommal mindkét kerék elmerült az iszapban. Szerencsére nekem sikerült a szilárd talajra vetõdnöm. Rendesen bugyborgott a víz, ahogy a kirángatott bicikli helyére áramlott. Továbbmenve ismét elértem a piros jelzést, s azon az erdészeti aszfaltutat. Kerestem, hol lehet a vasút vége. Azt máig is csak sejtem, viszont egy másik úton, 200-300 m megtétele után elértem a vasutat. de már a használható részét. Így végül, az elsõ kalandozás sem veszett kárba. A tavalyi útvonalat a villanyvezeték elõtt elhagyjuk, s egy kis aszfaltot is közbeiktatva a régi vasút nyomvonalán megyünk vissza az eredetire. A teljes sáros, nehezen járható szakaszt ki tudjuk kerülni. Itt is van néhány pocsolya, de lábletétel nélkül kerülhetõk. Az útvonal hangulatosabb és gyorsabb, viszont 2 km helyett 5 km.


A Dobai-bánya mellett van 200-300 m gazosabb rész ami sajnos nem kerülhetõ ki. A Kilencfa-homoki rész az erdészházig rendben. Most a homok út jól járható volt, annyira tömörítette az esõ. Pár kilométer tekergés után, itt is sikerült jobb utat találnom, ami ezt a homokutat az erdészházat jobb kéz felõl magunk mögött tudva kikerüli. Igaz az elsõ 50 m-en van egy kis gaz, s két pocsolya, utána viszont lényegesen jobb, mint a tavalyi útvonal. A Gyertyánoson keresztül vezetõ út. olyan nem túl jó, mint tavaly. Az elsõ egy-kétszáz m után, már le van kaszálva a fû, tehát jobban láthatók a kikerülendõ pocsolyák.


A Mocsárbereki részen, a víztározóhoz vezetõ úton, 60-70 cm mélyen, egy kis peremet leszámítva, teljes szélességben leszakadt a homokút. Nehezen járható. Ez kb. száz méter. A Szilfavágásnál új utat kellett keresni, mert a régire rádöntötte a vihar a fenyõerdõt. Az új nyomvonal 30 m homokos emelkedõvel kezd, majd jobbra kanyarodásnál is van 50-60 m homokos rész, utána viszont egészen az aszfaltúig jobb, mint az eredeti.


A többi részét nem néztem az útvonalnak, mert az szinte biztos, hogy járható maradt, sõt lehet, hogy az esõknek köszönhetõen az Annafalvi õrháztól végig mehetünk a sárga jelzés murvás útján.


Még egy dolog, érik a som, bár még nem az igazi.


Tapasztalat. A Vértes még igen nagy esõk után is járható montival. Ragadós sárral nem találkoztam. Igazi terep túra. A Vértesben nincsenek olyan jó murvás utak, mint a Bakonyban. A Gázlón, 15.6 km/h-s biciklizett átlagsebességet mentem, itt most a felfedezõ úton 12.7-t értem el, magán a túrán, szerintem olyan 14 km/h a reális számomra. A mostani túrán, a tt. 4 fõ emelkedõjébõl csak eggyen jártam. A Vértes emelkedõi rövidebbek, de gyakran meredekebbek is, s a lefelék sem túl gyorsak, mármint számomra. A tavalyi túrán is voltak olyanok akik az Annafalvi-õrházhoz vezetõ lejtõt, amin én 20-al óvakodtam le, 40-60-al abszolválták merevfarú montival. Az a lejtõ, az idén durvább.