Brassói Barangolások

NeverTúra éve: 20132013.08.23 19:12:08

Harmadszor veszek részt Vinatti erdélyi túráján,ami most elõször 4 napos lett,a hosszú

hétvége miatt. Az újdonság a Királykõ lett,ezt vártam a legjobban. Bálinték tavaly nyáron

ott nagyzsákoztak,és csupa jókat meséltek.

Idén sajnos lemaradtam az akciós vonatjegyrõl,így maradt a fuvar,pedig utálok fél napokat

kocsiban nyomorogni,de most ez van. Félúton,Királyhágónál felvesszük Kohán Balázst

is,onnantól öten utaztunk. Este 8 körül érkeztünk a Brassói kempingbe,ahol Balázzsal

elfoglaltunk egy faházat,1 napra 55 leiért. Jobb lett volna a sátor,úgysem aludni jövök ide :)

1. nap: Keresztényhavas

Kora reggel kivisznek minket kocsival Brassó belvárosába,a Fekete templomtól indulunk. Sokat

akarok pihenni a következõ napi Királykõ elõtt,úh rátapadok a Rudi féle csoportra. Cenkre

felfelé Wágner András diktálja a tempót,néha bele is kocog... Még szerencse,h ez az emelkedõ

még rövid. Cenken Ádámtól kapunk egy kis frissítést,Rudi majdnem belehúz a pálinkába.

Legalább lett volna esély lehagyni :) Menet közben mesél az 1000 mérföldes túrájáról.

Vigyázni kell,nehogy rutnból menjünk,mert változott kicsit az útvonal.

természetesen,nehezebb lett :) Elérjük gyorsan a forrást,finom hideg. Ezután egy

köves,kicsit csúszós úton haladunk felfelé,elvileg a menedékházig lesz 600 szint. Szépen

haladunk,Tinca kímél minket a tempójával. Kezdünk éhesek lenni,reggel óta én is csak egy

müzlit ettem. De majd Vinattinál mindent bepótolok. Gyorsan odaérünk,a frissen festett

jelzésen könnyû a tájékozódás,az elõzõ évekkel ellentétben. Fent a ponton Vinatti közli,h

idén nem lesz 3 lábú kóbor kutyából készült mics,felment nagyon az ára. Marad az 5 féle

lekvár,májkrém,paradicsom,kenyér. 20 percet eleszegetünk itt. Indulnánk,de Tinca néz ránk

rémült szemekkel,h õ még csak most kezd belelendülni az evésbe :)

Sok szintet vesztünk ezután,egy rövid,majdnem mászós rész is volt,meg is lepõdtünk. Az

Aranylyuk utáni forrás nálunk még csak nem is csöpög. Késõbb Bálint mutatja a képet,h nála

már igenis folyt. Valaki elzárhatta nekünk? :)

A Rozsnyói szoros még mindig szép,most nem látunk mászókat a falakon. Pénzzel sem akarnak

lehúzni minket,talán már látásból ismernek. Hamarosan kezdõdik az "állva-legelõs" rész,amire

egy rövid,de meredek vízmosásos úttal melegítünk be. Kb. 1000 szint lesz a Postaváru

csúcsig. Nem erõltetem nagyon a dolgokat,félúton Andrással leszakadunk Rudiéktól. Fent,a

telekabin épületénél találkozunk velük,nincsenek nagyon elõttünk,talán 10 perc elõnyük van.

Ezt simán behozzuk a kajaponton :)

Ezután már csak le kell ereszkedni Brassóba,de azért közben van 6-7 kisebb hupli,amik

inkább idegesítõek,mint nehezek. Futunk,ahol lejt,így gyorsabban vége van. A civilizáció

elõtti útolsó szakaszt szétcseszte az erdészet,rá sem ismerünk az útra,és a jelzett fákat is

kivágták. Tudjuk az irányt,de nem lenne jó másik utcában kikötni,hiszen még van egy

kérdés,az itinerben. Pár perc után rálelünk a jelzett útra. A városban,mintegy

elõvacsoraként elpusztítunk egy zacskó gumibékát. A rendes vacsora azért finomabb volt.

Simán világosban leértünk,sok idõ van zuhanyozni,enni,aludni.

2. nap: Királykõ

Végre ide is eljutok. Ezen a napon van extra táv is,ami kicsit több,mint 45 km,3000

szinttel. De nyilvánvaló volt,h ez a túra nem a szintek miatt nehéz.

Reggel 4 kor kelünk,h korán elindulhassunk,minél több esély legyen beérni világosban. Brassó

belvárosában lemaradunk a kocsikonvojról,egy öreg nyanya lassan megy át a zebrán. Telefonos

segítséggel azért megtaláljuk a rajthelyet,ami egyben a cél is.

Fura,de a következõ emelkedõn kell elõnyt gyûjteni,h meglegyen a hármas átlag. Igaz,h van

900 szint Kis-Királykõig,de semmi mászás,csak emelkedik. Ismét Rudiékkal indulok. A

csúcsig majdnem ötös az átlagunk,eddig jó. Szépen rálátunk az igazi Királykõ

gerincére,látjuk milyen csipkézett.

Le kell menni a Hasadék nyeregig. Csúszós,köves az út,néha láncokkal biztosították.

Alapvetõen könnyû az út,de azért óvatosan haladunk. Rudi néha belekocog,h ösztönözzön minket

:) A nyeregbõl az elsõ csúcsig (Torony csúcs) csak 300 a szint,de az az utolsó 1 km-en van.

A mászás elején csak annyit látunk,h elõttünk egy sziklafal van,és ezen itt most fel kéne

menni. Szerencsére egy nyiladékban megy az út,kifejezetten könnyû a mászás,élvezetes. Lefelé

azért nem szívesen jönnék itt. Fent a csúcson megérzem,h ez a könnyû kis mászás nagyon

leszívta az erõmet,gyorsan befalok 1-2 csokit,a többiek is esznek. Itt még négyen

vagyunk,Rudi,Tinca,én,W András. Megyünk egy kicsit a gerincen,hamarosan elérjük a letérést a

betétkörre. Elvileg lesz közben egy forrás,ami néha mûködik,néha nem... pedig már

egyikünknek sincs túl sok vize. Elkezdünk lejteni,ami egy rémálom. Van itt kis kõ,közepes

kõ,nagyobb kövek,de minden csúszik,kipörög az ember lába alól. És persze a lejtõ is meredek.

Kicsit szétszakadunk,nehogy egymásra rugdossuk a köveket. Néha lehet kapaszkodni a melettünk

lévõ sziklába,vagy törpefenyõbe,de alapvetõen egy nagy csúszkálás az egész. Viszont legalább

gyorsan leérünk a Diana bivakhoz. Inenn már csak vissza kell mászni ismét a gerincre,most a

Hegyes csúcsra. Ez most 760 szint lesz. Remélem,h vmi könnyû,láncos mászás lesz,de nem...

ugyanolyan csúszós törmelékes szar,mint a lejtõ :) Kicsit lemaradunk Rudiéktól Andrással, el

is tévesztjük kicsit az utat. Nem vesszük észre,h a jelzés bemegy a törpefenyvesbe,hanem

megyünk tovább felfelé egy kõfolyáson. Egyszer olyan kõlavinát indítok el,h elkezdem félteni

a legközelebbi várost :) Felérünk egy sziklafalhoz,és rájövünk,h nem erre kellett volna

jönni. Látunk egy nyiladékot, gondolkodunk rajta,h meg kéne próbálni... de hallgatunk az

eszünkre,inkább menjünk vissza az utolsó jelzésig. Mikor elérjük,nem értjük,h téveszthettük

el. Sebaj,haladunk tovább. Az út egyre stabilabb,most már sziklákon

mászunk,gyorsabban is haladunk. Fentrõl Tincáék kiabálnak nekünk vmit. Ez a visszamászás

megint lefogyasztotta az erõmet,legszívesebben meginnám az összes vizem,de nem lehet. Elég

meleg van a gerincen is,alig fúj a szél. Andrással ketten maradunk,nem sok esély van arra,h

Tincáékat utolérjük. Elfelezünk egy Horalkyt,h ne legyen gond. Pásztor csúcsig csak 4 km,400

szinttel,ami könnyûnek hangzik,de érzésre nagyon lassan haladunk. Ezen a szakaszon még tudom

kontrollálni a tériszonyom,nincs vele gond. Óvatosabban haladok,mint mások,de magabiztosan.

Ezen a 4 km-en legalább 6 csúcsra fel kell menni,a fõcsúcs elõtt,aztán lemenni. Nem nagy

mászások ezek,de végig oda kell figyelni. Szinte végig egy keskeny úton megyünk,legalább az

egyik oldalon meredek sziklafallal. Elég lenne egy rossz lépés,és jön a zuhanás. Keveset

fényképezek,sok idõ megy el vele,és inkább a lábam elé figyelek. Menet közben nem érdemes

nézelõdni nagyon,ahhoz meg kell állni. Nagyon szép,meredek sziklafalak vannak itt,gondolom,tele van

mászóútvonallal. Kicsit húzogatja a görcs a combomat,a sok meredek fellépéstõl.

Pásztor csúcson viszonylag nagy a tömeg,itt eszünk egy csúcs-csokit. Pár perc múlva elérjük

a Grind-nyergi bivakot,ahol Vinatti kajapontja van. 15 liter vizet hozott fel nekünk,és a

szokásos lekvárok,kenyér,paradicsom. Kicsit késõbb tudott szegény elindulni,így várni kell

rá. Mikor meglátjuk,hol jön fel,Rudiék lesietnek hozzá,h segítsenek neki cipekedni. Mindkét

kezében egy 5 literes flakont hozott vizzel,a többit pedig a nagyzsákkal... Mindenkinek jut

fél liter víz,ami elégnek kell lennie,hiszen hamarosan vége a gerincnek,lent pedig lesz

forrás. Közben beesik Bálint,és Vera is. Bálint észrevesz egy tûzrakóhelyet,amiben van 4-5

kidobott tócsni. Persze ráugrunk :) Teljesen jók,csak kicsit odaégtek,de mi nem vagyunk

finnyásak. Verával indulok tovább,a többiek még esznek,de úgyis utolérnek. De vmi nem

stimmel,alig bírok lenézni a szakadékokba,rámjön a tériszony. Szerencsére nem a pánikolós

fajta,de azért nem jó érzés. Minden sziklához ragaszkodom,míg a többiek könnyedén másznak. A

gerinc vége is elég csipkés,van benne több mászás is,aminek most nem örülök. De azért tudom

tartani a tempót. Végre elérjük a gerinc végét,aminek örülök is,meg nem is. Nagyon vagány

hegy volt,ide még mindenképpen vissza kell jönni,jobban szétnézni. Nagy szerencsénk volt az

idõjárással,mert egy sima esõ is életveszélyessé teszi a gerincet. Lemenekülni is csak kevés

helyen lehet a hegyrõl.

Lefelé a gerincrõl érintünk még egy bivakot,Bálinték ebben is aludtak,ide nézett be a zerge

:) Kicsit eszegetünk,és megisszuk az utolsó vizünket is. Bálint tud egy forrást

lemenet,könnyen meg is találja. Innen már tényleg kirándulós az út,csak néha egy-egy

birkanyáj,és a pásztorkutyák hoznak izgalmat,de mindig ott van mellettük a pásztor is.

Dobálózni egyszer sem kell. A végén még a jelzett út levág egy murvás utat. Nagyon szép

szurokban megyünk,elég vadregényes. Visszaérünk a murvás útra,hamarosan a Zernyesti

szorosban sétálunk,hatalmas sziklafalak között. Több mászóútvonalat is látunk,van köztük

9+os is. Simán célbaérünk világosban. Finom teával,és vacsorával várnak minket. Már csak a

visszautat Brassóba kell vhogy megoldani. Bálint próbál stoppolni,de senki nem áll meg.

Vinatti jött segítségünkre,9 körül ért le a hegyrõl. Gyorsan visszavisz minket,út közben még

jégkrémezünk is :) Aztán zuhany,alvás.

Másnap tudjuk meg,h volt,aki hajnali 2kor ért be.

Összességében ez a nap volt a kedvencem,hiába a tériszony. Ha sok ilyen helyre járok,akkor

egy idõ után csak elmúlik :)

3. nap: Bucsecs

Ismét egy nagy kedvenc,nagyon szeretem ezt a hegységet is,a hosszú,meredek emelkedõivel.

Idén állítólag hiába lett rövidebb a táv,kicsit talán nehezebb lett az útvonal. Az elõzõ

napi betétkör után kicsit bizalmatlan is vagyok Atival szemben,h vajon mit hozott össze mára

Kora reggel megint kocsikázás a rajtba,hosszú szerpentines úton. Megállapítjuk,h a román

sofõrõk õrültek.

Poiana Tapului vasútállomástól indulunk,a vasútmániások örömére. Bemelegítésnek elmegyünk a

Zúgó vízeséshez,rövid emelkedõvel. Hamarosan persze kezdõdik a Jepilor völgyi emelkedõ,a

maga 1000 szintjével,kb. 4 km-en. Minden évben megszenvedem,most sem érzem magamban az

erõt,de okosan nem próbálok meg menni Rudiékkal,hanem Bálintékkal kirándulótempóban

felmegyünk kényelmesen. Azért a négyes átlag összejön,ezt a végéig kéne tartani,h világosban

érjünk be.Babele háznál Ádámék pecsételnek,kapok kis vízet is,meg sós cuccokat. Inenn megint

más lesz az útvonal. Lemegyünk azon az úton Pesteráig,ami eddig az utolsó emelkedõ

volt,általában már estefele. Meglepõen kényelmes ezen lemenni. Lent találunk forrást,szörpöt

is csinálunk. Jön megint 850 szint,de ez is könnyû emelkedõ,sosem meredek. Az Omu csúcs

elõtt kicsit kavargunk,furán mennek a jelzések. A menedékházban ismét kajaszünet,Rudiék

akkor indulnak,mikor mi beérünk. Iszok 3 leiért egy bögre rumos teát is. 20 perc pihenõ után

továbbindulunk. Bálint még felmászik a csúcskõre,szokás szerint,Verával mi megyünk tovább.

Mindketten ismerik az utat,jöttek itt már felfelé. Állítólag akkor megfogadták,h itt sosem

jönnek majd lefelé,olyan rossz :)  És tényleg,nehezen lehet rajta haladni,olyan

morzsalékos,meredek. Kapunk egy kis törpefenyvest is. Útközben szerencsére vannak

málnabokrok,lefosztjuk õket. leérünk végre a Máláiesti menedékházhoz,ahol megkóstoljuk 3

leiért a helyi sütit. Meg találunk a ház mellett fél liter kólát,magára hagyva :) Bûn lett

volna otthagyni.

A következõ emelkedõt egyikünk sem ismeri,kíváncsiak vagyunk. Nagyon szép völgben

emelkedünk,a vége felé már látjuk a nyiladékot,ahol majd mászni kell. Elvileg ez is láncos

szakasz lesz. Hamar rájövünk,h nem érdemes használni a sodronyt kapaszkodáshoz,olyan

régi,szakállas. Szerencsére,enélkül is könnyedén lehet haladni,jók a fogások,és nem is

meredek annyira. Azért persze mászni kell. Meglepõen könnyen lemegy ez a 800 méteres

emelkedõ,és ismét Omun vagyunk,ismét teleesszük magunkat. Bálint most nem mászik fel sehova.

Jön a Caraiman kereszt,amit eddig csak reggel láttunk. Tavaly olyan köd volt,h a hatalmas

keresztet csak akkor vettük észre,mikor elõtte álltunk. Most szép,tiszta idõ van.

Kezdjük elhinni,h leérhetünk világosban. Ismét jön Babele menedékház,teszünk egy kis kitérõt

a Szpinxhez. Baromi sok ember volt ott... nyilván,hiszen itt van egy köpésre a felvonó. A kabinnál

legalább 100 ember vár a felvonóra,nagy üzlet lehet ez itt. Közben jön néhány csacsi,az

egyiket sikerül megsimogatni,hagyja magát. Egy másikat Vera elijeszti.

Piatra Arsá felé Bálint lesi a földet,hátha talál vmi ehetõ kajamaradékot. De csak néhány

megrágott kürtöskalács van,egyik se túl bizalomgerjesztõ. A ponton ismét Ádám,és még egy

kutya is pihen vele,h ne unatkozzon egyedül. Kapunk finom meleg teát,meg sós nasit. Pár perc

után megyünk tovább,h minél hamarabb vége legyen az utolsó hosszú lejtõnek. Este,sötétben

mindig megszenvedtem vele,de most könnyedén még kocogok is rajta. Néhány béna sodronyos

szakasz is van benne,de olyan rosszul vannak kihelyezve,h szinte könnyebb nélkülük menni.

Hamar elmegy az utolsó 9 km,beérünk a civilizációba. A városban keresünk egy

kebaposat,kérünk 3 óriásat. Tényleg elég nagyok :) Amint megettük,Molnár Zsolték felvesznek

minket,és visszavisznek minket vacsorázni. A kebap ellenére legyûrjük vhogy a vacsit is :)

Aztán alvás,h ne mosott szarként induljunk az utolsó napra,mint tavaly 2 óra alvás után.

4. nap: Nagykõ-havas

Ez a nap kivételesen a kempingbõl indul. Bálintékkal reggel 6kor elindulok. Õk a vonatra

sietnek,én meg az esõt akarom megúszni,amit mára jósoltak délutánra.

Ezen a napon is vannak változások,kicsit talán könnyebb lett. Reggel egybõl felmegyünk a

Bolnok alatti romokig,amit én észre se vettem volna,ha Bálint nem szól.

Malomföldeken kõvel a kezünkben megyünk át,sok a kutya,de békén hagynak minket. Aztán

elkezdünk szerpentinezni a Medve-szakadék felé,amit többen nem találtak meg. Szerencsére,mi

már tavaly is voltunk itt. A kilátóponton elég nagy a tömeg,hiszen Rudiék is utolértek

minket,és Bubuék is beestek.

Haladunk tovább,viszonylag eseménytelenül. Lemegyünk a Hétlétrás szurdokhoz,amit most

újítanak fel,így nem tudunk bemenni. Aztán hosszú emelkedõ a menedékházig,ahol az egyik

jegesmedve kinézetû kutya odajön hozzánk barátkozni. A csúcsig még van egy kis szint,de fent

kapunk Ádáméktól görögdinnyét! Ilyen se volt még itt.

Ezután jön az elsõ betétkör,szép sziklák között haladunk. Közben Vera orra elkezd vérezni,de

megoldja :) Ismét a menedékháznál vagyunk. Innen elindulunk azon a vacak úton,ami eddig

mindig az utolsó szakasz volt,és mindig utáltam. Most is így volt,pedig még nem is

tudtam,hogy fog folytatódni. Közben zúgolódik a gyomrom,rossz vége lesz ennek.

Rátérünk a piros 3szögre,az itiner szerint kemény bozótharc lesz. És tényleg,látszik,h soha

senki nem jár erre. Követjük a csapást,de elvesztjük a jelzést. Kis gondolkodás után

egyenesen felvágunk jobbra egy fahúzó úton,hátha belefutunk a jelzésbe. Közben átmegyünk egy

méhkaptáron. Rátalálunk az útra,kisebb nehézségek árán. Remélem,Vinatti sokat csuklott :) A

gyomrom hirtelen bejelez,vörös riasztás. Lemaradok a többiektõl,hirtelen az utat se

látom,hol kéne menni. De meglátom a patakot,amit ír az itiner,h kövessünk,így nincs gond.

Közben még egy vörös riasztás. Szerencsére Veráék nem sietnek,úh könnyen utolkocogom õket.

Beérünk Vinatti kajapontjára,megígértetem vele,h ezt az utat elfelejti. Sejtelmesen mosolyog.

Eszek,iszok,már amennyire merek. Mert hogy közben még egy vörös riasztás :) Az

utolsó,legnehezebb emelkedõ elõtt ez nem a legjobb elõjel.

Elindulunk,h ne legyen gond a négyes átlaggal. Még a murvás úton töltekezünk a

Tinca-forrásból. De nem húzhatjuk tovább az idõt,jöjjön az állva-legelés :) Az eleje a

legrosszabb,amikor még út sincsen,csak a meredek,gazos hegyen kell caplatni. Viszont mikor

már van vmiféle ösvényke,ott egészen kényelmes lesz,az elõzõ évekkel ellentétben. Kicsit

vizes az út,jól tapad rajta a cipõ. Talán 2 alkalommal kellett csak négykézláb másznom

rajta. Mikor meglátjuk a sziklafalakat,tudjuk,h már nincs sok hátra. Tényleg kevesen

járhatnak erre,mert fent rengeteg a málnabokor. Vera is megérkezik negyed órán belül,kicsit

elkavart felfelé. Azért a négyes átlag utolért minket,menni kell tovább. Eseménytelen lejtõ

következik Brassóig,az utolsó murvás út ki van szalagozva,bár azt nem tudtuk,h nekünk.

Közben W András telefonál kétszer is,h eltévedt a bozótharc közben,Bálint próbálja

útbaigazítani,sikerrel. Könnyedén beérünk ma is,Bálinték elérték a vonatot.

Szuper volt ez a 4 nap,a csúcspont nyilván a Királykõ volt.Köszönöm Atinak a

rendezést,Évinek pedig a finom vacsorákat :)