Lepke (Vasas nagy 8-as)

vajonmerreTúra éve: 20072007.03.22 16:31:38
rajtban ismét sok ismerõs arc, tegnapról: Valter, Povyagi, Bubu, Gudluking, és újjak: Berzsóék, Petifater. Megérkezik Kerek repkény is édesapjával. Itt is sok a helyi induló, rengeteg a gyerek, és elég érdekes fazonok is elrajtolnak :-) 8:20-as rajtidõt iratok az ellenõrzõlapra, de kb. 8:30-kor rajtolunk.

Csodaszép idõben csodaszép hegyek felé vesszük az irányt négyesben (Kerek repkény, Petami, Zsotyek, ill. szerény személyem). A P jelzésen hagyjuk el a települést, és kemény tempóban érjük el a Berzsenyi-kilátót az 1.ep-t. A szép fa toronyból gyönyörû panorámát élvezhetük a Balatonra, és a közeli, fenyvesekkel borított hegyekre. Itt már látszik, hogy nagyon jó választás volt ez a túra! Gudluking és Bubu is csatlakozik az idõnként széthúzódó csapathoz. Az utat bõven szegélyezi a medvehagyma, ezt rágcsálva érjük el az útvonalat jelképezõ 8-as közepét Büdöskutat. Ami nevével ellentétesen egy kedves, erdei pihenõ-rét. A büfé már mûködik, de szolgáltatást csak újra megérkezve kapunk majd.

A Püspökházi-völgyben egy Ladából kapunk pecsétet, és gyorsan elérjük a Széchenyi-kopjafát, ahol már az S+-on (Pele Apó tanösvényén) mászhatunk fel az Ámorral jelzett Szerelemdombra :-) A jelzést becsülettel követve a susnyán át érünk le a Balatonpartra a Szépkilátói büféhez. Szegény Bubu beleakad egy tüskés ágba, én pedig egy hebrencs mozdulattal csak növelem a bajt, bocs még egyszer :-( A ponton két pecsétet kapunk, mert a Pap-hegyi ember megbetegedett (jobbulást). Sokan büféznek, de mi már mászunk is fel a nem is kicsi Pap-hegyre a Batsányi kilátóba. Szép, de izzasztó kapaszkodással jutunk fel immár a második kilátónkhoz. Hiába valahogy össze kell jönnie az 1260 m szintnek! Berzsóék épp indulnak tovább.

Újra pazar kilátás kényeztet bennünket. Egy kis láblógázás után folytatjuk a túrát a jópofa táblákkal tarkított Pele Apó tanösvényen. De hopp, már véget is ér a móka! Egy kavarós, rosszul jelzett balkanyarnál (ami többeket megtréfálhatott, mert sokan oldalról csatlakoztak késõbb) beérjük Berzsóékat. Természetesen nincs az a rosszul jelzett, félreszalagozott ösvény, ami a Zsotyek-Bubu pároson kifogna :-) Tehát a jó úton haladunk egy elég hosszú és kemény emelkedõn. Nem semmi mászás ez a Márványkõfejtõ-hegyre! Elõretempózom Zsotyek után, mert jobb gyorsan, egybe letudni a brutál kapaszkodót. Egy farakáson ücsörögve bevárjuk a többieket, és végre szintben haladva elérjük Vékonycser-putriromot a következõ ep.-t.

A putrirom nem túl érdekes, csak egy romos faldarabka a gazban. Rengeteg a vadászles ezen az ide-oda forduló úton. Majd leereszkedünk a Szent Miklós forráshoz, ahol rengeteg túrázó pihen. Hatalmas medvehagyma-mezõk borítják a dombokat. Megérkezünk újra Büdöskút ep-re, ahol finom teát és fejenként két zsírosdeszkát kapunk. Leheveredünk a fûbe egy pár percre. Ujjult erõvel vágunk neki a 700m-re lévõ Pad-kõ kilátónak, egy szép, fenyvesekkel szegélyezett emelkedõn.

Kis nézelõdés következik, majd a csodás fenyvesekben haladva eléjük a Csereze-hegyet, ahol pecsét és (tudom, elkoptattam) szép kilátás vár a bányára. Hiába van ez az ep. Vonyarcvashegy határában, még két továbbit is érinteni kell a cél elõtt. Kis hosszabbítással érjük el a Szent Mihály dombot, mert a Z+ megtréfál bennünket. A kápolna elõtt pont keresztezzük Sétálós bácsi útvonalát, aki már hazafelé teker! Kis susnyán át érjük el az ep.-t a dombon (a csodás panorámát, már nem is említem :-) ).

Még egy kilátó vár még ránk az utolsó ep.-n a vas-hegyi Kitaibel kilátó fatornya. Ide már megmondom õszintén, nem esik jól felmászni, de ezt kell szeretni :-) Berzsóékkal találkozunk ismét, és nagyjából együtt érünk be a vasútállomás-célhoz. Itt nagyon szép oklevelet és kitûzõt kapunk. Ezt a túrát azt hiszem bátran ajánlhatom mindenkinek, aki szereti a kilátókat, a csodaszép panorámákat a Balatonra, a gyönyörû fenyveseket, medvehagymával borított dombokat. Tehát mindenkinek! A túra névadóival, a pillangókkal is sokszor találkozhattunk utunk során.