Vadregényes Börzsöny

olsenTúra éve: 20162016.04.26 04:30:48

szia emberek,a vadregényes Börzsöny..

Autóval érkezem Királyrétre,a félhat ellenére  negyvenhetedik vagyok.Ászok sorakoznak a 110-es rajthoz,a kétkeresztnevűek  mindhárman,Moiwa is befut,fehéredő bajusszal az elmúlt évek ikonja és a jelenlegi nagyok,ki futáshoz szerelkezve,ki botokkal és hátizsákkal.Kávé is van a rajtnál,pénzért ugyan,de legalább jó.Rendező asszonyok és emberek sürögnek,az emeletről álmos tagok ereszkednek alá,pontra vigyázókat igazgat a söprű,szóval élet van.Hatkor felszáll a füst,eljött az igazság pillanata,rajt és indulatok,indulások..sok a női tag a hosszún is,nagylábúak és filigránok is,lesz,aki gondoskodik a fiúkról...

Nyomorult ötvenötös létemre hátraszorulok,a másnapi terv nem enged hosszabb kimaradást,még a másik helyre utazni is kell.Csekélyebbnek tűnik a létszám,pedig nagyon van minden,zuhany és mosdó,számítógép és hálózsákok,parkolóhely és tavasz.Dorogi sráccal indulok,külföldről jött haza túrázni,és megyünk.Csípős a reggel és zöld a jel,az út remekül járható,futók húznak el mellettünk,feketerigó osztja a párját hangosan,más tollas állatok is cserfelnek,kettőnk botanikai ismeretei nem elegendőek a meghatározásukra.Mielőtt bemelegednénk,Kisinóc és kupon,fogyasztásilag bemegyünk,két idősebb arc kávézik,az egyik nyugdíjas tanárember,a másik vidéki hetvenhármas.Örömködünk és együtt folytatjuk.Négyesben térünk rá a kék jelre és tekintjük meg a kóspallagi kálváriát,bár az itiner szerint nem kellene..Korrigálunk,de közben kilométert szaporítunk és szintidőt vesztünk,a dorogi barátom le is válik,hárman maradunk,mint a moziban anno.Séta van,Kisirtáspuszta,etetőpont.Nem lehet ellenállni,falunk a továbbindulás előtt.Könnyes búcsú,irány Márianosztra,ahol a faluházban gyönyörű kékszem bélyegez,és szeletelt almát kínál szőlőcukorral.Sörrel öblítik társaim,és megkezdődik a fölfelé..eddig ugyanis csak ténferegtünk,mint akinek más dolga sincs szombaton,a jelzés piros,ismerős valahonnan..a történelemkönyvekből ismert és négyfelé vágott emberről elnevezett nyereg,padokkal és uborkával..fogyasztunk egy kis maradékot,és tovatévelygünk,az egyértelmű jelek ellenére..sebaj,felmászunk valahonnan valahova,és sikerül vagy háromszáz méter szintet pluszban elkövetni..nem az eszünkért szeretnek bennünket,az már biztos.Vadsertések is látszódnak,mármint rajtunk kívül,és ez csak a járt utaktól távol szokott előfordulni.A nagybörzsönyi halastó,és kocsma,vagyis korcsma újabb söröket hoz elő,egy kávét én is elkövetek,sütivel és szódával..Két arc érkezik,egy nő és egy nem..öten esünk a vízimalom levesének,ami paradicsom és zeller,köztudomásúlag potenciajavító..színeshajú főzött ránk,remekül sikerült.Táplálkozás után eredés van,megint piros a jel,Salgóvár felé,soká és föl..a Magyarhegy rostál,utolérem dorogi barátomat és füstjelek alapján befogjuk a pontot,szakállas arc és kutyatáphoz hasonlatos küllemű finom kex,kombinátfogó persze nincs,mert a túrabotom rozsdás és nem műxik.Bevárok mindenkit,vagy tízpercnyi az előnyöm mindössze,jó a füstben lihegni és izzadni.Méregtelenítés után piros jelen tova,persze hogy föl,nehéz köves terep,újra megfogadom,hogy kicserélem a cipőmet,mert a talp érzékeny..sarkonfordulás,miután a tanárember hálóhelyet választ csodás panorámával,pezsgő is lesz,fogadkozik..Távolban Csóványos,és arra a nagyhideg is,sokának tűnik,és délutánlik erősen,ezért lefelébe váltunk,Fekete völgy,etető-itató pont,kiváló a felhozatal,zsír,lekvár és vaj,hagyma és piros kenőcs,bodzaszörp,a sör viszont drága,vagy a nyugdíj kevés,nem kerül fogyasztásra..Indulás után vadetető,ezt a pontot sem sorolja fel az itiner,ezt is korrigáljuk,patakpart,összegyúrt sín,Hamuház és Aklok tisztása,Kata osztja magányomat,társaim és az ő társa mögöttünk,erősen fölfeléből van a hegyoldal,ezért izzadok,mert a jel kék és piros kereszt egészen a turistaházig,ahol a pecsételős hölgy macskát nevel..de sebaj,tömeg és jókedv,nyolc órai sötétség,vagyis inkább húsz,mert délután is elmúla..esőre áll,kávézok több pénzért,mint eddig,de ez legalább rossz is,vagyis inkább nem ízlik,fáradok és bűzlök,minden társam sörözik,én pedig a tíz kilométerre ácsorgó autómra gondolok,vajon mi lehet vele.?Sör és dicsekvés után az utolsó nagy falat a távból,lefelé..és hogy az öröm ne legyen felhőtlen,fejlámpával,ami köztudomásúlag lassít,pláne,ha elem sincs benne töltött..megosztom a kétdarabos készletemet,és megyünk,lefelé,köveken és eljárt rögökön,ez a magyar való..amikor sárban dagasztasz sokadmagaddal,ilyenné formálod a tájat,lösz,ami lösz,mert a bazaltot nehezebb alakítani járással,bár sokak szerint ez csak súly kérdése.Túró rudival korrumpál idősebb társam,cserébe megígérem neki a hazafuvart,mert áldott jó szívem van és autóm is hozzá,a vasút ugyanis elporzott..a mai bizonyosan.A célban szendergő szervezők,és már áldott állapotúak,hiába,a Börzsöny az Börzsöny,a zeller pedig zeller..remek babot tolnak elénk,falunk és sörözünk,mindenki megvan,Kata alig él,de boldog,mert kitűzője van és vízhólyagja..öreg barátom is hozza mind a hetvenhárom évét,cserébe Budán ihat unicumot a reggeli vonatig,a nyugdíjas tanárember untatja addig..

Remek kis túra,a bétéháe odatette magát,írjátok be a naptáratokba,ez remek rendezés volt,a vadregény is igaz..azért a másnapi túrát még fontolgatom,de ez a mai minden szempontból telitalálat,ezért is lehetünk mi a keleti migráció célpontja..