Káli

dnvzoliTúra éve: 20182018.05.03 13:20:35

Káli (tényleg) 60

2018.04.29.

„Ködös reggeltől gyönyörű naplementéig,és még annál is tovább….”

Hét óra előtt leparkolok Ábrahámhegy vasútállomásánál.Igazából jobb lett volna a célba,de legalábbis Révfülöp vasútállomásra vinni az autót és átvonatozni ide,de akkor még korábban kellett volna kelni,jobban kicentizni az érkezést,nem tudom,ott van-e ingyenes parkoló(van),majd csak lesz valahogy,marad Ábrahámhegy.Rajtolás pár perc alatt megvan,nem vagyunk még sokan,neki is indulok az itineremen 7 órás rajtidővel.

Piroson indul a menet,át a műúton és hamarosan már a Szilvádi-hegy oldalában szeljük a szintvonalakat.Már most jó idő van,nagy meleget jósoltak mára,délutánra gomolyfelhősödéssel és esetenként kiadós záporral,zivatarral.Én azért ránézek a met.hu előrejelzésére,erre a vidékre nulla csapadék várható,úgyhogy még esőkabáttal sem terhelem a zsákom.Úgysem venném fel 30 fokban.Pakolok viszont innivalót rendesen,többet is,mint szoktam.A Káli-medence nem viccel.

Vaddisznót ugrasztunk meg lépteink zajával,van itt egy nem túl jól jelzett kanyar a piroson,aztán jó homokos úton el is érem a Salföldi Kolostorromot.Errefelé egymást érik a jobb-rosszabb állapotban megmaradt,kisebb-nagyobb templom-,és kolostorromok,ez a nagyobbak közül való és viszonylag sok maradt meg belőle,érdemes körbejárni.Pecsét mellé túrórudit kapunk,finomat,Cserpeset.A reggelim mellé kiváló desszertnek bizonyul.

Eddig is jöttünk felfelé már 200 méter szintet,most itt az első komolyabb kaptató,nem hosszú,de szívdobogtató.Fent elérem a kék sávot és most jó irányba kanyarodok rajta.Tehát jobbra.A Csönge-hegyen visz az út,jobbára szintben,majd lezúdulok a szőlőshöz,baranyai túratársat utolérve, beszélgetve telnek a percek,miközben közeledünk a Tóti-hegyhez.Aztán nézd már,ott feljebb Kálmánék érkeznek jobbról.Eltévedtek vajon?

Ráállok a zöld sávra,keskeny kis ösvényen kanyarog a turistaút.Előttem egy túratársnő hatalmasat esik,mint kiderül egy elfektetett drótkerítésben botlott meg,mivel félretenni nem tudjuk,vastag ágakkal terheljük le,nehogy mások is így járjanak.

Aztán itt a hegy.Nincs mese,irány felfelé.Meredek,mint mindig,de azért nem mindegy,hogy a 45. kilométernél érsz ide,vagy egy túra elején.Most az elején vagyunk,úgyhogy simán megy a hódítás.

Ide mindig megéri feljönni,egy hangyányit most is párás a levegő,de nem lehet panaszunk,a kilátás gyönyörű erről a körpanorámával bíró magaslatról.Csinálok pár képet aztán rongyolok is tovább,ugyanis az előbb tudtam meg éppen,hogy a Káli 60,az már tényleg 60.:)Ott virít amúgy az Igazoló Füzet fedlapján is,de a figyelmetlen túrázó ilyen apróság felett átsiklik.:)

Tehát Tóti-hegyről le,vissza a zöldön Salföld irányába.Itt is a kék becsatlakozása jobbról,aha,tehát erről beszélt Kálmán,ezt a csücsköt vágtuk mi le a szőlők mellett kispistázva,bár nem akarattal.Majd legközelebb törlesztünk.

Salföld,major.Meleg van.Már most bevizezem a közkifolyónál a sapkám.Pedig még igen korán vagyunk.Ellponton pogácsa és jobbnál jobb szörpök alkotják a kínálatot,pogácsából is van vagy három féle.Meg is eszek egy sajtosat,amit hársfaszörppel öblítek le.Finom.Irány tovább!

Tovább a kéken,bő egy kilométer és itt is van Kékkút.Falucska közepén irány balra,irány Kari bácsi kilátója és ellenőrzőpontja.Eddig fel se tűnt,milyen sunyi emelkedő visz fel ide,robogójával küzd épp felfelé a zenei frakció is,a harmatgyenge kis jószág nem is bírja a meredekséget,muszáj tolni.Szalagozás jelzi a birtokra való betérést,már épp kiáltani akarok egy előttem haladónak,hogy kimaradt a pont,de aztán rájövök,hogy ez egy oda-vissza szakasz lesz.

Bor,fröccs,szörpök,zsíros-vajkrémes szendvicsek kínálják magukat a kilátó tövében,de fogalmazhatnék úgy is,hogy mindezeket a pont kedves személyzete kínálja nekünk.Továbbra se tudom megérteni,hogy abból a finom szőlőből,mustból miért kell ilyen borízű folyadékot csinálni:),maradok tehát a szörpnél,meg leküldök egy finom sajtkrémes kenyeret.Enni és inni kell,amíg tud az ember,nagy meleg lesz,az látszik,később már úgysem megy az étel.

Na,akkor vissza a faluba?Nem?Aha,itt is van változás,szalagozás mentén megkerüljük a kis hegyet és úgy érjük majd el a falu határát.Akkor hajrá.

Fiatal páros jön szembe,kimaradt a pont,nem vették észre a szalagot valószínűleg,tábla meg nem jelezte a letérést.Egyébként szalagból a piros-fehér a legmegfelelőbb,ez nem kérdés.Látható a kék.zöld is,de…

Kerülöm a hegynek nevezett dombocskát,szemben népes szarvastehén-csapat(tőlem lehet rudli is,bár ez a szó annyira vicces) tűnik el a sűrűben.A szalagozás példás,persze többen észlelik,hogy nem fontos visszakanyarodni teljesen a falu végéig,nincs ott kérem semmi látnivaló,átvágnak tehát a mezőn.

Theodóra-forrás és ásványvíz üzem.Mosakodok.Meleg van.Nagyon meleg.Gomolyfelhőknek se híre,se hamva.Tűz a Nap.Egy bajom van ezzel az amúgy nagyon igényesen kialakított forrás-kivezetéssel:nem hideg a víz.Valószínű hosszú csővezetéken érkezik,lehet,hogy nem is közvetlenül a Föld mélyéről,hanem már az üzemen át,és mire ide ér felmelegszik.Azért most így is jólesik.Előkerül egy kendő is a fejemre,azt is beáztatom,meg a pólót is jól átnedvesítem.Teljesítménytúrán életemben először naptejet is kenek magamra.Holnap Sárvárra mennénk a családdal(ők még nem tudják),nem akarok marhára viccesen kinézni.:)

Haladok az Idő Ösvényén,millió éveket teszek meg percek alatt,közben a Kopasz-heggyel szemezek.Tudom mi vár ott rám.:)

No,de előtte itt ez a Kerekikáli templomromot magán hordozó névtelen kis dombocska,ott is van kihelyezve pecsételő berendezés,oda is fel kellene ruccannunk.De merre?A térképvázlatunk a régi,balról való megközelítést jelzi.Viszont itt az úttesten meg jobbra mutat a K60 felirat,a túloldalán meg a visszatérést jelző felirat is ott virít.Tanakodunk,egymást győzködjük,én gyanítom,hogy a vetést megkímélendő az új útirány,de hát a térképen meg az van….

Megyünk a klasszikuson,mindenki arra megy.Persze a vetés.Azzal nyugtatom magam,hogy amúgy is van benne traktornyom,nem gyúrunk túl sok új csapást.Itt a domb alja.Felkapaszkodunk a tetejére,ott a pont.De hol a rom?Romra is emlékszem.Régen ott volt a pont is.

Visszafelé én megnézem azt a szalagozást.Aha,itt a rom,pár méterrel a csúcs alatt.A szalagozás meg szépen visszavisz oda,ahol az Idő Ösvénye kiér a műútra.Ahol tanakodtunk.

Begyalogolok Mindszentkállára,közben két leányzót figyelmeztetek,nem hagyták-e ki a Kerekikáli- dombot.Ott is van pecsételés?-kérdik,tehát kihagyták.

„A kocsmában,ott van a nagy élet”-mondhatnám a Nemzet Csótányával,kerékpáros távok is vannak ma,amerre szem ellát mindenfelé bicajok,az asztaloknál meg megfáradt bicajosok.Nem állok meg,irány inkább a hegy!Az sokkal jobb móka!:)

El a templom mellett,aztán egy jó meredek ösvényen találom magam.Ilyen melegben ez nagyon finom!:)Fotózással biztosítok alibit a pihenőkre,készül pár kép a lépcsősor aljáig.Szép a táj,hiába!:)Aztán itt a bazaltlépcső,nincs kegyelem,irány felfelé,az itiner szerint 277 fok van,nem tudom,nem számolom,sok az biztos.Sose bírtam a lépcsőzést,most is szenvedek veszettül,meleg van,nagyon meleg,és ha ez még nem lenne elég a páratartalom se kicsi.

Eddig mindig túléltem,most sincs ez másképp,igaz,hogy egy ilyen annyi energiát von el tőlem,mintha gyalogoltam volna 5 kilométert,de ez az én egyéni problémám,senkit nem érdekel.:)

Ellenőrzőponton lábat lógatok,zoknit napoztatok,energiaitalt szürcsölök,eszek pár falatot.A legdurvábbon túl vagyok.

Lefelé egy szerpentinúton visz a túra,elég kellemetlenek ezek a köves utak,nem is esik jól rajtuk a járás.A bakancsban előrecsúszik a lábam,a kövek a talpamat böködik,nem szeretem!Szép viszont a kilátás,nyugatnak ott vannak a tanúhegyek,majd mikor átkanyarodunk a túloldalra,itt van alattunk a Medence,a kis falvak,szemben a hegyek,ott a távolban a Hegyestű,oda is megyünk még ma,de marha messze van még…..

Újra Mindszentkállán,temető mellett el.Kereszteződésben két leányzó,nagyon tanakodnak.A harmincason vannak,úgy érzik eltévedtek.Megnézzük közösen az itinerjüket,hát bizony el.Nem is kicsit.Még az Idő Ösvénye kezdetén le kellett volna térniük jobbra egy amúgy semmi módon nem jelzett szűk kis ösvényre.Én is csak azért tudom ezt,mert pont mikor ott jártam jött két futó,és említették,hogy itt a távok szétválása.Ők ezen a ponton jó 3 kilométert túl jöttek.Még az is lehet,így utólag gondolkozva,hogy ők voltak azok akiket elirányítottam a Kerekikáli-dombra.Hisz meg se fordult a fejemben,hogy esetleg nem 60-asok.

Lányok vissza,nekem meg irány a Kőtenger.Lovaspóló pálya mellett el,majd itt is a Kő-hegy,rajta a Kőtengerrel.Jó sokan vannak,és jó sokan pihegnek az árnyékban.Nem kimondottan kiránduló idő van.Ez ahhoz már túl meleg.

Követve a kéket átvágok a nagyra nőtt kavicsok között,besétálok Szentbékkállára,majd kellemetlen kaptatón érintem a Velétei palotaromot.Három,vagy négy fal,ennyi a rom,nem is szánok rá sok figyelmet,a meleg meg a hosszú táv most mindent felülír.Újra a faluban,templom mellett lerogyok az árnyékba,muszáj pihenni,valamit enni,inni.Sós mogyorót erőltetek magamba és heverészek pár percet.Közkifolyót sehol se látok,szerencsére van nálam elég folyadék,nem lesz gond.

Irány a sárga 3szög,irány a Keleményes-kő!Hálisten jobbára árnyékban visz az út a Fekete-hegy felé,letérünk az aszfaltról,itt is jól követhető az amúgy nem túl friss jelzés.Aztán itt a kaptató,lehet ismét fújtatni,meg szépen beszélni.Meredek,nehéz,meleg van,hatalmas páratartalom van,miért jó ez nekünk?:)

Szép a kilátás,minden egyes mászás erősebbé,kitartóbbá tesz,dolgozik a szív,erősödik az ember,testileg,lelkileg,hát talán ezekért…

Fent vagyunk a fennsíkon,ott kanyargunk szalagozás mentén és itt sincs hideg.Felhő sehol,a Nap tűz ezerrel.Emelkedő jön.Itt egy tó,megkerüljük,ott a kilátó.

Kisfiú pecsétel,szép almát ad,apukával váltok pár szót,most jön a betét-szakasz amivel felkerekedett a túra 60-ra.Jelzés lesz,szalag is lesz,önellenőrzőpont is lesz.Hajrá!

Fonódott kék sáv/sárga 3szög jelzésen hagyom el a hegytetőt,majd ráállok a sárga 3szögre.Hegytetei tavakat kerülgetünk,ilyeneket mint a Barkás-tó,a Monostori-tó meg a Kálomisz-tó és közben betonkemény kirepedezett földutakat taposunk,nem történik semmi,árnyék egy méternyi sincs szinte,nagy a meleg ami nyilván rányomja bélyegét a hangulatomra,de annyira,de annyira utálom ezt az etapot,hogy azt elmondani nem lehet.:)

Alsó-erdőnél nyomok egy pecsétet a lapra,majd sárga sávra cserélem a sárga kereszt jelzést,ami váltotta úgy egy kilométerrel ezelőtt a háromszöget.Fiatal földimet kiabálom vissza a rossz irányból,fáradtságában rosszul értelmezte az amúgy végig kezében levő itinert.Igen,az nem mindegy,hogy a mező van balról,vagy mi vagyunk a mező bal oldalán.:)

A sárgán se jobb a helyzet,mármint a meleg szempontjából,árnyék semmi.Keresek azért és az itt együtt haladó kis csoport többi tagjához hasonlóan,a Fekete-hegy után már nem először pihenőt tartok.Inni kell,különben baj lesz.

Balatonhenye előtt(annyira előtte,hogy 20 méter a faluig)erejével teljesen elkészült,falfehér kerékpárosra leszünk figyelmesek,aki egy fa alatt fekszik.Közelebb érve szerencsétlenhez kérést intéz felénk,hogy tudja,hogy ez elég furcsa,de nem tudnánk-e kisegíteni valami folyadékkal,meg,hogy mennyire van innen valami falu,meg,hogy merre van innen Monoszló?

Nekiadok egy fél palack vizemet,mutatjuk,hogy a falu itt van előtte,Monoszló meg a szomszéd település.Megköszöni.Meleg van ma.Nagyon meleg.Fél liter vízzel öngyilkosság nekiindulni.

Végre Balatonhenye,végre vége ennek a rettenetes szakasznak,irány a kocsma!Fél liter meggyfröccsöt kérek,meg fél liter kólát a továbbiakra.Kapunk a pecsét mellé két kocka csokit is,régen lehetett ilyet kapni,emlékszem gyerekkoromból.Igaz,most is látni,tiszta retró.Zoknit cserélek,igaz a réginek semmi baja,még csak nem is nedves.Azért lecserélem.Közkifolyónál komplett fürdést viszek véghez,sapka,törölköző,kendő,póló bevizezve,így felfrissülve kicsit visszatér az életerőm.

Vissza a falu széléig,innen továbbra is a sárga sáv a követendő.Nyílt,kitett szakasz megint,fertődi kollégával talpalunk,beszélgetve a kilométerek is gyorsabban fogynak.Régen,mint ha itt sem erre mentünk volna,valami domboldal rémlik Henye után…

Beérünk Monoszlóra,itt a közkifolyó a templom alatt,aminek egy korábbi K60-on annyira megörültem,hogy az elnevezését javasoltam.Életet mentett,szó szerint.

Monoszló kihalt.Monoszlón ember nem látható.Mi vagyunk csak ekkora marhák,hogy ilyen időben faljuk a kilométereket.Még az állatoknak is több eszük van,még a szamarak is az árnyékban vannak,mi meg…..:)

Hegyestűre aszfaltút visz,árnyék is van,nem is meredek.Aztán jönnek a lépcsők!Árnyék sincs,meredek is.:)Fiatal srác kér egy percet,kedvese a növények tetején napozó hatalmas zöldeskék gyíkot fotózza.Megállok,tényleg kitűnő fotótéma,akkorák ezek a gyíkok itt,hogy ha belebotlasz átesel rajtuk.Mire én is megpróbálnám lekapni,sajnos elslisszol.

Hegyestű teteje.Csoki és finom szörp az ellátás,legurítok egy jó pohár céklás almalét.Nem nézelődök sokat,voltam már itt párszor,meg a szintidő is ketyeg.

Vissza a betonúton a fonódott KS sávig,majd lejjebb marad a sárga.Szép kanyart ír le a jelzés a hegyoldalban,már azt hiszem sose állunk be a jó irányba,de aztán igen.Szembe már Zánka templomtornya látszik,de mi nem arra tartunk.Van itt jobbra egy zöld Mária-út jelzés,ami érzésre a hegy alatt halad,de mi megyünk tovább lefelé az aszfaltútig,azon pedig jobbra.

Hatalmas a forgalom,néhány autós őrült módon száguld el mellettünk,kicsit se lassítva,kicsit se kitérve,demonstrálva felénk vélt felsőbbrendűségét.Hisz mit keres az amúgy szabályosan,az út szélén,menetiránnyal szembeni oldalon gyalogló embertársa?Mit?Felháborító!Árokba az ilyennel!:)

Nem sokkal az aszfaltról való letérésünk előtt az előbb látott Mária-jelzés is megjelenik a hegy felől,valószínű tehát,hogy kiválthatná ezt a veszélyes jó egy kilométert.Azért nem tudom biztosan,mert a térképemen nem szerepel.

Letérés,újra a kéken.Na,ez aztán egy igazán kellemetlen szakasz volt mindig is,egyetlen előnye az árnyék,ami viszont most szintén ellenünk fordult.Jobban mondva nem a fák nyújtotta hűssel van gond,hanem,hogy a szúnyog,ez az istencsapása,ez a Noé tévedése is kedveli az árnyékot és még az árnyéknál is jobban az árnyékba tévedő vándort,pontosabban annak vérét!:)És még ha ez nem lenne elég,egy-két kilométere már marha érzékeny a talpam mindkét saroknál alul,meg a lábujjak mögött,ott annál a puha résznél….

Sietünk ahogy tudunk,ennél még a napon is jobb,a talaj kemény,göröngyös,a szúnyogokat 15 másodpercenként csapom le az alkaromról,mert ezek a kis bestiák azt szeretik támadni,hisz ott nem látod őket,hogy a fene….:)

Végre kint a napon!Ezt is megértük,örülök,hogy nincs árnyék!:)Nekem semmi se jó ma,öregszem biztos,morgós lettem.:)A talpam viszont egyre aggasztóbban fáj…

Letérés a Sóstókáli templomromhoz.Na,már csak ez hiányzott.Ezt a betétet mindenki nagyon szereti,tudom.Én is.Persze.Harmadszor vagyok itt,eddig is nagyon szerettem.:)

Muszáj leülnöm,és megnéznem mi van a talpammal,mert nagyon fáj.Vízhólyag nem látható,érzékeny,mint a fene,de volt már ilyen,talán nem lesz gond.Nagyon fáj!:)Vízhólyagom nem is tudom hány éve nem volt már.

Kiscsibész jön szembe,tőle megtudom,hogy fél 10 körül megy az utolsó vonat Ábrahámhegy felé.Azt talán elérem,legvégső esetben átgyalogolok,ha még a stoppolás se jön össze.Bár ahhoz sok kedvem nem lenne,úgy érzem.Úgy érzem,a talpam az ellen már fellázadna.Így is van még 7 km a célig!

Romnál önigazolás,aztán vissza az aszfaltra.Hú,de jólesik!Engem nem érdekel,én be nem megyek a kővágóőrsi helyi mini-kőtengerbe,maradok az aszfalton.A faluban piros a követendő,szép házak mellett haladok,de most már sajnos mindent visz a talp-fájdalom.Szenvedek.

Egy dolog tart izgalomban,nehogy elvétsem az itinerben említett Fülöp-hegyi elágazót,ahol majd el kell engednem a P sávot,és át kell váltanom szalagozásra.Ami egyébként egy P 3szög jelzésre vitt rá,ami az én 2016-os térképemen sem szerepel még amúgy.Minden évben új térkép kell?

Szépen rám sötétedik közben,telihold van,tehát nincs korom sötét.Baktatok a kilátó felé,a legapróbb kavicsot is megérzem már,és itt vannak annál nagyobbak is.Borzasztóan fáj minden lépés,de erre is jó a teljesítménytúra.Mire is?:)Ja,kitartás,fájdalom-küszöb emelés,bla,bla,bla,fáj és kész,a francba kívánom az egészet!:)

Kilátó.Molinó van,pecsét nincs.Valakik beszélgetnek fent.Felkiabálok,pecsétel-e valaki?Visszakiáltanak,hogy itt fent.Közlöm velük,hogy nincs az az Isten,hogy én oda felmenjek.Jön a kérdés:hatvanasok?Azok,válaszolunk.Akkor lemegyek pecsételni,jön a válasz.Így folyik a diskurzus az Úr 2018. évében annak is negyedik hónapjának 29. napján napnyugta után nem sokkal Révfülöp felett kilátó alatt...

Megvan a lenyomat,két kolléga elkezd lekocogni a lépcsőn,mondják,ők befizettek vacsorára,meg is szeretnék enni.Én simán elérem a vonatot,ne aggódjak,nyugtatgatnak.Megszaporázom azért a lépteimet.Finom a lépcső,elhiheti mindenki így 58 kilométer környékén,szétment talpakkal…..)

Leérve az útra észreveszem(ha más mondja el nem hiszem),hogy kocogva nem fáj annyira a talpam,mint lépdelve.És még erőm is van kocogni,igaz lefelé megyünk és a gravitáció(áldom az eszét,aki kitalálta)segít,nem is keveset!Lekocogok tehát a főútig.Ott kifaggatok egy túratársat,mennyire van innen a cél?2-300 méter a vasúton túl,mondja.Akkor már csak egy kérdésem van,látva a kezében levő telefont:mennyi az idő?Háromnegyed 9,válaszolja.Szuper!Akkor elérem a vonatot.

Megszaporázom újra a lépteimet,a felfestett nyilak csakúgy mint a túra során végig itt is hatalmas segítséget adnak,hisz nem kell állandóan az itinert bújni.Nincs 21 óra és beérek!Hurrá!

Díjazás átvétele,vissza a vasútállomásra,átvonatozás Ábrahámhegyre,a kocsi is megvan,minden oké,el se tudom mondani,milyen jó érzés beleülni,a talpam meg…….hát ott vannak bajok,hatalmasak a vízhólyagok,ma(05.03) már egész jól megy a járás az elnyűtt puhatalpú cipőmben………:)))

Köszönöm a lehetőséget,szuper kis túra ez,kifogástalan rendezés,a huszadikra azért ha lehetünk telhetetlenek,kérnénk egy kicsit hűvösebbet!:)

Mint olvasható,nekem kicsit nyögvenyelősre sikerült a vége,de ez senkit ne tántorítson el az indulástól!Sőt!

Azért arra számítsatok,főleg,ha meleg van,a Káli 60 minden szépsége mellett rejthet nehézségeket is.