Lővérek

nafeTúra éve: 20102010.11.24 21:57:00

Lõvérek 40

GPS-el mért távolság: 40,6 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 1160 m.

Mivel Zoli elég részletesen írt a túráról, inkább a hangulatáról, s a Soproni-hegységben tapasztalható jelzés problémáról írok.

Túrára menet Tamás bizonytalan volt, be merje-e vállalni a 40-es távot. Az Írottkõ 35 alapján (az csak 32 kilométer), a bevállalást javasoltam, s végül egész simán vette az akadályt. Gyaloglás közben jókat beszélgettünk.

Számomra ez évben ez bizonyult a legsárosabb túrának, de ennek ellenére hangulatos az útvonal. A legnehezebben kikerülhetõ dagonyák, a 40-es és 25-ös távok szétválását megelõzõ szakaszra estek. Ha kisütött a nap helyenként csodálatos volt az erdõk színe, egész éles kontúrokkal. A legszebbek a vegyes fenyõerdõk, a vörös fenyõk citromsárgája a többi fenyõ sötét zöldje között, fantasztikus. Persze megint csak a rajtban vettem észre, nincs nálam fényképezõgép.

Brennbergbányán automatikusan megindulta a Bányász pince felé, mire Zoli szólt, ott már nincs ellenõrzõ pont. Megbeszéltük, minden tisztességes faluban található kocsma a templom közelében, de ennél közelebb, még nem láttunk. Csak akkor lehetne közelebb, ha a templomból nyílna a bejárata. Tovább menve, a Havas-bércrõl szépen rá lehetett látni Sopron napsütötte nyugati részére. A Kovács-patakon érdekesre sikerült az átkelés. Zoliék a nem kicsit rozoga hidat választották, hajlottak is szépen alattuk a gerendák, míg én nem bízva a hídban, megnéztem, a patak közepén elég stabil e a kis zátony. Az volt, s így két lépéssel könnyedén, s náluknál sokkal rövidebb idõ alatt tudtam le az átkelést.

A Poloskás-bérc megszuszogtatott bennünket, viszont nagyon szép róla a kilátás. Az Ultrák kaptatója is meredek, viszont hangulatos. A Tolvaj-árokban a patak már minden átkelõt szétszedett, nagyon oda kellett figyelni, ha száraz lábbal akartuk letudni. A Tacsi-árok helyett, új nyomvonalon vezet a kék jelzés. Nagyon kellemes, gyors szakasz, lehet rajta átlagsebességet javítani. A paraméterei alapján, valószínûleg valami régi vasútvonal helyén vezet. Mi úgy is gondoltuk, hogy jócskán növeltük az átlagot, s hatos tempó fölött megyünk. Itthon viszont kiderült, mégsem volt az olyan gyors. A Várhely-kilátótól 15.23-kor indultunk tovább, s úgy beszéltük, ötre lazán beérünk. Majd egy óra negyven percünk van bõ hat kilométerre. Négyes átlag kell csak. Végül beértünk 16.57-kor, de egyáltalán nem lazán. Mentünk ami a csövön kifért. Érzésünk szerint kellett annak az utolsó szakasznak, vagy kilenc kilométernek lenni. A GPS szerint csak 7,8 km a táv, egy kilcsivel több, mint a kiírásban szereplõ, s mi csak szûk ötös átlagot gyalogoltunk. A jobb minõségû részeken biztos meg volt a hatos átlag is, de a Károly-kilátótól levezetõ meredek rész elég lassúra sikeredett. Végül egyébként egész jó hangulatban értünk be.

Ami nem tetszett, s ez csak kis részben a szervezõk felelõssége, jobbára a Soproni Természetbarát Szövetségé: az pedig az a jelzés katyvasz, ami a hegységben megtalálható. Szinte minden évben átfestenek valamilyen jelzést, más színûre, s gyakran nem is logikusan. Ilyen például a piros sáv és annak kapcsolódó részei a Poloskás-bérc környékén. Logikusabb lett volna, ha a zöld jelzéssel tízensok kilométeren együtt vezetõ részét szüntetik meg, nem pedig a Hal-hegy és a Hét-bükkfa közti részt. Azt meg különösen barátságtalan lépésnek tartom, miszerint a Köves-patakon egy-két éve elkészült csinos kis gyaloghídhoz vezetõ összes jelzést felszámolták (piros sáv, piros háromszög, sárga háromszög). Amennyiben nem õk építették a hidat, simán kifizettetném velük. Ha pedig az erdészet volt az építtetõ, aminek nagy a valószínûsége, többet semmilyen új jelzés létesítését, vagy a meglévõk átkeresztelését nem engedélyezném. A túra térképe, a Fehér Dániel-forrástól a célig (kb. 14 km), alig egy-két kilométeren egyezik meg a turista térképpel. A piros sáv megszûnt, a kék nem arra megy, a zöld háromszögjelzés megszûnt, a végén a kék megy arra, amerre a piros ment.

A szervezõket részben megértem. A nyomdák általában ezres tételekben szeretnek gondolkodni, tehát több évi adag készül. A szervezõknek viszont munkát kellett volna befektetni, s minden térképet kézzel kijavítani, még ha a 2-300-as tétel elég fárasztó és monoton is. A szalagozás viszont tényleg jó volt. Egyedül a soproni visszavezetõ szakaszra lett volna jó tenni a városban még néhány (tucat) szalagot, vagy a régi itiner idevágó részét odaadni a túrázóknak.

Azok közül, akiknek szükségük van turista térképre a Soproni-hegységben (mint például nekem), senkinek sem ajánlom, hogy a 2009-es és még egy régebbi, az elõzõ állapotot tükrözõ térkép nélkül vágjon neki a hegységnek. Legalább két térkép nélkül gondok lehetnek.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló. 900 Ft-ért, színes, de sajnos már részben elavult, nyomdában készült térképes igazolólapot, viszont kiváló útvonal jelölést, emléklapot és kitûzõt kaptunk. A Fehér Dániel-forrásnál zsíros/margarinos kenyér hagymával, Erõs Pistával, kétféle lekváros kenyér, valamint mogyorókrémes kenyér, üdítõvel, vagy jeges teával (évek óta szeretnénk elérni, hogy inkább meleg teát kapjunk az üdítõ, meg a jeges tea helyett). A Magas-bércen csoki (nekünk szaloncukor is), a Várhely-kilátónál Sportszelet, a célban pedig egész jó virsli és tea volt az ellátmány.