Szent István éjszakai (Hit Pajzsa)

Kiírások:2014 2015 2016 2017
 Túra éve: 2015
olsenTúra éve: 20152015.08.21 13:54:19
megnéz olsen összes beszámolója

szia emberek,a Szent Istvánról..

Mindenekelõtt a távról: ötven kili,nem túl sok autóval,valahol fél és egy óra között idõ és terepviszonyoktól függetlenül,kerékpárral két és fél óra körül,gyalogosan tovább tart.A táv a túrázótól függõen hosszabb és rövidebb is lehet,hosszabb,ha eltévedsz,esetleg nõvel vagy,és rövidebb jó társaságban,vagy kispistázva..

A túra a busz végállomásán kezdõdik,nehezítésileg este,ahol szomorkás esõ fogad,és senki se van még látóhatárilag,az idõ pedig közeleg rajtolásilag.Autó érkezik,négy hímtag és egy nõ,a hölgy viszi a kocsit és a testét el.A fiúkkal várunk,olyan ez,mint a halvadászat bottal és kukaccal,türelem kell bele.Aztán befut az ismerõs arc –fõ és segédrendezõ - autóilag,vele a busz is másodszor,és hirtelen élet támad.Elrendezõdnek a jármûvek,és sorállás.Az alig hajú fõrendezõ veszi el a pénzt,ami összegileg szokatlanul szelíd.Elsõnek Moiwa,a hosszú ember botokkal,számára a kék csíkok folytonos vonalat alkotnak képileg,aztán öregebb túratárs a fiatalos túratársnõvel oldalán,nyugdíjasok,és nem politikailag,hanem korukból kifolyólag.és ide mögéjük váltok beszállót én is.Mire bepúderezem az orrom,már csak a magány a társam,mindenki befúrta magát az esõ alá,ki ponchóba,ki csak úgy rövidnadrágosan,és kezdõdik a túra,persze,hogy fölfelé,a város budai oldala errõl (is)nevezetes, egyenetlen a felszíne,mintha az országos egyetértést képezné le.Settenkedem fölfelé én is,a két nyugdíjast a Virágos nyeregnél utólérem,aztán a Vihar hegy lejtõjén el is engednek..talán csintalankodásra készülnek,ebben a szakadó vízfüggönyben nem firtatom,sietek ki a fellegek alól,reménytelennek tûnik,de szeretem a kihívásokat,a hosszú ember már bizonyosan napsütésben jár valahol a kék zsinór mentén.Hármashatár hegy,itt lehet a fogadóban is bélyegeztetni,de a külsõt használom sietésileg,hát,a lenyomat olyan,mint a szocializmusban, elmosódott és sejtelmes,ide jó lesz,ázásilag nehezen értelmezhetõ úgyis.Pedig pelenkázom a papírt,úgy látszik, izzad. Fenyõgyöngye,vizet merítek,és Árpád kilátó,magány van,csöves barátom,aki a kilátót õrizte a nyáron,elköltözött volna?ágynemûje és minden vagyontárgya hiányzik.Felírom a kódot,és hasítok tova,Andrew fut le,egy társsal adja elõ a távot,aki szintén fiú..ezúton is szólnék a nõi túratársaknak..persze én is itt vagyok..Pontot cipel,a fõrendezõ rafinált kódjával,valahol elõl majd lerakja.Így esek vissza a harmadik helyre,de a korszorzóval súlyosbított elbírálások alapján ez nem végzetetes.Ténfergek tova,Hûvösvölgy,másik túrások cihelõdnek és mozognak másfele,hja,az éjszaka és az esõ mindenkié.Máriaremete felé aktív túratársnõ húz el mellettem,Anna bálokat neveztek el róla,névrokona forgatókönyvet írt a kuruc-labanc viszonyokról,kihangsúlyozva a labancok akkori maflaságát –mi ezt a mai napig megõriztük -,fiúval van az oldalán,rövid szerelésben de ázás ellen csomagolva,a templom után,a piac magasságában utólérem õket,együtt várjuk a fõrendezõt pecsételésbõl kifolyólag.Kenyeret tolok a fogaim közé,hazai,kinevezem vacsorának,és közben itt a stemplijárat,újabb arc fut le,elõzésileg,ezt még többször meg fogja tenni,mindig mögülem érkezve..Mászok a Remete hegyre,ismerõs,sötét hely,lámpa és botok akadályoznak a gyors haladásban és persze a gravitáció.Nyerek azért,csak vizet vesztettem,de utánpótlás van föntrõl bõséggel,a szabályos úton téblábolok tova,Muflon kocsma, barátságtalan árairól ismerõs,itt a pesti oldal lakóinak nincs bõségtál a pénzükért.Bélyegzek,mint a nagyok és föl a Nagyszénásra,elõtte a siratófalnál kódot jegyzek.A csúcson már esõ csak alig,és a Bükkös völgyben többet kapok a levelekrõl a szellõ közremûködésével,mint közvetlenül a fellegektõl.Azért a talaj még nem porzik,csúszkáltak elõdeim,jól látható nyomok rögzültek.Hosszan kanyargok lefelé,a homok a talp alatt már Piliscsaba közelségét sejteti,mászóka és sorompó is van,a temetõ elõtt fõrendezõ súlyosbítja a helyzetet.Pecsétel,én meg szuszogok és szóval tartom,adnék persze bölcsességet is,de az nekem is kevés van,mint ebben az országban sokaknak.És megjelenik egy arc a múltból,egy hétköznapi ember,aki sem szombat,sem csütörtök,csak úgy,mint Robinsonnál,nõt is hoz,megtudom róla,hogy a neje..szegénynek itt sem hagynak nyugtot..és egy fiatal arc,kéktúrás is,így leszünk négyen a maradék távra.Vizet keresek,kút van,de a bölcs elõrelátás leszerelte róla a kilincset,így kevésbé pörgeti a vízórát..sebaj.Tova és el,négyesben a táv is jobban fogy,Piliscséven két fõ fut be bennünket,négy keresztnévvel,másfél órával utánam indultak és behozták a több mint harminc év elõnyömet..mindkettõ írói vénát is rejteget,néha megemlítenek beszámolóikban:"..gyakorlatilag senkivel sem találkoztam.."Sarat teszünk bõséggel a cipõnkre,és beesünk Klastrompusztára,ahol bélyegzõ és kút van,igazi vízzel.Félkettõ az idõ,a hajnal még nem kukorékol,a kakas sem pitymallik,lihegünk a padon egy kevest,majd rá a betonra,kanyar jobbra és föl..és még mindig föl..míg Kétágú..a másik oldala,ami egyesek szerint akár egyik is lehet(ne),már pitymallós,és lámpa nélkül is járható,a vizet lesöpörjük az ösvény növényeirõl,és megtaláljuk a táblát,a kóddal,egyedi rögzítési technika,sem szög,sem csavar,a Greenpeace meg lehet elégedve.Balkanyar,és innen csak lefelé vezet az út,legalábbis a mi utunk,országos jelzésû,megyehatárokon ível át,ebbõl haraptunk ma éjjel..Kesztölc,kutyaugatás,dorogi akácos,múltbeli tarvágás utáni ébredezésben..kellett a fa,bizonyosan nagyon,így a futóhomok elõl sikerült az akadályt elhárítani,had menjen..a bányászváros nem ébredez,a stadion is ásít,egy nemzeti árulda van nyitva,alkohol és cigaretta végett,mindkettõ jövedékis..és itt a vasútállomás,ami a sínek mellé épült,a parkolóban álmos fõrendezõ,kitûzõt és papírt oszt,almát osztok meg vele,és irány a hajnali vonat..

A váró elõtt a két fiatal négy keresztnévvel,eljövendõ ikonok..vagy már meg is érkeztek?még letolnak egy másik túrát és a héten sokkilométeresre is mennek..ma már a hormonális összefüggések is másképpen mûködnek,mint anno,akkor a lányokon is lehetett izzadni,kellett is,az internet ezt elvette, és biztonságos élvezetet jelent helyette,még nem olvastam arról,hogy valaki is teherbe esett volna ezúton,biztosan ezért is népszerû a fiatalok körében.A szexhez is több ember kell(het),az okostelefon pedig mindig kéznél van- ezt valaki haladásnak nevezte el,biztosan az is..az ösvény inkább a korombeli fiataloké volt,mindkét nembelieké..

Csak wifi legyen,a vonaton van..turistajárat,ideges ember inkább gyalogoljon..

Köszönjük a túrát,ennek az embernek jó ötletei vannak,nekünk szabadidõnk,találkozunk..a gps visszaigazolta az adatokat az itinernek,én pedig ezúton a túrát..jó volt.

Túra éve: 2014
MagictomiTúra éve: 20142014.08.20 16:15:47
megnéz Magictomi összes beszámolója

Ez egy szintlépõ túra akart lenni a számomra, hogy átlépjek a 30km körüli távokról a az 50km körülire. Elõre mondom, nem jött össze.

Amúgy jó kis túra ez. Erdõalja úti buszfordulótól fel kell sétálni a Virágos-nyereghez és ott rögtön pecsételni egyet. Innen mondhatnánk h egyszerû, mert "csak" a kéken kell menni. Azért megjegyzem h logikátlan ám sokszor a felfestés. A Virágos-nyeregnél meg a Hüvösvölgyben is eldobtunk némi idõt, amíg a helyes útra álltunk. Talán nem az egyenes úton kéne 10 méterenként felesteni a jelet (ahol úgye leágazás sincs), hanem inkább a keresztezõdésekben, ahol nem mind1 h merre fordulsz v nem fordulsz.

Szóval a Virágos-nyereg után rögtön egy remek is kaptató jön a Vihar-hegy oldalában. Hát kb kiköptem a tüdõmet, de megjegyzem már napok óta éreztem h nem vagyok formában. Ezután a Hármashatár-hegyig a terep kellemes. Ide nagyon érdemes elmenni napközben fotózni, de akár egy naplementét is kivárni. Elég jó a rálátás Bp-re. Innen az Árpád-kilátó érintésével Hûvösvölgy felé igyekszünk. A kilátóhoz már bekapcsolt lámpával a fejünkön érkeztünk. Innen simán mentünk tovább Hüvösvölgy felé, érdemi történés nélkül. A hüvösvölgyi EP-nél jártunk az út ötödénél (11km). Itt sikeresen haladtunk még a remekül kiépített sétányokon, elhagytuk egy másik túra EP-ját is és 100m-rel utána jött a szopóka-nyalóka. A felfestések bevittek a lakkotterületre, ahol 2-3 villanyoszlopnyi távon sem találtuk a következõ jelet. OK, akkor valszeg benéztük vissza a parkba. De nem, akárhogy néztük odavitt az út. Elõvettük a túristatérképet meg a mobilnetet is megállapítottuk, h valóban ott kell a lakotterületen haladni. ELindultunk és lám-lám teljesen "logikusan" az út másik oldalán voltak a kék csíkok, elég megvilágítatlan helyeken. A Zsíroshegyi úton végigsétáltunk és annak a végén megint indult a keresgélés az Ördögárok utcán. 6. 7. vagy ki tudja hanyadik érzékemnek köszönhetõen benéztünk a Csatlós utcára és lám ott volt a felfestés.

Átvágtunk a Remete-szurdokon és asszem itt gondolkoztam el elõször h azért jó h nem egyedül indultam el. Korom sötét volt, annyi fénnyel amit a fejlámpa adott. Egyszer csak jobbról zajt hallottunk, elõször azt gondoltam remek lesz belefutni valami illegál favágókba, aztán nekünk jönnek a baltáikkal, feldarabolnak a helyszínen és soha a kutya sem találja meg a holttesünket. De aztán úgy gondoltam h a fura zaj talán nem is favágás, meg aztán eléggé jobbra fenn láttam a fényt, szóval gondoltam nem találkozunk. Itt is volt talán egy jó kis kaptató, ahol megint nagyon szaporán vettem a levegõt, sõt a végére be is szúrt az oldalam, de haladtunk tovább.

Talán a Remete-hegy oldalában haladtunk ezután, ahol megint keményebb emelkedõ jött ráadásul köves. Felkapaszkodtunk és megállapítottuk, h ott is jó a kilátás de 10 msp-nél többet nem bambultuk a város fényeit, hanem mentünk tovább a Muflon itató felé. Ott volt a 20km-es EP. Pecsételtünk, ettünk, ittunk, talán 5 perc pihenõ volt mindez és elindultunk a következõ 12km-re.

A Muflonnál utólértünk két túratársat és innen velük haladtunk tovább. Asszem éjfél körül hagytuk el az itatót és meg kellett állapítanunk h nem vagyunk jók idõben. A 32km-es (Piliscsaba) EP már 23:30tól nyitva volt és hajnal 3ra volt tervezve a zárás. Négyesben haladtunk elég jó tempóban és a Nagy-szénásig meg sem álltunk. Mivel oda is emelkedõ vezet, ott megálltunk kifújni magunkat és betolni egy csokit. Namost ha nincs a két kolléga akik elég ismerõsek voltak a környéken és GPS-szel is fel voltak szerelkezve akkor szerintem itt megint biztos kóvályogtunk volna egy 20-30 percet mire a helyes nyomvonalat megtaláljuk. A Nagy-szénás elég kopár (jó a kilátás persze) ezért a jelek a földön vannak, de szerintem nem könnyen láthatóak. Szóval köszönet az útmutatásért.

Itt már fél egy után voltunk és kiszámoltuk h még legalább 7-8km van elõttünk az EP-ig. Oda kell lépnünk ha 3ig oda szeretnénk érni. Elindultunk. Szerintem már a Remete-hegytõl kezdve relatív csendben lépkedtünk. Néha 1-2 mondat, de amúgy legfeljebb annyi h "vigyázz kõ, csalán". A Nagy-szénás után teljes csendesség szállt ránk. Csak mentünk meg mentünk ebben a jó tempóban, amire a GPS azt mondta, ha tartjuk akkor 2:45re az EP-nél vagyunk. Egy órányi tempózás után kezdtem elgondolkodni azon, h mi legyen tovább. Ha 3ra oda is érünk Piliscsabára, onnan még 20km van hátra, amire 4 óránk van ha szintidõn belül akarjuk teljesíteni és ki tudja mennyi szint van benne (nyílván az itineren rajta volt, csak épp fejbõl nem vágtam). Kissé zombi módban mentünk, kezdtem már érezni a lábam, de ez még nem lett volna baj. Vízhólyag nem volt rajta, csak éreztem már a menetelés hatását, és ha fejben túlteszem magam rajta akkor még lehet folytatni. Azonban éreztem, h inkább gondolok arra már egy ideje h jó lenne pihenni, aludni. Fáradt voltam. Szellemileg. Tudtam az is h Csaba után már nem fogom ezt a tempót folytatni. Mert egyszerûen nem tudok így menni még 20 km-en keresztül. Ez viszont azt jelentette h 7re nem érünk célba. És volt mégegy tényezõ, ami végül is döntõnek bizonyult. Éreztem h hátul a belsõcombom kidörzsölõdött. Még nem volt rettenet vészes a dolog, de ha erre még rátolok 20km-t az még cirka 28ezer lépés (48ezer lépés volt a 32km), és akkor lehet napokig szenvedni fogok.

Nem mellesleg, Piliscsabán ugye a városban vagy, könnyen kereshetõ buszmegálló v vasútállomás. Ha tovább mész, akkor inkább leszel már a semmi közepén, ahol ha feladod, akkor is menni kell valahová mire utazni tudsz. Az utolsó EP Klastrompuszta lett volna a végállomás elõtt. Piliscsévet és Kesztölcöt érintette volna még az útvonal mielõtt Dorogon a végállomásra érkezik, úgyhogy kiszállásra - így éjjel fõleg - Piliscsaba volt ideális. Ez volt az elsõ ebbõl a túrából. Szerintem, mint minden más túránál itt is érdemes lenne rövidebb távot is megadni, pl a 32km-es EP-nél. Tény h éjjel kicsit megvagy lõve ott, de 3:35 körül már jön az elsõ vonat.

Szóval nincs rengeteg sok szint ezen az útvonalon. A nehézség a táv, néhány ponton a túristajelek követése (fõként ha még soha nem jártál arra) és végül az éjszakai menet. Én kedden reggel 6kor ébredtem, 6 órát aludtam, lenyomtam a melót és onnan mentem a túrára. Nem járok túl messze attól h egy ilyet végigtoljak, de még edzeni kell...