Kauker Márton emléktúra

nafeTúra éve: 20142014.01.15 19:04:14
megnéz nafe összes beszámolója

Kauker Márton emléktúra

GPS-el mért távolság: 9,7 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 280 m.

Reggel csípõs, hideg szeles, de napos idõben értem Herendre. A nevezés gyorsan sikeredett, pedig egymás után érkeztek a túrázók, s fél kilenckor már neki is vághattam a kurta táv teljesítésének, amit a visszaúttal terveztem nekem jobban megfelelõ túrává bõvíteni. Ez olyan jól sikerült, hogy 32,4 km lett a vége. Megnéztem az itinert, illetve a szervezõk elmondták, hogy Hárskútig végig szalagozás lesz, elõ sem vettem a saját térképet. Az aszfaltút Y elágazásáig nem kell semmi, jó párszor jártam már rajta gyalog és kerékpárral. Egyébként végig szükségtelen volt a térkép. Idõnként megnéztem, hogy lássam hol tartok, de ez nem a tájékozódás miatt szükségeltetett. Alig értem ki Herendrõl, fel kellett tennem a szélálló sapkát is, viszont a dzseki alatt csak egy hosszú ujjú gyapjú póló és azon egy vékony pamut póló maradt. Ez simán elégnek bizonyult Hárskút széléig. A látási viszonyok kiválóak, csodálatosan süt a nap. Tipikus hideg front utáni helyzet (a szél is).

Az aszfalt után egy a karbantartást régóta nélkülözõ, többé-kevésbé murvás úton ballagtam, kerülgetve a pocsolyákat és saras részeket. Homodnál kiértünk az erdõbõl, s balra láthattuk a Középsõ-Hajagot, késõbb pedig egy emelkedõ teteje felé közeledve elõtûnt Hárskút fehér templomtornya. Szuglánál rátértünk a faluba vezetõ aszfaltútra. Elõtte azonban elemet kellett cserélni a fényképezõgépemben. A hátralévõ rész egyszerû menetgyakorlat. A falu szélén elkezdtem fázni. Nagyon ért a szél. A célban megkaptam a kitûzõt, emléklapot. A pecsétet a néhány éves Lucától kaptam, aki szorgalmasan pecsételte le a beérkezõk igazoló lapjait, ami sajnos a kabátjának az ujján is meglátszott, de hát ki ér rá ilyen apróságra figyelni a nagy munkában. Miközben a zsíros kenyeret eszegettem, megjött a veszprémi csapat is. Beszélgettünk egy kicsit, s elindultam visszafelé.

Elsõ célom, a Hajagon megkeresni a szovjet pilóta emlékmûvet, ami eddig valahogy elmaradt. Utána, mivel jól álltam idõvel, irány a volt szovjet bázis. A közelében szép sziklákat fotózhattam. Kellemetlen meglepetés! A tartalék elemek is megadták magukat. Most, amikor ilyen jók a fényképezés feltételei! Ennek megfelelõen, az objektum területére be sem mentem, pedig már nincs kerítés sem. Viszont lementem a Törkõhöz, reménykedve, hogy az elemek csak összeszedik magukat valamennyire. Lehet, hogy azért, mert nem vagyok geológus, számomra érdekesek ezek a sziklák. Gyakran egy méter rétegvastagságon belül is változik az összetétele. Hol gumós, hol normál mészkõ, hol pedig teljesen sima. A színe is gyakran változik. Sajnos a létra ugyanaz a rozoga maradt, mint 6-7 évvel ezelõtt, amikor elõször jártam itt. Most sem mertem fölmászni a barlanghoz.

Irány vissza a Rend-kõre, majd a Nagy-Nyergesre, ahol figyelmetlenségbõl letértem a S jelzésrõl. De ha már így alakult, megnéztem ezt az utat is, hiszen már régebben is birizgálta a fantáziámat. Jó döntésnek bizonyult. Szép útvonal, talán szebb is mint a sárga jelzés. Nem sokkal az aszfaltútra rátérés után, egy elágazásból nagyon jó kilátás nyílt Hárskút felé. Herend elõtt közvetlenül pedig Veszprémre lehetett rálátni. Visszaértem Herendre, próbáltam valami presszót találni, de a buszállomás közelében, csak eladásra kínált, bezárt ittasellátó helyeket találtam. Irány az autó. Kávé helyett energiaital, s gyerünk haza.

Maga az emléktúra kifejezetten könnyû kis túra, elég szép kilátással, már ha az idõ is olyan, mint most volt. Az útvonal jelzése és az itiner korrekt.

A túra ár/szolgáltatás aránya kiváló. 500/400 Ft-ért színes Google Earth-bõl kinyomtatott itineres igazolólapot (saját térkép kell), kitûzõt és emléklapot kaptunk. A célban zsíros- és margarinos kenyér, vörös-, illetve lila hagymával, valamint jó forró tea volt az ellátmány. Ezen felül a szervezõk megszervezték, hogy a Balaton VOLÁN menetrenden kívül, délben is indítson egy buszt Hárskútról Veszprémbe.