túra éve: 2010
DÖKE gyalogtúrák / Gyalogolj az ötösértTúra éve: 20102010.10.02 22:03:30

Egy évvel korábbi ígéretemhez híven, idén is ellátogattam a DÖKE túrára, habár most nem kellett az "ÖTÖSÉRT" gyalogolni. Annál inkább szükség volt megtenni a valamelyik túratávot az idei BTT-hez is. :)

Az útvonal leírást átfutva, hamar kiderült számomra, idén ellenkezõ irányban kell megtenni az általam választott 15km-t, a tavalyihoz képest.

Az idõjáráról: A tavalyihoz képest most sokkal felhõsebb volt az égbolt. A tavalyi emlékképek egészen nyárias idõrõl vallanak. Nem bántam a kicsit alacsonyabb hõmérsékletet sem. Jó volt a frissítõ levegõ, fõleg az emelkedõk után.

Kököknyösig illetve a sporttelepig nem is kellett gondolkodni az útvonalon. Komlói születésüként illett csukott szemmel eljutnom a Sikondára vezetõ útig. Itt viszont érhetetlen megfontolásból nem a szalagozást követtem, hanem a gerincen elindultam a Körtvélyesi házak felé, mert tudtam ott van egy leágazó a pihenõpark felé. Hamar rádöbbentem kár volt követni azokat, akik hozzám hasonlóan  nem a szalagozást követték. Visszafordultam, mert egyértelmûen mutatta a térkép, hogy a légkábelek alatt kell haladni. Visszafelé tartva találkoztam egy futóval, aki szintén a rossz irány választotta. Szóltam neki, szerencsésebb lenne a szalagozást követni. Követte is egy darabig. Én már óvatosabban mentem tovább. Megtaláltam a sárga szalagot, amely marhára beleolvadt az erdõ fái alkotta környezetbe. Tavaly már ecseteltem nem túl szerencsés sárga szalagott használni. Jobb a piros-fehér, vagy akár a narancsszínû. Mindegy, számoltam arra, lesz még varia a szalagozást tekintve. Beértem az erdõbe, uticél a Laura forrás volt. Az elsõ furcsaság, hogy "Vigyázz ijjászat" felirattal találkoztam. Mondtam magamban, elég jó lesz "éleslövészet" mellett túrázni... Késõbb állatokat ábrázoló táblákkal és még pár "Vigyázz ijjászat" felirattal is szemben találtam magam. A piros kört követve viszont semmi nem gátolhatott abban. hogy elérjem a forrást. No persze tavalyról már ismert volt a járás az ellenkezõ irányból. Az EP-t elhagyva a csokit gyorsan befaltam. és próbáltam kicsit javítani a részidõmön, amit a körtvélyesi malõr miatt elszenvedtem. Egyszer megtréfált az ijjászok széles piros-fehér szalagja, de sikeren eljuttam a Sikondani kempinghez. Itt újabb furcsaság fogadott, méghozzá az erdõben végzett tarvágás. Vadászni kellett a szalagokat, hogy merre is kell menni. Elérvén a piros-zöld együttes jelet vártam mikor is érek a gerincre, ahol végérvényesen különvált a 15-ösök és 30-asok útja. Tudtam egy kellemes erdei séta fog következni. Idén rövidebbnek tünt a Sikonda-Kõlyuki pihenõ szakasz ( mert a visszaút mindig annak tûnik :) ). Kissebb dagonya után jött a jól megérdemelt pihenõ, a Mánfai árpádkori templomnál. Evés-ivás, oszt usgyi tovább. A templomnál futottam össze, azaz a velem futott össze az a futónõ aki korábban majdnem rossz irányt vett a körtvélyesi részen. Pár száz métert együtt mentünk, megbeszéltük a túra buktatóit... Majd a mánfai temetõt követõ kukoricásban Õ futásra vette a formát. El is tünt elég hamar a szemem elöl. Érdekes volt, hogy ahol tavaly puszta szántóföld volt, idén az egész kukoricás volt. Határtetõhöz érvén szintén beköthették volna a szemem, mert a kisujjamban volt a visszaút. A Hétásóknál viszont felhívtam mobilon a rendezõket, mert egy árva lélek sem fogadott. Felhomályosítottak, hogy zsírkrétával kell jelölni az ottlétet. A kréta a fán volt :D, de nem madzagra kötve, hanem csak úgy. Jelöltem és fogtam a sátorfám. Következõ cél Újtelep volt, egyenesen le  a gázcsere telepig. Onnan meg csak egy köpés a Kodály iskola. Azt el kell mondanom még, hogy nem sikerült a pamut zoknit felhúznom, hanem egy másikat, amely miatt apróbb hólyag alakult ki bal sarkamon. Nálam egyébként ritka, hogy valahol ne zavarjon a bakancs :).

Összességében idén is kellemesen éreztem magam a rövid távon, kár hogy a végén a célban felejtettem az oklevelem és az itinerem. A kitûzõt kitüztem a pulóveremre, azért nem hagytam el :)

Jövõre ismét bakancsot húzok október elején, ha lesz komlói túra...

túra éve: 2009
DÖKE gyalogtúrák / Gyalogolj az ötösértTúra éve: 20092009.10.05 23:24:36
Buzgó kiváncsisággal indultam neki a hazai pályán rendezett túrának. A rövidebb, 15km-es távon indultam.
Én már az elején keresgéltem merre is kellene indulni, de látva egy nagyon nekilendült társaságot követtem Õket a komlói gázcseretelep irányába. Olvasva a túraleírást szép lassan kezdett felszakadozni a köd... a fejemben :)
Szal felcaptattam az Újtelepi lépcsõsorokon, felértem az elsõ magaslati pontra. Itt kedves ismerõsökkel találkoztam, akiket hamar otthagytam, mert kibirhatatlan (lassú) tempoban cammogtak. Amúgy is egyedül szoktam lezargatni a BTT-khez szükséges km-eket, szépen a saját tempommal.
Szép kis erdei szakasz következett. Egy helyen volt kicsit elgondolkodtató merre is kell menni az elágazó úton, de a le(ki)taposottabb utat választva a helyes irányba mentem. Két fiatal biciklis srác mellett haladtam el korábban, akik a késõbbiekben is bizonytalanul leragadtak a határtetõi buszmegállónál, hogy merre is tovább. Számomra csak az volt furcsa, hogy a sárguló õszi tájban a rendezõk sárga szalaggal terelgetik a népet :D. Eddigi tapasztalataim a PITE-sek narancssárga (holland narancssárga) szalagai a legjobbak a zöld erdõben.
Nemsokára elértem a Hétásónál az elsõ EP-t. Pecsét, pár szót váltottam, oszt úzsgyi az erdõ. Hm. kicsit lehangolt a látvány, sok szemét hevert szanaszét a földön, és túl erõs emberi szagokat éreztem. Ennyi negatívumot említhetek meg talán. Jó lett volna, ha a túraútvonal bejárása során a rendezõk összegyûjtik a szemetet. Így illene fogadni a vendégeket.
A határtetõi kiskerteket elhagyva mókus szaladt mellettem (felettem) egyik fáról a másikra. Közben egy férfi futó-biciklis és egy nõi futópáros is megelõzõt. Nem bántam mert nekem nem szokásom futni :). A határtetõ-mánfai szakasz tényleg szép volt. Mivel errefelé nem jártam forgattam a fejemet jobbra-balra a látvány begyújtése érdekében. Az egész túráról elmondható, nem voltak unalmas szakaszok. Gratula a kitalált útvonalért.
A mánfai templomtól, illetve a kõlyuki pihenõtõl kezdve elkezdett a bal talpamon kiújulni, a két héttel korábban a PapipiPa 30-on szerzett vízhólyagom. gondoltam nem lesz vele sok gond, elvileg csak sikondára kell csak átmenni, onnan meg közel a cél. Megdöbbentem milyen hosszú és milyen szép a Sikondára átvezetõ erdei út. Jó lett volna ha "mûködik" a Laura forrás, megkostoltam volna a vizét. Helyette egy sportszeletet nyomtak a kezembe a cél elõtti utolsó EP-nál.
Ezt elhagyva elgondolkodtam lehet nem e sporttelep felé veszem az utamat, hanem inkább a fõút mellett a fûvön haladva megyek be a városba. De mégis elindultam a Sikondai dombtetõn található trafók irányába. Itt már nagyon kellemetlen volt a hólyagos lábbal a kavicsokon taposni, de hajtott a tény, már nincs sok hátra. Elhaladtam egy épülõ szerelõcsarnok szerûség mellett. be az erdõbe a P+-en, ahogy írták. Találkoztam egy fura szerzettel, aki valamiféle távolkeleti harcmozdulatokkal (talán Wing-Tsun) "kalimpált" felém végtagjaival. Nos gondoltam magamban, mókásan, biztos meg akar állítani... szép csendben (de éberen, nehogy megcsapjon :) ) elhaladtam mellette. Még füstölõ illatot is éreztem a környezetében.
Lefelé sokkal kellemetlenebb volt a vízhólyaggal közlekedni, mint felfelé. De szerencsére hamar elértem a sportpályára. Rég jártam itt, szerettem volna megnézni milyen változáson ment keresztül a terület. Csak a mûfüves pálya volt új. Még nem láttam.
Itt megint a kavicsok nyomorgatták egyre jobban vizesedõ talpam. Sajnos tudtam az erõmû mellett lesz még egy kavicsos próbatétel. A szakképzõ suli melletti lépcsõkön sarokkal közlekedtem, így nem fájt a talpamon a hólyag. Néztem a komlói napokon a bicikliversenyeseknek felfestett figyelmeztetõ jeleket a fákon, kiálló köveken, gyökereken, magassági alaponton. Hát nem lehet egyszerû letekerni azon a terepen, pláne a hajtûkanyar utáni szakaszon, brutális szakadék a semmibe :)
Az erõmû mellett már nem tudtam hogyan helyezzem a talpan. Visszahajlított ujjakkal próbáltam csillapítani a nyomást, mely az érzékeny talppontokra hatott. Természetesen a természetellenes ujjtartás miatt, mellyel korábban is próbálkoztam, elfáradtak az ujjam. Kénytelen voltam újra a testsúlyomat ráengedni a már sokszor emlegetette kiújult vízhólyagra.
No a vasútállomásnál aztán mint derült égbõl a menykû felszakad a bõröm. Úgy éreztem, mint ha szabályoan kettévágnák a talpam. Innen mint egy hadi sebesült vonszoltam magam a célba. Bicegtem, mint ha a Kinizsi 100-ról jönnék visszafelé.
A célban aztán almával, pogival és kedves szokkal fogadtak. Hamar lekaptam bal lábamról a bakancsot, hogy megnézzem szerzett sebemet.
Meglepõdtem, a zoknim egy jókora foltban tiszta víz ( a hólyag szétdurrant) és már kezdett a véres váladékkal keveredni). Azt nem engedhettem meg magamnak, hogy a rövid távon feladjam, inkább fogcsikorgatva végigmentem. Mert megérte.
A kis testi kárt leszámítva, kellemesen éreztem magam a túrán. Tetszett a kijelölt útvonal.
Legközelebb is eljövök, remélem a hólyagok akkor nem fognak kiújulni.

túra éve: 2006
Kós Károly emlék- és teljesítménytúra 47/25/10Túra éve: 20062006.08.20 12:44:32
Hmm ez nem túrabeszámoló, de jól be tudnék számolni, hogy nem lehet elérni egyes beszámolókat. Mindegy :)
Kedves gekko!
Örömmel olvastam a lovastúra élményeidet
Ha fotóztál esetleg szívesen látnám képeidet, kérlek vedd fel velem a kapcsolatot!
köszönettel: UP

Kós Károly emlék- és teljesítménytúra 47/25/10Túra éve: 20062006.02.26 18:41:15
Kedves Beszámolóolvasók!

Gondoltam írok pár sort a nem mindennapi Kós Károly emlék és teljesítmény túráról.
2005.08.13-án vettem részt a 10km-es távon. Nem nagy ügy e nyúlfarknyi távon résztvenni, de annál nagyobb teljesíteni :)
Ugyan is kb. 5 óra alatt teljesítettem. Hát igen, ettõl volt nem mindennapi, hiszen ennyi idõ alatt, egy "normális" teljesítménytúrázó lezargat kb.30-40 km-t.
Játszott is a türelmemmel a haladási sebesség...
De, ne "rohanjak" annyira elõre :o)

Székelyföldrõl (Sepsiszentgyörgyrõl) érkeztem 11:30 tájt a Sztánára. Elõzõleg egy fürdõépítõ kalákán ( http://www.erdelyfalu.tk/ ), és egy "lájtos" Nagykõ-havas-i túrán voltam.
Úgy kalkuláltam, ha korán indulok Sepsibõl, pont odaérek a sztánai túraindulásra.
Hmmm, nem akarok minden apró részletet leírni, miként sikerült pont elérnem 10km-es távon induló (kb. 10 fõs) társaságot, de a lényeg, õk is jó 3-3és fél órával késõbb indultak a távnak. Áldottam a teremtõt, ahogy ilyen precízen összehozta a találkozásomat a többiekkel.
Megismertem Szabó Zsoltot, aki nem mellékesen a Mûvelõdés c. folyóirat fõszerkesztõje ( http://www.muvelodes.ro/ ), Õ volt a túravezetõ.
Kellett is a vezetés, mert total másfele mentünk mint az itinerben felvázoltak :).
Jókat, érdekesek mesélt Zsolt a környezõ tájról, növényekrõl stb.
A tempo természetesen nem volt megerõltetõ, jutott idõ somot szedni és enni, fotózgatni.
1 EP. a Kós villák volt. Na itt mondhatom el,nekem már megérte 1× is elmenni a Kós Károly emléktúrára. Ugyan is szembõl-szemben, egyazegyben láthattam a legendás Varjú várat, azaz Kós Károly sztánai otthonát. Kicsit furcsa volt a környezete (az elõ emlékképek mást mutatnak más szögbõl), de a szám akkor is tátva maradt. Persze most senki nem lakja a házat, csak idényszerûen látogatják az örökösök.

Aztán jöttek a szomszédos Kós villák. hasonlóan karakteres, profán kis házikók. Aki ismeri Koós építészetét nem kell ecsetelnem a formavilágát, esztétikáját.

De haladjunk tova. A villákat elhagyása után következett a Csigadomb. Attól csiga, hogy rengeteg csigaházat lehet itt találni, én is hoztam "szuvenírt" innen.
Itt jó körbenézhettünk, hiszen a villákhoz képest +152m volt a szintkülönbség. Ez a pont környék 2. legmagasabb pontja (b.f.:657m). Hallotunk egy kis elõadást a térségrõl. Azt még el kell mesélnem, volt 2 lovas túrázó is, aki teljesítette a dombmászásokat és a kíirt távot is.
Betájoltuk a 3. EP.-t, a Riszeg tetõt, és neki is vágtunk az útnak. Ekkor már elég meleg volt, de köszönhetõen a tempónak, nem veszítettünk sok vizet :)
Kicsit nehezen találtuk meg az erdõn átvezetõ ösvényt, melyrõl eljuthattunk az E.P.-hez, de csak összejött a találka a pontõrökkel.
Itt már nagyon nyugtalankodtam, hiszen elõttem állt Sztána-Budapest távolság.Persze maradhattam volna másnap reggelig, de nem mondhattam vissza az utat.
Szal Riszeg-tetõn már nagyon mozgott bennem a sajtkukac. A nap is alacsonyabban volt, de még távol a naplementétõl.
A cél elõtt erdõben mentünk sokat, jól látható jelzések mellett. Nagyon kellemes volt a társaság. Az idõ, ahogy már beszéltem róla, csodálatos volt.
Amikor beértünk a célba, jó nagy adag tepertõs túros puliszka fogadta a túra teljesítõket. Finom is volt.
Szomorúan vettem búcsút az összekovácsolódott társaságtól, a 2006-os ismételt Kós emléktúra reményében.
A céltól még kb. 2km-re volt Sztánán az autóm. Ezt a távot szinte végigsprinteltem, még futottam is. Közeben találkoztam a 47km-t teljesítõkkel, akik visszafelé jöttek. /rájuk még várt a puliszka :) /

Olyan 17:15 körül indultam Sztánáról és 2:00-re már Bp.-en voltam.

Mindenkinek ajánlanám a Kós túrákat, ha épp arra jár ;o)