Téli Mátra

OttorinoTúra éve: 20082008.02.01 09:21:05
TÉLI MÁTRA "L" 2008.01.26. 33,4 km; 1220 m; 9 óra
Rajt-cél Mátra Szakképzõ Intézet Mátrafüred, Erdész u. 11

Az imént értünk Mátrafüredre, már látjuk a túrázókat, amint botokkal ernyõkkel felfegyverkezve keresztezik a Gyöngyösrõl feljövõ országutat. Nem kell kérdezõsködni, a következõ keresztezõdésben jobbra kanyarodunk. Rengetegen vannak, pedig néhány perccel vagyunk 7:00 után, az elsõ rajtoltatásokat követõen. A hetedik határban találunk parkolót. Az iskolánál a kifelé- és a befelé tartó áradat is kolosszális. Egyik túra társam, - aki a "csapatszállítást" végezte - (ez úton is kösz Tamás) megjegyzi, hogy nagyon "Kinizsi hangulat" van a versenyközpontban. A szervezés ura a helyzetnek, leadom az "Olimpiai 5próbás" könyvecskémet, mozgó árustól megvesszük az itinereket és kitöltés után már mehetünk is regisztráltatni. (Külön öröm, hogy minden távnak saját [összetûzött] füzete van.) Ismerõs társasággal találkozunk, Vilmos útitársunk velük tart, õk az "M"-re indulnak. A regisztráció is flottul mûködik, pillanatokon belül az udvaron találjuk magunkat. Tépázza a szél az ágakat, tiszta idõ van, néhány fok a 0 fölött a sapka felkerül a fejre. Nem kell tájékozódni, megyünk a többiek után, a városban zöld pluszok mellett megyünk el, majd hamarosan a zöldbe érünk, most a fákon csak a mínusz zöld, mert tél van :-) Erõsen felázott, dagonyás útszakaszok váltakoznak keményre fagyott, jégbordás ösvényekkel. Nagy a tumultus, sokan elõznek, némelyeket kénytelenek vagyunk mi is leelõzni. Túratársam már jó néhány elõzésen túl van, így elõttem egy idegen srác halad, amíg talpát az égnek nem veti. Látom a terepes cipõtalpát, ennyit ér a mélyen mintázott futófelület az alattomosan, foltokban felfagyott talajon. Sokat kivesz belõlünk a csúszós talajon való haladás, sok lépés visszacsúszik, de a legnehezebb az oldalt csúszás korrekciója. Nem panaszkodom, a nap süt és idõközben szinte teljes szélcsend állt be. Túratársam elõzgetve lassan eltûnik a szemem elõl. A Cserkõbányánál járok, sokan fényképeznek, valószínûtlen mélységbe tekintünk le, egy ilyen tájseb is lehet impozáns. Hosszan haladunk a zöld mínuszon visszafogott lépésekkel a megcsúszást megelõzendõ. Az Ilona-kút környékén megint dagonyás részek jönnek. A legallyazott fák ágai szana és széjjel hevernek, ezeken szökdelek át. Összegészében nagyon feldúlt jelleget mutat itt az erdõ. Késõbb lejtõs szakaszhoz érek, egyik oldalról a másikra botorkálok vigyázva, hogy ne dagonyában haladjak és az elõ-elõ bukkanó jégen se essek el. Egy végzetes lépésnél azonban tripla leszúrt Rittbergert ugrok és nem lévén rajtam korcsolya a jobb csípõmre érkezek, de felpattanok és úgy teszek, mintha mi se történt volna és nem a telefonomra estem volna rá. Szerencsémre a telefonom egyben maradt, a csípõm meg a helyén. (Már kezd lilulni.) Hálás vagyok annak az sporinak, aki látván az esetet megmutatja, hogy hol és hogyan kellett volna haladnom. Azért megnyugtató, hogy mindenhol vannak segítõkész emberek.

A Lajosháza 1. ep. (6,4 km)

felé vezetõ meredek lejtõn már a fától-fáig szaporázást választom. Az ellenõrzõ pontig még van egy hosszú, totál felfagyott út ezen kell végig pingvinezni. Tamás barátom már ott eszi a szendvicset. Én nem veszek magamhoz semmit, mert az iskolából kijõve trappban már megreggeliztem. Nekivágunk egy erõs emelkedõnek a sárga négyzeten, (a térképen: Papszállás-lápa) szerencsére pihenés nélkül felül tudunk kerülni. A sárga sávon rövid erdei ösvény után elérjük az un. dózer utat, (piros kereszt) ami jól járható. Még mindig sokan haladunk a széles úton, pedig Lajosházánál már elváltak tõlünk az "M"-esek. Egy egyenesben még látom a távolban túratársamat. Fiatal hölgyek is leelõznek párban beszélgetve, de õk gyakrabban állnak meg, így többször találkozunk. Ez a túraútvonal a jelzések színkavalkádja: egy rétnél átváltunk a piros sávra, keresztezünk egy mûutat és alig több, mint 10 perc múlva hatalmas fák mellett megyünk egy parkon át és lassan elérjük a tuják mögé elbújtatott Vadvirág Turistaházat, ami a

2. ep. Mátraszentimre (14,5 km)

A turistaház elõtt Tamás már kortyolja a teát és szoláriumozik. Amire pecsételtetek és én és kijövök egy mûanyag kávéspohárnyi teával õ már indul. Még nem vagyok éhes, de magamba diktálok egy szendót, hogy megmaradjon az erõm az elkövetkezendõ magasságokhoz. Még egy kupica tea és nekivágok a piros sávos emelkedõnek. Most már egy kicsit élénkebb a szél, összébb húzódik a kabát. A Darázs-hegyre felérve néhány percig úgy érzem, hogy a szél leüvölti a fejemet. Leereszkedve a Bõgõs-rétre úgy tûnik, hogy teljesen elcsitult. A buszmegálló mellett megyek el felfelé a Piszkés-tetõre. A csillagvizsgáló elõtt balról becsatlakozik a kék sáv és innen elkísér egészen a Galyatetõre. Egyelõre azonban egy szép, fenyvessel szegélyezett tûlevél szõnyegen lépkedek, néha itt is rálépek egy alattomosan rejtõzõ jégbordára, de semmi komoly megrendülést nem okoz. Kiérek a Galyatetõre vezetõ mûútra, már egy ideje szembe jönnek a szalon turisták, így sejtem, hogy már nem lehetek messze a tetõtõl. Fenn a kilátónál lenyûgözõ a panoráma, de nincs kedvem kilátni mert ismét feltámad a szél. A lefelé lépcsõnél ketten azt játsszák, hogy háttal nekitámasztanak a szélnek, olyan mint egy jelenet egy burleszk filmbõl. Leérek a lépcsõn és ott van a

3. ep. a Gertrúd Presszó. (18,7 km)

- Ejnye Tamás! Már megint eszel. Pecsételtetek, iszom egy kis kólát, eszem egy pár Dianás bonbont és már megyünk is. Innen már együtt haladunk a célig. Lejtmenetbe kapcsolunk az OKT-n, jólesik kicsit nekiereszteni a lovakat. Néhol sáros ösvényeken haladunk, azért is lépést tartok túratársammal, aki köveken lépked és pocsolyákat ugrik át. Egy alamuszi felfagyás és még egy strigula a hátas dobásos noteszben, már rá se rántok, kutyagolok tovább. Leérünk egy mûútra, amit keresztezünk és ismét fenyveseken át haladunk a kies Nyírjes-bérc mentén. Innen megpillantjuk a távolinak tûnõ Csór-réti-víztárolót. Nyírjesi erdészház után nem sokkal ismét felfelé kapaszkodunk, megint mûút, a hegyoldali meredek ösvényen araszolva elérünk egy vízszintesebb részt és nem sokkal ez után megérkezünk az erdõben tanyázó

4. ellenõrzõ ponthoz. (Csór-hegy-oldal 24,1)

Megint elérjük a már megszokott jó, öreg országutat (Mátra-nyereg) és ennek mentén haladunk egy erdei úton, egészen a Vörösmarty turistaházig. Jól esik a sós, meleg zacskós leves, repetázok is belõle, de megszomjazom tõle és jót húzok a kólás flakonból. Itt csak az "M"-eseknek és attól lefelé kell bélyegeztetni, így némi szerelvényigazítás után elindulunk a piros sávon Mátraháza felé. (Az "XL" elválik és megy a Kékesre az "M"-mel karöltve.) Nem túl megerõltetõ emelkedõs szakasz után érjük el Mátraházát. Szép idõ van, a szuvenír árusok is kipakolták portékájukat. Néhány pillantás a faragott mütyürökre és folytatjuk a piros sávon, ami most lejtmenetbe kapcsol. Itt az út szabályos jégpályává változik, eszembe jut a Voga-Turnovszky dal refrénje: "Vergõdünk, mint néger a jégen, adj egy téglát!" Na nem, így tényleg nem lehet, bevesszük magunkat a csalitosba, ahol a jég már a szegélyezõ növényzet határát is eléri. Hamarosan vége ennek a veszélyes résznek, kiérünk egy napsütötte oldalra; idén ez az elsõ napos túránk, de a totál szembe sütõ nap egy kicsit zavar, de ez legyen a legnagyobb baj. Utunk keskeny, sáros ösvényen vezet, Murphy törvénye szerint ilyen helyen akar mindenki elõzni. Egy helyes kis fekete szuka is állandóan láb alatt van, oda is szólok neki: - Kutyikám, ha a bácsi rádzuhan, neked véged van, mint a botnak. Csonkolt farkának csóválásával válaszol a kis spániel, láthatóan élvezi a falka-életet. Még lejtõsebbé válik a balra lekanyarodó ösvény, nemsokára elérjük az

5. ep.-t a Gyökeres-forrást. (29,5 km)

Lemegy az utolsó korty ücsi és most már felvillanyozva a cél közelségétõl, újult erõvel vágunk neki a maradék távnak. A Somor-patak mellett haladunk a Kálló-völgyben. Egy szélvédett, árnyékos helyen vezet a sáros, némely helyen fagyos ösvény. Néhol a patakot át kell ugrálni, már nem törõdik senki a cipõje szárazon tartásával, középen gázolunk át a dagonyán. Egy újnak látszó jelzõtábla tudatja, hogy már csak 1,1 km van hátra, megállapítjuk, hogy ezt már szamba lépésekkel is meg tudjuk tenni. A célban nem kisebb a tumultus, mint a rajtnál, de az igazolás és az emléklap kiadása ugyan olyan gyors, mint az itineré a rajtnál. Az emléklapot a megtett táv és a felhasznált idõ feltüntetésével névre szólóan nyomtatják. Teázunk és némi sárrázás után haza indulunk. Az "M"-et teljesítõ túratársak már elmentek, csak Vilmos barátunk vár minket, elmondása szerint õk is estek-keltek, befürödtek a patakba, a Kékes megizzasztotta õket, szóval jól érezték magukat. Az "M"-esek legközelebb az "L"-re akarnak menni, lehet, hogy ha minden OK. mi is "upgradelünk" egyet. Már Gyöngyösnél járunk az autóval, amikor észreveszem, hogy az 5próbás könyvecskémet az iskolában felejtettem...