Tihanyi Gejzírit 33/20

dnvzoliTúra éve: 20092009.04.28 20:04:24
Tihanyi Gejzírit 33+2+6(kb.)Többször módosított beszámoló.Utolsó módosítás 04.29.

A helyszínre jutás idõpontjától tettem függõvé hogy hol rakom le a kocsit,és mivel elég idõ jutott egy reggeli bemelegítõ aszfaltozásra,az autót a célban hagytam,és átbandukoltam Örvényesre a rajtba.Egy spoprttárs felvilágosított,hogy a talaj elég köves lesz,így hamar eldõlt a bakancs kontra túracipõ dilemma is a bakancs javára.Az érkezés körülményeirõl még annyit,hogy lehet,ez lesz életem legrosszabb ár-érték arányú túrája,ugyanis Aszófõre becsorogva,már áthajtva a vasúti keresztezõdésen vettem észre,hogy a rend éber õrei éppen szolgálnak és védnek engem,egy autóba rejtett traffipaxszal.Semmi bajom a rendõrökkel,általában a sebességméréssel sem,egyet utálok,mikor a radarozásnak semmi köze a közlekedés biztonságossá tételéhez,annál több a pénzgyûjtéshez.A települések határán végzett mérés,na meg a vasúti átjáróban a 30 mérése pont ez utóbbi kategória szerintem.(Nem sûrûn száguldozom,most sem tettem,de jelen állás szerint egy 30 helyett 50 az bizony 90 kemény ezres....)

Na ennyi off asszem épp elég...

Tehát rajt Örvényesrõl,a felszólításnak eleget téve szigorúan 08:00-kor:-)).Szeretek elöl menni,ilyenkor van esély vadakat látni,találkoztam is jópár õzzel,fácánnal,na meg irdatlan mennyiségû gyíkkal.Haladtam tempósan Pécsely irányába,Klárapuszta ep.-nél ért utol az elsõ túratárs.Pécselyi lovasudvar-ízlelgettem,honnan ismerõs,aztán leesett:valamelyik Bujtor filmben itt hadakozik a gonoszokkal Kern András:-)).Ha nem tévedek itt vehették fel azokat a jeleneteket.

Beérve a faluba,a temetõ közkifolyójánál felfrissítettem magam,majd a településrõl kiérve szép lassan megkezdtem az emelkedést a Zádor-hegyre,a Zádorvár ellenõrzõ ponthoz.Az utolsó métereken aztán keményen lépcsõzve bevettem a várromot,a jutalmam egy pecsét az igazolófüzetbe,valamint a túra elsõ jelentõsebb panorámája volt.

Némi nézelõdést követõen aztán elindultam Aszófõ irányába a jellegzetes balaton-felvidéki tájon,dimbek-dombok és jobbnál jobb illatok között.Pécsely határában,ahol a P jelzésrõl átváltunk S jelzésre az ott található közkifolyónál újabb frissítést eszközöltem.A faluból kiérve egy dombra visz fel az utunk,visszatekintve szép kilátás nyílik a tájra,ahonnan jöttünk.Bozóti-kút ep.-nél volt a túra egyetlen bizonytalankodása,valahogy nem úgy jöttek a kanyarok,ahogy vártuk(egy gyõri-soproni futópárossal együtt).Nézegetem most a túristatérképet,Nagypécselyt elhagyva a Kis-erdõ alatti szõlõdombok között volt egy 90 fokos jobb kanyar,erre határozottan emlékszem,a térképen ezt a kanyart a jelzés "levágja,és úgy fordul a Meggy-hegy felé.Régen(a térképem nem mai gyerek)lehet hogy ott ment a jelzés,ez az apróság viszont elbizonytalanított minket ott a helyszínen,meg voltunk róla gyõzõdve,hogy az ep. valamiért kimaradt a programból,egészen addig amíg a jeleket követve rá nem találtunk:-))

Öreg tölgyek felé haladva végre bejutottunk az erdõbe,a hangulatom is más lett egyszerre,nyílt terepen is szép lehet a haladás adott esetben a látóhatár kibõvülése miatt,de az erdõ azért más:-).Hamar vége lett aztán a jónak egy idõre, beérve Aszófõre,hát még elhagyva azt:-)).Következett ugyanis a kerékpárút-szakasz Apáti templomromig.Ami minden,csak nem rom,szerencsére.

Apáti templom(nem)romot elhagyva aztán végérvényesen megérkeztem a Tihanyi-félszigetre!Mindjárt köszöntött is engem egy jóféle emelkedõvel,az 5. ep. ugyanis a Nyereg-hegyen volt fellelhetõ.Itt szõlõcukorral erõsítettem szervezetemet.Már a hegyre felfelé menet is találkozott a túrázó csodás kilátásokkal mind keleti mind nyugati irányba,de ami az Apáti-h. kilátóhelynél várt ránk az maga volt a csoda.Gyönyörû rálátás volt a félsziget belsejére az ember a nádasokkal benõtt Külsõ-tó felett áll a sziklaperemen,és csak ámul,hallgatja a békakoncertet,szemben ott a falu,jobbra a Belsõ-tó,a távolban Füred és környéke....látni kell.

Na de teljesítménytúrán vagyunk,sok-sok fénykép elkészítése után irány tovább.

Otthon már eldöntöttem,hogy mindenképp beiktatom a programba a Barátlakások környékét is,viszont nem tudtam elõre hogy melyik úton közelítjük majd meg az Aranyház gejzírkúpot.Most,hogy már elõttem volt az itiner,láttam,hogy a ráadás szakasz megkezdésére a Belsõ-tó észak-nyugati csücskénél található P-P+ elágazás lesz a legalkalmasabb.

Elhagyva tehát a szõlõdombokat a Kis-erdõ-tetõ felé vettem az irányt.Nem semmi mászás volt az biztos,de megérte,a Szélmarta-szikláknál megint pazar volt a kilátás.Aztán hegyrõl le,de csak azért hogy felkapaszkodhassak az Óvár-hegy oldalába a Barátlakásokhoz.Itt néhány helyen szép kilátás nyílik Füred irányába,tisztább idõben még messzebb is.Ciprián-forrásnál aztán lecseréltem a már elég meleg vinyei Kõpince-forrás vizet tihanyi Ciprián-forrás vízre.Ez a mûvelet volt túrám egyik leghosszabb pihenõje,ugyanis a víz épp csak csordogál,és mire megtelt a három félliteres palack....:-).

Tihanyi alsó útnál rögzítettem az otthonmaradottaknak a Balaton csobogását,besétáltam a kikötõbe,felhelyeztem a túrabot végére a burkolt utakra való gumisapkát,majd a P jelzésen egyenletes tempóban megállás nélkül felmásztam a Visszhang-dombra a fagyizóhoz.Aztán megálltam némi levegõt begyûjteni,majd térképet tanulmányozni.Kis-erdõ-tetõt újból megmászva a másik irányból viszatértem a P-P+ elágazáshoz.Ez az extra út mintegy egy óra negyven percembe került,beiktatva a távba szerintem 2-300 méter plussz szintet,meg kb. 6 kilométert.

Tehát folytatva a túrát nyugatról kerülve a Belsõ-tavat némi emelkedést követõen elértem az Aranyházhoz.Voltam már itt régebben,így sokat nem nézelõdtem,nem volt újdonság a gejzírkúpok serege.A következõ ep.innen nem messze az Átjáró-barlangnál volt,amit barlangnak nevezni kissé túlzás,az Átjáró-lyuk,vagy stílusosabban az Átjáró-lik találóbb lenne.Ezen a szakaszon jó darabig fák között haladtunk,ami nem elhanyagolható körülmény ugyanis a napon szerintem símán volt 30 fok.Túránk legdélibb pontján a Hálóeresztõ nevû helyen letudtuk a 7. ep.-t is és megindultunk a félsziget nyugati oldalán Aszófõ felé.Szép kilátások voltak most nyugati és déli irányba,a távolban ott volt a Badacsony,talán a Hegyestû,a másik parton az elhíresült,Európa legfeleslegesebb völgyhídja....

A természetvédelmi õrháznál zsíroskenyér várt ránk teával.Módjával fogyasztottam,már nem egyszer fáztam rá a hirtelen túl sok enni és innivaló bevitele miatt.A korábban említett ellátásbeli problémák most nem jelentkeztek,pedig épp mögöttem esett be egy nagyobb társaság,akiket az elõzõ ep.-nél sikerült leelõznöm,szerencsémre,mivel utána elég körülményes lett volna 20-30 igencsak sétálós tempójú túrázó elhagyása az egynyomos ösvényen.

A túra ezután tette fel azt a bizonyos pontot arra a bizonyos i-re.Én már bõven 30 km felett jártam,így megküzdöttem rendesen a Csúcs-,majd a Nyereg-hegy újbóli meghódításával.Ezek a hegyek akármennyire is csak "dombok"ebben a melegben ennyi km. után épp elég rájuk feljutni.Itt volt a túra során elõször,hogy meg kellett állnom néhányszor pár másodpercre erõt gyûjteni.Aztán már csak leereszkedtünk az Apáti-templom(nem)romhoz,és némi aszfaltkoptatás után beértünk a célba.

Az állomás elõtt gyõri ismerõsökkel futottam össze,váltottunk pár szót,majd lejelentkeztem,átvettem az oklevelemet-kitûzõmet,fogadtam a gratulációt.Megköszöntem a rendezést,autóba ültem,hazajöttem.

Szép túra volt,szép idõben,a 40-42 km-t 8 óra 40 perc alatt teljesítettem.Érdemes szerintem lejárni a hosszú távot is,még ha Tihanyhoz nincs is sok köze,mert az a rész is szép az út mellett csörgedezõ erekkel,a zöld dombokkal,orgonaillattal,igaz a legszebb részek valóban a félszigeten várnak ránk.Jó választás volt a bakancs,a puha talpú túracipõmnek a helyenként nagyon köves talaj nem tetszett volna szerintem.Az utolsó 10 km-en ha nem rúgtam bele legalább tízszer a kiálló kövekbe akkor egyszer sem,a cipõm orra bánta volna,amit nagyon sajnáltam volna.Most teszteltem egy "dekatlonos kecsua"aláöltözet-pólót is ami elvileg elvezeti a testtõl az izzadságot.Viszonylag olcsó volt,így sok reményt nem fûztem hozzá,de mûködött!!!A túrabotot is egyre jobb hatásfokkal sikerül használni,ezen a túrán sokat csiszoltam a technikán,ami nagy hasznomra vált.Azt majdnem elfelejtettem:akinek gyíkfóbiája van,az ebben az idõpontban messze kerülje el ezt a környéket!!Életemben összesen nem láttam ennyi gyíkot mint itt,10 méterenként zörgött az aljnövényzet ahogy elillantak,már ha nem napoztak épp a felmelegedett sziklákon:-)Folyadékpótlásra több helyen van mód:Pécselyen 2 közkifolyó,a Ciprián-forrás,az etetõponton a tea,valamint a számos vendéglátóhely ami mellett elhaladunk.
A túrán eltévedni lehetetlen,jelzésekkel ilyen sûrûségben rövid pályafutásom alatt még nem találkoztam.

Mit is írhatnék még?Remélem nem jön csekk a drága rendõrbácsiktól,így errõl a túráról csak kellemes emlékem lesz,és nem kell a gyõri állatkertben közmunkát vállalnom,mert a 30 helyett esetleg 50-ért nem fizetek 90ezret,az biztos:-)Inkább ledolgozom,úgyis nagy szükség van a dolgos kezekre a ketrecek,kifutók(és az állatok)hátsó felénél:-)).