Tési-fennsík 50/25

dnvzoliTúra éve: 20092009.05.11 22:51:02

Tési-fennsík 50. 2009.05.09. Nagyon vártam már ezt a túrát,bár ebbõl a környékbõl ezelõtt még csak a Bakonynána-Római-fürdõ szakaszt ismertem,meg voltam Tésen a szélmalmoknál,úgy gondoltam nem lesz rossz közel 50 km-en keresztül bóklászni errefelé. Úgy gondoltam,jó sokat fogunk erdõben,füves réteken gyalogolni,ezért egyértelmûen a túracipõ mellett döntöttem most a bakanccsal szemben,fõleg hogy 30 fok körüli melegre lehetett számítani.Rossz választás volt. Akkor a túra:07:50-kor rajtoltam el a Mûvházból,a városban is elég hamar rátaláltam a P sáv jelzésre,így a Vár-völgy bejáratát pár perc alatt elértem.Kiérve a házak közül aztán volt pár többrésztvevõs útkeresztezõdés,amikbõl hol megérzésre,hol egy határozott túratársat követve valahogy mindig elsõre sikerült eltalálni a megfelelõ kivezetõ utat amin tovább kellet haladni.Beljebb aztán mindig ott volt a jelzés,meg aztán nem is volt olyan vészes ám a helyzet,ugyanis a kapott itiner nagyon jó minõségû színes térképkivonat volt. Vár-völgybõl csak egy dolog hiányzik de az nagyon:valamiféle vízfolyás.Ettõl függetlenül kellemesen lehetett haladni,a Medvehagyma illata néhol olyan erõs volt,hogy majdnem hanyattlökte az embert,mikor váratlanul belefutott egy nagyobb kiterjedésû mezõbe:) Itt esett meg az az eset,hogy gyalogos létemre mint a szél, úgy suhantam el néhány kerékpáros mellett,akiknek a völgybõl való kikapaszkodás egyre meredekebbé váló részein bizony csak teher volt a bicaj:) Várberek ep(7.1km)-ig,és még utána kb 1.4 km-en át tartott ez az általam kellemesnek ítélt szakasz,az ezután következõ 6.4 km Hamuházig,hát mit is mondjak....felejthetõ.Hétházpusztáig(kb.4 km.)aszfalt.Ezt nem kell ragozni.Hétházpusztától Hamuházig murva.Ezt sem.Hamuház elõtt kb.100 méterrel tér le a murváról a túristajelzés amivel levágja az utolsó kanyart.Hát ez maga volt a gyönyör!!Rég nem látott,puha erdei talajon haladtam....100 méteren keresztül. Hamuháztól megint csak betonkeménységû erdészeti utakon értünk be Tésre az aszfaltra,majd a faluból jobbra kikanyarodva megindultunk Szentkút ep. felé.1 km után a tetõn megint murva,ráadásul elkerültem a murváról letérõ ösvényt amit úgy 500 m után szerencsére észleltem.Általában mindenhol ahol a túristaút radikálisan irányt változtat ott van a fákon az irányt mutató jelzés,itt azonban fakitermelés volt,és a kis ösvény bejáratánál csak a hagyományos K sáv jelzés volt,mintha továbbra is tartani kellene az irányt.Valszeg a megfelelõ jelzés valahol egy fafeldolgozó üzemben pihen békésen:) Ez a szakasz Szentkútig élvezetes volt,pláne amikor becsatlakozott jobbról a Gaja!Mindjárt nagy frissítést vittem végbe,legszívesebben belefeküdtem volna ebben a melegben. Szentkút ep. a túra egyik csúcspontja volt.Elõször is megebédeltünk.A menü mangalicazsíros kenyér volt savanyúsággal,Piros arannyal,lila hagymával,forrásvízzel.Az ebéd alatt egész jó kis csapat "verõdött" össze,akikkel aztán a hátralevõ szakaszon néha együtt haladtam.Itt ismerkedtem meg Petamival,és bájos utitársnõjével is.A pontõrök mint mindenhol itt is nagyon barátságosak voltak,szinte családias hangulat alakult ki az alatt a 20 perc alatt amíg ott voltunk. A hely egyébként többnyire egy szabadtéri misékre alkalmas terület padsorokkal,mellette van egy Kálvária domb amit meg is másztam,beépítve a túrába némi plusz szintet. Aztán valahogy sikerült rábeszélni magamat,hogy abba kellene hagyni már a falatozást,mert megint sok lesz,így felkerekedtem,a szemben levõ forrásnál feltöltöttem a palackjaimat és elindultam a Római-fürdõ irányába egy mezõn keresztül.Jelzés a mezõn nemigen volt,de az itineren világosan látszott,hogy a Gaja mellett kell maradni,így ez nem jelentett problémát.Átkelve a patakon aztán megint erdõben haladtunk szerencsére,egy szakaszon az út elkezdett vészesen emelkedni,de itt együtt volt az említett csapat,és Petamiék vezérletével szinte húztuk fel egymást a meredek kaptatón.Ami nem tartott sokáig,átbukva a legmagasabb ponton,legurulva a dombról hamarosan a Római-fürdõ ep.-nél találtuk magunkat.Itt ki-ki igénye szerint választhatott,mit szeretne inni.A kínálat borból,HP-ból,üdítõbõl állt össze.Elballagtam megnézni magát a vízeséstés,a hatalmas sziklafalakat,majd elindultam Bakonynána felé.Ez a szakasz a kevesek egyike,ahol kimondott erdei ösvényen haladhatunk. Bakonynána ep.:Sport szelet,a legjobb csoki egy túrán.Na meg házi bodzaszörp.Az is finom volt. Ezután megint némi aszfalt,aztán aszfaltról le...a murvára.... Kb.3 km után aztán a nagy messzeségben jó magasan valami toronyféle látszott.Gyanítottam hogy az lesz ott Tés,és mi oda fel fogunk kapaszkodni:)Gyanúm beigazolódott:)Letérve tehát a murváról megkezdõdött egy folyamatos emelkedés legalább 3 km-en keresztül.felérve a faluba már csak egy cél lebegett a szemem elõtt:találni egy közkifolyót!! Az utolsó lehetséges utcában aztán megpillantottam egyet.De,állj,rozsdás,biztosan nem mûködik,érdemes vajon odagyalogolni,kemény 50 m plusz utat vállalva?Viszont van "hosszabbító" a nyomókaron,ez jó jel!Megközelíteni!Kart lenyomni....Hállelúja,folyik!!! Irgalmatlan mosakodást vittem végbe,a házból már kijöttek,gondolták megnézik ki partizánkodik itt.De ez engem nem érdekelt,a hideg víz mindennél többet ért ott akkor. Aztán ahogy lenni szokott:egyszer fenn-egyszer lenn.Elkezdõdött a túra legunalmasabb,a nagy meleg miatt egyik legnehezebb része.Úgy 3.5 km totál nyílt szakasz,egy deka árnyék nélkül keményre gyúrt talajon.Jaj,de utáltam.A távolban ott várt rám az erdõ,a Kis-Futóné ep.-vel,de az még nagyon távol volt:)Raktam a lábam,egyiket a másik után,és azon morfondíroztam,hogy ez az a túra,amit annyira vártam,ez a Tési-fennsík tt. amire annyira készültem?Hol vannak a kellemes füves rétek,árnyékos erdõk?Miért ilyen úton kell haladni ebben a dög melegben...? Letérve KIs-Futóné felé legalább szép kilátások voltak a domboldalról,ha néha visszafordulva körbenézett az ember.Aztán végre csak beértem az erdõbe,amit a hátralavõ 10-12 km-en keresztül tulajdonképpen számottevõen el sem hagytam.Bátorkõ ep.elõtt a jelzett út egy szakaszon szinte 50 méterenként váltott irányt,úgy éreztem mintha egy labirintusban lennék,az érzést az is erõsítette,hogy az ösvény nagyon szûk volt,a biciklisek megszenvedtek vele valószínleg. Bátorkõnél megnéztem a várromot,aztán a reggel már megismert Vár-völgyön keresztül lecsorogtam a hegyrõl,és 09:55-ös idõvel beértem a célba. A célban zsíroskenyér hegyek és ásványvíz várt minket.Valamint egy oklevél,egy kitûzõ,egy meleg kézfogás,egy gratula a rendezõktõl. Ettünk-ittunk,megköszöntük a túrát,Petamiékat kivittem az állomásra,mivel õk mentek tovább a Somló 15 éjszakaira,én meg visszagurultam a belvárosba,nyaltam egy tekerõs fagyit,aztán hazaindultam. Kicsit csalódás volt nekem ez a túra,valahogy szebbre,érdekesebbre számítottam.És kevesebb kemény talajra:)A lábbeliválasztást nagyon elcsesztem,40 km körül olyan érzésem volt mintha nem is lenne rajtam a cipõ.(nagyon puha talpú,ide nem jó,de hát van még mit tanulni,kevés még a túrarutin)Emiatt az utolsó kilométereket már nem nagyon élveztem,és ez biztos erõsen rányomja a bélyegét az értékelésemre.A szervezésre viszont nem lehet egy rossz szavam sem,sõt csak jó lehet.Minden ponton kedves emberekkel találkoztam,az ellátás is különleges a házias ízekkel.Az a Szentkúti ebéd....az a hangulat... A kicsit negatív hangulatba erõsen belejátszik,hogy nagyon fáradtan érkeztem a túrára,szinte éjjel-nappal dolgozom mostanában,erre jött a mostanság sajnos nem szokatlan májusi hõség,valamint hogy emberemlékezet óta nem volt számottevõ esõ,amely körülmény felelõs a kõkemény talajért.Egész más lenne a leányzó fekvése valszeg kipihenten,kellemes 18 fokban,és mondjuk 2 nappal esõ után:))) Nézegetem a térképet,hol lehetne kikerülni a burkolt,murvás részeket.Várberektõl Hamuházig lenne lehetõség a Burok-völgy egy szakaszát,majd a Bükkös-árkot felhasználva,igaz az megnövelné a távot.Máshol aztán nincs alternatíva,a kör többi részén ott megy a túra ahol a környéken található egyetlen túraútvonal van. Nem véletlen valószínûleg hogy kerékpárral is teljesíthetõ a táv.Ez a túra szerintem jobban fekszik a kerékpáros teljesítõknek,mint a gyalogosoknak,de ez ne tántorítson el senkit,ez csak az én véleményem,tizenegynéhány tt-vel a hátam mögött. dnvzoli