Szent Orbán (Zalai-dombság)

nafeTúra éve: 20102010.05.26 20:42:12

Szent Orbán 30

GPS-el mért távolság: 30,2 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 705 m.

Érdekesen alakult a túra idõjárása. Az elõzõ hetek csapadékát, egy éjszakai esõ fejelte meg, így friss, de nagyon párás idõben vágtam neki a távnak. A Gesztenyeház után kaptunk egy komolynak kinézõ, de szerencsére nem annak bizonyuló záport, majd az Eszperantó-forrástól remek napsütés. Le is égett a nyakam. Mindenre készültem, de ez utolsóra nem.

Alig néhányan lézengtek a rajt helyén, így gyorsan beneveztem, s már úton is voltam. Rövidesen letértem az aszfalttal párhuzamos kék jelzésre, ezzel megkezdve az egész túrát leginkább jellemzõ sárban csúszkálást. Utolértem egy túratársat, akivel az Eszperantó-forrásig többé-kevésbé együtt mentünk. Ahogy beértünk az erdõbe, rögtön ránk csaptak a nagyon agresszív gyötrõszúnyogok. Simán átcsíptek a biciklis termopólón, amikor levetettem széldzsekit. A túratárs még nálam is rosszabbul állt, mert vagy rövid ujjú póló, vagy vastag pulóver volt a választási lehetõsége (szúnyogcsípés, vagy hõguta). Szerencsénkre késõbb sokkal kevesebb volt belõlük.

Elfogadhatóan haladtunk, helyenként szép kilátással. A Gesztenyeház elõtti nagyon saras szakaszon utolértük Veráékat, s az ellenõrzõpontig együtt dagonyáztunk. Itt ért utol bennünket István és csapata. Panaszkodott, hogy a dagonya miatt nem lesz meg a hatos átlaga. Hm... Nekem sár nélkül sem lenne meg. Továbbindultam. Alig párszáz méter után, elkezdett esni az esõ. Ennek a fele sem tréfa. Egy fa alá húzódva esõkabát föl, hátizsákra esõvédõ föl, s gyerünk tovább. Két perccel késõbb elállt az esõ. Közben Istvánék elhúztak tõlem. Az erdõbõl kiérve, szélmellényre cseréltem az esõkabátot.

A Nagybakónaki haranglábnál utolértem Istvánékat, s együtt szaporáztuk tovább. A faluba lefelé menet, a mélyúton csúsztam egy métereset, s ököllel nekiestem az út oldalának. Letöröltem volna a földet róla, de nem volt mit, viszont pár perccel késõbb elkezdett csípni, estére pedig egész rendes kiütések lettek belõle. No mindegy, húztunk mint a vadlibák. Tanulva a tavalyi évbõl, amikor a Hervasz-kút elõtt elfogyott a vizem, a forrás pedig kiszáradt, most vettem vizet a forrásból. Egyedül maradtam. Beszélgettem egy kicsit a pontõrökkel, indultam tovább.

Hamarosan levettem a széldzsekit. Elértem Nagybakónak másik szélét. Itt találkoztam egy elképesztõen lusta kutyával. A német juhász alkatú, de annál nagyobb testû kutya, az oldalán feküdt kinyújtott lábakkal, s úgy ugatott, hogy még csak fel sem emelte a fejét. A faluban két, látásból ismert futó elõzött meg. Késõbb már senki. Gyönyörû virágos, de tocsogós réten ballagtam, majd egy meredek kaptatón irány a dombvonulat gerince (Cser-hát), ahol megest jó csúszós sár fogadott. A kilátás és az idõ szép.

Azért nem bántam, hogy újra bevehettem magam az erdõbe. Ez a túra legszebb szakasza. Lekorcsolyáztam a lejtõ aljáig, s már itt is Rockenbauer kopjafáig vezetõ kaptató. Mire fölértem, teljesítettem a kiírás szerinti szintet. A többi 255 m a bónusz. A Postás kulcsosházi ellenõrzõ ponton még egyszer utoljára, váratlanul utolértem Istvánékat. Kicsit hosszabb ebédszünetet tartottak. Egy kóla után irány a Hervasz-kút. Láttam néhány érdekes fát lefelé óvakodva a lejtõn. A zöld jelzést elérve, az erdõben rengeteg pocsolyát kerülgethettem. A Hervasz-kútnál újabb aláírást gyûjtöttem be, s köszönhetõen a csapadékos tavasznak, vételezhettem vizet a forrásból. A pontõrök tõlem kérdezték, hány induló van a túrán. Sajnos nem tudtam segíteni, hiszen eléggé a rajtidõ elején startoltam. Az értesítés szerintem a fõszervezõ elemi feladata.

Hamarosan kiértem az erdõbõl, s egy igazán szép mezei (sármentes!) úton mehettem egy kicsit. Nos ennek Zalamerenyéig meg is lett a böjtje. Igen sáros, pocsolyás út következett. Szinte megváltást jelentett a víztározó partján a frissen kaszált mezõ. A faluban megkaptam az utolsó ellenõrzõ aláírást, s az instrukciót, hogy a térképen nem szereplõ kilátó jelzést kövessem, ami jó darab úton megegyezik a zöld jelzéssel. Szerencsére megjelent a kritikus helyeken egy-két új jelzés, így nem volt gond. Két helyen persze azok a kidõlt fák is segítettek, amelyek szerencsésen lezárták a rossz irányokat.

A kilátóba természetesen fölmentem, bár a meglehetõsen párás levegõ nagyon lerontotta a látványt. A térkép, no meg egy piros krepp-papír szalag alapján leballagtam a kékig, s a reggel már megjárt szakaszon, délután három óra körül beértem a célba, ahol a rendezõk, már javában pakoltak.

A túra vonalvezetése  jó, az útvonal hangulatos, igazi dombvidéki táj. A pontõrök kedvesek, segítõkészek, tisztában voltak a következõ szakasszal!  A sár elég sokat kivett belõlem, s szerintem a többi résztvevõbõl is, bár ez a tavalyi Deákkal összevetve, "csak" egy középnehézsúlyú dagonya volt, hiszen szinte egyáltalán nem ragadt, csak kegyetlenül csúszott. Mindenütt láthatóak voltak az elmúlt viharos idõjárás nyomai.

A túra ár/szolgáltatás aránya a legrosszabb, amin eddig részt vettem. 800/600 Ft-ért. Elfogadható térképes igazolólap (Saját térkép nem is kellett. A tavalyinál sokkal jobb.); Zalamerenyén müzliszelet; a célban oklevél, kitûzõ és egy alma. Nem tudom kinek a felelõssége, de a téves kiírásban sem volt változás. Tavaly is gyümölcs volt, a kiírásban szereplõ szendvics, vagy zsíros kenyér helyett és most is, pedig a gyümölcsre és az édességre is van külön jelzés. Nem került törlésre a kiírásból az ital sem, pedig az idén mindenki úgy jutott folyadékhoz, ahogy tudott (Nagybakónakon nyomós kút, és bolt; Eszperantó-források; Hervasz-kút forrás; Postás kulcsosháznál igen jutányos áron történõ vásárlás; Zalamerenye kocsma.), a szervezõk ezt már mellõzték. Mondjuk legalább a nevezési díjat pontosították. Ráadásul, a németeknek az idén is félórával hosszabb szintidõ, mint a magyaroknak.

A szürkeárnyalatos térkép elfogadható, jól olvasható, hiszen Cartographia-s alapra épült, s az a rész, amit a cég csinált OK. Jóra nem étékelhettem, mivel nem került rá az a helyi érdekû, teljesen értelmetlen típusú kilátó jelzés, amit a turista térképek nem alkalmaznak. Nem az a gond, hogy jelzett ösvényt létesítettek a helyi erõk, hanem az, hogy az erre kitalált, s itt tökéletesen helyén való háromszögjelzés helyett más jelzést agyaltak ki, ami maximum valami helyiérdekû kiadványba kerülhet be, tehát a turista térképeket használók számára gyakorlatilag hasznavehetetlen. Ilyen helyi érdekû kiadványt pedig nem láttam eddig, pedig ezen kívül is vannak más jelzések is, viszont ez új. (Mondjuk ez nem a szervezõk hibája, hacsak nem õk követték el ezt a jelzést.) A kapott térkép alapján úgy néz ki, mintha a zöld jelzésen kellene elérnünk a kilátót, holott nem. Ha valaki jól megnézi, akkor látja, hogy a cartographia-s zöld másfelé megy, de vastagon szedve, jó nagy betûvel, az egész visszavezetõ szakaszra zöld jelzés látható.