Czárán nyomában (Királyerdő)

agy59Túra éve: 20062006.04.10 22:09:10
Nem is figyeltem fel igazán a túrára, kedves Annamari kolleganõm hívta fel a figyelmemet a Baraka hírlevélre, amiben a túra is szerepelt, akkor jöttem rá, hogy benne van a túranaptárban is. Mindez csütörtök délután történt, gyors met-honlap rátekint, IDEÁLIS IDÕ IGÉRKEZIK SZOMBATRA!!!!...pénteken már forrt a vérem, a vágy az új túrahelyszínekkel kapcsolatosan mindig különösen megmozgat. Péntek estére társam is akadt az útra, "Tamás bácsi":))) felvállalta az 1 napos kiruccanást...szombat 3/4 4kor szem kipattan, fél 5kor indulás Dunakeszirõl...az utat 5 óra alatt legyûrtük fél 10körül megláttuk a körösrévi határtáblát...CALE FERATA':)))) jobbról -->azt hittük, hogy vasúti átjárót jelent a szó , melynek túloldaláról sikeresen megláttuk a futbal-pályát és az igazán gyönyörû sportcsarnokot...gyors nevezés, vazelin a talpra:))) egy kis henyei az arcba & már indultunk is a hegynek 3/4 10kor...kellemes tölgyes/makkoson át követtük a kék-pont...mindenfelé gyönyörû csillagmohák és meglepõen sok virág (de mi volt ehhez képest késõbb!!!)...több helyrõl már itt is gyönyörû kilátás volt a Sebes-Körös-Révi-szoros nevû sziklás között tomboló vizére...különösen gyönyörû volt a panoráma a Kereszt-kilátótól (a tetején felállított fémkeresztrõl kapta a nevét)...innen egy kis eltévelyedést követõen (a sárga körön akartunk lemenni) sikeresen leértünk a vasúthoz, majd a szorosban levõ vm-en levõ elsõ ep-hoz...útközben a Kereszt-kil. sziklája alulról is gyönyörû volt a függõlegesen is túlhajló tetejével...a pont után meglátogattuk a szomorú képet mutató romos volt EKE kulcsosház melletti barlangbejárót, de ráccsal le volt zárva/nem lehetett bemenni-->Zichy barlang, elvileg nyári hétvégéken látogatható is...a barlangból kifolyó patak pedig gyönyörû vízeséssel torkollik a Körösbe...ezután egy kicsit "ellõttük" az utat, egy nyomot követve letértünk a jelzésrõl, amelyet csak a szintén impozáns Püspök kilátó elõtt leltünk meg...ahogy az erdõben "átvágtunk" itt is rengeteg részben számomra ismeretlen virág nyílott, de volt bõven a kedvencembõl a névrokon:))) Szt. György virágból is...még további kemény szintek és újabb élmény várt nem sokkal a piros pont kezdete után-->MEDVEHAGYMARENGETEG!!!...idén még nem ettem, az volt az érzésem mindenben elõrébb tart a természet mint itthon...feltöltöttem az arcom illetve a kajakészlet mellé is került belõle jócskán, de végülis nem csókolózni jöttem:)))...nem sokkal ezt követõen jött az újabb fekete leves piros háromszög "képében", s itt lelassulva sikeresen beért Székely Zsolt is a rendezõ SHERPA 20-as "seprûje" (ebbõl is látszik, hogy nem rohantuk túl magunkat, de az élmény volt a cél nem a szintidõ tartása, ami egyes szakaszokon a csúszásveszély/sár miatt talán veszélyes is lett volna, meg inkább beosztottam az erõmet) Zsolt nagyon kellemes beszélgetõpartner volt, vissza-visszatérõen a célig szórakoztatott a sok érdekes/értékes helyi infoval például õ mutatta meg életem eddigi legnagyobb VÍZNYELÕJÉT-->CSIRIBÍ-CSIRIBÁ volt patak, nincs patak:)))...majd felértünk a "Tízfalusi fennsíkra", ami a természeti szépségek mellett a túra egyik legérdekesebb része volt, bepillantást nyújthattunk a "hegyi-románság" életviszonyaiba, bár egy-egy ház már láthatóan lakatlan volt -->sárral-agyaggal?? tapasztott gerendaházak, háziállatok, szénaboglyák és SZABAD TÉR A SZEMNEK, domboldalak-legelõk & a távolban a Bihar és Vigyázó még a telet idézõ havas csúcsai..a rét egyes részein tömegével pompázott a lila-krókuszok és sárga-......:))))-pszt: kankalinok-->közben eszembe jutott... egyvelege....azután szép lassan leereszkedve a hegyrõl -egy apróbb kutyakalandot dobogó szívvel megélve-->nem volt nagy és vérmes, de szép hegyes fogakkal rendelkezett:)))- leértem a Gyõzelem barlanghoz, amely méltó társa a fennsíkon látott víznyelõnek, de ez ontotta magából a vizet,el is neveztem KÖPÕBARLANGNAK:)))...nem is igazi barlang, mert -legalábbis most a szája egyáltalán nem látszott..hivatalos elnevezés az ismertetõ szerint KARSZTFORRÁS, de ennek vízhozama az eddig általam látott hazai forrásokéval nehezen mérhetõ...bár ÁRVIZI/HÓOLVADOS idõszak van & ilyentályt nem jártam még pl. Jósvafõn...irány be Vársonkolyosra...tisztes/dolgos szegénység...a házak többsége az 50-es években épült a falra írt évszámokat nézre...egyszerûek, az emeletes házak ellenére nem igazán városiak a viszonyok, de mindenki kedves, nyugodt...a fiatalok csoportokban a központban, az utcán gyerekek fociznak...uralkodó az emeletes házakban is a fafûtés, a környéken van mit kitermelni...s hipp-hopp vissza is értünk a Köröshöz, ahol finom süti és kedves fiatal pontõrök vártak...a Körösparton gyalogolva itt is szomorú látvány volt az áradás által a partmenti ágakra "ráaggatott" sok-sok mûanyag szemét...felmerült bennem, hogy kisvíznél lesz aki ezt majd eltakarítja, a szoros bejárata és a gyönyörû hegyek a háttérben nem tudták teljeskörûen kompenzálni a csúfságot, bár a Körös szilajsága lenyûgözõ volt..kavargott/zubogott, kereste az ÚTJÁT...hamarosan elértünk annak az alagútnak a túlsó végéhez amit már a Kereszt-kilátóból láttunk és jobbra fordulva az alagutat "megkerülendõ" nekivágtunk a hegynek...egy apróság volt a bökkenõ, hogy a 300-400m hosszú alagutnak kb. 250 szint legyûrése árán láttuk meg a másik végét:)))...jó volt, hogy felszáradt egy kicsit a talaj, mert nem mondom, hogy életveszélyes volt a terep, de ha a völgy felé lejtõ sziklák, a víz illetve az elõzõ túrázók által ráhordott sár miatt csúsztak volna, lehetséges, hogy nem teljesítettem volna ezt a szakaszt, hanem igénybe vettem volna a visszaútra a hazai viszonyok után szokatlanul tiszta vasutat...az emelkedõ 3 "stációból" állt, majd a tetõn egy éles bal kanyarral!!! folytatódik a sárga pont (itt volt egy kis második eltévedés)...majd a célig már hol küzdve-hol lazán sikerült eljutnunk illetve a lemenõ napot élvezve még egy kis heverés-csevegés is belefért...valamint Zsolt megmutatta a Vörös barlangot is...a célban a helyi lánycsapat jóvoltából finom gulyás várt...összegezve NAGY ÉLMÉNY VOLT A NAP...KÖSZI MINDEN RENDEZÕNEK és külön Neked Zsolt, a szíveslátást...ha jó az idõ és megrendezitek Sherpások, Veletek-jövõre -ugyanott!!!:)))...ja és talán javítunk egy kicsit a "fenomenális" 8ésfél óra körüli menetteljesítményen is...