Sümeg-Tátikavár-Rezivár vártúra

JakabTúra éve: 20112011.09.26 11:49:09

Hétvégén három Balatonfelvidéki várat kerestem fel a Várnak a várak sorozat túrájaként. http://ttt.tr.teljesitmenytura.com/egyeb/2010/Varnak_a_varak.pdf

Miután leteszteltem a székesfehérvári állomást (pontos info, kedves pénztáros) megvásároltam jegyemet (2300 Ft) a Bp. Déli- Nagykanizsa vonalon Balatonszentgyörgyig. Ott már várt Maci, hogy a túrát megtegyük autóval, és gyalog vegyesen. A vonatozás jól telt, szerencsém volt, éppen a szervezõkkel Nyevrikel Zsoltiékkal utaztam, így a két óra gyorsan eltelt. Ezután Keszthelyen át Rezibe indultunk, ahol a falu szélén, a kék jelzés, majd kék várrom jelzés elején hagytuk az autót, és a szervezõket. Innen 4,7 km oda és vissza is a Rezi fölött magasodó várrom. Kavicsos úton gyalogoltunk az õszi színekben pompázó erdõben, örömmel felfedezve, hogy más túrázók is vannak. Felérvén kellemes szalonnasütõ hely várja a túrázókat, sok paddal és asztallal.

A várból ezt a kilátást láthatjuk.

Érdemes felkeresni a Zalaszántó közelében lévõ Sztupát is, mely messze, szemben fehéredik. A panorámás képen látható szemben a Keszthelyi hegység 413 m magas bazalthegye, melyen a következõ felkeresendõ vár Tátika áll. De térjünk még vissza egy kicsit a Rezi várra. Történetét itt olvashatjátok el:

A panorámás képen látható szemben a Keszthelyi hegység 413 m magas bazalthegye, melyen a következõ felkeresendõ vár Tátika áll. De térjünk még vissza egy kicsit a Rezi várra. Történetét itt olvashatjátok el: http://hu.wikipedia.org/wiki/Rezi_v%C3%A1r

Egyébként Rezi vára jelentéktelen vár volt, most sincs sok rom, de amiért mégis érdemes felkeresni az a csodás kilátás, jó levegõ, és a környék szépsége, nyugalma. Sokan vettek részt a túrasorozatban, jó érzés látni, hogy szeretnek az emberek kirándulni, fõleg ilyen szép napos õszi idõben. Rezirõl nekem midig a katonaság jut eszembe, ugyanis a honvédségnek itt volt egy laktanyája, ahová apukámat gyakran behívták. Ma már csak a túraútvonal melletti betonút maradványai jelzik, hogy valaha itt igazi katonai terület volt. Nem is lehetett akkoriban a várat csak úgy látogatni, alaposan lecsekkolták a turistákat.

A második felkeresett vár Tátika vára, mely a Gersei Petõ család magánvára volt. Elõzõleg itt rejtették el a pálosok értékeit, de 1589-ben egy török támadás után a vár végleg lerombolt állapotban maradt. Megközelítése Zalaszántó felõl a kék jelzésen, majd a kék vár rom jelzésen. Az aszfalt úttól 2 km fel, és le is. Itt több romot találunk, és a megközelítés is romantikusabb, szerpentines jellegû út, mely picit megizzaszt bennünket. de nem fogjuk megbánni.

Látszólag egyformák a vármaradványok, a kövek, sokan nem tartják érdemesnek a felkeresésüket, de én szeretem a természetet, a jó levegõt, a madarak hangját, az õszi erdõ színeit, és mindig elolvasom a vár történetét, így õseinkrõl sokkal többet tudok meg. http://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%A1tika-v%C3%A1r

A séta után továbbindultunk Sümeg felé. Az út dimbes-dombos, kisforgalmú, kellemes utazást ígért. Sümeg elõtt már messzirõl láttuk a várat, kiemelkedik a várhegy a tájból.

A várat így egyszerû megtalálni, a parkolás is könnyû, és ingyenes. A bazár és büfé sor elhagyása után lépcsõ, majd nagy macskaköves szerpentinút következik, ezen jutunk fel a várba. A fájós lábúak 500 Ft-ért igénybe vehetik a vártaxit, de gyalog is kb. 8 perc alatt fel lehet érni. Kissé tériszonyos a felsõ része, de a kilátás itt is nagyon szép. A vár alatti Kapitány Hotel teljes panorámájában megtekinthetõ.

A várbelépõ 1500 Ft, nem túl drága, és sok látnivalót kínál. A jelenlegi üzemeltetõnek köszönhetõen az állagmegóváson túl szép kialakítású kiállításokat láthatunk, sõt nyaranta vasárnaponként színes programok is vannak.

Sümeg büszke a várára, mely püspökségi tulajdonban volt, és a török korban is jelentõs volt szerepe. Bõvebben itt olvashattok róla.

Örömmel fedeztem fel, hogy Sümeg központja több más városhoz hasonlóan szépül és épül. Jelenleg fel van túrva minden, remélem hamarosan elkészül, és a barokk városka tékessége lesz. Aki szeretne egy egész napot itt eltölteni, biztosan nem fog unatkozni, mert ahogy a vár honlapján is látható, érdemes felkeresni a Püspöki Palotát, a tanösvényeket, és a végén egy jó kis éttermet.

A szervezõk szép kitûzõkkel és csokival, oklevéllel jutalmazták a túrát, mi pedig élményekkel megrakodva hazautaztunk.