Gerencsérvár - Szentgyörgyvár - Csókakői-vár

nafeTúra éve: 20112011.11.17 21:26:47

Várnak a várak, Csókakõ

GPS-el mért távolság: 25,1 km; barometrikus magasságmérõvel mért összesített szintemelkedés: 475 m. Mi ennyit mentünk. Mivel a túra útvonala kötetlen, így nagyon eltérõ értékek születhettek. Az adatok tartalmazzák a Csókakõi-vár – Sandokan étterem közti bõ 4 km-t is.

Reggel Fehérváron felvettem Dominikát, Patrikot és Folti kutyát, s irány a 81-es út Csókakõi elágazása. Úgy gondoltam, jobb reggel többet buszozni, mint a túrát követõen várni a buszra. Vac-vac idõben utaztunk át Pusztavámra egy móri átszállással. Elég sok ismerõssel találkoztunk a buszokon. A templomnál leszálltunk, s frissen nekivágtunk a távnak. Jó hosszú aszfaltos szakasszal kezdtünk. Több mint másfél kilométert tettünk meg Pusztavámon, majd még szûk két kilométert ballagtunk mûúton, mire végre letérhettünk róla.

A zöld jelzésen értük el a várat, ahol megálltunk egy kicsit pihenni, nézelõdni. Elõször természetesen megkerestem a facsoport maradványait, s megszámoltam, hány tagból áll. A várnál találkoztunk egy csoporttal, akik érdekesen értelmezték a túrát, ugyanis a vár elõtti földútig bejöttek autóval, s akár még 100 m-t is gyalogoltak. Készítettem néhány fotót, s indultunk tovább. Már a bükkösökben is lehet kompakt géppel állvány nélkül fotózni, mivel a levelek zöme lehullott, ráadásul szépen sütött a nap is.

A Gerencsér-vártól, mi a piros kereszt – piros – piros négyszögjelzésen értük el a Szentgyörgyvárat. A szervezõ által küldött információkon kívül, az elõttünk érkezõktõl is kaptunk segítséget, a tényleg csekély romok megtalálásához. Azért meglett. Újabb pihenõ és fotózás. Kicsit bejártam a dombtetõt, s eldöntöttem, nem megyünk vissza a piros négyszögjelzésre, hanem a meredek domboldalon leereszkedünk az aszfaltútra, s a kék négyszögjelzésen megyünk egy darabon. Ha már egyszer nincs kötött útvonal, úgy döntöttem, megnézek egy, a térkép alapján ígéretesnek tûnõ utat a Pátrácos felé. A távolság nagyjából akkora, mintha a zöldön mentünk volna. Nem jött össze. Egy rövid szakaszon montival jól járható az út, ráadásul hangulatos is, majd egyszerûen megszûnt. GPS alapján mentünk tovább fölfelé. Sajnos a régi utak már gyalog is nehezen járhatók, viszont szép sziklás völgyben vezetnek. Egy helyen szarvas rudli keresztezte az utunkat. Szerencsére Folti nem látta meg õket, bezzeg késõbb a szagukat nagyon is megérezte. Idõlegesen pórázra kellett venni.

Jó meredek kaptatón értünk föl Pátrácos fennsíkjára, s vált könnyebbé a gyaloglás. Az sem mellékes, hogy újra úton mentünk. Rövidesen elértük a Z+ jelzést, majd az aszfaltútnál rátérhettünk a kék jelzésre. Az elágazásban újabb pihenõ, s egy kis kalóriapótlás következett. Patrik kezdett nyûgös lenni. Elõ is vett egy kis pizzát. Ezt viszont Folti vette észre azonnal és már indult volna is kunyerálni. Elkaptam a hámját, s megemelve visszafordítottam. Ettõl teljesen elképedt. A pihenõ után folytattuk utunkat. Patrik egyre nyûgösebb lett. A héten volt egy gyomorrontása, ami miatt két napot feküdt, s nem volt nagy formában. Ráadásul a lábát is fájlalta. Így elég nehezen értük el a kék és zöld jelzések keresztezését, ahol újabb pihenõ következett. Épp amikor készülõdtünk továbbmenni, ért utol bennünket Rudolf Pisti csoportja. Gyorsan meg is elõztek minket, bár addig amíg Patrik nem állt meg, nem is hagytak le bennünket annyira, mint számítottam.

Szépek a Vár-völgy sziklái. Már csak a várba vezetõ jó meredek kaptatót kellett leküzdeni, s be is értünk a célba, a hol beneveztünk, s mindjárt meg is kaptuk a díjazást is. Beszélgettünk egy kicsit, megettük a kapott csokit, s elindultunk a Sandokan étteremhez, ahol a kocsit hagytuk. A vártól 4070 m a parkoló. Már csak ezt kellett leküzdeni. Kicsit zajosra sikeredett a dolog, mert az összes kutya megugatta Foltit, amit õ sem hagyott szó nélkül. Az emberekkel sokkal szelídebben viselkedik, mint a kutyákkal.

Szép idõben, kellemes könnyû túra volt.

A túra ár/szolgáltatás aránya igen jó. 400/300 Ft-ért nagyméretû kitûzõt, vártörténeti leírásokat és oklevelet kaptunk, s többféle csoki közül választhattunk.