Tanúhegyek nyomában

dnvzoliTúra éve: 20112011.11.28 10:23:26

Tanúhegyek nyomában 40.

2011.11.26.

Néhány gondolat,aztán beszéljenek a képek.Hát,hogy is zajlott ez a nap?Hajnalban óvatos leautózás Tomajba,majd 2 órát tart az út,igaz,hogy nem csúszik,de Tapolca térségében nagy a köd.Sokan indulnak a 40-en,de gyors a nevezés,az ajtóban rákerül a lapra az indulási idõ aztán hajrá!07.10 és már úton vagyunk.Nem öltöztem túl,egy polárpulóver meg egy mellény a póló felett bõven elégnek bizonyul az egész túrán.Emelkedõkön még soknak is:)Elsõ áldozat a Badacsony.Elképedek a látványon,erre nem is számítottam:minden tereptárgy,a fák,a levelek vastagon zúzmarásak,a csúcs közelében olyan mértékben amitõl mindenkinek tátva marad a szája.Kattognak(amelyek még kattognak)a fotómasinák ezerrel...A kilátás amúgy nulla,a Balatont még sejteni sem lehet.Nem is teszteljük az amúgy nagyon impozáns új kilátót.Kis hullámvasutazás,jön a Bujdosók lépcsõje.Hozza a formáját,tükörjég,rosszabb mint tavaly,akkor legalább volt hó a fokokon,most csak a jég,életveszély.Néhányan tesztelik,milyen itt hanyattesni.Van amúgy új korlát,végig a lépcsõsor mellett,de az is jeges.Nem mellesleg a tartóoszlopai egy éles peremû laposvassal csatlakoznak a fa kapaszkodóhoz,vigyázni kell,csúnya sebeket tud okozni.Épségben leérünk szerencsére.

Mélyúton ereszkedünk Tördemic felé,szinte be lehetne rajzolni a vonalat a zúzmarás és a anélküli rész közé,nagyon éles a kontraszt.Itt tehát olyan borongós,szürke õszi az idõ,a hegy ködben úszik,hiába nézünk vissza néha semmit sem látni belõle.De legalább nincs hideg,pár fok lehet pluszban szerintem.Napsütést ígértek mára,nem sok esélyét látom ekkor.Na meg szelet,ami kisepri ezt a párát,ez sem mutatkozik,ezt azonban senki nem bánja.

Hosszú aszfaltozás Szigligetig,Avasi romnál körülnézünk,ragasztanivalót idén sem találunk.Szigligeti várba fel,a pont egészen a tetejére költözött,felettük már csak egy szint van.Sebaj,úgyis csak egyszer voltam itt,most legalább jól körülnézek és szétfényképezem a romot.Kilátás innen is elég korlátozott,talán fél kilométerre lehet ellátni.Jöhetne már az a napsütés!

Várból le,kerékpárútra ki,irány a Szent György-hegy!Újabb aszfaltkoptatás,amirõl már más a véleményem,mint megvadult csikótúrázó koromban:)Jól jön ez néha:)Fõleg amikor combig ér a sár,és csúszik minden megveszekedettül.Most nincs sár(több mint egy hónapja nem esett,a mezõgazdaság irdatlan károkat szenved el),de akkor is jó ez a nyugodt vízszintes a kapaszkodások között:)

Horváth pincénél ragasztgatunk,a hegy párában úszik,közeledünk.A Lengyel-kápolna környéke mesébe illõ.Az Oroszlánfejes kutat a colibaktérium miatt hanyagoljuk,ahogy emelkedünk egyre döbbenetesebb a látvány.Újra masszívan a zúzmara szintjén vagyunk és szájat tátunk:)Így lihegni is könnyebb:)Hegytetõn matrica,kilátás nulla a zúzmara elképesztõ.

Megyünk egy kört a hegy oldalában,lecsúszkálunk a Kaán Károly kulcsosházhoz,bõségesen belakmározunk,többek hiányolják a forralt bort,én inkább teázom.Aztán továbbállunk.Hegyrõl le,a zúzmara szint megint bõ két méteren belül búcsúzik,marad a szürkeség.Aztán pontban 12.05-kor kisüt a Nap!Gyorsan a zsebemet túrom a fényképezõgépért akkora eseménynek ítélem ezt a mozzanatot a mai nap,de mire elõveszem,bekapcsolom a Napocska már el is bújik.Nem is látjuk ma többet:)Nem panaszkodhatunk,nem hazudtak az idõjósok,kisütött a Nap:))

Eger-vízen át,Gyulakeszin át,a Csobánc egyre jobban uralja a látóhatárt.Hatalmas ez a hegy!Felszerpentinezünk rá,egy ponton elveszítjük a jó ösvényt,olyan hülyén állt az a kõ a földön,rajta a zöld sávval,iránymutatónak véljük de tévedünk.Hamar észrevesszük,hogy nem jó valami,nem emelkedünk,gyorsan korrigáljuk a hibát.Igazából gyanús volt ez az ösvény eleve,csak nem emelkedett,azért választottam:)Pihenni akartam picit.Így aztán pihengetés helyett kétszer fáradtam:)

Felérünk a csúcsra,a természet a jégbõl itt is csodákat alkotott,aszalt gyümölccsel dobjuk meg a kedélyállapotunkat aztán pár fotó után továbbállunk.Mivel arra van kitaposva körbesétálunk a platón aztán leóvatoskodunk a meredek,csúszós ösvényen.

Átsétálunk Káptalantótiba,a Tóti-hegy következik,mindenki mumusa.Én is elgyengülök a várható kapaszkodás gondolatától pedig nem kellene,hiszen tudom,hogy tényleg meredek,de pár perc az egész,igazán nem vészes.Ma meg még nem is csúszik.Na jó,egy hangyányit talán:)Sokkal energiaölõbb szerintem az aljáig vezetõ sunyi emelkedés.Ha már elérsz az aljáig csak hipp-hopp és már fenn is vagy!

Na akkor hipp-hopp ugorjunk fel rá!A csúcson ismerõsökbe botlunk,akkor jól láttam,Adri volt aki menetszelével szinte lelökött az útról még a hegy aljában:)Mindig ez a rohanás!:)

Tótiról le,a Gulácsot megesszük vacsorára,gondolom.Aztán nem,majdnem õ fog ki rajtunk,rajtam.Szinte lépésrõl lépésre érzem ahogy csökken az energiaszintem,már csak a táskámban rejtõzõ kakaóscsigára tudok gondolni.A mozgásom szétesett,elõzékenyen mindenkinek félreállok,aki szembe jön.Néhányan kitolnak velem és elõbb félreállnak:)Sanyinál szerencsére nagyobb a rutin,most kell a szõlõcukor meg a folyadék,nem akkor mikor már felborultál-mondja,megfogadom a tanácsát,és milyen igaza van.Nem mondom,hogy azonnal,de a csúcson már jobban vagyok.A kakaóscsiga utolsó morzsáját is kieszem azért a zacskóból:)

Még fejlámpa nélkül leérünk a hegyrõl,Tomajba már sötétbe érünk de van közvilágítás(ez nem Esztergom:),így ma nem lámpázunk.A Petõfi sugárút leküzdve,jobbra térünk a templom felé aztán balra,be a suliba.

Ajtóban célbélyegzõ,célidõ,asztalnál oklevél,kitûzõ.Hátul a menzán vacsora."Nagyon jól kitalálták ezt ott,ahol kitalálták",hogy idézzem egy keselyû bank bugyuta reklámszövegét:)Itt azonban ezt nem fizetett statiszta mondja,hanem én.És ha én mondom,az úgy is van,ezt elhiheti mindenki:))

Bõséges zsíroskenyerezés,teázás aztán irány Gyõr,vár a munka:)Hazafelé már szárazak az utak,fél órát hozok is a menetidõn.Visszaállt a rend,Balaton északi part-másfél óra.

Kis ismeretterjesztés a végére:zúzmara:áramló ködös levegõbõl fagypont alá hûlt tárgyakra kicsapódott(kristályos) jég.Forrás:Magyar Értelmezõ Kéziszótár.

Köszönöm a lehetõséget!

dnvzoli

És akkor a beígért képek: