Magashegy 45/25/15

ebesztosTúra éve: 20122012.09.30 11:56:22

35 km

Jó kis túra volt. Ma, vasárnap reggel arra ébredtem, hogy gondolataim Cserehát lankáin járják ismét a túra útvonalát....

A szeptember végi jó idõ ígérete csábított bennünket túrázni. A Tarpa Trapp is esélyes volt, de most a dimbes-dombos Cserehátra esett választásunk. Az Ebesi Sportbarárok közül öten (köztük egyedül képviseltem a férfi nemet) indultunk szombaton hajnalban Felsõvadászra, az ottani Diáksport Egyesület rendezvényére. Négy asszonyka csacsogta, csivitelte végig a napot, "...mesélt ilyet, mesélt olyat, mesélt sok csodát...". A rajtnak-célnak helyet adó szép iskolából a indulást megelõzõ formaságokat gyorsan letudva egy kicsit borongós idõben vágtunk neki a 35 km-es távnak, melyet sikerült kb. 5 km-vel meghosszabbítanunk,  de mindent sorjában.

Elindultunk az iskolából Nyésta felé. A rendezõk által felfestett pink jelzések sokat segítettek az OKT ill. piros jelzés követésében, melyek bizony nem mindig voltak jól észlelhetõk. Nyésta Római kat. templomnál debreceni túrázók (futók) szaladtak el mellettünk (rossz irányba, de hamar korrigálták a hibát), majd Abaújszolnokon frissítõvel vártak bennünket a rendezõk. A következõ állomáshely,  Szanticska kis község,  rendezettsége, hangulata megfogott bennünket. Az ellenõrzõponton pótoltuk az addig elvesztett energiát, majd folytattuk utunkat..... a 15 km-es táv kiírása szerint. Közel egy kilométert haladtunk, mikor kocsival utolért bennünket az ellenõrzõpontnál megismert kedves hölgy és felvilágosított az általunk választott táv helyes útirányáról. Itt is szeretném megköszönni neki fáradozását ill. a lányoktól elnézést kérek, hogy a rendezõk által biztosított részletes túraleírás és térkép ellenére ráhúztunk egy kicsit. A Magashegyi kilátó már gond nélkül lett meg. Állaga elhanyagolt, felirat figyelmeztet  használatának életveszélyes voltára. Talán lesz gazdája, aki méltóképpen gondozza, hogy a táj szépségét tetejérõrõl is megcsodálhassa az erre járó kiránduló. Tovább haladunk Gagyapátiba, ahol megint frissíthettünk. Gagyvendégin áthaladva érkeztünk be Gagybátorba, a református egyház gyülekezeti termébe felállított ellenõrzõ ponthoz. Itt nagyon finom házi süteményeket ehettünk, de sajnos zsíros és lekváros kenyér már nem volt. Volt izotópiás ital is, melytõl az ígéret ellenére sötétben nem fénylettünk neonfényben, pedig majdnem szükség lett rá. Az ep. kedves férfiemberével még pár szót váltottunk a szanticskai üdülési lehetõségekrõl, majd Irota felé vettük az irányt. A helyes irány követését itt is a felfestett jelzések, nyilak tették lehetõvé, melyet a sárga szallagok jól egészítettek ki. Irotán már a túra 29. kilométerében voltunk, így jól esett az itteni ellenõrzõ ponton kapott házi bukta és kakóscsiga. A túra utolsó szakaszát felfrissülve kezdtük meg, haladtunk OKT-n ill. a jól megszokott felfestéseket követve, majd "árulás" történt. OKT jobbra fordult, az általunk megszokott színû (legalább is általuk olyannak vélt, egy fa törzsére jól láthatóan felfestett)  nyíl balra mutatott. A túraleírás is felhívta a figyelmet, hogy le kell majd válni a kék jelzésrõl, így mi elérkezttnek láttuk az idõt ennek gyakorlati végrehajtására. Persze egy idõ után feltünt a "pink pöttyök" hiánya, majd felismertünk, hogy olyan helyre jutottunk, ahol már egyszer voltunk. Utólag már tudjuk, hogy a térképen Cigány-hegynek jelzett hely közelében tévelyedtünk el. Eltévedésünk felismerve visszamentünk az utolsó általunk helyesnek vélt jelzésig, majd telefonos segítségkérést követõen haladtunk tovább az OKT vonalán. A rendezõk aggódó hivásaira egyre nyugodtabban tudtuk mondani, hogy a helyes irányt követjük, hiszen meglett a helyes elágazás, majd az erdõbõl kiérve megpillantottuk utunk végpontját. A 10 órás szintidõt teljesen kihasználva sötétedéskor értünk vissza az iskolához, ahol pár szóval megbeszéltük a történteket a rendezõkkel, majd átvettük a teljesítést igazoló oklevelet és kitûzõt. Külön jól esett, hogy a babgulyánál gondoltak ránk, így egy-egy tányér még jutott nekünk, tekergõknek is.

Összefoglalva: nagyon jól szervezett  túra, jó leírás, szines térkép, jól követhetõ jelzések, bõséges ellátás. Cserehát nagyon szép, ne hagyjátok ki!