Bazilika / Burda

dnvzoliTúra éve: 20132013.04.25 19:04:59
Bazilika 55.

2013.04.20.

Már majdnem G50 lett a dologból de aztán Zsuzska mondja itt ez a Bazilika 55,szép táj,nem tömegtúra,nézzünk már el inkább ide.Nem kell sok rábeszélés,szombat reggel Párkánynak vesszük az irányt,Komáromban becsatlakozik T.Peti is,hárman gurulunk át Szlovákiába a Mária Valéria-hídon.Rajthely hamar megvan,nincs még 7 óra,körülnézünk,fényképezgetünk kicsit aztán harangszóra el is rajtolunk.

Hûvös a reggel de úgy döntök cipeli a fene késõbb a hosszúgatyát,rövidben indulok egy vékonyabb pulóvert azért még eláll az ember.Duna töltésén indul a menet,a folyó medrébõl épp csak egy kicsit kilépve hömpölyög a jobbunkon,balra uszoda,furábbnál furább hétvégi lakok(mindenki abból építkezett amit haza tudott menteni,egy helyen kibelezett kamionfülke a telek dísze!:)),vagy épp épülõ szennyvíztisztító esetleg lezuhant repülõgép okán emlékmû.

Balra térünk a töltésen,ez már a Garam jobbparti gátja,Tinca kocog el mellettünk,nemsokára itt is az elsõ ellenõrzõpont a híd elõtt.Megkapjuk a Pestkörnyéki Kárpát Egyesület Vasúti-híd feliratú pecsétlenyomatát.

Híd alatt át majd újra a gáton,gátõrház mellett el,haladunk a kivirágzott töltésen,éhes vagyok,elmajszolok egy kakaós csigát.

Közúti hídhoz érünk,átkelünk a Garam felett,befut Garamkövesd falu,a háttérben már feltûnnek a szintemelkedést hozó magaslatok.Eddig,mármint szintemelkedésbõl nem volt sok.Átszeljük a falucskát,közben a presszó teraszán újabb lenyomat kerül az Igazoló füzet hátoldalára.Hát akkor kezdjünk emelkedni!

Szegényes lakok közt hagyjuk el a falut,az emelkedõ durva de még az elején vagyunk,jó tempóban haladunk.Ráállunk a piros sávra és csak felfelé,csak felfelé…bele a ködbe.Szusszanásnyi idõre megállunk körülnézni,rövid idõ alatt sokat emelkedtünk,jó magasan vagyunk a falu felett amibõl ma sajnos nem sok látszik innen.Aztán tovább,az út csak emelkedik,sunyin,de emelkedik.Jobbunkon infós táblák hirdetik az itt általában látható fenséges panorámát,hát ma errõl mi lemaradunk,sebaj,nagyon hangulatos a ködös erdõ is.Közben lassan ráérünk a Börzsöny turistatérképre is.:)

Még mindig felfelé,aztán itt is van a Sziklák nevû hely,két pontõrkisasszony õrzi a sziklapárkányt,innen az igazi a kilátás,mondják-no már amikor van!:))

Tovább állunk,Dilen és két társa ér utol,innentõl egy darabon együtt haladunk.

A Burda,vagy ha úgy tetszik a Helembai-hegység kék sávját gyúrjuk,közel 400 méteres magasságban a köd az úr,de ahogy ereszkedünk egyre lejjebb elõbukkan a Nap.Az aszfaltútra már napsütésben érkezünk,vissza kellene menni a sziklákhoz,hátha már van panoráma-persze nem megyünk.:)

Úgy másfél,két kilométer aszfaltozás után betérünk az Ipoly kulcsosházhoz,a pecsét mellé müzliszelet és fél literes ásványvíz jár házi szörppel,valamint egy meglepetés ami a pontõr szerint a házikó mögött vár ránk.

Hát azt semmi pénzért ki nem hagynánk,meg is kerüljük a házikót.Tûz ropog a padok mellett,az asztalnak támasztva elõre elkészített nyársak,az asztalon kenyér,héjában sült krumpli,szalonna,házi süti,bor,pálinka és még ki tudja mi nem,fenséges kínálat!Be is falok két szelet kenyeret azzal a valami istenien finom szalonnával,leöblítem házi szörppel,desszertnek küldök a hasamba egy szelet sütit.Azt hiszem ez jólesett!:))

Indulni kellene viszont,hát megköszönjük a szíveslátást és talpalunk tovább.Visszakpaszkodunk a kék sávra,aztán egy erdõirtásos területen vagy 100 métert ereszkedünk,meredeken,le a Dona-patak árkába.A térképen Vel’ká dolina néven szereplõ völgyben gyalogolva érjük el Helemba falut.

A faluba zeneszóra érkezünk,kellemes zongora-muzsika árad a hanszórókból,tiszta idõutazás ez így,s bár tudom,hogy az Csehország volt inkább(akkor még Csehszlovákia)komolyan mondom azt várom,mikor fordul be a sarkon Pavek úr és Otik a kék Prágával!:)(Lsd.:Az én kis falum,csehszlovák film Jirí Menzeltõl,Bán Jánossal-kortörténeti dokumentum,kihagyhatatlan!!)

Hát Otikék nem jönnek,Prága teherautót sem látni már minden nap,a zene azért megállíthatatlanul és kellemes hangerõvel szól,mi meg lépdelünk.Elérjük a Kultúrházat,pecsételünk és mivel kiderül,hogy a következõ komp Szobnál egy óra múlva indul,addig meg még van úgy 4 kilométerünk megindulunk.(A zene egyébként nem szól minden ebédidõben-bár ez számomra nem volt teljesen elképzelhetetlen-csak karbantartás miatt volt most hallható.)

Újra töltésen gyûrjük a kilométereket,most épp az Ipolyén,balunkon a messzeségben a Börzsöny vonulatai,jobbunkon a Visegrádi-hegység magaslatai.Elérjük a vasúti hidat,átkelünk Magyarországra.A szobi vasútállomáson régi mozdonyokat fényképezek,a restiben pecsétet gyûjtünk majd elgyalogolunk a komphoz.

Jó negyed óránk van az indulásig,heverészéssel,fényképezéssel töltjük,aztán jön a révész,lehull a lánc,túrázók lepik el a fedélzetet.Pár perc alatt átérünk a Dunán,közvetlen a folyó mellett halad a piros kereszt majd Basaharcnál keresztezzük a 11-es utat,újabb szintgyûjtés veszi kezdetét.Jó 200 métert emelkedünk a Savó-kúti-tisztásig,nem az az igazi kaptató de azért húzós.A 40-esek itt a piros kereszten folytatják a Dobogó-csúcs felé,az 55-ösök átváltanak a piros sávra Pilismarót irányába.Irány tehát a Kopaszok,irány Pilismarót!

Lefelé megyünk,jól haladunk,3 kilométer és itt az aszfaltút,dobunk egy jobbost,begyalogolunk a faluba.Marha jólesne egy baracklé fröccs,jó meleg lett ugyanis,egy kocsmát látunk csak,az nem túl bizalomgerjesztõ,úgyhogy mellõzzük.Aztán az épp hogy észrevehetõ szalagok felfelé terelnek minket(nem mindenki vette õket észre,akinek tudtunk kiabáltunk)egészen a református templomig lépcsõzünk,kocsma errefelé már nincs,a fröccsömet buktam,kapunk helyette ásványvizet.:)Pihegünk kicsit majd szalagozás mentén visszaereszkedünk a piros sávra-ezen hagyjuk el a falut.

Itinert olvasgatunk,majd elõkerül a turistatérkép is,a kapott fekete-fehét szürkeárnyalatos térképkivonaton ugyanis az látszik,hogy két sáv jelzés hagyja el a falut de mivel nem színes nem látjuk,hogy az a piros egy-egy ága,vagy esetleg más színû az egyik.Kiderül,hogy jó úton járunk,a másik sáv zöld.

A Miklós deák-völgy aszfaltját koptatjuk,itt ránk tör egy kisebb holtpont,aszfalt is van,meleg is van,szenvedünk kicsit.Az itiner által említett Kádár-kút nekünk kimarad(a térkép szerint az nem a piros sávon,hanem a piros forrás-jelen taláható),az Aranka-forrás már megvan,de merítõs és a medencéje nem túl tiszta így kihagyjuk.Aranka után ránk tör az eddig várt emelkedés,azt a szintadatokból láttuk,hogy a pilismaróti templom után következõ közel 5 kilométerre jut vagy 350 méter szintemelkedés,csak azt nem tudtuk,hogy ebbõl 250 az utolsó másfélre esik!:))Hát ide esett.Felkapaszkodunk tehát az Alsó-Ecset-hegyre a Hirsch-oromhoz.

Nem mondom ez aztán kaptató volt a javából,pihengetünk is pár percet a tetõn,aztán áthullámvasutazunk a Börzsöny turistatérképérõl a Pilis-Visegrádi-hegységére,nevezetesen a Felsõ-Ecset-hegyre.Itt ellenõrzõpont vár ránk,félliteres ásványvízzel.

Piros sávot zöldre cseréljük,egy nem túl izgalmas etap jön a következõ ellenõrzõpontig,6 kilométer gyaloglás erdészeti utakon,a fakitermelés,bár nyilván az erdõgazdálkodás része sem teszi izgalmasabbá a szakaszt.A Képesfánál(legközelebb felderítjük,mi a fene ez a képesfa:),újabb pecsét,majd lezúdulunk egy szûk vízmosásba.

Legalább 20 szintvonalat keresztezve jutunk le a Csenke-patak völgyébe,kerítést mászunk ingatag létrán majd jelzést és utat keresünk egy bodzásban.Kicsit mászkálunk fel s alá,kijutunk egy útra,a búbánat-völgyire,szembe az itiner szerint a Fári-kúthoz vezetõ utat kellene látnunk,hát ez nem jött be,szembe szántó van,út sehol.:)Akkor most balra vagy jobbra,ki erre,ki arra menne,a jobbos a jó,hamarosan rálelünk a keresett piros sávra,a Fári-kút is itt van mindjárt.

Ez a forrás szerencsére foglalt és nem merítõs,a vize finom és hideg,feltöltekezünk a hátra levõ szakaszra,szokásomhoz híven a gyerekeknek is töltök egy palackkal.Legalább így most másfél kilóval nehezebb a zsákom az utolsó emelkedésre!:)

A Vaskapu nevû helyen emelkedünk a zöld sávon a Vaskapu csúcs(403m) irányába a Vaskapu turistaházhoz,ez az emelkedõ sem szelíd,de sokkal könnyebben vesszük az akadályt,mint a Hirsch-oromhoz mászva.Babakocsit toló anyukát és családját elõzzük,ebbõl vaslogikával arra következtetünk,hogy emberlakta helyhez de legalábbis autóval megközelíthetõhöz érünk hamarosan,és így legyen ötösünk a lottón,keresztezünk egy aszfaltutat és máris itt a Vaskapu turistaház.

Elhaladunk a térképen Brilli Gyula menedékházként szereplõ objektum elõtt,a mi ellenõrzõpontunk ott mögötte található,meg is van,pecsételnek nekünk és étellel kínálnak.Gulyásleves vagy a gulyásleves húsosabb része tésztakörettel a két választható opció,ki ezt ki azt eszik,elköltjük az uzsonnát az ellenõrzõpont melletti egyik jurtában.

Közben viszont mindenki az eget kémleli,mi is felfelé irányítjuk tekintetünket,hát amit látunk az nem túl bíztató,sötétkékké vált az égbolt keleti irányban,olyan zivatarfelhõnek néz ki,és lehet,hogy az is!:)Gyors léptekkel megindulunk lefelé….:)

Szûk 5 kilométer van hátra,mindez lefelé,elkezd cseperegni,talán megússzuk.Zsuzskáék elõremennek,én fényképezgetek és amint egyre jobban rázendít az esõ felveszem az esõkabátot.Hol jobban,hol kevésbé esik,sebaj,most már marad a kabát.Beérünk Esztergomba,a helyi Rózsadombon,piszok meredek utcákon jutunk le a városba,a belvárosban aztán lecsap ránk az esõ,itt már nincs kegyelem zuhog rendesen,Zsuzska és Peti bõrig áznak,amúgy jó a kedvünk.Nekem kimondottan,az esõ esküszöm még jól is esik,hideg nem jött a záporral,a hátam nem ázik,minden oké.Kikérjük a közönség segítségét a híd megtalálásának okán,épp jókor,már kezdtünk nagyon rossz irányba menni,elfordulunk hát a helyi piac utcájába,átkelünk egy gyalogátkelõn és már ott is szemben a Mária Valária-híd!

Átkelünk Párkányba,pár perc és itt a cél,mire lerendezzük a célprocedúrát az esõ is szépen alábbhagy.:)Száraz ruhát öltünk és túlélve a katasztrófálisan kátyús utakat hazaautózunk Gyõrbe.

Jó kis túra volt kedves rendezõkkel,néhol már-már extra ellátással(az Ipoly kulcsosháznál az ásványvízen és a müzlin felüli terülj-terülj asztalkámból lehet,hogy nem mindenkinek jutott,ez tényleg a ráadás volt a szerencsésebbeknek(gyorsabbaknak),a kenyér és a süti pl. pont nálunk fogyott el,pedig mi a rajtidõ elején indultunk),jó itinerrel viszont sajnos használhatatlan térképkivonattal(ezen lehetne javítani majd a jövõben).A kilátásokról ma lemaradtunk de sebaj,max megnézzük a plecs.hu-n Sanyi fotóit tavalyról,vagy visszajövünk jövõre is bízva a tisztább idõben.Mindent összevetve jól tettük,hogy eljöttünk,találkozunk még szerintem.

Köszönöm a lehetõséget!

dnvzoli

A túrán készült képeim itt láthatóak: