Aranybulla emléktúra

olsenTúra éve: 20132013.12.26 17:38:18

szia emberek,az Aranybulla..

Velencei hegység,onnan is Pákozd:szerintem anno a horvátok is azért veszítettek itt,mert a logisztikája a tömegközlekedésnek nem a legszerencsésebb,a teljesítménytúrázó szempontjaiból legalábbis.De autó és autópálya van,innen ez csak pénz és kapcsolatok kérdése mindössze,mint minden ebben az országban.Reggel negyed nyolc,toporgok egy autónál,a fõrendezõ üveget nyom a kezembe,hiányt pótol a belsõmben,fizetek neki és elküld egy papírral,hogy írjak rá föl dolgokat.Miért is nem keres rá internetesen,mint annyian..?Azért elindulok,megteszem neki,hogy ellenõrzöm a világhálót.Fölfelé a kocsma mellett,dér és hideg van.Kút és itató mellett fényképezkedek,eddig ez meg sem ragadt az emlékekben,most pótolom.Föl-föl szaladok a domboldalon,melegedést és kilátást keresek,elõbbi meg is van.Csakhamar a Pandúr kõ számát rögzítem,a számozás biztosan uniós elõírás,legalábbis régebbi emlékem nincs róla,talán mert senki sem kérdezte eddig,de mióta Brüsszel ezt is támogatja,mert kissé inog,mint a Balaton felvidék egyes részei,de közösen támasztjuk olasz és román társakkal,azóta rendben van,csak úgy,mint az ország.Megyek is tova és le,másik jelzésen,vissza a faluba,flaszterozni,mert a kerékpárút a túraútvonal,bár a jelzések szellõsek.Tópart mellett el.Irány Kisfalud,a kastély továbbra is eladó,de szemben a kocsma él és nem eladó.Eldobható karácsonyfa tömege várja a vásárlókat,sorállás nincs.Fehérvári és budapesti gyerekekkel múlatom az idõt,majd a varázskezû barátom hoz egy régi bútordarabot,akit másfél éve nem láttatok.Fut,és boldog,na,ez is visszajött,bár kistávra,de mosolyogva.Az emlékmûnél a fõrendezõ,és az üveg,mindkettõnek örülök.

Londoni vérrokon jelentkezik telefonon,dumálunk,kerül,amibe kerül.Kint melegebb van,hja,régebb óta uniósak,meg az óceán is közelebb van,mióta minket elvágtak a tengertõl,és csak édesvízi nagyhatalomként tengõdünk.Még a halakat is sózni kell karácsonykor,miután kibeleztük õket,ezt csak úgy mondom,a kétbalkezes szakácsoknak,akiknek már szakácskönyvük is van,meg krumplihámozójuk.Megint az ingókõnél járok,a nyolcas forma útvonal másik oldalát kezdem,lehetne jobb vagy akár baloldalinak is nevezni,ahogy azt félkörök esetében már megszokhattuk.És igen,a kockakõ,élére állítva,alatta szám,akár az embereknek a hátán a rács mögött,a tajkártyán a szabadoknál.Papírok mondják meg,hogy ki vagy és hogy mennyit érsz,mondta egykor a kövér szemüveges billentyûs,és sikere volt.Ma az információözön egy numerikus karakterlánc,ez vagy Te is,karácsony elõtt,a pákozdi földvár felé félúton.A Hurka völgy – nevét bizonnyal felfedezõje adta – telitalálat az ének ezen szakaszában,a helyiek is így vélik,sok a tébláboló,kutyázó és nõzõ sétaember rajtunk kívül is.Angelika forrás,itt hó is van,nem egy jégszekrény borult ki,némileg több.Tovább,Likas kõ,átlátni rajta,de semmit nem látni ott sem,ami érdekes.Innen beborítunk a Gyapjashoz,a fõrendezõ itt is ott van,pálinkát veszek át tõle,az üveget visszakéri,kupakostól.Testét mandarinnal próbálom melengetni,magyar narancsot vél benne felfedezni,azért elteszi,késõbb jól jöhet,még vannak népek mögöttünk.Át a falun,a doni emlékmû irányába,itt is költöttünk pénzt bõven,hiszen a meleg ruhán spóroltunk anno.A takarékos embernek most szobrot akarunk,lóval.Helyes,egyes lódarabot már úgyis kiosztottak sokunknak.A halászcsárda csukva,itt se bor,se kávé,se senki,úgyhogy visszafordulunk,mert Pákozd következik.

Újra a Piedone,és éppen a busz is befut,Fehérvárig röpít..

Remek túra,ahogy megszokhattuk az egyletvezértõl,jövõre is..mindenkinek ajánlom,a Velencei amúgy is egy kicsit mostoha..