Meteor

Rakk GyulaTúra éve: 20142014.09.16 17:29:32

A "Ne tervezzünk szabadtéri programot erre a hétvégére" prognózisok ellenére megrendezett XXV. METEOR teljesítménytúrák rendezõi + az 50 km-es táv "söprésének" beszámolója
(2014. szeptember 13. szombat)

2.30 - Nem nagyon tudtam jól aludni a bizonytalan idõjárás miatt, gondolataim folyton csak a rendezés elemei körül kavarogtak. Így hajnalban még nyomtattam egy-két üdvözlõ / figyelmezetõ táblát a Rajthoz, aztán elkezdtem készülõdni. A hátizsák nagy részét a rengeteg váltóruha, az ennivaló és a 4 l innivaló tömte ki. 3.50-kor pontosan egy zivatar után indultam el tatabányai otthonomból az állomás felé. Az utcákon mindenhol víz állt, de útközben nem esett.

4.11 - Vonatom ekkor indult Bp. felé, amelyen nélkülöznöm kellett CsST társaságát, aki - mint nem sokkal késõbb SMS-ébõl kiderült - elaludt.

5.09 - Érkezés Budapest-Délibe, 2 db BKK jegy vásárlása (melyek kséõbb nem kerültek felhasználásra: a 61-es villamoson nem mûködött a jegykezelõ elektronika, a hazaút autóval történt), 61-es villamossal irány Hûvösvölgy. Buliból hazatérõ fiatalok és talán munkába igyekvõ idõsebbek lézengtek a jármûvön.

5.35 - Érkezés Hûvösvölgybe, a lépcsõn felfelé majdnem belebotlok egy alvó hajléktalanba, akit talán az elsõ képem elkészítéséhez igénybe vett vaku villanása "zavart meg". Még sötét van, a Gyermekvasút végállomása teljesen kihalt, még a Kisvasút Sörözõ és Pizzéria melletti ketrecben lévõ kutyának sincs kedve megugatni, úgyhogy nyugodtan veszem szemügyre a hátsó feljárót, ugyanis - elvileg - itt kellett volna berendeznünk a Rajt-Cél logisztikáját. Víztócsa, cementeszsák és néhány lim-lom látszott a pislákoló fényben.

5.45 - Lassan érkeznek a pontõrök és a rajszemélyzet, majd kicsit késõbb befut a fõrendezõ, Lugosi Zoli szürke autója is. Már kezd derengeni, a felhõzet nem zárt, itt-ott az ég is látszik. Majd eltûnik.

6.00 - Szállingóznak a résztvevõk, berendezzük a Rajtot, kiragasszuk a papírokat, átbeszéljük a logisztikát, készülnek a fotók. Kiszalagozom az elsõ 60 méteres jelzetlen szakaszt a kanyargó, lépcsõs, lejtõ sétaúton, bár késõbb többen is rossz irányba akartak indulni (?).

6.30 - Rajt. Ismerõsök jönnek: Renáta, Péter, Laci. Beszélgetünk a régi idõkrõl, 7.20-as Gerecse 50 teljesítésekrõl... Hát igen, múlik az a fránya idõ :-)) Közben készítem a fényképeket a résztevõkrõl, néhányuknak tanácsot adok a túrával / útvonallal kapcsolatban.

7.00 - Befut CsST, kicsit sajnálkozik az elalvás miatt: nem számít, úgyis söprûk vagyunk :-) Felhõs az ég, de nem esik.

8.00 - Pontõri autó indul Budakeszire, viszi a Hosszú-hajtás-hegy pontõrét is. Áttranszportáltatok velük a Mammutfenyõkhöz 2 l szénsavas málnát.

8.20 - Egykori Gyermek (inkább Úttörõ) vasutasok jönnek katonai alakzatban a felvonulási térre, ünnepélyes zászlófelvonás, anyukák-apukák-gyerekek együtt "tisztelegnek", rengeteg a nézelõdõ, a fényképezõ ember. Hoppá, de ne feledkezzünk bele a "díszmenetbe", mert a söprûnek hamarosan (8.30-kor) indulni kell!

8.40 - Még nem tudjuk elkezdeni a söprést, mert néhányan késve érkeznek a Rajthoz, na jó, õk még mehetnek.

8.45 - Még mindig Hûvösvölgy, mert futva még mindig jönnek indulni szándékozó Sporttársak.

8.50 - 20 perc késéssel elindul a söprû, bár így a lineárisan meghatározott pontzárási idõkhöz mért 4,2 km/h átlegsebességnél gyorsabbra lesz szükségünk. CsST-vel elindulunk a Nagy-Hárs-hegy felé, két futó még megelõz bennünket. Közben a Nagykovácsi útnál megyarázzuk el egy Hölgynek, hogy menni kellene tovább, mert az 1. ellenõrzõpont hamarosan bezár, melyet már valõszínûleg mi sem fogunk nyitva találni. Biztosít, hogy odaérnek, menjünk nyugodtan. Feljebb már felhõ ül a hegyen, a Hárshegyi körútról a gerincre kanyarodunk. A Bátori-barlang elõtt valóban megelõzött a pihenõ Hölgy és Párja.

9.30 - Nagy-Hárs-hegy. A 20 perc késés maradt, ahogy a felhõ is a kilátó tetején. Mi viszont nem maradtunk, indultunk lefelé. Régi csúcsjel maradványa, köves sétaút, Budakeszi út zaja, Szépjuhászné következettt. Váltás a Piros sávra. Telefon, hogy valaki eltévedt és a Sárga kereszt jelzésen várja az instrukciókat, melyet áttételesen - a párján keresztül - telefonon tõlem meg is kap: irány fel a János-hegyi-nyeregbe, majd gyorsan az Erzsébet-kilátóba, ha még szeretne bélyegzõt kapni. A Piros sávon háromszor keresztezzük a Jánoshegyi utat, hogy aztán nagyon sûrû ködben érjünk fel a fõváros csúcsára.

10.10 - János-hegy. A két pontõr Hölgy biztosít, hogy jövõre is számíthatunk rájuk, bezárjuk a pontot, a 20 perc késés megmaradt. Fel a valódi csúcsra, le a falépcsõs ösvényen, a Libegõnél felújítják a játszóteret, nagyobb társaság sétál balra. Piros sáv tovább: Béka tó, Jánoshegy vá., itt búcsút intünk a Gyermekvasútnak és az épp szolgálatot teljesítõ "szebb korú" személyzetnek. Borult idõ van, de nem esik a Budakeszi-erdõben. CsST leszedi a virág-völgyi szalagokat, én fényképezem, majd oldalazunk felfelé. Lekapjuk a maradék szalagot és gyorsan felkúszunk a Sárga sáv jelzésen.

11.00 - Csacsi-rét. A nyugdíjas pontõr néni épp indult volna már, de még bélyegez, miközben váltunk pár szót. Levesszük az útvilla jobb ágának szalagját, kis emelkedõ után ereszkedünk a Diófás-tetõn. Újabb telefon, valakik Makkosmárián kérnek telefonos segítséget: a Hármashatár-erdõben az egyenesen vezetõ Piros-Sárga sáv helyett a Végvári-szikla felé ereszkedtek le. Rossz hír, hogy e szikla mellett még egyszer el kell haladniuk, ha tovább akarnak menni a Piktortégla-üregek felé. Mi is az üregek felé sietünk Sárga, majd Piros sáv jelzésen. Kis isõ múlva kilépünk a fõváros területérõl és már a Budaörsi-hegy nyugati oldalában húzunk lefelé. Közben utolérjük Anitát, akinek ez az elsõ teljesítménytúrája, de mivel utolérte Õt a söprû, így Õ az utolsónak haladó hivatalos résztvevõ is egyben. Együtt érünk a Piktortégla-üregekhez, ahol pontõr már nincs, de próbálkozó napsütés az van.

11.55 - Piktortégla-üregek. 1 perc mûlva meglesz a pontõr is, aki szintén vállalta a jövõ évi helytállást is. Bélyegzünk, iszunk, majd indulunk is tovább, miközben õ a mókusok makkgyûjtési szokásairól kérdez bennünket. Ezt a kérdést itt nincs idõnk megvitatni, úgyhogy CsST lekapja az út menti szalagokat és már együtt érkezünk a farkas-hegyi-nyeregbe. Pá-pá Piros kereszt, innentõl szalagozott volt az út a Résztvevõknek, amíg CsST egy fehér szatyorba nem tuszkolta a szalagokat, miután lemûtötte õket az ágakról. Fent egykori repülõtéri épület, lent az egykori vitorlázórepülõ-tér helye. Jó talajút a Sárga sáv jelzésig.

12.25 - Sorrento. 25 perc késés, nagyjából tartjuk a 4,1-4,2 km/h sebességû tempót. Megiszom az elsõ 2 l végét, bélyegzünk, a pont õre szintén vállalta a jõvõ évi közremûködést, búcsú, gyerünk tovább. Az oldalösvényen elkezd szakadni az esõ, esõkabát nem kerül elõ, viszont az iratok és a pénztárca vízmentes helyre kerülnek a zsákban. Ismét utolérjük Anitát, akit innen kezdve velünk tartott a Mammutfenyõkig. Szélesebb sáros út, héhány kanyar, CsST szedi a szalagokat. Kopott Piros M-eket kell követni, elõre küldöm a két résztvevõ (hiszen én szerkesztettem az itinert), tesztelem, eltévednek-e. A bal kanyart észreveszik, bár egy kicsit bátortalanul, de elérjük a Zöld keresztet, mely cselesen befordul a Kavics-árokba. Anitától müzlit kapunk, szükül a völgy, a sziklánál Anita csúszva érkezik meg a völgyfenékre.

13.20 - Meteor-szurdok, Mária-szikla. 30 perc késés, pontõr sehol, fotó, irány tovább. A betonúton jobbra tartunk, szusszanásnyi pihenõ Milkával. Aztán Budakeszi felé Hofi-viccek, Anita fárad, utolérjük a pontõrt. Váltunk pár szót majd sietünk tovább. A Kert után már nem esik az esõ, átkelünk a Fõ utcán, utolérjük Jeremcsuk Istvánékat, akik a 21/B rajtjába tartanak, jelentõs késéssel. Így öten haladunk Budakeszi utcáin majd az új hídon át az egykori dísznövénykert mementóihoz.

14.00 - Mammutfenyõk. Anita Célba ért, Jeremcsuk Istvánék viszont a Rajtba. 30 perc késés, a pontõr nem akarja õket továbbengedni, de a söprûkkel jöhetnek. Elrakom a 2 l málnát, fotó, füzetosztás Istvánéknak, indulás tovább. Mai kreppapír és tegnapi mûanyag szalagok nyomán (melyeket CsST szorgalmasan gyûjtöget) gyalogolunk a mezõn, Fenyõ, Tölgyfa utcák, fatelep-kerülés, szalagszedés következik a benõtt ösvény elején. Tûz a Nap. Majd elbújik a felhõk mögé. Új Piros M jelek, Szent Jakab Zarándokút sárga kagyló jelei, vizes bokrok, párás Csíki-hegyek. Létramászások, mohaszõnyeg, egyenes nyiladék, kissé több víz, mint pénteken. Szembe jön Katona Gabi, a hosszú-hajtás-hegyi pontõr. Jövõre Õ is jön, bélyegzünk, eszünk-iszunk, gyalogolunk - tovább.

14.50 - Hosszú-hajtás-hegy. 30 perc késés. Jó irányból kerüljük a bányát, szalagmentesítünk. Egy vizes fán Ákos ül, eléggé elcsigázva. Eddig valamennyi METEOR teljesítménytúrát teljesítette, szeretné ezt is. Elfogyott az energiája, görcsölnek a lábai. Mászás, irtás, fotó a Fekete-hegyek felé, ott fenn a Tarnai-pihenõ "trónol". B...us, oda kell felmenni? Meg még tovább, a legmagasabb csúcsra :-)) Ákosnak Richtofit krémet adok, bekeni lábait, indulunk, de nem nagyon hat a krém. Zöld háromszög, Hideg-völgy, bár viszonylag meleg van. Erzsébetpuszta nagyon védett bejárata után az Erzsébet- (Hideg-völgyi-) erdészlaknál Ákostól elbúcsúzunk, aki az autóbusz megállóhelyen ver ideiglenes tanyát. Mindenesetre gratulálunk Neki az eddigi teljesítményéhez. Toljuk tovább a Fekete-hegyekben, jobbról érkezik a nem létezõ Zöld Mária út, majd az erdõben a Sárga kereszttel együtt el is válik balra. Keresztezzük agy egyre sûrûbb szintvonalakat, kis tisztáson "uzsonnázunk" egyet. Nem sokkal utána Ildikó és Lajos már lefelé tart a pontról, õk is jönnek jövõre is rendezni. Bélyegzünk majd hamarosan hajtûkanyar következik.

16.30 - Fekete-hegyek, Tarnai-pihenõ. 60 perc késés. Fotó, emelkedünk tovább, az elágazásnál Istvánékat elküldjük a Piros, magunkat (CsST-vel) pedig a Zöld háromszögre. Utolsó emelkedõ a "nagy hegyre", ösvényen fordulunk a csúcs felé.

16.50 - Nagy-Kopasz. 60 perc késés. Pontõr - természetesen - már nincs, pár perc és már mi sem vagyunk a ködös csúcson, elhagyjuk a Csergezán Pálról elnevezett kilátót. Nem esik az esõ, gyorsan haladunk lefelé, elhagyjuk az erdészeti utat, meredeken jutunk le a rét szélére. A Kutya-hegy felhõben, mi pedig a vizenyõs rét sarkán átvágva hamarosan ismét erdõben. A Zöld háromszög talajútba torkoll, innen Zöld sáv mutatja az utat tovább. Nem sok minden látszik, örülünk Nagykovácsinak, vizes minden, zápor lehetett. Templom elõtti dísztér, víz nem kell már a hátralévõ 15 km-re, van nálunk elég folyadék. Piros sávra váltunk, fotó a református templomál, útvillánál irány balra a Szeles utcán. Megyünk bele ismét a felhõbe. Belépünk az erdõbe, szembe jön Nagy-Szénás hõsies pontõr csapata, jövõre õk is jönnek. Iszunk egyet, sziasztok, vizes képcsõn majd csúszós dolomiton kapaszkodunk, mint a kõszáli kecske. Leülök, fújtatok, CsST azt mondja, már nem lehet sok hátra (mármint szintbõl :-)). Nincs is, még 53 m szint GPSMap 60 Csx szerint. Szerintem itt megint 10 m-rel magasabbra tett minket, most nem érdekel, lehúzunk az északi hegyoldalban, sûrû felhõben / ködben csatlakozik az Országos Kéktúra. Szürkül, de amúgy is szürke minden.

18.40 - Nagy-szénási th. emlékfal. 70 perc késés. Pihenünk a padon majd indulunk a sétányon tovább. Még három óra, mondom, és ez be is jött... Murvás ereszkedõ, egyre sötétebb van, majd ismét Nagykovácsi. A Zsíroshegyi úton világosabb van, Bányász-emlékmûhöz most nem megyünk, sorompó, sötét erdõ, kutyaugatás.

19.10 - Egykori Zsíros-hegyi th. romja. 60 perc késés. Lámpák elõ, evés-ivás, indulás. Muflonok itatójánál kutya ugat, sûrû a köd. Sárga sáv elválik, Kék sávon megyünk tovább a Radványi sûrû-sötét erdõben. Errefelé már nincs sazalag, CsST-nek nincs dolga. Fényképezõ már nem kell. Kerek-hegy csúcsai jönnek, közben ismét rákezd az esõ. TESCO-s elem eddig bírta, hát 20 perc az nem sok. Megnyílnak az ég csatornái, a Vadcseresznyés ösvényén elõkerülnek az esõkabátok. Ömlik, már nem számít, hová lépünk. Telefon Lugosi Zolitól, hogy hol járunk. Ugyanis egy Hölgy elakadt a Remete-szurdokban, nincs lámpája és várja, hogy kimenekítsék. Már megyünk fel a Remete-hegyre, úgyhogy érkezik a segítség. National Geographic kamera nincs, viszont a teljes Nagykovácsi-medencét, Remeteszõlõst és a szurdokot átható "dizsi" van. Mindegy, legalább az éjszakai kilátás szép... De azért elõre is kell pillantani héha a (nagyon) vizes és csúszós dachstein mészkõszikák miatt. Kétszer lecsúszok, sebaj, van alkalom megállni elemet cserélni, inni, és tovább balettozni lefelé a sötét éjszakában :-)) Fények az erdõbõl, Jövünk, Oké! Rita áll egy fának támaszkodva, CsST-tõl tartalék lámpát kap, nagyon megörül nekünk. Hárman csúszkálunk tovább lefelé, míg szelídül a lejtõ és leérünk a vízgyûjtõhöz. Gyûjti is rendesen a vizet az Ördög-árok, a Nagykovácsi-medencében leesett csapadék mind erre akar eljutni a Dunához... Át-, de inkább belelépve érjük el a Dr. Pápa Miklós utat.

20.40 - Remete-szurdok, Dr. Pápa Miklós-emléktábla. 70 perc késés. Újabb telefon, hogy kérünk-e autós támogatást Máriaremetétõl. Rita sem kér, mi sem, úgyhogy a szurdokból kiérve a Csatlós, Ördögárok, Kerekhegyi és Hímes utcákon át felkapaszkodunk a Templomkerthez, melybe befordulunk. Az esõ elállt.

21.00 - Máriaremete, Kisboldogasszony kegytemplom. 70 perc késés. 9-et üt a templom harangja, majd derékszögû törésekkel jutunk le a Zsíroshegyi útra. Már eléggé ég a talpam, de nem nagyon érdekel, elrakjuk az esõvédõ cuccot és szedjük a lábunkat a cél felé. Náncsi néni vendéglõje kihalt. A Nagyrét utcából a névadó rét betonjárdája térünk, de talán jobb lesz mellette a dolomitos sétaút. A Nagy-Hárs-hegybõl semmi nem látszik, régi munkástalálkozók egykori helyérõl felkanyarodunk arra a sétányra, melyen egykor "munkásmozgalmi" tömegek haladtak a Nagy-rét felé. Utolsó emelkedõ a Fazekas-hegy nyerrgéig, majd a Gyermekvasút aluljárója után ráfordulunk a célegyenesre. Leszedjük az utolsó pár szalagot.

21.40 - Hûvösvölgy, Gyermekvasút végállomás. Cél, 70 perc késés. Igazolás, díjazás, az állomásépület bezárása. A "mentõakció" sikeres lett, ezért Rita és Párja hazatranszportált minket (engem és CsST-t) Tatabányára, amiért ezúton is Köszönetet mondunk!

MINDENKINEK KÖSZÖNJÜK A RÉSZVÉTELT, AKI ELJÖTT VALAMELYIK TÁVRA!

ELÕZETES STATISZTIKA (AZ INDULÓK SZÁMA ÖSSZESEN (FÉRFI/NÕ)):

METEOR 50: 104 (89/15)
METEOR Maraton: 25 (18/7)
METEOR 21/A: 76 (54/22)
METEOR 21/B: 61 (37/24)

MINDÖSSZESEN: 266 FÕ

Érdekes, hogy a 21/B mennyire "nõies" résztáv :-))

(Túl sokan nem adták fel, de a pontos statisztikához (TELJESÍTÕK) át kell majd nézni az áthaladási listákat és ezeket össze kell vetni a nevezési lapok adataival. Sajnos az ilyen jellegû pontos nyilvántartás eddig nem volt erõssége a túrának, 2015-tõl azonban ez is, mint sok egyéb más, máshogy lesz.)