Pilisi Lift - Páternoszter/Lejtmenet/Felmenet

olsenTúra éve: 20172017.12.10 08:10:02

szia emberek,a dobogókői túráról..

A túra reggeli rajttal kezdődik,minek következtében félhétkor koromsötétben toporgunk a hóban,mert még alszanak a szervezők és a nap is,hó van,jelentősnek tűnik,magyar viszonylatban a vörös jelzést adja le a meteorológus,a Pamírban ennyitől nem sápadtak el az ott élők valamikor,ma nem tudom,lehet,hogy már ott is alásóznak a jakoknak..Csapunk egy kört,kávét és pálinkát keresve,és nem találva, vissza,ahol a pilisvörösvári srác és druszám szárnyat bontott és pénzt vesz el.A csapos viszont még nem nyit,semmi pénzért,sem kávé,sem alkohol,takarít és mosogat,mert ezt is kell valamikor..világos,de nem várunk,nekivágunk étlen-szomjan a fergetegnek,a hófödte lankáknak,bízunk a szerencsénkben,hátha valaki elveszi tőlünk a forintot és maligánt tolhatunk be az arcunkba cserébe..alig múlt hét,de érkeznek az autósok és rajtolás veszi kezdetét tömegesebben,a jelzés a Király –kút felé piros és háromszög,lefelé.A pontőröket még felvonulás közben érjük be,stempliznek és vegyes páros,melegíteni tudják egymást..akár a melegek,újabb divatok szerint.Hamar vesszük a padokkal és házzal komfortizált forrást,és ereszkedünk tova és el..bele a hóba,ahova a vadászvizslák és a komondorok is csak mellénykében és kabátkában jöhetnének,ha a gazdijuk engedné őket.Láthatólag nem engedte,mert itt nincsenek.Követjük a fára festett jelet,mint a gold vadász a Szihote Aliny térségében anno,bár az feltehetőleg nem festett háromszög volt,csak véset.Ennyit fejlődtünk röpke valamivel száz fölötti év alatt,ugyanis akkor került felmérésre a Földnek az a szakasza,a cár atyuska uralma alatt,ami ugye jó volt..mint a magyaroknak a török császár,bár erről is megosztott a történész társaság,egy dolog bizonyosnak látszik,a mohácsi csatát nem mi nyertük és nem lett döntetlen sem.A forrás után alászállunk a Forrás völgybe és a Varga lósz után a keresztre váltjuk a háromszöget,mint köztudott,a keresztes jel az egyik alkoholelőállító és forgalmazó cég jele is,aki még mindig nem értékeli a neki csapott reklámot eléggé,ezért nem írom ki a nevét,találgassatok..Nem olvad a hó,csak a parkolóban van pontőr páros,két különböző ivar képviselői,egyik nő,amíg a másik nem.Van tea és forralt bor,tízféle süti és csoki,szóval terülj-terülj asztalkám,citrommal és naranccsal,hami-dőzsi,,,helyett lépünk lebélyegezve,be a civilizációba,amit errefelé Pilisszentlászló néven jegyeznek.A központban útbaigazgatjuk a szembejövőket,akik gyorsabbak,majd simán elmegyünk a Rózsa oldalában,mint annyiszor kéktúrásként..de a Papp rét már helyretesz,ja és nincs erre szalag sem és más túrázók is csak másfelé mennek..a térkép segít,az Apátkúti felé aszfalton vágunk,sikerül is perecelnem,a fehér hóra le piros vérem csepeg,meg fáj is.Sebaj,az Ördögbánya helyreteszi a dolgot,forrás a nagy fafelelősről,patak a völgyről nevezve,pisztrángos a pisztrángról és Visegrád,mint Visegrád…a túra legnehezebb része,aszfalton hosszasan a Malom kerten és a Fő utcán,a stadionig,ahol meleg és pecsét és krumpli,Gery a fogyasztók között,neki eddig volt,mi indulunk vissza,dél is elmúlóban,a fejlámpát nem szívesen venném elő,mert a fényszennyezéssel elnavigálnám a más bolygóról errefelé kutakodó értelmiséget..bár ezt is vitatják sokan,az értelmiség egyik fele,a túlnyomó,szeret magával foglalkozni,és csakis kizárólag,mert a filozófia és a politika a hatalommal együtt gravitáló tényezőként működik..itt kérek elnézést a műszaki értelmiségnak a szakmába ragadt magjától,aki esetleg értelmeset alkot,ez a nem véleményformáló rész,vagyis szóra sem érdemes..de van..ilyen is..hálistennek egyre kevesebb,mert  a tűztől távolabb esik és nem lehet melegedni a fényénél,csak legföljebb még a Marsra vagy az Európára elmenni,a Jupiter mellettire gondolok..ide egyébként a migráció is irányítható lesz,mihelyt ezt a Földet kivégeztük,a természet segítségével,amely nem képes az emberi természetet megváltoztatni elég gyorsan.Szóval settenkedünk vissza,csúszik és nem olvad,még nem,de tele kiskirándulóval az Apátkúti,autóba rakják a forrásvizet,Moiwa rongyol szembe,hű Sanchójával,majd a hajnali pontőröket segítjük át a vízen,ez a szembeforgalom,Dobogókő felé már vagy elmentek,vagy kevesebben vagyunk,és hó van.Hamar Pilisszentlászló,mert a mostani körtúra oda-vissza jellegű,van a reggeli pontőr pár,és van még minden földi jó..vagy nem fogyaszt a nép,vagy kevesen vannak,főleg az étkesebbek..beletúrok a cukrosokba,mert vérbe kell,és a Tüskés felé,föl,és a lószok,Vargától és Mikulától,fiatal barátom köszön rám hátulról,félórával utánunk rugaszkodott el Visegrádról,félötre kért taxit a célhoz,állva hagy bennünket..pontőr szembe,már levonulóban,de még ránknyomja,és ismét a Forrás völgy,innen már csak fölfelé..a GPS megszámolt negyven valahány kilit,mert a Papp rét és a Sajgó kapu nem volt szorosan a túra része..Fiatalok a Prédikálótól,a parkolási díjról faggatózom,ők pedig a „lósz” elnevezésről..ismereteket cserélünk,és kettesben toljuk a végét,vidéki rokon hív telefonon,hitetlenkedik a helyzetemen,én is..és már a jurtaövezet,tele kirándulóval,minden korosztály és többféle boldogság,havas és maligános,autósok gyakorolják a téli indulást,van már árokos is,ott a vontatást teszik rutinosan…a cél,ahol kiderül,hogy nem mi vagyunk az utolsók,hiszen négy óra,még a taxis ember ideje is el lett érve..a vörösvári srác mesél legújabb hölgykalandjáról,aki pécsi illetőségű,druszám papírt ír és megyünk..leszáll a köd és mi is,lassan mert csak..

Kiváló téli túra volt,remek társaság,remek rendezés..persze a főrendező a Hargita oldalban alszik,mert a dolog működik nélküle is..itt a helyed Neked is,szerintem jövünk még mi is..