FSZJZ X.
Nyitrai túra incidenssel, Vágsziklás, életút, kerékpártúra.
………...Nyolc órára értem Nyitra állomására. A távolban haladó csoport után indultam. Utolérve csatlakoztam a magyar csapathoz. A Szt. László templom előtt már egy roma gyerekkel nőtt a létszám. Azt próbálják megértetni vele: először köszönni kell és aztán kérni. Szűz Mária templománál sem sikerült pecsétet kapniuk. Itt a törzshelyén posztoló roma nő, tőlünk nem kért alamizsnát a gyerek jelenléte miatt. Veszek neked kenyeret, de hol – mondom a gyereknek. A csoport a Szt. Mihály kápolnába tart. Én a gyerekkel az egyik sikertelen üzletbejutás után, másik utcában a Nitrazdroj market lett a cél. Benn lemarad a gyerek. Elakadt a bevásárló kocsiknál a konkurencia miatt. Az ökle fölemelt állapotban lesújtani készül a gyerek lehajtott, behúzott fejére. Gyere már! - szólok vissza. „Bármit mondott is ne higgyen neki! Hazudik!” - mondja a Konkurencia. Ezzel fejeződött az izgalom. Az üzlet őre is szemtanúja a jelenetnek. Gondolom az üzletben kísérte a Konkurenst és ha már ott volt, minket kísér. Először megyek őrrel bevásárolni. Hol a kenyér? - szegezem neki a kérdést. Leghátul, balra - kapom a választ. Na, soha jobb helyen - gondolom. A polcról egy kenyér kerül a kosárba. Itt jön képbe a mondás: evés közben jön meg az étvágy. „Anyu otthon betegen fekszik, burgonya is jó lenne”, kint „euró-t is elfogadok” az álláspontja. Hajthatatlan vagyok, ezért kenyeret a lábszáránál lengetve az út túloldalán mobilozó férfi lett a célpont.
…………Csoportot a Szt. Péter Pál templom mellett érem utol. Ácsorgás, ezért benevezek. A templomban mise van, a parókián senkit sem talál a főnök (NL). A miséről kijövő novicot (még nem pap, paptanonc?) kérdi a mise végét illetően. Fél óra múlva - jött a válasz. Épp kilencet mutat az óra és megyünk tovább a várba. Ott is a misén állapodunk meg. Plébános az emberi szeretetről tart előadást (régebbi kép), de ismét megyünk. Most a szuvenír boltba. Pecsétet továbbra sem kapunk, pedig már az előző templomot is megjártuk újból. 9:45- kor indulunk Nyitradarázsra. Jó a tempó, de a templom előtti kocsmában állnak meg. Búcsúzom és egyedül folytatom. A Z jelet választva a nyitott kápolnát nézem meg (2. kép). Az elágazástól a földúton megyek. Jobbról hétvégi házak a szőlőskerttel, balról az erdő. Hosszú menet és az út végét épület zárja el. Ezért az erdőn keresztül érem el a Z jelet. Csoda Svorada azaz Szórád – forrásból víz csorog (3. kép). A keresztúton elérem a barlangot is (4. kép). Már nincsenek meg a rózsafüzérek. Itt pedig átvágni tilos, természetvédelmi terület olvastam lent. A forrásnál 5. kép a Jakab – út feliratról. Aztán kitérő a kórház mögé. Felbecsülhetetlen értékű, írja a plakát a kolostor romjáról (6. kép). 2024. július 20. Nyitra 3. alkalommal rendezett ide zarándoklatot. Zoborra most nem volt menet, de megnézheted a monolitot (magában álló oszlop 7. kép). Helyén a maradványai láthatók. A talapzatra 896 – 1896 feliratot vésték. A Promenádot kihagytam, csak a városon vágtam keresztül. Megjegyzem nem a pontos útvonalat követtem. Igyekeztem általam nem járt úton menni, de betartani az irányt.
………...Új célpontot választottam a dombon lévő kálváriát (8. kép). A kórház mellett, bérlakások között, végül garázsok mellett érek oda. Sziklán a mobilom végállomást mutat. Előre szakadék, balra lent a fakoronák teteje látszódik, jobbra meg egy halom szikla mögött a kálvária teteje. Vissza nem megyek, tehát neki a sziklának. A pár méter megdolgoztatott pszichikailag inkább, mint fizikailag. Itt meg kiírva: Tilos erre menni! Én jöttem. Az állomásra a keresztúton keresztül a hosszabb úton 15:00 -ra érek.
………...A Skalka nad Váhom (Vágsziklás) túra ide kapcsolódik. A bencés rend 800 éves idén, akárcsak a ferences rend (Assisi). A pálos 700 éves. Szt. Szórád András és Benedikt templománál szállunk le a buszról (9. kép) 2024. június 15. Mellette a Zarándok épület (Pútnický dom). Mise amit nem terveztem. Beňo Péter segédpüspök celebrálja papokkal. Mint említette Komárom, Párkány, Zselíz és Surány körzetéből. Mise végén a szó szoros értelmében is otthagyok csapot – papot és gyalog indulok a kolostorhoz. A jelzőn 50 perc. Rögtön a keresztút terhel le és utána is tovább emelkedik. Egy részen csak oldalazva jutok tovább. Aztán már lefelé van az irány. Mire a lépcsőkhöz érek (10. kép), alant a busszal érkezett feleségem kapom lencsevégre. A kolostor bejáratánál vagyok 31 perc alatt. Bent jobbra fából készült épület mögötte szikla. A belső térből barlang sötétlik. Lendülettel be. A kezem előre, nemhogy lefejelem a sziklát. A gyér fény erősödik és kálváriában találom magam. Szemben két ablak, középen imaasztal és jobbra asztal néhány székkel meg beugrás. Itt a szekrényben papi öltözékek. A fal mellett lépcső vezet a karzatra. Míg lent normál szélességű, fent 25 – 30 centi széles. Kapaszkodó sehol. Nem sokan járhatnak ide, de azok keze nyoma látszik a falon. Szemben falikép: lépcső a mennyországba, minden fokra bűn van felírva (11. kép). Két pap is bejön csendben beszélgetve, de nem vesznek észre. Elmenve nekem is ideje lemennem. Karom a fal mellett csúsztatom, nehogy a vállammal megbökjem a falat, mert „visszabök” és az asztalra érkezem. Folytatódik a barlang, ahol legmesszebbi részében remete szobra látható. Az utolsó képen parkolóból a kolostor.
………..A környező területeken üldözik a keresztényeket, ezért István király Pannóniájába szöknek. Így került ide Szórád kinyilatkoztató, remete lengyel területről. Benedek mártír, tanítványa lett itt az egyik barlangban. Innen zarándokolt Zobor kolostor barlangjába. Ezt lejegyezte Maurus novic Benedek elmondása alapján. Maurus ugyan látta a remetét, de nem beszélt vele. A Mór később Päťkostolský (öt templomos azaz Pécs) püspöke lett Isten kegyelméből. Szórád nemcsak kinyilatkoztató, de önsanyargató is. A fejére deszkát és annak négy sarkára követ tett. Elalvás esetén felébredjen, kiélesített náddal vette magát körbe. A negyvennapos böjt alatt minden nap csak egy diót evett meg. Közben nem vetette meg a munkát. Baltával a kezében járta az erdőt és fát gyűjtött. Egyik alkalommal a letargiás állapotában elájul az erdőben. Úgy emlékszik jó kinézetű férfi kocsiba tette és visszavitte a barlangjába. Később angyal tettének, mint csodának minősítették. Amikor beteg lett a Zobor nevű kolostorban (6. kép) gondoskodtak róla. Meghagyta halála esetén csak Filip apát öltöztetheti át. Akkor derült ki testére vasakat csavart, amiket a bőre benőtt. Benedek három évvel élte túl Szórádot. Haramiák támadták meg és pénzt követeltek tőle. Fizetni nem tudott, ezért megölték és a Szórád templom mögötti szikláról a Vágba vetették (akkor itt folyik). Testét egy hétre találták meg, ahová állandóan egy sas nézett. Változás nem volt rajta, ezért csodaként kezelték. Római pápa egyszerre öt embert avatott szentté, ebből háromról írtam: István király, Szórád és Benedek.
………...Kerékpárral jó megugrásom volt 1984. július 4. Zlaté (Aranypataka) mentem kerékpáros találkozóra. Teljes fölszereléssel Telgárt (Garamfő) után 3 km-rel a sínek mellett vad kempingeztem 223 km. A következő nap 127 km után megérkeztem. A túra után július 9. Kláštorisko közelében gyalogtúrára mentem másik sráccal és ott találkoztam Léva gyalogló egyletének vezetőjével Viliam Paulíny mérnökkel alias Pedró. Következő nap átkerekeztem Lomnic kempingjébe. Innen indultak a túrák. Végül július 15. reggel 7- kori indulással (reggeli, ebéd útközben) 275 km után este 10- re értem haza. |