Czárán nyomában (Királyerdő)

Túra éve: 2009
viktor_1995Túra éve: 20092009.05.22 21:12:28
megnéz viktor_1995 összes beszámolója
Mi a 20km-n voltunk.Eleje könnyebb volt, de mikor jöttek a hatalmas hegyek nagyon nehéz volt nekem is meg a cimborámnak is.Én most voltam elõször ilyen hegyek között, de elképesztõ vagyis meseszép volt .Az elém táruló táj látványával nehezen lehetett betelni , annyit fényképeztünk hogy a memória kártya is tele lett.A Körõs is, milyen szép volt és minden hol csak a kanyarok és szorosok látványában gyönyörködtem.Még az a vízesés nekem az nagyon elnyerte a tetszésemet.Az ellenõrzõ pontok is jól meg voltak szervezve, attól sem kellet félni hogy ,megéhezünk vagy megszomjazunk,még csokis kekszet is kaptunk, és ásványvízbõl is bõségesen..és az útvonal teljesen be volt szalagozva nagyon jó volt, nem lehetett eltévedni, csak ha nem figyeltünk.Mindig oda volt téve a szalag ahova kell.Bár mi egyszer-kétszer elnézelõdtünk, de nem olyan nagyon csak másfele indultunk el némely keretezõdésnél.Meg ,sok-sok barlang bejárata is lenyûgözött, a gigantikus méreteivel, nagyon szép volt, ahogy kimosták a patakok, valami csodálatos volt mindegyik.Nekem nagyon tetszett az egész túra, a táj, az erdõségek érintetlensége, a hegyszirtek látványa, nagyon nagy élmény volt!!. Az igazoló füzet is nagyon profin lett elkészítve, egyedül a bélyegzést hiányoltam.Remélem jövõre is lehetõségem lesz erre a Királyerdei túrára eljutnom.

Túra éve: 2008
efemmTúra éve: 20082008.04.16 18:37:00
megnéz efemm összes beszámolója
(Székely Zoltán rendezõtõl származó beszámoló.)

Czárán Gyula teljesítménytúra (2008)

A Bihar megyei EKE az elmúlt hétvégén, Sonkolyoson és környékén rendezte meg a Czárán Gyula teljesítménytúrát. A megmérettetésen sokan vettek részt, 305-en. Közülük 190-en a 20 kilométeres számban.

Nyugodtan elmondhatjuk, hogy évrõl évre egyre nagyobb az érdeklõdés a Sebes-Körös révi szorosában megrendezésre kerülõ teljesítménytúra iránt. Az idén is húsz és negyven kilométeres kategóriákban hirdették meg a szervezõk. 190 résztvevõ volt a rövidebb távon, míg a hosszabb távon 115-en indultak, tudtuk meg Székely Zoltán fõszervezõtõl. Magyarországról és Erdély legkülönbözõbb részérõl jöttek a résztvevõk, az útvonal nehéz volt, de nagyon szép helyeket érintett. A negyven kilométeres távon reggel 8 és 10 óra között folyamatosan indultak a résztvevõk, míg a 20 km-es távon 9–11 óra között startoltak. A szintidõ 6, illetve 10 óra volt. Az útvonalat az EKE-túravezetõk, s-tagok mellett a vársonkolyosi és a megyei hegyi mentõk emberei is biztosították. A 20 km-es távon a resztvevõk a vársonkolyosi Kék Panziótól indulva olyan helyeket érintettek, mint a Gyõzelem barlang – Pap Domb – Püspökkilátó – Devence barlangok – Zichy barlang – Zichy barlang vasúti megálló – Révi szoros – Kereszt kilátó – Sonkolyos vasútállomás.
Szakadó esõben.
A negyven kilométer útvonala: Sonkolyos Kék panzió – Sonkolyosi kastély – Szelek barlangja – Misid völgye – Bíró Lajos barlang – Misid völgye – Beton híd – Gyõzelem barlang – Tízfalusi karsztfennsík – Pokol barlang – Püspökkilátó – Devence barlangok – Zichy barlang – Zichy barlang vasúti megálló – Sonkolyosi vasútmegálló – Kék panzió. Míg reggel kellemes volt az idõ, délutánra esni kezdett az esõ. Emiatt igen csúszóssá vált a terep, és sajnos az egyik túrázó elesett és a válla kificamodott, tudtuk meg Székely Zoltántól.
Õt a hegyi mentõk szállították el kivizsgálásra. Egy óra szakadó esõ után a szervezõk lefújták a teljesítménytúrát, mert nagyon veszélyessé vált a gerincrõl való leereszkedés. Szerencsére ekkor már a résztvevõk több mint a fele beért a célba. Mindenki kitûzõt és oklevelet kapott. A kategóriák elsõ három helyezettjét pedig díjazták a szervezõk.

A TELJESITMÉNYTÚRA LEGJOBBJAI
20 km, fiúk: 1. Kék Imre (2 h 48 perc), megelõzve Majszter Jánost (2h 50 perc) és Dávid Botondot (2 h 53 perc). Lányoknál Berecki Evelin 3 h 38 perc alatt teljesítette a távot, második Szabó Emese és Zajzon Iringó 4 óra 13 perces eredménnyel. A férfiak 40 km-es távját 4 h 00 eredménnyel Závodszki Tamás nyerte, második Szokolszki István, harmadik Illés Sándor Lóránt lett. A lányok versenyét ismét a tavalyi gyõztes Szabó Anita nyerte 4 h 52 perces eredménnyel, megelõzve Szabó Orsolyát és Illés Kingát.

Túra éve: 2006
agy59Túra éve: 20062006.04.10 22:09:10
megnéz agy59 összes beszámolója
Nem is figyeltem fel igazán a túrára, kedves Annamari kolleganõm hívta fel a figyelmemet a Baraka hírlevélre, amiben a túra is szerepelt, akkor jöttem rá, hogy benne van a túranaptárban is. Mindez csütörtök délután történt, gyors met-honlap rátekint, IDEÁLIS IDÕ IGÉRKEZIK SZOMBATRA!!!!...pénteken már forrt a vérem, a vágy az új túrahelyszínekkel kapcsolatosan mindig különösen megmozgat. Péntek estére társam is akadt az útra, "Tamás bácsi":))) felvállalta az 1 napos kiruccanást...szombat 3/4 4kor szem kipattan, fél 5kor indulás Dunakeszirõl...az utat 5 óra alatt legyûrtük fél 10körül megláttuk a körösrévi határtáblát...CALE FERATA':)))) jobbról -->azt hittük, hogy vasúti átjárót jelent a szó , melynek túloldaláról sikeresen megláttuk a futbal-pályát és az igazán gyönyörû sportcsarnokot...gyors nevezés, vazelin a talpra:))) egy kis henyei az arcba & már indultunk is a hegynek 3/4 10kor...kellemes tölgyes/makkoson át követtük a kék-pont...mindenfelé gyönyörû csillagmohák és meglepõen sok virág (de mi volt ehhez képest késõbb!!!)...több helyrõl már itt is gyönyörû kilátás volt a Sebes-Körös-Révi-szoros nevû sziklás között tomboló vizére...különösen gyönyörû volt a panoráma a Kereszt-kilátótól (a tetején felállított fémkeresztrõl kapta a nevét)...innen egy kis eltévelyedést követõen (a sárga körön akartunk lemenni) sikeresen leértünk a vasúthoz, majd a szorosban levõ vm-en levõ elsõ ep-hoz...útközben a Kereszt-kil. sziklája alulról is gyönyörû volt a függõlegesen is túlhajló tetejével...a pont után meglátogattuk a szomorú képet mutató romos volt EKE kulcsosház melletti barlangbejárót, de ráccsal le volt zárva/nem lehetett bemenni-->Zichy barlang, elvileg nyári hétvégéken látogatható is...a barlangból kifolyó patak pedig gyönyörû vízeséssel torkollik a Körösbe...ezután egy kicsit "ellõttük" az utat, egy nyomot követve letértünk a jelzésrõl, amelyet csak a szintén impozáns Püspök kilátó elõtt leltünk meg...ahogy az erdõben "átvágtunk" itt is rengeteg részben számomra ismeretlen virág nyílott, de volt bõven a kedvencembõl a névrokon:))) Szt. György virágból is...még további kemény szintek és újabb élmény várt nem sokkal a piros pont kezdete után-->MEDVEHAGYMARENGETEG!!!...idén még nem ettem, az volt az érzésem mindenben elõrébb tart a természet mint itthon...feltöltöttem az arcom illetve a kajakészlet mellé is került belõle jócskán, de végülis nem csókolózni jöttem:)))...nem sokkal ezt követõen jött az újabb fekete leves piros háromszög "képében", s itt lelassulva sikeresen beért Székely Zsolt is a rendezõ SHERPA 20-as "seprûje" (ebbõl is látszik, hogy nem rohantuk túl magunkat, de az élmény volt a cél nem a szintidõ tartása, ami egyes szakaszokon a csúszásveszély/sár miatt talán veszélyes is lett volna, meg inkább beosztottam az erõmet) Zsolt nagyon kellemes beszélgetõpartner volt, vissza-visszatérõen a célig szórakoztatott a sok érdekes/értékes helyi infoval például õ mutatta meg életem eddigi legnagyobb VÍZNYELÕJÉT-->CSIRIBÍ-CSIRIBÁ volt patak, nincs patak:)))...majd felértünk a "Tízfalusi fennsíkra", ami a természeti szépségek mellett a túra egyik legérdekesebb része volt, bepillantást nyújthattunk a "hegyi-románság" életviszonyaiba, bár egy-egy ház már láthatóan lakatlan volt -->sárral-agyaggal?? tapasztott gerendaházak, háziállatok, szénaboglyák és SZABAD TÉR A SZEMNEK, domboldalak-legelõk & a távolban a Bihar és Vigyázó még a telet idézõ havas csúcsai..a rét egyes részein tömegével pompázott a lila-krókuszok és sárga-......:))))-pszt: kankalinok-->közben eszembe jutott... egyvelege....azután szép lassan leereszkedve a hegyrõl -egy apróbb kutyakalandot dobogó szívvel megélve-->nem volt nagy és vérmes, de szép hegyes fogakkal rendelkezett:)))- leértem a Gyõzelem barlanghoz, amely méltó társa a fennsíkon látott víznyelõnek, de ez ontotta magából a vizet,el is neveztem KÖPÕBARLANGNAK:)))...nem is igazi barlang, mert -legalábbis most a szája egyáltalán nem látszott..hivatalos elnevezés az ismertetõ szerint KARSZTFORRÁS, de ennek vízhozama az eddig általam látott hazai forrásokéval nehezen mérhetõ...bár ÁRVIZI/HÓOLVADOS idõszak van & ilyentályt nem jártam még pl. Jósvafõn...irány be Vársonkolyosra...tisztes/dolgos szegénység...a házak többsége az 50-es években épült a falra írt évszámokat nézre...egyszerûek, az emeletes házak ellenére nem igazán városiak a viszonyok, de mindenki kedves, nyugodt...a fiatalok csoportokban a központban, az utcán gyerekek fociznak...uralkodó az emeletes házakban is a fafûtés, a környéken van mit kitermelni...s hipp-hopp vissza is értünk a Köröshöz, ahol finom süti és kedves fiatal pontõrök vártak...a Körösparton gyalogolva itt is szomorú látvány volt az áradás által a partmenti ágakra "ráaggatott" sok-sok mûanyag szemét...felmerült bennem, hogy kisvíznél lesz aki ezt majd eltakarítja, a szoros bejárata és a gyönyörû hegyek a háttérben nem tudták teljeskörûen kompenzálni a csúfságot, bár a Körös szilajsága lenyûgözõ volt..kavargott/zubogott, kereste az ÚTJÁT...hamarosan elértünk annak az alagútnak a túlsó végéhez amit már a Kereszt-kilátóból láttunk és jobbra fordulva az alagutat "megkerülendõ" nekivágtunk a hegynek...egy apróság volt a bökkenõ, hogy a 300-400m hosszú alagutnak kb. 250 szint legyûrése árán láttuk meg a másik végét:)))...jó volt, hogy felszáradt egy kicsit a talaj, mert nem mondom, hogy életveszélyes volt a terep, de ha a völgy felé lejtõ sziklák, a víz illetve az elõzõ túrázók által ráhordott sár miatt csúsztak volna, lehetséges, hogy nem teljesítettem volna ezt a szakaszt, hanem igénybe vettem volna a visszaútra a hazai viszonyok után szokatlanul tiszta vasutat...az emelkedõ 3 "stációból" állt, majd a tetõn egy éles bal kanyarral!!! folytatódik a sárga pont (itt volt egy kis második eltévedés)...majd a célig már hol küzdve-hol lazán sikerült eljutnunk illetve a lemenõ napot élvezve még egy kis heverés-csevegés is belefért...valamint Zsolt megmutatta a Vörös barlangot is...a célban a helyi lánycsapat jóvoltából finom gulyás várt...összegezve NAGY ÉLMÉNY VOLT A NAP...KÖSZI MINDEN RENDEZÕNEK és külön Neked Zsolt, a szíveslátást...ha jó az idõ és megrendezitek Sherpások, Veletek-jövõre -ugyanott!!!:)))...ja és talán javítunk egy kicsit a "fenomenális" 8ésfél óra körüli menetteljesítményen is...