túra éve: 2023
KINIZSI SZÁZAS és Terep Százas (2006-2008)Túra éve: 20232023.05.30 11:16:09

Az Én Kinizsi Százasom (2023)

Azt, hogy az idei Kinizsin elindulok, egészen pontosan 2022. május 29-én hajnali 5 óra 40 perckor döntöttem el Tatán, amikor először érkeztem a célba. Bár akkor még azt sem tudtam, hogy az ebédlőig hogy bicegek el, de abban biztos voltam, hogy 1 év múlva újra itt leszek.  Mindez azért is lehet érdekes, mert a statisztikákat böngészve feltűnt, hogy minden évben az indulók kb 40%-a elsőbálozó, azaz ha sikerül a teljesítés ha nem, kb ilyen arányú minden évben a fluktuáció. Valamint az első teljesítés kapcsán benne van az emberben az újdonság érzése, a sose menetem még százat érzés, és a vajon képes vagyok-e rá dilemma. Továbbá az ember előre tisztában van vele, hogy kb hány kilométer után mi, hol kezd el fájni és melyek lesznek azok, amelyek nem múlnak el. Tisztában vagyunk azzal, hogy eljön a holtpont (mert az mindig eljön), és beüt a „mi a frászt keresek én itt” feeling.

Előkészületek

Tavaly próbáltam nagyon tudatosan készülni, azaz már január közepétől futni, s a lehető legjobban felkészülni. Nos, ez idén kicsit másképp alakult, jóval ritkábban jártam le, ami a munkámból is, meg legyünk őszinték a lustaságomból is fakad. Azonban többet kéktúráztunk, és megcsináltam az éjszakai Sárga30-at (az 50 sajnos nem jött össze, mert képtelen voltam nyitva tartani a szememet) és a Gerecse50-et. Ez utóbbi a végeláthatatlan sártengerben 10 óra 32 perc lett, amivel alapvetően elégedett voltam, hiszen egy 11 órán belüli teljesítést vártam el, mert úgy saccolom, hogy kb ilyen idővel lehet olyan fizikai állóképességem, amivel egyáltalán neki lehet vágni a Kinizsinek. Ezen túl évközben is volt több 50+-os túrám illetve néhány TT-t is megcsináltam, valamint a Kinizsi első részeit is bejártam.

Regisztrálni jó ütemben sikerült, így el tudtam csípni egy 7:15-ös indulást, és a rajtcsomagot is hamarabb fel tudtam venni. A túrát megelőző két hetes folyamatos esőzés kicsit nyomasztott, de próbáltam mentálisan készülni arra, hogy megismételjük a Gerecse50-es dagasztást. Egy héttel az indulás előtt a feleségemmel bejártuk a Pilis egy részét, és nem voltak illúzióim afelől, hogy mi vár ránk. Főként úgy, hogy még azon a héten is esett. Ebből adódóan elhatároztam, hogy veszek egy kamáslit, mert nekem az még nem volt. Tudom, tudom, TT-n semmi újat nem próbálunk ki, de ebben most kivételt tettem. Péntek délután szépen összepakoltam. Az ellátmányom: 1 liter víz két palackban (igen, próbáltam kimatekozni, hogy minél kevesebb legyen egyszerre, és inkább folyamatosan utántöltsek), fél liter szénsavas narancslé (a továbbiakban: cukros lötty), 3 db banán, 2 zacskó ropi, 2 energiaszelet, 1 csoki és 4 kolbászos zsemle. Tartalékpólót és aláöltözőst most nem raktam el, mivel idén a nejem elénk jön Mogyorósbányára depózni, és ezáltal biztosítani a fizikai és mentális felfrissülést. Kiadós vacsi után hamar próbáltam lefeküdni, de ilyenkor nyilván nem tud aludni az ember. Reggel 5-kor keltem, gyors zuhany, borotválkozás (mert idén is megadjuk a módját), lábragasztás és indulás a Keletibe. A kamásli egész kényelmes volt (ekkor még), szinte észre sem vettem, hogy rajtam van.

Békásmegyer-Mogyorósbánya

A Keletiben a metróra várva egy idős hölggyel találkozok, aki szintén túrázni készül. Elmondása szerint a gyülekezete tagjaival mentek egy többnapos útra. Érdeklődve róla, hogy én hova tartok, kikerekedtek a szemei. Mondta, hogy ismeri ezt a túrát és tudja, hogy miről van szó. Kedélyesen elbeszélgettünk majd, a Batthyány térnél elváltak útjaink. A H5-ös Héven szinte csak túrázók voltak, s már itt érezhető volt az a bizonyos különleges hangulat. Itt gyors megreggeliztem, mert idén viszonylag pontosan fogok érkezni a rajthoz, ahol nincs nagy sor, és megérkezett Balázs is. Ő egy volt kollégám, akivel tavaly együtt csináltuk a Kinizsit, pontosabban az utolsó 20 km-et, ami nekem akkor nagyon sokat segített. Balázs magasabb, mint én, hosszabbak a lábai, ergó gyorsabb, így megbeszéltük, hogy mindenki a saját tempójában halad, és az EP-knél összevárjuk egymást. Közben a hosszú ujjú lekerül rólam és a derekamra kötöm (ekkor még nem is sejtettem, hogy ez minek az előjele), aminek az lett a következménye egyrészt, hogy a túra során egyszer sem vettem fel, másrészt még el sem rajtoltam, de már megvolt az a tárgy, amit tök feleslegesen fogok cipelni legalább 50 km-en keresztül.

Hajszál pontosan 7:15-kor csippantanak, és el is indulunk.  Jó tempóban kaptatunk felfele a Kőbánya utcán és közben megvitatjuk a taktikát. Minkettőnké (meg kb még több száz túratársé) ugyanaz. 11 óra körüli idővel Mogyorósbányára érni, majd a táv második felére 13 órát hagyni. Balázs tényleg gyorsabb tőlem, így szép lassan elhúz. Meg sem próbálom tartani vele a tempót, hisz így is bőven 5 km/h felett vagyok. A Kevélyre jó ütemben, de már megizzadva érkeztem fel (mondjuk nem csoda, hiszen az első 6 km-ben kapásból van 440 m szintemelkedés). Meg sem álltam, hanem azonnal indultam lefele, amely meglehetősen sáros volt. Én csúszkáltam rendesen, (és igen közben csokit kell enni J ) de a túrabot jól jött az egyensúlyozáshoz. Nagyon jó tempóban haladok, és eszembe jutott, hogy tavaly itt döntöttem el, hogy belekocogok az első 30 km-be. Na, ezt a hibát most nem követem el, ugyanis tavaly óta sem szereztem terepfutó tapasztalatot, illetve a cipőm sem alkalmas rá. Ráadásul a tavalyi térdfájásomnak tuti köze volt hozzá, így bármennyire is csábít, mondogatom magamban, hogy nem szabad. A kamásli jól vizsgázik, teszi szépen a dolgát. A Csobánkai műúthoz kiérve már érzem a napot, de még ekkor sem sejtettem, hogy baj lehet. Tócsákat kerülgetve jó tempóban érek a Hosszú-hegyre, ahol az első EP van. Itt azonban (és ezt fel sem tudom fogni, hogy történhetett) 15 percet (!) kellet sorban állnom a csippantásért. Ez nagyon sok idő, volt is zúgolódás. (számomra ez az egyetlen negatívuma az idei szervezésnek) Miután nagy nehezen végeztünk, magasabb fokozatra kapcsolva estünk neki a szerpentinnek. Gondoltam is magamban, hogy ez a sár nem is olyan vészes, 1 hete sokkal rosszabb volt. (narrátor: sunyi ördögi kacaj a háttérben) A szerpentinen sajnos több kispistázót láttunk, amit én továbbra sem tudok megérteni, de ez van. A magas-hegyi ereszkedés után még minidig nagyon jó tempóban haladok a Pilis-nyereg felé, ahol tartok egy rövid pihenőt.

26 km-nél járunk, úgyhogy a táv ¼-e megvan, és itt összefutok Balázzsal is. Nincs még fél 1 sem, ami azt jelenti, hogy bő 5 óra alatt értünk ide, amivel elégedett vagyok. Gyorsan eszek, és iszok, illetve vételezek vizet. A hozott 1 l ugyanis már rég elfogyott, még úgy is, hogy a Trézsi kútnál mindkét flakont utántöltöttem. A szendvicsek mellé lecsúszik 1 banán és frissítek a cukros löttyből is. Ébéd pipa, irány tovább! Most már egy tempóban haladunk Balázzsal, és nagyon jókat beszélgetünk. Észre sem veszem és már a Kétágú-hegynél járunk, amelynek meredek ereszkedését nagyon nem szeretem. A bal térdem nem igazán bírja az ilyen mutatványt, ezért mondom Balázsnak, hogy menjen nyugodtan. Szépen lassan ereszkedek és konstatálom, hogy nem fáj, sőt nem is érzékeny semmim. Így elkönyveltem magamban, hogy empirikus úton is sikerült bizonyítani, hogy a tavalyi térdfájás alapvetően az első 30 km-en történő kocogásnak köszönhető.

A levenduláshoz leérve sajnos nem ugyanaz a látvány fogad, mint tavaly, nyoma sincs még a szép levendulavirágoknak. Túratársam megvárt így együtt nyomulunk be Kesztölcre. A hőség ekkor már igazán érezhető volt, s a lábamon még mindig ott van a kamásli. Eszméletlenül melegít, de a Pilis-nyeregben nem akartam bajlódni a levételével, mert úgy voltam vele, hogy Dorogig már kibírom. (na, így néz ki a lehető legrosszabb hozzáállás) A slagos háznál megállunk és megmosakszunk, illetve utántöltünk mindent, amit csak lehet vízzel. Dorog már nincs messze, ahol én a Korhely Tanya nevű kocsmánál fogok pihenőt tartani. Balázs nem tervez, mert 4-re mindenképp a Getén akar lenni, úgyhogy elvállnak egy időre útjaink.

A kocsmában remek a hangulat, veszek egy korsó hideg sört és lehuppanok egy asztalhoz. Telefonálok haza, hogy minden ok, meg lassan lehet készülődni. Fél 3 van, ami rosszabb idő, mint tavaly, amikor már 2 óra előtt itt voltam. Ezt betudom a +15 perces sorban állásnak, annak, hogy idén nem kocogtam, illetve a hőségnek.

Eszek-iszok és jöhet az első átfogó lábszervíz. Végre leveszem a kamáslit, ami olyannyira melegített, hogy a lábaim technikailag megfőttek. Ráadásul észreveszem, hogy a jobb lábam nagy lábujján a köröm Líbia nemzeti zászlójának a színeiben kezd pompázni. Ragyogó….. a túracipőm most fog cserben hagyni? Több, mint 700 km-t mentünk együtt és eddig még soha nem csinált ilyet. Közben átfutott az agyamon, hogy az asszonynak (már megint) igaza van, ugyanis néhány hónapja mikor vettünk neki új túracipőt, azt mondta, hogy vegyünk nekem is, de én elutasítottam mondván, hogy nem kell, mert van. Nem kell, mert ami van az jó. Nem kell, mert ami van azt már megszoktam, és nem kell, mert nem kell. J Végül orvoslom a problémát úgy, ahogy egy felnőtt férfihoz illik. Leragasztom és a túra során soha többet rá se nézek. J Így amit nem látok, az nem is létezik. J Újraragasztom a lábam, zoknit cserélek. Ránézek az órámra és látom, hogy már 3 óra van. Indulnom kell, mert veszélyben a 11 órás Mogyorósbánya, hiszen bő 3 órára maradt 14 km, amely alatt meg kell mászni 3 hegyet és túl kell élni a Katlant is.

Egy kicsit már fájt itt-ott, de alapvetően jó fizikális állapotban, és ami még fontosabb jó kedvel vágtam neki a Getének. Ekkor már rohadt meleg volt, de jó tempóval egy szuszra sikerült felérni a csúcsra, ahol szintén rövid sorban állás következett. Ezt kihasználva frissítettem, és eközben vettem észre, hogy néhány túratárs hűs bokrok árnyékában heverészik. Na, itt jöttem rá, hogy baj van. Mi van, ha engem is megüt a nap? Hiszen a Katlan még csak most jön. (sapka persze nem volt nálam és a vizet sem ilyen hőségre tervezetm) Időm nem sok volt töprengeni, mivel sorra kerültem, csippantottak, és már indulhattam is lefele. Számomra ez a rendkívül meredek és hosszú ereszkedés a túra legproblémásabb része. Nagyon óvatos és ennek megfelelően nagyon lassú vagyok. Majd egyszer csak, nem beköszönt, hanem egyesen berúgta az ajtót a bal térdem és közölte, hogy jónapot kívánok, ő itt van, és legyek szíves változtatni a mozgáskultúrámon, mert neki ez bizony nem tetszik. Nos, nem változtattam. A problémára azonban volt orvosságom, ugyanis fejben bekaptam egy leszarom tablettát és ereszkedtem tovább. Ennek az orvosságnak az lett a mellékhatása, hogy ettől kezdve a meredekebb ereszkedőkön folyamatosan éreztem a bal térdem.

Végre leértem a Getéről, és elkezdtem a Katlant. A homokos, agyagos emelkedők a tűző napon nagyon nem estek jól. Vízzel nem spórtoltam, ittam amennyi jól esik, ha elfogy meg majd lesz valami. Egyre sűrűbben látok túratársakat félrevonulni és leülni az árnyékba….. márha egyáltalán van. Én nem akarok megállni, mert tudom, hogy akkor sokkal rosszabb elindulni, plusz a vizem is felesleges fogyna. A termőföldekre kiérve hálistennek sehol sincs árnyék J így jó néhány km-t ismét csak a tűző napon megyünk. Próbálok a lehető legjobb tempóban menni, hogy minél hamarabb kiérjek innen, illetve, hogy meglegyen a 11 órás szintidőm.

Hegyes-kő meredek emelkedőjén egy szuszra felkapaszkodok, és közben sorra előzgetek, de csak azért, hogy a Tokodi pincék irányába tartó meredek ereszkedőn visszaelőzzenek. Egyébként a hegyes-kői kilátás idén is káprázatos. A pilisi szerpentiné sem rossz, de nekem ez valahogy más. A Tokodi pincékhez érve mind a két buszmegállóban és azok környékén több túratársat látok, illetve egyre több beszélgetést csípek el, ahol elhangzik a „gyere értem”, „vége van”, „feladom”. Közben azon gondolkozom, hogy hogyan lehetne a szervezetemet rákényszeríteni arra, hogy legyen oly kedves és minél kevesebb folyadékkal működjön, mert a vizem vészesen fogytán. Azonban ekkor (ismét) önkéntesekkel találkozok, akik egy autó csomagtartójából ingyen (értsd jól: nem pénzért, vagy egyéb ellenszolgáltatásért cserébe) vizet osztanak. Számomra ez a jelenet, illetve a kesztölci slagos ház egy katartikus élmény ezen a túrán, ugyanis az ilyen önzetlen cselekedetek adják vissza az emberiségbe vetett hitemet.

Vételezek a vízből (így már el vagyok látva Mogyorósbányáig) és a Kő-hegy előtt lehuppanok 1-2 percre. Nincs már messze Mogyorósbánya, de ez a hegy csúnyán meg tudja szivatni az embert. Itt elgondolkozok azon, hogy nem is gondoltam volna, hogy nem a sár, hanem a hőség lesz a legnagyobb nehézségem. (narrátor: ismét sunyi ördögi kacaj a háttérben) Az extra rövid pihenő után nekiveselkedtem a Mogyorósbánya előtti utolsó „puklinak” és jó ütemben, szintén egy szuszra fel is értem. Jó néhány túratársat láttam, aki pihenés nélkül szaladt neki ennek a hegynek, és most azt út szélén kénytelen volt félreállni. Az ereszkedőn haladva hív a nejem, hogy megjött, és Balázs is beérkezett már. A kő-hegyi ereszkedő szinte kényeztető pihenés volt a lábaimnak, s így jó tempóval 18:24-re értem Mogyorósbányára, azaz 11 óra 7 perc lett az első résztáv, amivel alapvetően elégedett voltam.

Mogyorósbánya-Tata

A mogyorósbányai EP-n ismét fesztiválhangulat fogadott. Szólt a zene, volt enni-inni való és persze ott volt az én kis Drágám, ami tényleg nagyon jól jött. Ülőhely most nem jutott, de nem is igazán érdekelt, a fűbe heveredtünk le. Balázs mondta, hogy a Katlan eléggé megviselte, sokat kivett belőle. Elvégzem a második átfogó lábszervízt, újraragasztok, zoknit cserélek, és közben lecsúszik egy doboz jó hideg sör. A nejem hozott mindent, amire csak szükségünk lehet, (többfajta enni-inni valót, ruhákat, törölközőt stb.) és a felesleget is elveszi tőlünk. Eszek, de szilárd táplálék nagyon nehezen megy le. Ekkor döbbenek rá, hogy lehet mégiscsak megviselte a gyomromat ez a hőség, ami aggaszt, mert nagyon sok van még hátra. Így az otthonról depózott cuccok közül csak 2 szendót veszek magamhoz, illetve az összes műzlit meg annyi banánt amennyit csak lehet. Vizet, cukros löttyöt utántöltjük, és azt gondoltam, hogy akkor pihenjünk egy kicsit. Azonban rápillantva az órámra látom, hogy mindjárt 19 óra (!), azaz közel 40 percet töltöttünk el, amivel a 11 órás első résztávot hazavágtuk, hiszen ugyanannyi idő maradt a második felére, mint az elsőre. Ráadásul már több, mint 50 km van bennünk, és jön az éjszaka is.

A „12 óra múlva Tatán találkozunk” mondat, és egy valóságos doppinggal egyenértékű hitvesi csók kíséretében elbúcsúztam a nejemtől és összeszedtük magunkat. Így visszagondolva érdekes, hogy az, hogy feladjuk és bepattanva az autóba 1,5 órán belül ágyban legyünk meg sem fordult a fejemben. Az 50 km-hez párosodó fáradság mellett egyedül a forgómat és a vállamat éreztem. Szép lassan visszamelegedtünk, és bosszankodva merengtem azon, hogy hogyan ronthattam így el, hiszen Mogyorósbányára teljesen jó időben érkeztem, most pedig kifejezetten veszélyben érzem a teljesítést. Most már egy tempóban haladunk Balázzsal, s az Öreg-hegy meglehetősen meredek kaptatója után el-elszakadunk egymástól. Ezen a szakaszon találkozok az egyik mezítláb teljesítő (igen, jól érted) sporttárssal, akivel váltok néhány szót. A Szent-kútnál rendkívüli EP van, csippantok és látom, hogy 19:56 van, azaz a tempóm nem rossz, de érzem, hogy késében vagyok.

Péliföldszentkereszt után többször elszakadunk egymástól, itt már én vagyok a gyorsabb. Aztán egyszer csak megszólal a jobb zsebem. Hirtelen arra gondoltam, hogy húúú… ennyire megütötte a fejemet a nap? J Aztán látom, hogy csak a telefonom szórakozik velem, ugyanis a zsebem véletlenül felhívta a segélyhívót. Sűrű elnézések közepette magyaráztam, hogy csak véletlen volt és minden rendben velem. (már amennyire komolyan vehető egy ilyen állítás 56 km után) Terveztem, hogy a Bika-völgyben megállok egy hotdogra, de mivel szilárd táplálék továbbra sem ment le a torkomon, így nem láttam értelmét. Balázs viszont megáll, megpróbál szódával frissíteni, és helyrehozni magát. Nézegetem az órámat, és közben megállapítom, hogy tavaly bizony éppen csak sötétedés után értem be Pusztamarótra, amire idén esélyem sincs. Itt most eléggé szétszakad a mezőny, így a Bika-völgy utáni  emelkedőn szinte egyedül megyek. Lassan kezd rámsötétedni, de csak azért sem veszem fel a fejlámpámat, ezzel is dacolva a lemenő nap törekvéseivel.

5 perccel később fejlámpával a fejem kaptatok, és itt már egyre komolyodó sárral is küzdeni kell. Ezek szerint a pilisi állapotok korai optimizmusra adtak okot, a Gerecse már nem ilyen lesz. Ja és persze a kamásli nyilván nincs nálam, mivel azt hazaküldtem Mogyorósbányán.  Összeverődök egy túratárssal és együtt haladunk a következő ellenőrző pont felé, amit már nagyon várok. Nem vágyom semmire, csak arra, hogy végre levehessem a hátizsákomat és leüljek egy picit. Itt jött el az első holtpont. Nem ért váratlanul, mert nagyjából számoltam vele, készültem is rá mentálisan. A holtpontban az a jó, hogy tudod, hogy eljön, ( ha mákod van nem úgy, mint Joe Black J ) és azt is tudod, hogy ez csak egy állapot, ami el fog múlni. Úgyhogy megköszöntem szépen a látogatását, és próbáltam pozitív gondolatokkal elterelni a figyelmemet. Aztán végre elérkeztünk Pusztamarótra, ahol felöltöztem, szereléket igazítottam és lehuppantam egy padra. Az időre sajnos nem emlékszem, de már jó ideje sötét volt, úgyhogy bőven 21 óra után voltunk. Bepróbálkoztam egy szendviccsel, de néhány falat után majdnem visszaköszönt, úgyhogy inkább nem erőltettem. Ettem helyette műzlit meg banánt és annyit ittam amennyit csak bírtam. Közben Balázs is megérkezett, és hát ő sincs valami jó állapotban. Számolgatjuk az időt, és azt érezzük, hogy ez nagyon necces. Én indulok tovább, és megbeszéljük, hogy Bányahagyen találkozunk, és olyan helyre ülök majd, hogy könnyen észrevehető legyek.

Itt már elég sok porcikámat éreztem, de muszáj volt haladni. A körülöttem lévők rendre leelőznek, ami miatt az az érzésem, hogy lassú vagyok, pedig folyamatosa 4,7 km/h körüli a sebességem, úgyhogy a saját tempómban megyek, viszont így sokat vagyok egyedül a sötétben. Sár már rendesen van, és a Gerecse sziklás emelkedőivel megspékelve sokat botladozok, ráadásul 1-2 másodpercre be is alszok néha. Csodálatos, gondoltam magamban, így borítékolható, hogy el fogok esni vagy csúszni. Nagyon nehezen akar eljönni Bányahegy, de megállni nem akarok. Itt jött el a második holtpontom, ahol abból merítettem erőt, hogy eddig egy emelkedőn sem álltam félre, ezért most sem szabad. Így felöltözve az idő elég kellemes, úgyhogy legalább nem fázom. Közben három túratárssal is találkozok, akik velem szembe jönnek. Nem jutottak fel Bányahegyre, térd illetve bokasérülések miatt feladni kényszerülnek. A körülöttem lévőkkel kérdezgetjük őket, hogy tudunk-e segíteni (gyógyszer, krém, fásli stb), de számukra ez a túra már elúszott. Ezúton is remélem, hogy épségben hazaértek.

Elvagyok a saját gondolataimmal, s közben eszembe jut, hogy amikor a Gerecse50-en ezen a részen jártam, akkor arra gondoltam, hogy vajon milyen jó érzés lesz majd, amikor a kinizsin jövök erre. Most legszívesebben visszamennék az időben adni magamnak egy hatalmas kokit a fejemre.

Bányahegyre 22 óra 38 perckor érek fel. Csippantok, iszok egy finom teát majd leülök egy olyan helyre, hogy Balázs könnyen észre vegyen. A mogyorósbányai fesztiválhangulatnak, illetve a pusztamaróti optimista légkörnek itt már nyoma sincs.  Van, aki gulyáslevest eszik, más a lábsérüléseit látja el, vagy éppen a fűben heverészik. Viszont az biztos, hogy tavalyhoz hasonlóan a pontnál a fiatal hölgyeknek idén is volt mindenkihez 1-2 kedves szavuk, ami így 71,2 km-nél bizony sokat számít. Eszek műzlit, beverem az utolsó banánom, majd egy kis cukros löttyel lekísérem. Elvégzem az utolsó lábszervízt, és megállapítom, hogy lehetne rosszabb is. Közben megérkezik Balázs is, és még mindig kétségeink vannak a szintidőn belüli teljesítéssel kapcsolatban.

Én abban a képletben hiszek, hogy ha 23:00-kor el tudsz indulni Bányahegyről (7:15-ös rajtolás mellett), azaz a hátralévő 28 km-re legalább 7 órád van, és nincs komoly sérülésed, és fejben nem estél szét, akkor sikerülhet teljesíteni. Ebből a képletből minden pipa, csak van egy változó, amivel ez a képlet nem számol. Ez pedig az eléhezés, ami nálam/nálunk igenis reális veszély volt, hiszen Mogyorósbánya óta – azaz 20 km óta – nem ettem szilárdat, és ekkor már tudtam, hogy nem is fogok. Mindez azt jelentette, hogy a százas táv második felét csokin, banánon, meg cukros löttyön élve kellene teljesíteni, ami legyünk őszinték, nem túl bíztató. A tempóból meg ugyebár az idő miatt nem vehetek vissza, sőt iparkodni kellene. Így a helyzet nem túl rózsás, főként ha azt vesszük alapul, hogy ha Bányahegyen megkérdezel valakit, hogy miben bízik, akkor jó eséllyel azt mondja majd, hogy a kegyes halálban J.

Így aztán úgy terveztem, hogy hajnali 3-ra érjek Koldusszállásra, és akkor még benne vagyok az időben. Balázzsal egyeztettünk, hogy Kolduson találkozunk, mert szinte kizártnak tartotta, hogy utolér. Pontban 23:00-kor búcsút vettem a luxuskörülményeket biztosító pihenőhelyemtől (tehát feltápászkodtam a földről) és útnak indultam. Egy pozitív dolgot tudtam felhozni, nevezetesen, hogy kevésbé fáj, mint tavaly. Ebbe a gondoltba kapaszkodva kezdtem meg az ereszkedést a Vértestolnai műút irányába, és azon találtam magam, hogy folyamatosan kilómétereken keresztül közel 5 km/h-s sebességgel ereszkedem. Ezen meglepődtem, és azon morfondíroztam, hogy honnan a csudából van ehhez most erőm. A műutat elhagyva összeverődök egy túratárssal, aki hasonló cipőben jár, mint én, sőt őt még jobban szorítja az idő mert korábban indult. Tudom, hogy egy minimálisat (5perc) Kolduson pihenni kell, és azon gondolkozom, hogy beleférhet-e a túlzásnak számító 10 perces pihenő. Közben az ad hoc túratársammal együtt matekozva, sárban csúszkálva várjuk a Koldus előtti utolsó meredekebb ereszkedőt, – ami tavaly már nagyon fájt – és amin úgy haladok át, hogy észre sem veszem, hiszen kanyar után már felvillannak az utolsó előtti EP fényei. (82,1 km)

Ránézek az órámra és hajnali 2 óra 18 percet mutat, azaz 40 perccel hamarabb értem ide, mint amire számítottam. Fogalmam sincs, hogyan sikerült.  Csippantok, iszok egy bögre zöldséglevest (isteni volt), vizet vételezek és keresek valami pihenő helyet. A tábortűz körül nincs hely, de nem túlzottan érdekel. Lehuppanok a fűbe, és megeszem az utolsó csokimat, amelynek következtében a hátizsákomban árválkodó utolsó szendvics magányosan fog tovább utazni. Balázs is megérkezik, és mondom is neki, hogy mikorra szeretnék a templomromhoz (ami az utolsó EP) érni. Mégsem lehet olyan szarul, mert simán kiröhög. Módosítok a tervemen és egy hajnali 5 órát tűzök ki. Kijelenteni még nem merem, de már érzem, hogy sikerülni fog a szintidőn belüli beérés. Pontban hajnali fél 3-kor nekivágok annak a néhány km-es sunyi, murvás emelkedőnek. Tavaly itt már nagyon el voltam készülve, le is ültem egyszer. Most továbbra is bőven 4,5 km/h óra felett tudok folyamatosan haladni. Lövésem sincs honnan merítettem erőt, vagy, hogy mi lehetetett azokban a banánokban. J Menet közben csapódik hozzám két16-18 éves fiú – akik egy hatfős társaság tagjai – és beszédbe elegyedünk. Nagyon értelmes, intelligens, és nagyon udvarias srácok, jókat dumálunk. Külön jó érzés látni, hogy ilyen fiatalok is nekivágnak egy ilyen komoly teljesítménytúrának.

Közben szépen lassan virrad, és én élvezem az ébredő erdő hangulatát, ami teljesen felvillanyoz. Közben felértünk a szerpentin csúcsára, úgyhogy innen már csak sima ereszkedés van a templomromig, ami szintén nagyon jó tempóval megy. Az utolsó ellenőrző ponthoz (91,3 km) hajnali 4 óra 28 perckor érek. Fél órával korábban, mint ahogy terveztem. Csippantok, és 1-2 percre leülök. Iszok a cukros löttyből és felhívom Balázst, hogy merre van. (Kolduson abban állapodtunk meg, hogy itt már nem várjuk össze egymást) Bő negyed órával lehet mögöttem, úgyhogy lassan de biztosan ő is érkezik. Az extra rövid pihenő után elköszöntem a srácoktól és immár világosban, fejlámpa nélkül elindultam a kálvária felé. Továbbra is jó tempóban, sorra előzgetve. A kálvárián a meredek ereszkedő az utolsó igaz komoly akadály, amelynél a bal térdem ismét jelzi, hogy fenntartja a Geténél tett álláspontját. Én meg fejben ismét bekaptam egy leszarom tablettát, és egyszuszra, bár lassítva, de leértem az aljára. Itt már tudatosult bennem, hogy megcsinálom, és kezdett hatalmába keríteni az a bizonyos eufórikus érzés.

A Baj előtti hosszú és monoton aszfalt úton szóba elegyedik velem egy fiatal (legalábbis tőlem fiatalabb) túratárs. Mondja, hogy neki ez az első kinizsije, de biztos, hogy az utolsó is, és csak azt sajnálja, hogy nem fog 23 órán belül beérni, mert már nagyon kevés ideje van. Rövid töprengés után felajánlottam neki, hogy segítek beérni a kívánt időn belül. Felgyorsítottunk 5 km/h-ra, majd szóltam, hogy szorítsa össze a fogait. És igen. 96 km és több, mint 3100 méternyi szintemelkedés után elkezdtem belefutni, és ő tudott utánam jönni. Soha életemben nem gondoltam volna, hogy ilyenre képes vagyok, de úgy látszik, hogy az idei Kinizsi a nagy feltámadásokról szólt. Miután a tervezett teljesítése belátható közelségbe került, visszalassítottam gyalogtempóra. Nagyon hálás volt a segítségért, és itt elköszöntünk egymástól.

Hajnali 5 óra 50 perckor befordulva a tatai táborba sárosan, büdösen, fáradtan és vigyorogva meglátom a K-100 cél feliratú lepedőt. Ránézek az órámra és konstatálom, hogy 22 óra 40 perc alatt teljesítettem a teljes távot, ami csak egy picit rosszabb, mint a tavalyi teljesítés, ellenben sokkal rosszabb túrakörülmények között. Átveszem az oklevelet és a kitűzőt, majd veszek egy pólót. Közben az én kis Drágám is úton van már és hívom Balázst is. Már Bajon van, úgyhogy lassan de biztosan ő is be fog érni. Mivel táplálék nem megy le a torkunkon, így a gulyást most kihagyjuk. Fogadjuk a gratulációkat, elkészítjük a kötelező célfotót, majd az autóba való beszállás előtt még egyszer visszapillantok a világ legdrágább lepedőjére és elkönyvelem magamban, hogy jövőre ugyanitt találkozunk.

Összegzés

Visszatekintve, az idei túra előtt mindenki a sártól tartott, de valójában a meleg tett be. Persze nem volt kánikula, hiszen nem volt 30 C fok felett a hőmérséklet (kivéve a Katlan nyílt terepét), de az elmúlt hetek időjárásához képest most egyik napról a másikra 15-16 C fokkal nőtt hirtelen a hőmérséklet, amihez nem volt hozzászokva a szervezetünk, így kánikulának éreztük. Részemről az tuti, hogy többet sapka nélkül el nem indulok.

Az első résztáv teljesítésével elégedett vagyok, a mogyorósbányai 40 perc viszont sokkoló volt. Főleg, ha hozzávesszük, hogy Dorogon meg 30 percet szusszantam. Ráadásul a táv második felénél végig tartottam az eléhezéstől. Ami azonban az utolsó 28 km-t illeti, nos arra nem találok szavakat. Sosem hittem volna, hogy ekkora feltámadásra, ilyen hajrára leszek képes, s így valóban igaz, hogy az ember többet bír, mint amit el tud magáról képzelni. A 96. km utáni futás pedig már csak hab volt tortán, s így továbbra is tartom magam ahhoz, hogy ez a túra, és az alatta tapasztalt szenvedés nem volt rossz, csak másképp volt jó. J

túra éve: 2022
KINIZSI SZÁZAS és Terep Százas (2006-2008)Túra éve: 20222022.06.18 16:20:23

Az első Kinizsi Százasom

Felkészülés

Ez a beszámoló (nem) kicsit hosszúra sikeredett, ezért előre is bocsi ……

Első bálozóként szinte napra pontosan a rajt előtt 5 hónappal döntöttem el, hogy részt veszek a Kinizsin úgy, hogy korábban sosem teljesítménytúráztam, de ha már belekezdek akkor egyből bele is csapok a közepébe. Persze túrázni már évek óta túrázok, sőt a feleségemet (akkor még nem tudtam, hogy az lesz) is az első randira egy ilyen kis rövid túrára vittem el. Végülis az olyan snassz, hogy mozi, színház, vagy étterem J Olyannyira belejöttünk, hogy rászántuk magunkat az OKT-ra és azt szépen annak rendje módja szerint azóta is csináljuk, szigorúan kettesben. Alkalomról-alkalomra egyre jobban ment, és innen jött a sugallat, hogy lehet meg lehetne próbálni időre is teljesíteni távokat, ami a TT-vel jelent egyet. Azon túl, hogy rongyosra olvastam a fórumot és minden beszámolót, elkezdtem szisztematikusan készülni. Ez egyrészt azt jelentette, hogy heti 3-4 alkalommal eljártam futni, olyan max 6 km-eket. Tudom nem sok, de kizárólag azért csináltam, hogy megpróbáljam a pulzusomat alacsonyan tartani. Ugyanis 2 perc intenzív futást 2 perc gyaloglás követett. Utóbb kiderült ez hasznosnak bizonyult, ugyanis a túra alatt az átlagos pulzusszámom 113 volt. (a max csak 1x 162) Másrészt próbáltam úgy sétálni, hogy csak az orrom keresztül vegyek levegőt. Ez utóbbi nem tudom mennyire volt hasznos.  Harmadrészt az OKT-nak köszönhetően szisztematikusan bejártam az útvonalat, s a Békásmegyer-Dorog távot a Kinizsi útvonala szerint 3x csináltam meg. Ez ugyebár 38 km, de mindig egy kicsit megtoldottam, hogy kijöjjön a 40. Az első elég gyatra lett, aztán a második 8:12 perc volt, s végül az utolsó, 1 hónappal a rajt előtt 7:33. Ez utóbbival már elégedett voltam, gondolva ezzel lehet valamit kezdeni. A felkészülés 2 fontos lépése számomra a Gerecse 50 és a Vérkör volt/lett volna. A Gerecse 50-et sajnos rajtam kívül álló okból meg kellett szakítanom, míg a Vérkört le kellett fújnom, mert előtte való hétvégén, pont, amikor harmadszor mentem végig a Kinizsi első részén a bal talpam nagyon csúnyán sebes lett, és nagyon nehezen akart gyógyulni. Mindez azért volt gond, mert soha, de soha az életben nem mentem 50 km-nél többet egyszerre, nemhogy TT-n, pláne a Kinizsin.

Előkészület

Ilyen felkészülés után mindez azt jelentette, hogy az eddigi 50 km-emet most egyből duplázni fogom, és hát tudjuk, hogy a 100 km nem egyenlő 2x 50-nel. Az csak hab a tortán, hogy éjszakai túrán sem voltam még soha, max olyan túrán, ami éjszakába nyúlt. Ezen hiányosságaimat ellentételezve próbáltam a lehető legjobb menetrendet elkészíteni és reális célt kitűzni magam elé. Persze vágytam nagyon arra a kitűzőre, de tisztában voltam a felkészülés hiányosságaival és a fizikai állapotommal is. Ezért úgy döntöttem, hogy a következő célokat tűzöm ki. 1. Dorogig mindenképp eljutni. 2. Mogyorósbányáig eljutni, ami egy picivel több, mint a táv fele. Ez volt a reális cél, és innen még tömegközlekedéssel is haza tudok jutni önerőből. 3. Eljutni Péliföldszentkeresztig, és ide még értem tudnak jönni kocsival. 4. Valami csodával határos módon végig menni, még akkor is, ha nincs meg a szintidő. Ezekkel a tervekkel izgatottan vártam a rajt napját. Péntek délután gondosan összepakoltam. Az ellátmányom: 1,5 l víz (két flakonban), fél liter vitalade, 5 szendvics (kolbászos, tele mindenféle finomsággal, és persze jó sósan), 6 db csoki, 1 energiaszelet, 4 zacskó ropi, 3 banán, 1 zacskó sósmogyoró. Mivel nem számítottam nagy melegre, ezért tartalékpólót nem vittem magammal (utólag lehet mégis csak kellett volna), azonban 3 pár tartalék zoknit tettem el (terv szerint 25 km-enként zoknicsere, ragtapasz ellenőrzés), ellenben a pulcsim mellé egy aláöltözőst beraktam, mivel elég fázós vagyok. Kiadós vacsi után hamar lefeküdtem, de persze elaludni nem tudtam csak 10 körül. Az izgalomtól elég rosszul aludtam, és a tervezett 5 órás kelés helyett már 4-kor kipattant a szemem. Nos, jó, akkor keljünk. Fürdés, borotválkozás, (mert ugye megadjuk a módját J) lábragasztás és indulás a Keletibe.

Békásmegyer - Mogyorósbánya

A Keleti lépcsőjénél egy idős házaspárral találkozok, nehezen mozognak és a bácsi bottal jár. Két nagy bőröndöt cipelnek, amit segítek nekik levinni a lépcsőn. Aranyosan megköszönik, majd látván a felszerelésemet kellemes kirándulást kívánnak. „Kirándulás” J gondoltam magamban, de végülis így is felfogható ez a túra. Utólag azonban bebizonyosodott, hogy tényleg működik a jó tett helyében jót várj elv. A H5-ös Hévre várva már látok hasonló fizimiskájú embereket, s az egész HÉV úgy néz ki, mintha csak miattunk indulna ilyen korán reggel. Békásmegyerre fél 7 után érek, így kb. 1 órám van még rajtig. Szépen megreggelizek egy padon és nézem az érkezőket. Közben felhívom Balázst, hogy merre jár. Ő egy kollégám, aki kb. 15 évvel ezelőtt teljesítette a Kinizsit és most megint kedvet kapott hozzá. Megbeszéltük, hogy egy darabig együtt megyünk addig, amíg bírom vele tartani a lépést. (sokkal gyakorlottabb TT túrázó, mint én) Balázs azonban késik, én meg korán jöttem, de mondja, hogy induljak el nyugodtan, majd utolér.

Az előzetes regisztrációval ellentétben korábban indulhatunk, így 7:10-kor csippantanak. Kőbánya utcán szépen kaptatunk felfelé, amikor rezeg az órám….. 1km. Ekkor eszembe jutott, hogy milyen érzés lehet, amikor már majd 90 km-t mutat, és lehet elkezdeni visszafelé számolni. Hú de messze van még, elképzelhetetlenül messze, de ezt a gondolatot gyorsan el is hessegetem. Jó tempóban haladok, több túratársat előzök meg, mint aki engem előz. Nincs kifejezetten meleg, de hamar elkezdek izzadni, azonban nem akarok megállni, majd a Kevélyen. Oda jó ütemben érkezek, és itt gyorsan le is vetkőzök, aztán pihenés nélkül irány tovább. A Kevélyről az ereszkedés meredekebb részén óvatos vagyok, itt lassulok. A bal bokám és a bal térdem külső vázizma (remélem jól írtam) nem szereti a meredek ereszkedést, ezért óvatos vagyok, nem akarok ideje korán sérülni. A kevésbé meredek lejtőbe belekocogok. 5 km/h felett van folyamatosan a tempóm, még mindig sorra előzgetek. Ez nem olyan rossz gondoltam magamban, és hirtelen támadt ötlettől vezérelve, a gondosan kidolgozott, napokon keresztül tervezett menetrendemet (mikor, hol, mennyit pihenni, enni, inni stb) sutbavágtam, és új koncepcióval álltam elő (gratulálok hülyegyerek). Az új tervem faék egyszerűségű volt. 11 órán belül Mogyorósbányára érni, és így a második szakaszra marad 13 órám. (amúgy úgy vélem sokan gondolkoznak így) Ahogy ezt eldöntöttem már a szerpentinen találtam magam. Nem volt kánikula, de azért megizzasztott. Itt egy nem kinizsis csoporttal találkoztam, ahol egy középkorú úr megkérdezte, hogy merre tartunk. Mondtam, hogy Tatára, mire ő meglepetten kérdezte, hogy az mennyi. A mögöttem jövő túratárs határozottan válaszolt, hogy 100 km. Ahogy távolodtunk tőlük, csak annyit hallottam, hogy Tatááááraaaa …… szááááz km….. J Ezek szerint nem hallottak még a Kinizsiről.

A Pilis-nyeregbe érve (közben volt egy rendkívüli EP) csippantok, lábcsekk, és közben eszek, iszok gyorsan. Valamiért azt gondoltam, hogy itt lesz vízvételi lehetőség, de csak jó magyar Ft-ért oldható meg. (a Trézsi kútnál lett volna, de én ott nem álltam meg) Sebaj, muszáj venni, mert messze van Kesztölc. Kb 7 percet időzök, aztán gyerünk tovább. Csokit és banánt majszolva jókedvűen haladok, és élvezem a tájat, bele-bele hallgatok 1-2 beszélgetésbe (ne értsétek félre nem sunnyogásból) és még mindig jó tempóval előzgetek. A Kétágú hegyhez érve a meredek ereszkedőn nagyon belassulok, itt a lehagyott túratársak szinte elsuhannak mellettem.

Az ereszkedés közben a fák lombjai között felvillannak Kesztölc háztetői, és már a levendulásnál vagyok. Szomorúan konstatálom, hogy nincs levendulafröccs stand, amit oly sok beszámolóban olvastam. Sebaj, úgyis csak a poén kedvéért próbáltam volna ki. A folyadék fogytán, de már hallom Kesztölc morcos kutyáit. Akárhányszor járok erre, a településen mindig kutyaugatás kísér végig, és ez most sincs másképpen. Azon gondolkozom, hogy ezen sok ember láttán a kutyusok biztos berekednek estére J A slagos házhoz érünk, amelynek környékén többen depóznak. Ez végig jellemző volt a túrára, és egy picit irigykedtem is, hogy ej, de jó lenne, ha nekem sem kellene mindent végigcipelni. A slagos ház előtt az előttem haladó 2 srácot barátnőik/feleségeik várták, és amikor meglátták őket hangosan berakták a Rocky zenéjét. Ezen mindannyian jót derültünk és egy kicsit mindenki magáénak érezte J Gyorsan utántöltöttem a slagból. A kislányok nem voltak kint, mondjuk belegondolva, a legutóbbi Kinizsi óta már lehet nem is kislányok, és valószínű jobb dolguk is akadt egy szép szombati napon, mint minket itatni. J Dolgom végeztével indultam is tovább Dorogra, ahova egy szempillantás alatt odaértünk. Jómagam a Korhely Tanya (remélem jó helyet írok) nevű kocsmánál álltam meg, ahol volt zsíroskenyér. Két nagy szeletet jól megsózva lilahagymával el is pusztítottam, ettem a saját ellátmányomból is, és kértem egy korsó jó hideg sört. Itt végeztem az első átfogó lábszervízt zoknicserével. Itt már kezdett fájni itt-ott, de semmi vészes. Konstatáltam, hogy 2 óra van. Na, ilyen hamar se értem még Dorogra. (kevesebb, mint 7 óra alatt). Telefonálok haza, hogy minden ok, és hívom Balázst is. Ő 15 perccel később indult el, és kb akkorra ért be mikor én indultam. Mondta, hogy nem baj, majd utolér. Bár folyadékom volt bőven, de úgy gondoltam abból sose elég, ezért utántölteni szerettem volna, de meglepődve tapasztaltam, hogy a férfi mosdóban nincs csap. Na mindegy, majd Tokodon, mert idén oda is bemegy a Kinizsi. kb 20 perc pihenő után vidáman, erőteljesen és jól lakottan indultam tovább, és először fordult meg a fejemben, hogy lehet, hogy végig tudom csinálni. Azonban ekkor még elhessegettem ezt a gondolatot, mert inkább a Getére akartam koncentrálni.

Nos igen, a Nagy-Gete. Eddig egyszer másztam meg, de akkor az OKT Dorog-Péliföldszentkereszt szakaszát csináltuk, (a feleségemmel) tehát 0 km-rel vágtunk neki, és úgy sem esett jól. Kánikula nincs, de azért én izzadok rendesen. Végül jó tempóban, egy szuszra, előzgetve felérek a Getére. Itt csippantás, aztán Mg pezsitabi egy jó bögre vízzel, és indulás lefele. Nekem most jön a neheze. Nagyon lassan, és óvatosan, szinte szikláról sziklára lépkedve csökkentem a magasságot. Gyakorlatilag mindenki leelőz, s ha egy rokkant teknős nevezett volna, valószínűleg ő is utcahosszat vert volna rám. Próbálok úgy haladni, hogy ne tartsak fel másokat. Közben morgok magamra, hogy elrontom az időmet, de aztán azzal nyugtatom a lelkiismeretemet, hogy jobb vacak idővel leérni, mint kificamodott vagy törött bokával négykézláb vagy popsin csúszva lemászni. Végre leértünk, s a poros vályús úton haladunk Tokod irányába. Nagy a por…. el sem tudom képzelni, hogy ez milyen lehet kánikulában. Tokodra beérve tudom, hogy a buszmegállónál, mielőtt balra kell fordulni van egy kék kút, ott rövid sorban állás után utántöltök, és 2 percre lehuppanok a padra, miközben néhány korty hűs vízzel kényeztetem magam. Irány a Hegyes-kő.

Itt a keskeny ösvényen beszorulok egy lassabban haladó túratárs mögé, nem tudok előzni, egy kicsit zavar, hogy nem a saját tempómban haladok, de itt megint egy rendkívüli EP. Gyors csippantással haladok is tovább, s felérve jobbra eltekintve csodálom a panorámát, távolban a Bazilikával. Káprázatos. Most jön az ereszkedő a Tokodi pincék irányába, ami nagyon nem esik jól, de végre megérkezünk. Itt egy kicsit hiányérzetem van, mert azt gondoltam, hogy lesz valami kipakolós a pincékből, de nem igazán volt semmi. Jön a Kő-hegy, na erre egy picit rápihenek, két túratársammal együtt. Mind a hárman egyet értünk abban, hogy bár nem egy egetrengető távolságról van szó, de ez a hegy csúnyán meg tudja szívatni az embert. 3-4 perc szusszanás után nekiveselkedtem, és egyszuszra (leszámítva egy technikai szünetet) felértem a csúcsra. Többen közben kiálltak, és a magyar nyelv szépségeit, és szóhasználatának végtelen tárházát kihasználva elmélkedtek azon, hogy mikor érnek már fel a csúcsra. Fentről kényelmes ereszkedés, és az erdőből egy szempillantás alatt a mogyorósbányai temető mellett találtam magam.

Mogyorósbánya - Tata

A Kakukk a pandémia alatt bezárt, így most az iskola udvarán volt az EP. Akarom mondani nem is egy sima EP, hanem valódi fesztivál volt itt. Rengetegen eljöttek idáig autóval, barátok, barátnők, feleségek, férjek, rokonok…..  szurkolni, segíteni, igazi piknik volt. A Mogyorósbányai Borbarátok Egyesülete jóvoltából volt eszem-iszom dínom-dánom, de ami nekem a legfontosabb volt, rengeteg ülőhely. Csippantás után teljes lábszervíz (2. zoknicsere) majd evés-ivás. Frissítőként legurult 1 újabb doboz sör, s közben intéztem haza a telefont. Mondtam az asszonykámnak, hogy én innen tuti továbbmegyek, fejben nagyon erősnek éreztem magam, és a lábam sem fájt annyira. Mikor készülődtem, Balázs akkor ért be. Ő is jól bírta, csak egy kicsit a talpára panaszkodott. Így kb bő 20 perc pihenő után neki is vágtam az Öreg hegynek. Az első 1 km kicsit már robotosan, de aztán bemelegedtem és csapattam neki. Az Öreg hegyre sikerült szintén egy szuszra felmennem, de meglepődve tapasztaltam, hogy itt nincs EP, pedig lehet nem ártana. A lefele ereszkedés nagyon jó ütemben sikerült, bár a lábam a kocogás parancsnak már nem engedelmeskedett. Sebaj, közel a 60 km-hez ezt amúgy sem gondoltam komolyan. Még mindig 5 km/h-val tudok haladni, olyan jó ütemben, hogy egy letérőt be is nézek, és jó 300 m-rel túlmegyek. Haragszok is magamra, mert kb 600 m-es kitérőt sikerült így abszolválnom. A helyes útra visszatérve a Mária kútnál meg sem állok, ugyanígy Péliföldszentkereszten sem. Inni valóm van, Bányahegy meg messze. Némi aszfalt után az erdőben folytatjuk az emelkedést. Folyamatosan ugyanazokkal a túratársakkal előzgetjük egymást oda-vissza. Nagy nehezen elérem a Bika-völgyet, ahol Hotdogmann és a multinavigátor jóvoltából lehetne pihenni, de én nem állok meg. Érzem, hogy fáradok, meg kezd lassan lemenni a nap, ezért inkább haladni akarok. Egyre inkább azt érzem, hogy Pusztamarótnál meg kell állnom, nem fog menni egyhuzamban Bányahegyig.

Nekivágok a távvezetékek alatti hosszú emelkedőnek, ami rendesen megtréfálja az embert, mert amikor azt hiszed, hogy vége, jön egy újabb. Az erdő sűrűjében a napocska szépen kezd lemenni, és drámaian csökken a hőmérséklet. Végre elérem Pusztamarótot, ahol szintén van kitelepült frissítőpont, de én csak lehuppanok egy padra. Itt már szélesebb palettán mozog a közhangulat, mint Mogyorósbányán. Van, aki már kimerülten üldögél, mások próbálnak életet lehelni a lábukba, míg van, aki kedélyesen frissít, és szinte azonnal indul tovább. Én gyorsan szusszanok, eszek, iszok, felöltözök. Hú de hideg van. Fejlámpa fel, és jöhet az éjszakai rész. Bár már jártam erre, de az erdő éjszaka teljesen más. Kaptatok felfelé a Gerecse szikláin, és nagyon figyelek a lábaim elé. Botladozva számolom a km-eket, várva, hogy mikor bukkan fel Bányahegy.

Aztán hirtelen a semmiből meglátom a bányhagyi EP kivilágított tisztását. Csippantok, vizet vételezek (itt volt lajtoskocsi) és iszok egy finom bögre zöldségleveset. Ez volt az első ingyenes ellátmány, de nagyon finom volt. A pontnál a lányok…… bocsánat a fiatal hölgyek nagyon kedvesek voltak, mindenkit buzdítottak, mindenkihez volt 1-2 kedves szavuk. Lehuppanok a fűbe, elfogyasztok egy szendvicset, megeszem az utolsó banánom, és iszok egy kis cukros löttyöt. Itt már közel sem érezhető a mogyorósbányai fesztiválhangulat, mondjuk nem is csoda, hiszen 71,5 km-nél járunk. Van itt minden, amire egy megfáradt túrázó vágyik, s egy pillanatra elgondolkodom, hogy mi lenne, ha itt szépen csendben megvárnám a pont zárását, aztán lesétálok Tardosra, onnan meg valahogy hajnalban csak eljutok Tatabányára. Hiszen nem is olyan rossz az a 71 km, főleg úgy, hogy sosem mentem még ennyit. Aztán rápillantok az órámra és konstatálom, hogy 10:45-kor érkeztem és 11:10 van, azaz nagyon jól állok idővel, hiszen még 8 órám van kb. 28 km-re. Ezt gyors átszámolom, mert nem akarom elsőre elhinni, majd a rideg tény hirtelen kijózanít. Feladni? Ilyen idővel? Dehogy! Tartok egy utolsó lábszervízt, de zoknit már nem cserélek, mert fázik a lábam, és azzal a lendülettel pakolok, és állok, pontosabban állnék föl, de visszahuppanok a földre. Nem engedelmeskednek a lábaim, ezért lassan, artikuláltam kiadom a parancsot: induuuullj! Aki körülöttem állt/ült, biztos hülyének nézett J, de az akarat győzött, és elindultam. Nagyon nehezen melegedtem be, és már fájt mindenem, főleg a talpam, a bal bokám és térdem. Itt gondolkoztam el azon, hogy lehet mégsem volt jó ötlet feladni az eredeti menetrendemet, és kocogással teletűzdelni az első 30 km-t.

A papírforma szerint a Koldusszállásig terjedő szakasz nem lenne vészes, de nekem nem esik jól. Itt már csak bő 4 km/h-s sebességet tudok tartani, ami azért rossz, mert másokhoz képest vagy túl gyors, vagy túl lassú. Így sokat megyek egyedül a sötétben, közben meg álmosodom. Ennek a kombónak az lett a következménye, hogy többször vétettem letérőt, de szerencsére pár méter után általában észrevettem. Balázst próbáltam hívni, de Bányahegyen nem volt térerő, nem baj majd később. Hasonlóképpen a nejemet sem tudtam elérni, de ő neten úgyis nyomon követett. Aztán egyszer csak csöng a telefon, otthonról hívnak, hogy hol vagyok már, mert a net szerint még Bányahegyen sem csippantottam. Tekintettel arra, hogy kb fél órája már úton vagyok, kicsit belém állt az ideg, és végig kellett gondolnom, hogy tényleg elfelejtettem volna? Azonban a papíron ott a pecsét, tehát kizárt, így biztos csak a rendszer frissít. Megnyugtattam az asszonykámat és jó éjt kívántam neki. Nem mondom, hogy nem futott át az agyamon, hogy milyen jó lenne most a pihe-puha ágyban. De hát nem ott vagyok, és amúgy is arra készülök, amire álmomban sem gondoltam. Nemhogy végigmenni, nemhogy szintidőn belül végigmenni, hanem bőven szintidőn belül végigmenni.

Koldusszállás fájdalmasan nehezen akart eljönni, de a monotonitást egy újabb telefonhívás szakította meg. Balázs hívott, hogy hol vagyok. Mondtam, hogy szerintem mindjárt Kolduson, ha valaki megint nem teszi messzebbre. J Mondta, hogy Ő már 10 perce ott vár. Mi van? Mikor és hogy előzött meg? Hiszen még Mogyorósbányán mögöttem volt, Bányahegyen meg nem is találkoztunk. Ez örök rejtély marad, de megvárt Kolduson. Váltottuk egymást, most Ő indult hamarabb. Ittam egy levest, lenyomtam az utolsó csokit, de szilárd táplálék már nem ment le a torkomon. A tűz mellett melegedtem egy kicsit félig fekvő helyzetben, és néztem az embereket. Itt nem tudom pontosan mennyi időt tartózkodtam, de 10 percnél nem lehetett több. Nekiindultam annak az ominózus 9 km-es lassú és sunyi emelkedőnek. A murvás út csak hab volt a tortán, és a végeláthatatlan emelkedés nem akart abbamaradni. Itt jutott eszembe az a mondás, amit az index fórumon olvastam (bocsi, hogy nem emlékszem, hogy ki írta), hogy a „teljesítménytúra az, amit szadisták rendeznek mazochistáknak.” Mennyire igaz, hiszen aligha tekinthető normális embernek az, aki önként vállalja, hogy bő 80 km után éjjel, tök sötétben kapaszkodik fölfelé egy emelkedőn csak azért, hogy aztán egy nyaktörős meredek ösvényen leereszkedhessen. Itt már nem az akaratom, hanem a szívem hajtott előre. Majd hirtelen a sötétségből teljes sötétség lett. Lemerült/kiégett a fejlámpám. nem tudom pontosan, mert ugye még sosem használtam egész éjszaka. Már csak ez hiányzott, de ahogy Eötvös Gábor zenebohóc mondaná: „Nem baj, van máááásik!”  J Igen, mert szerencsére tettem el tartaléklámpát, csak meg kellene találni a táskámban. A telefonnal világítva szerencsétlenkedek egy darabig, aztán jön egy túratárs, aki világít nekem, így pikk-pakk megtaláltam. Mehetek tovább. Ezúton is köszi, hogy megálltál nekem.

Nem sokkal később, az út szélén meglátok egy ismerős arcot. Balázs az. Le kellett ülnie, pihenni meg enni egy kicsit, így én is elcsábulok. Kb 5 perc után felkászálódunk, és innen együtt megyünk tovább. Végre valahára elérjük az utolsó EP-t. Csippantunk, és leülünk a tábortűz mellé. Iszok valamit, de csak azért mert muszáj. 1-2 perc után elkezdek bóbiskolni a kellemes melegben a tűz mellett. Hohó, ezt nem szabad! „Gyorsan” gyerünk tovább! Ránézek az órámra, és kereken 4:00 van. Ez azt jelenti, hogy 3 óra 10 percem van bő 7 km-re. (Balázsnak még több is) Itt most már én is elhiszem, hogy sikerülni fog. Nagyon lassan haladok már, a stációknál különösen. Eszembe jut, hogy bárcsak olyan „tempósan” haladhatnék lefele, mint a Geténél J Tényleg nagyon lassú vagyok, itt már fő a biztonság. Kiérünk az erdőből és már világos van. Mivel nem nagyon számoltam azzal, hogy eddig eljutok, ezért nem annyira ismerem ezt a részt. Nem is esik jól a sok ereszkedés, a térdem meg a bokám már nem nagyon bírja. A Baj és Tata közötti aszfaltút monoton és unalmas, egyszer le is kellett ülnöm 1-2 percre. A vasúti síneket meglátva azonban fájdalom ide vagy oda, valami vigyor kezdett állandósulni az arcomon, amit itt már senki és semmi nem tudott letörölni. Tudatosult bennem, hogy végigcsinálom. Közben az én kis Drágám is hívott és már úton van értünk.

Belépve a tábor területére, fájdalomtól elgyötörve, fáradtan, büdösen és vigyorogva megláttuk a célt, csippantottunk és átvettük az oklevelet és a kitűzőt. Ekkor ránéztem az órámra, és az 22 óra 24 perc 13 másodpercet mutatott. (a hivatalos ettől egy picit lehet eltér, de az még nincs fent, így én most ezt írom ide) Ez azt jelenti, hogy több, mint 1,5 órát hagytam bent. El sem hiszem. Átsántikálunk az ebédlőbe, ahol egészen sajátos légkör fogad. Van, aki az asztalra hajtott fejjel alszik, más jóízűen reggelizik, vagy éppen a lábsérüléseket látja el. De egy biztos, itt mindenki vidám, és valami leírhatatlan a hangulat. Mi is eszünk, illetve enni próbálunk, de nekem nem sok leves megy le a torkomon. Üldögélünk egy kicsit és summázzuk a történteket, aztán csörren a teló, megjött az autónk. Kibicegünk, fogadjuk a gratulációt és már úton is vagyunk hazafele, amelyről sokat mesélni nem tudok, mert végigaludtam az egész utat. J

Összegzés

Nagy igazságokat nem akarok és nem is tudok mondani, hiszen csak 1x teljesítettem a Kinizsit, de az én szemszögemből a szubjektív véleményem a következő:

Tényleg igaz, hogy a felkészülés nagyon sokat számít, de egy átlagos fizikumú ember, átlagos felkészüléssel képes teljesíteni a távot, ha nagyon akarja.

Tényleg igaz, hogy fejben dől el minden (bármennyire is elcsépelt a mondás), a motiváció nagyon fontos. Számomra sokat jelentett, hogy otthonról tartották bennem a lelket és az ismerősök is rendszeresen kérdezgették hogy állok, és folyamatosan bíztattak.

Tényleg igaz, hogy egy TT-t egyedül kell végigcsinálni, de szerintem fontos, hogy valakivel lehessen. Számomra az utolsó km-eken Balázs nagy segítség volt, ezúton is örök hála neki.

Tényleg igaz, hogy a futás önmagában kevés felkészülés, kell, hogy legyen 50+-os túra a lábadban. Nekem óriási szerencsém volt, hogy ez nem jelentett gondot. Tisztában vagyok vele, hogy az, hogy én végigértem, nagyban annak köszönhető, hogy kiváló túraidő volt. Kánikulában vagy nagy esőben ez nem sikerült volna.

Tényleg igaz, hogy nem szabad menet közben 100 km-re gondolni, azt célszerű kisebb távokban szemlélni.

Tényleg igaz, hogy enni-inni kell, akkor is, ha nem esik jól, és figyelni kell az ásványi anyag és só utánpótlásra. (ez utóbbit lehet én is elrontottam)

Tényleg igaz, hogy fantasztikus hangulata van ennek a túrának, és aki egyszer végigcsinálta, az örökre büszke lesz erre a teljesítményre, és soha, de soha nem tud szabadulni attól a gondolattól, hogy jövőre, vagy egyszer valamikor újra visszatérjen.

Tényleg igaz, hogy az ember hajlamos több ellátmányt cipelni magával, mint amire szüksége van. Én speciel 1 szendvicset, 3 zacskó ropit, 1 zacskó sósmogyorót, és az energiaszeletemet vittem haza. Utóbbi elfogyasztását addig tologattam, míg kiment a fejemből, hogy van nálam J

S végezetül tényleg igaz, hogy a túra, és az alatta tapasztalt szenvedés „nem volt rossz, csak másképpen volt jó”. J