Tolna 50/25/50 MTB/25 MTB

Tájegység: Szekszárdi-dombság

Táv: 49,3km Szint: 630 méter

Idõjárás:

Éjjel nagy viharok rázták meg a térséget, reggel is még szakadt az esõ. Bonyhádra érve azonban elállt az esõ és a hõmérséklet is barátságos mértéket mutatott nagyjából 18-20 fokkal. Napközben ez még nõtt is és 25 fok körül tetõzött.

Talajviszonyok:

Sokan számítottak sárra, de az elmúlt idõszak csapadék nélkülisége keménnyé varázsolta a talajt, így még a nyíltabb területeken is inkább csak „nyálkás” réteg fogadta a túrázókat. Talán a Haramia-forrás környéke volt puhább az átlagosnál, amely gyalogosan nem jelentett problémát, de kerékpárral már - tekintve az emelkedõt is- nagyobb erõkifejtés szükségeltetett hozzá.

A túra:

Rajt a Perczel Mór Közgazdasági Szakközépiskolából 7:50-kor, mecseki barangolóval. Innen jó tízperces séta a 6-os fõútig, amin átkelve, a domboldalra felkapaszkodva, szépen gondozott kertek között haladva látható az egész város. Késõbb jobbunkon megérkeznek a szõlõsök is. Ladomány elõtt a tavak nyújtanak látnivalót. Ladományt elhagyva rövid kapaszkodás után kiérünk egy gerincútra. Innen a Keleti-Mecsek déli vonulata kísér minket. A nyílt terület után az erdõben elérve a kéket, az elõzõ évekhez képest útvonal módosítás történt. Nekem ez jobban tetszett. A kéket Haramia-forrásig követjük (2.EP.). Sokatoknak biztos ismerõs hely ez, hiszen a Bartina túrák mellett a Rockenbauer Pál DDK egyik érintõpontja is. A kaposvári különítmény itt ér utol minket, illetve néhány kerékpáros résztvevõ. Innentõl 6-an folytatjuk egészen a célig.

Grábóc Görögkeleti kolostorig meghallgatjuk a múlt heti Beac Maxis friss élményeket. Szálkáig szintén a kék sávon megyünk, ahol szerencsénk van, mert az italbolt zárása elõtt 2 perccel érkezünk. Kevés helyen találok Márka szõlõt, itt igen. Savanykás, enyhén szénsavas, szinte mindig jólesik. Kifelé menet találkozunk egy õslakossal, aki rövid 10 perces itt tartózkodásunk alatt kemény 30 métert bír haladni, õ a szõlõ erjedtebb fajtájával találkozhatott. Fel se figyeltem volna rá, ha mecseki barangoló nem jegyzi meg: „õ biztos nem a Mont Blanc körrõl jön” .

A következõ EP.-ig sorra érnek utol a kerekesek. Többen vannak, mint a gyalogosok, mert az 50-en csak 9-en indultunk, gondolom a hajnali égszakadás miatt. A szálkai tavat ezúttal a piros jelzésen megkerülve érünk Palatincára, ahonnan enyhe 400 méteres emelkedõn jutunk a tetõre, ahol a 2003-as Tolna 50-en hatalmas szarvasbika futott neki a vaskapunak. A kerítések között szlalomozva újabb halastavat érintünk ezúttal a zsibrikit. Lenn a völgyben pedig Dr. Kovács táblája mellett érünk el egy kisebb 30 méteres lápvidékre, ahol a víz összegyûlve ingoványossá tette a talajt. Pár kilométerrel odébb már Ófalut pillantom meg. Itt a madárijesztõt sikerül szõlõsgazdának néznem messzirõl. A kocsmában az újabb EP.-on Demjén Ferenc szól a magnóból, és ezúttal én is eszek a szolgáltatásból, de most mindjárt 2x is.

A folytatásban Kishidasig nagyrészt erdõben haladunk, egy helyen balról hatalmas piros almakupac díszíti a tájat. Az utolsó pont után betonút, majd kisebb dzsindzsa következik, végül Bonyhádot támadjuk déli irányból. A célban ezúttal elmarad a nagy nyüzsi, részben mert a végén indultunk és részben azért mert idén kevesebben jöttek, a túra elõtti idõjárás miatt. Még jó félórát beszélgetünk a rendezõkkel és a most már 15x-ös teljesítõ Hegével, aztán elballagunk haza Pécsre.

Szolgáltatás: Ha jól számoltam a célig 3 helyen volt etetõpont szalámis szendviccsel. Itató pont ezeken felül még két helyen volt, de lehet hogy több. A célban pedig házi lekvár (kétfajta) és az italok mellett, szalámis, zsíros kenyér. Még borral is kínáltak, de nem éltem vele.