Kőről-kőre a Börzsönyben

DJ_RushBoyTúra éve: 20242024.03.18 13:15:13
megnéz DJ_RushBoy összes beszámolója

Kőről-Kőre a Börzsönyben 40

Varga Ágival beszéltük meg hogy futunk egyet ma, de a paraméterek alapján igen nehéz terep vár ránk, ráadásul nekem a harmadik napom, Ági meg kipihenve várja a megmérettetést. Nagybörzsönyben, a kisvasút végállomásánál van a rajt. Időben érkezünk, és kicsit még pakolászván, kereken 8:00-kor kezdjük el felfedezni a kalandos Börzsönyt. Kis bemelegítő kocogás után máris vár ránk egy nagy falat, a Hegyes-hegy orom mászása. Nem sűrűn voltam itt, de amikor a börzsönyi Kört csináltam akkor ez örökre beleégett a retinámba. Mászás, mászás, és soha véget nem érő mászás.. Az első kérdésre a választ megleljük, de a csúcskő már vállalhatatlan állapotban van, alig lehet megtalálni. Ági megy elől, régen futottunk együtt, azóta nagyon megedződött, ez látszik a mozgásán, és a tempóján is. Szerencsére nálam sincsenek különösebb gondok az előző napokról, így lekövetem, közben még dumcsizunk is. Na de aztán jön a K4 hosszantas energiát kiszívó emelkedője a Nagy-Hideg-hegy aljáig. Amikor a Kammerhof fenyveseit meglátom mindig veszek egy nagy levegőt, mert innen már közel a K- jelzés, amire rátérvén csakhamar a Nagy-Hideg-hegyi turistaháznál ütjük be kéktúra pecsétünket igazolásként. Be is megyünk a házba, kicsit összeszedni magunkat egy jó negyed órára. Innen sincs kegyelem ám, mert a Rakodó után a K- jelzés tovább kapaszkodik egészen a Csóványos 938 m-es csúcsáig. Közben Őrsi Bálintot érjük utol, aki Áginak mesél Horvátországi kalandjairól, és mindent (is) tud amit Ági kérdez. Bálint velünk tart a Csóvi csúcsáig, majd felmegy a toronyba. Igen kemény volt a túra első része, nagy megkönnyebbülés most tovább haladni. A térképet figyelvén szigorúan lemegyünk a Po jelzésen a Rózsa-forrásig, majd vissza a P-Z-be. Bízom benne mindenki a kijelölt útvonalon haladt. A vicces nevű Három-hányás nyergét elhagyva a Z- jelzés a mérvadó nekünk, irány a Magosfa 916 m-es csúcsa. A Z+ elágazása előtt megállunk. Ági, szerintem az a Tátra!! Wow! Na majd jól megkérdezzük a Börzsöny szakértő urat, akit mindjárt utol is érünk, és bizony nem tévedtem. Meseszép hófödte hegycsúcsok bontakoztak ki a messzeségben! Most én megyek elől, jókedvűen csapatom lefele a Z-ön, majd a Sas-utat elérve azért ismét óvatoskodás következik, persze azért belekocogva. A Miklós-tetőről a másik irányba is megcsodáljuk a kilátást, majd leóvatoskodva az igen meredek lejtőn a Z4-re váltva érünk le a Fekete-völgy panzióhoz. Sejtettem hogy zárva lesz, vízvétel nincs. A kérdést viszont megválaszoljuk, és immár ismét Ági tempózik fölfele elől a P4-en. Beleérvén a P-ba jön a kaldera gerince. Sajnos a cipőm sarokrészén megbomlott a puha rész. Reggel leragasztottam leukoplasttal, de felgyűrődött és nem tudok vele mit csinálni. Innentől nem minden perc volt kellemes. Jönnek a meseszép csúcsok. A Jancsi-hegyen Áginak megmutatom az igen nehezen észrevehető várkódot, amit fel is kellett jegyzetelni. Ez után jön a legszebb kilátópont a Holló-kőnél, ahol nem vagyok restek megállni, fotózgatni, és gyönyörködni. Hú de messze van a Csóványos, ilyen sokat jöttünk már? Rég óta nem találkoztunk senkivel, de most Adrit, és Zsoltot érjük utol. Biztosítom őket hogy igen jól haladnak, közel s távol senki. A Salgóvár igen goromba emelkedőjét megmászva itt is megvan a várkód, majd Ági megint jó kis tempót vesz föl. Végül a kaldera utolsó hegyét a Magyar-hegyet is megmászva meredek hosszú lefelén tempózunk egészen a Magyar-völgy aljáig. Itt kérek egy pici megállást, enni-inni kell.

Cseles a túra, mert a helyett hogy pikk-pakk visszaérkeznénk Nagybörzsönybe, a Bogár-kert nevű elágazásból balra parancsol a K4 jelzés, is igen meredek elnyújtott emelkedő következik. Piszok meleg van, a széldzseki + pulóver kombó nem túl komfortos.. Megleljük a Rustok-hegyi K3 elágazást, és kimenvén a végére feljegyzem a várkódot. Egy jó darabig még a K4 társaságát élvezzük, majd végre meglelvén a K+-et, immár az utolsó 5 km a patak mellett visz, sík úton. Ági igen erős tempóra vált, érzésre simán csapatjuk egy 10 km/h-val. E mellett még a dagonyák és patakátkelések társaságát is élvezhetjük így a túra végén. Végül 14:36-kor már meg is érkezünk a célba, ahol átvéve díjazásainkat hazafele vesszük az utat. Sok-sok szép élmény ért a három nap alatt, három különböző tájegységben.

Túra éve: 2023
olsenTúra éve: 20232023.03.15 17:06:36
megnéz olsen összes beszámolója

szia emberek,kőről és a Börzsönyről..

Mert itt is régen jártam,akárcsak a Bajkál tónál,ezért megint jöttünk.Persze hogy nővel,naná..hét után szalutálok a jobboldali arc előtt,két csokit ad drágán,meg színes itinert.Nem esek kétségbe jobban,gyerünk is.Szembe az árral,este-hajnalban esett..a forint és az eső is,utóbbi jobban kellett.Aztán felvesszük a piros csíkot és húzzuk a csíkot.Fölfelé van a túra,mert a Börzsöny nem része az Alföldnek..sem..persze az Andoknak sem,talán egy újabb átkristályosítás után,amit meg fogunk érni itt a Földön,a csillagok fürkészői szerint,bár irgalmatlanul sokáig kell élni hozzá..Elég az hozzá,hogy lépni kell,sőt botozok,mert csúszik is.Hóvirág mosolyog rajtunk,meg a t jel,tanösvény itt a jelentése.Aztán még följebb,mert a kupáért-jelvényért izzadni kell,nem vagyunk sokan,de azért telik az erdő,alig lombos,sőt nem is az,csak pirkad a tavasz még,kéreti magát,bezzeg néhány éve ilyenkor be kellett ülni más autójába a belügyi vezető felszólítására..most nem kell ilyesmit tenni,Brüsszel adott pénzt..vagy nem..az biztos,hogy gyalogolni kell,mert a food nem jár erre.Kövek,kövek,jancsikövek,mert a hegy jancsi,aztán kód,aztán megint hegy,a hollóé,aztán salgóké,ennyi a gerinctúra..a gerincem mellett izzadok,talán nem csak én..többen hagynak állva,már senkit sem ismerek és engem sem ismer fel senki,pedig én is egy senki volnék,érettebb korosztályú.Nna ,azért fogy a táv,minden lépés elvesz belőle,sőt a lefelé ideje is elkövetkezik,miután a geoládák is felsorakoztak az út mellett,annak ellenére,hogy az itiner még csak nem is utal rájuk..híába,a jobboldal nem válik ballá,mondta az ősember,miután kifestette az ősasszony kedvéért az Altamirát.Azóta ez a világörökség része,csak nehéz forintra váltani,inflációs nyomás alatt.Odvas keltike kelleti magát a fák alatt,sebaja van..azért még nem nyit,csak nyújtózott.Kacska sínek,lebegnek a légben,nem fognak talajt több éve,elmosta az áradat,és nem ad rá pénzt az unijó,hogy csinájjuk meg..a végén még magunknak kell vele kezdeni valamit..de csak nem hagyjuk odáig fajulni?Mohikán testvérek,ez a vasanyag rátok vár,persze messze van és strapás.Valaki kezdje a bontást,másvalaki az építést,és akkor a Fekete völgytől Vlagyivosztokig lehet majd vonatozni keskenyileg..Közben a Hamuház,büfé nélkül,aztán a panzió,zárt kapukkal,a patak,vízzel,partján kirándulókkal,akik itt ünneplik a dicsőséges múltat..szeretném a dicső jelent is beilleszteni,ehhez még néhány haláleset kell(het).Itt a váci dereglyés emléke a kemencesutban,gyönyörű gesztus,ő volt,aki stílusosan fejezte abba az életét , menetközben,Börzsönyben..Részemről irigylem..és ez a cél,okleveles,orbános,kisvasutas,kora tavaszi,késő téli..Ennyi volt,remek volt,mindig az..

Túra éve: 2016
plancziTúra éve: 20162016.04.05 16:09:02
megnéz planczi összes beszámolója

Március 6-án, vasárnap rendezték meg a Kőröl-kőre a Börzsönyben elnevezésű teljesítménytúrát. A sár és az olvadó hó még a tapasztalt túrázónak is erőt próbáló kihívást jelentett.